שמות פרק יג
קריעת ים סוף - סרטון
מפת נדודי העם במדבר סיני
ארבעים ושתים תחנות עברו בני ישראל במדבר בדרכם ממצרים עד למזרחה של ארץ כנען "בערבות מואב על ירדן יריחו"(במדבר ל"ג 1)
שני המקומות הראשונים שבהם עברו בני ישראל לאחר צאתם ממצרים הם: סוכות ואיתם.
"ויסעו בני ישראל מרעמסס סוכותה"(שמות י"ב 37)
המסלול הקצר ביותר להגיע לארץ ישראל הוא דרך "ארץ פלשתים"- דרך שעברה ממצרים ועד לכנען לאורך החוף של חצי האי סיני("דרך הים") אך ה' אינו מוביל אותם בדרך הקצרה "ולא נחם ה' דרך ארץ פלשתים" (שמות י"ג 17)
קראו את המשך הפרק וענו:
1. איך הכתוב מסביר את החלטתו של ה'?
2. זהו במפה את "דרך ארץ פלשתים". מהם, לדעתכם, השיקולים הנוספים לא להעדיף את הדרך הקצרה?
. שמות י"ג' - י"ד' .
³ בני ישראל יוצאים ממצרים. לכאורה הם היו צריכים מיד להיכנס לארץ ישראל .
פס' יז': פן ינחם העם.- ויחזרו למצרים!!
³ קשה : והרי היו עכשיו 10 ניסים ויש עכשיו עמוד אש וענן ויש לכם נשק , מדוע ישראל מפחדים !?
תשובה לשאלה זו נבין מיד בהמשך בפרק הבא .
פרק יד' .
פס' ב': וישובו- לאחוריהם (רש"י)- כדי להטעות את פרעה.
פס' ו': ויאסר את רכבו- הוא בעצמו... ואני אקדים ליפניכם... (רש"י)
פס' י'- ופרעה הקריב- רש"י נתאמץ לקדם ליפניהם.
ª פסוק י' : העם ירא מאוד !! מדוע העם פוחדים ? תשובה : כי "מצרים" רודף אחריהם.
פס' י' - "מצרים נסע" - לשון יחד. הם רואים את הליכוד.
רש"י: בלב אחד ד"א: שר של מצרים= האומה= האימפריה רודפת אחריהם ....
בפס' י"א- י"ב מוזכר מצרים 5 פעמים: הכפילות לשון של מצרים היא בלשון חיבה ,לאומת זאת לגבי ה"מדבר" יש רק "למות במדבר".
סיכום לוח :
הפחד של ישראל ממצרים נשאר גם אחרי הניסים הגדולים , מצרים נראה בעיני ישראל כאימפריה גדולה והם מרגישים את עצמם עדיין כעבדים , ולכן הם מפחדים .
הניסים לא מספיקים לשנות את האדם . אלא עם ישראל חייבים לשנות את עצמם , ולכן לא הכניס אותם הקב"ה דרך ארץ פלישים הקרובה!כי עם ישראל עדיין היה עם שפוחד .
המרד על הים . פרק י"ד פס' י"א [עפ"י הדף]
פס' י': בנ"י צועקים ומתפללים לה'.
פס' י"א: בני ישראל צועקים למשה, מדוע הוצאת אותנו ממצרים למות במדבר?!
פס' י"ב- טוב לנו יותר לעבוד את מצרים מלמות במדבר!
ª לא נראה שמי צועק אל ה' להושיע מיד אחר כך דוחה בגסות את הישוע שכבר קיבל מה'?!
את השאלה הזאת שואל הרמב"ן : נעיין בדף מקורות מקור א' .
כדי להבין זאת : שימו לב להבדל בין פס' י' לבין פס' י"ג : "העם" מול "בני ישראל"
הרמב"ן מתרץ: הייתה קבוצה אחת שהתפללה לה'. וקבוצה שנייה אינה מאמינה במשה ולא תירצה את הישועה!
ª ותשובת משה לעם :
פס' י"ד: ה' ילחם לכם ואתם תחרישון.
פס' ט"ו: ה' למשה: מה תצעק אלי: דבר אל בני ישראל ויסעו!!
ª בני ישראל עומדים על הים ופס' ט"ו אומר הקב"ה "תסעו" והרי עדיין הים לא נבקע!
כדי להבין זאת הבה נתבונן מה חושבים ישראל באותו הזמן ?
³ נעיין בדף המקורות במקור ב' וג' : שהיו השבטים מתווכחים מי ירד תחילה לים עד שנכנס שבט בנימין ראשון ולדעת ר' יהודה: השבטים לא רצו להכנס לים ,עד ששבט יהודה נכנס ראשון.
מקור ג' : ע"פ שמות רבה: גם בתוך הים היו כאלה שביזו את הישועה שקיבלו והיו כפויי טובה בצורה בלתי רגילה הם מקבלים גאולה ומה הם רואים ?- את הטיט. רואים את המֶצָרִים.
אם כך בזכות מה נגאלו ? בזכות "בני ישראל" אותם אלא שהאמינו בה' !
b על פי המצב הזה של עם ישראל נבין את הציווי לנסוע ליפני שהים נבקע :
³ כיוון שהיו מבני ישראל שהיו חסרי אמונה היה צורך לחזק את האמונה . כיצד יעשו זאת ישראל ?
נעיין במקור ד' ב"אור החיים " :
"דבר אל בני ישראל ויתעצמו באמונה בכל לבם ויסעו אל הים קודם שיחלק על סמך הבטחון - כי אני אעשה להם נס ובאמצעות זה תתגבר הרחמים"....
[עיין רש"י פס' ט"ו "כדאי... ובאמונה שהאמינו בי- ויצאו, לקרוע להם את הים"] [גם כיום יש המפקפקים בגאולה בגאולה, אך תפקודני ללכת קדימה ולהראות את הדרך של אמונה במעשי ה']
המשך הפרק :
פס' י"ט: "מלאך האלוקים"- רש"י אלוקים זה דין מלמד שהיו ישראל נתונים בדין באותו שעה אם להינצל או להאבד עם מצרים!!
פס' כ"א: ויבקעו המים (ולא "הים") רש"י: כל מים שבעולם!
פס' כ"ד: מה עשה עמוד האש והענן?- רש"י: עמוד ענן יורד ועושה טיט ועמוד אש מרתיחהו וטלפי סוסיהם משתמטות.
פס' כ"ה: רש"י: מכוח האש נשופו גלגלים והמרכבות נגררות והיושבים בהם נעים ואבריהם מתפרקים.
פס' כ"ז: "ומצרים נסים לקראתו" מדוע מצרים ברחו לתוך הים? רש"י: כיוון שהיו המומים ומטורפים- רצו לתוך הים!
פס' ל': מה החידוש שישראל ראו את מצרים מתים?
רש"י: שלא יאמרו- שמצרים ג"כ עלו בצד השני חיים- לכן ראו אותם מתים!
פס' ל"א: ויאמינו בה' ובמשה עבדו.
מה יש להאמין במשה?
- עכשיו כשמתי מצרים ראו שממש הכל נגמר אין עוד שום שעבוד והבינו שזה לא רק מרעית עין של הצגה- ואחר כך כביכול הכל חוזר.
לכן הבינו שכל הניסים הם גאולה ממש ולכן האמינו במשה שהוא שליח ה'.
ראב"ע: האמינו במשה שהוא עבד ה' ויעשה רק מה שה' מצווה. [שהרי כל מה שמשה הבטיח התקיים על ידי ה'].
שאלות בבקיאות .
בס"ד. המחלוקת על הים . פרק יד' .
א. רמב"ן שמות פרק יד' פסוק י-יא.
וייראו מאד ויצעקו בני ישראל אל ה', ויאמרו אל משה המבלי אין קברים במצרים. איננו נראה כי בני אדם הצועקים אל ה' להושיעם יבעטו בישועה אשר עשה להם ויאמרו כי טוב להם שלא הצילם. אבל הנכון שנפרש כי היו כתות, והכתוב יספר כל מה שעשו כלם. אמר כי הכת האחת צועקת אל ה', והאחת מכחשת בנביאו ואינה מודה בישועה הנעשית להם, ויאמרו כי טוב להם שלא הצילם. ועל זאת כתוב וימרו על ים בים סוף (תהלים קו ז), ולכך יחזיר הכתוב "בני ישראל" פעם אחרת, ויצעקו בני ישראל אל ה', כי הטובים בהם צעקו אל ה' והנשארים מרו בדברו. ולכך אמר אח"כ (להלן פסוק לא) וייראו העם את ה' ויאמינו בה' ובמשה עבדו.
ב. מסכת סוטה דף לו/ב
ר"מ אומר כשעמדו ישראל על הים היו שבטים מנצחים זה עם זה : זה אומר : אני יורד תחלה לים , וזה אומר : אני יורד תחלה לים . קפץ שבטו של בנימין וירד לים תחילה . שנאמר "שם בנימין צעיר רודם " אל תקרי רודם אלא רד ים . והיו שרי יהודה רוגמים אותם שנאמר "שרי יהודה רגמתם" לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן לגבורה [רש"י : שבית המקדש בחלקו ] שנאמר : "ובין כתפיו שכן" .
אמר לו רבי יהודה לא כך היה מעשה אלא - זה אומר : אין אני יורד תחילה לים , וזה אומר : אין אני יורד תחילה לים , קפץ נחשון בן עמינדב וירד לים תחילה .... ובמכילתא : לפיכך זכה יהודה לעשות ממשלה בישראל...
ג. וגם בתוך הים : מדרש רבה שמות פרשה כד
...וכן הוא אומר (תהלים קו, ז) "וימרו על ים בים סוף " מהו שני פעמים ? אלא על הים המרו שלא היו רוצים לירד אלולי שבט יהודה שקפץ תחלה וקדש שמו של הקדוש ברוך הוא , שנאמר : (שם קיד, א-ב) "בצאת ישראל ממצרים היתה יהודה לקדשו " ובים סוף מנין שהמרו ? אלא כיון שירדו לתוך הים היה מלא טיט שהיה עד עכשיו לח מן המים והיה בו כמין טיט שנאמר (חבקוק ג, טו): "דרכת בים סוסיך חומר מים רבים" והיה אומר ראובן לשמעון : במצרים - בטיט , ובים - טיט במצרים - בחמר ובלבנים ובים - חמר מים רבים , הוי : "וימרו על ים בים סוף ".
ד. התיקון : אור החיים שמות פרק יד פסוק טו
... עוד קשה אומרו דבר אל בני ישראל ויסעו להיכן יסעו אם רודף מאחור והים לפניהם, ואם הכוונה אחר שיבקע הים אם כן היה לו לומר הרם את מטך וגו' ואחר כך יאמר דבר אל בני ישראל וגו'?!
אכן יתבאר הענין על פי מאמרם ז"ל (שמות רבה פכ"א) שישראל היו נתונין בדין מה אלו אף אלו, ודבר ידוע הוא כי כח הרחמים הוא מעשים טובים אשר יעשה האדם למטה יוסיפו כח במדת הרחמים ולהיפך ב"מ ימעיטו הכח, ...ואמר אליו דבר אל בני ישראל פירוש זאת העצה היעוצה להגביר צד החסד והרחמים : דבר אל בני ישראל ויתעצמו באמונה בכל לבם ויסעו אל הים קודם שיחלק על סמך הבטחון כי אני אעשה להם נס , ובאמצעות זה תתגבר הרחמים ואתה הרם את מטך פירוש באמצעות מעשה הטוב נעשה להם הנס ובקע הים , כי גדול הבטחון והאמונה הלז להכריעם לטובה. ותמצא שכן היה וצדיק הראשון הוא נחשון בן עמינדב ונכנס עד גרונו ולא נבקע הים עד שאמר כי באו מים עד נפש כמאמרם ז"ל (סוטה ל"ז.) ובזה נתישבו הכתובים על נכון.
[ומדוע היה דין על ישראל ? ] ונראה לי לומר כי רשם ה' לומר להם טעם תגבורת הדין עליהם לצד שהם המעיטו בלבם האמונה ואמרו "הלא טוב לנו עבוד את מצרים " לזה צוה ה' לעשות כנגד עון זה הצדקת האמונה בכל תוקף. ...
שאלות בבקיאות .
1. לאן היו ישראל צריכים לשוב ? [ב']
2. מה הייתה הסיבה לכך שישראל חזרו לכיוון
מצרים ? [ג' - ד' ]
3. מי רדף אחרי ישראל ? [ ה' - ט']
4. מה עשו ישראל כשראו שמצרים רודפים
אחריהם ? [י']
5. על מה התלוננו ישראל כשראו שמצרים רודפים
אחריהם ? [יא' - יג']
6. מה עונה משה לעם המפוחד ? [יג' - יד' ]
7. מה קרה בלילה שליפני קריעת ים סוף ? [יט' - כ']
8. מה גרם לקריעת הים ? [כא']
9. עיין ברש"י לפסוקים כד' - כה' : מה עשה ה' למצרים בעזרת עמוד הענן ועמוד האש ?
10. עיין ברש"י לפסוק כז' : מה עשו המצרים כשהים חזר ונסגר ?
11.מה הייתה צורת הים כשישראל עברו בתוכו ? [כט']
12. במה האמינו ישראל אחרי קריעת ים סוף ? [לא ']

תוכן המאמר: פרק א: תוספות ערכין טו, א ד"ה כשם פרק ב: ציור האיזור ומפת-הדרכים לפי הבנת התוספות פרק ג: האיזור ומפת-הדרכים לפי המציאות הידועה לנו מסקנות מילות מפתח: יציאת מצרים, ים סוף, גיאוגרפיה אצל חז"ל |

הקדמה
פירוש זה מיוחס בתוספות ל-"ר' בשם אביו רבי שמואל", אבל אין זכר לו בפירוש רשב"ם לחומש, ואין ידוע לאיזה "רבי שמואל" הכוונה. העניין נזכר ב"דעת זקנים מבעלי תוספות", ובקיצור בפירוש ר"א אבן עזרא (פרק יד פסוקים יז ו-כט) מטעם אחר. גם הרמב"ם כנראה רמז לו בציורו בפיהמ"ש (אבות ה, ד). מטרת מאמר זה היא לבאר את דברי התוספות, ולברר אם פירושם מתאים לידיעות הגיאוגרפיות של היום.
אפשר לשאול: מאי נפקא מינה? מאי דהוה הוה! לשאלה זו יש תשובה כוללת: נפקא מינה לפרושי קראי. ויש בזה דבר עמוק: כשאנו לומדים תורה בזמננו, עלינו להשתדל להבין את הדברים בסיוע כל האמצעים העומדים לרשותנו - טבע, גיאוגרפיה, היסטוריה וכו'. אין לנו לבנות את פירושנו על שיטות שניתן לומר עליהן: והא קא חזינן דלאו הכי הוא1!
פרק א: תוספות ערכין טו, א ד"ה כשם

1. כשם שאנו עולין מצד זה (אמרו) 2. כך מצרים עולין מצד אחר. 3. יש לתמוה איך היו ישראל באותו הדור 4. כ"כ מקטני אמנה שסברו שכך יעשה 5. הקב"ה נסים למצרים להעבירם מארצם 6. לא"י ואומר ר' בשם אביו רבי שמואל 7. שישראל לא עברו הים לרחבו מצד זה 8. לזה שא"כ היו ממהרים ללכת אל א"י 9. אלא רצועה אחת עברו בים לאורך 10. הים עד שפנו למדבר לצד אחד כי לא 11. היו יכולין ללכת מכל צד אם לא יעברו 12. הים ומצרים היו להם מימינם ומשמאלם 13. לפיכך עברו הים רצועה אחת עד שפנו |
![]() |
15. אחרינו וישיגו כי סבורים שלא יעברו המצריים בים אלא יבאו מצד אחר ובהכי ניחא הא דכתיב
16. ויסעו ממרה וגו' ויחנו על ים סוף ואם עברו רוחב הים עד עבר הים מצד אחר היאך פגעו עוד בים וכי
17. חזרו לאחוריהם אלא ש"מ לאחר שנסעו באורך הים ויצאו כמו כן לאורך הים לדרום מצרים שמצרים כמו כן
18. לרוח דרומית של א"י קרוב לסוף דרומית לצד מערב ונילוס מפסיק בין מצרים ובין א"י והים מצד דרומית של
19. ארץ מצרים ממזרח למערב ונסעו לחוף הים מצפון הים שהוא דרומית של מצרים ואח"כ יצאו לאחר שהלכו
20. כחצי גורן עגולה ויצאו בצד צפוני שלהם שהיא דרומית של ארץ אדום ומזרחית של ארץ מצרים ואח"כ הלכו
21. קצת ימים עד מרה ואח"כ היו עדיין אצל הים וכשהוצרכו ליכנס לא"י לא הוצרכו לעבור הים אלא סובבו ארץ
22. אדום וארץ מואב שהוא בדרומית של א"י ומזרחית של ארץ מצרים.
יש להעיר שהאוריינטציה של מפה זו אינה זו שאנו רגילים בה, כפי שכבר העיר הב"ח בהגהותיו כאן. בהמשך גם יתבאר שהציור המופיע בגמרא אינו מתאים באספקטים חשובים לתיאור הניתן בתוספות. הוא גם אינו מתאים למציאות, כפי שכבר העיר ר' יעקב עמדין בהגהותיו לערכין דף טו. לכן ציירתי כאן ציור חדש על פי הנתונים המובאים בתוספות.
פרק ב: ציור האיזור ומפת-הדרכים לפי הבנת התוספות2


הקו הזה ------- במפה מציין את המסלול שלדעת התוספות לא הלכו בו ישראל. התוספות בראשית דבריהם כותבים את הטעם, שאם "עברו הים לרחבו מצד זה לזה... היו ממהרים ללכת אל א"י." (שורה 8-7). הקטע של הגמרא שעליו בנויים דברי התוספות הוא זה:
וימרו על ים בים סוף (תהלים קו, ז) ...מלמד שהיו ישראל ממרים באותה שעה ואומרים: כשם שאנו עולים מצד זה כך מצרים עולים מצד אחר... מיד פלטן ליבשה, דכתיב וירא ישראל את מצרים מת על שפת הים (שמות יד, ל).אם עברו ישראל את הים מעבר לעבר, למה חששו הממרים? צריכים אנו לומר שחששו שגם המצרים הלכו במסלול זה, אלא שהם יצאו מן הים מצד אחר, ועוד מעט יבואו המצרים עליהם ויהרגום. הנחה זו חושב התוספות כבלתי סבירה, כי לפי מפת התוספות - מי שעובר את ים סוף מצד מערב לצד מזרח ימצא את עצמו קרוב באופן יחסי לא"י, כשבאים מן המזרח דרך עמון ומואב. אף שהממרים היו קטני אמנה, סובר התוספות שלא היו "כל כך קטני אמנה" שיחשבו שה' יעשה נסים כאלה בשביל המצרים, אויבי ה' (שורה 5-4). ראה אות א במפה וגם אות ח.
כאן רואים שהציור המלווה את התוספות בגמרות שלנו אינו מתאים לדברי התוספות. לפי הציור המודפס בגמרא באמת עברו ממערב למזרח כמעט בקו ישר, עברו את כל דרומה של ארץ ישראל והיו כבר קרובים להיכנס לא"י. זוהי הדרך שהתוספות קוראים "שעברו מעבר לעבר", והתוספות שוללים אותה מהטעם המפורש לעיל.
כדי להינצל מהקושיא הנ"ל סברו התוספות שכשיצאו ממצרים ונכנסו לים, לא עברו את הים מעבר לעבר "אלא רצועה אחת עברו בים לאורך הים" (שורה 9), "ואחר כך הלכו כחצי גורן עגולה ויצאו בצד צפוני שלהם" (שורה 20-19). אם כן מה חשבו "קטני האמנה"? הם סברו "שלא יעברו המצריים בים אלא יבואו מצד אחר" (שורה 15), היינו שילכו במדבר וישיגו אותם בצאתם מן הים. וכדי לפייס קטני אמנה אלו ציוה ה' לים לפלוט את המצרים מתים על שפת הים.
המסלול החצי-עגול מוכרח רק לפי הבנת התוספות שצורת ים-סוף היתה מלבנית, וגם שהחוף המזרחי היה קרוב (באופן יחסי) לא"י. אם חוף הים היה עקום, כמו בציור בגמרא, היו יכולים ללכת בתוך הים בקו ישר (כמו שכמעט מצוייר באותו ציור.)
למה הוצרכו ישראל להיכנס לתוך הים? "כי לא היו יכולין ללכת מכל צד אם לא יעברו בים, ומצרים היו להם מימינם ומשמאלם" (שורה 12-11). היינו, שהמצרים היו חוסמים בפניהם את כל הדרכים, ולא נשאר להם אלא לקפוץ אל הים. והיינו מה שאמרו במכילתא (על פרק יד פס' טו) "בני נתונים בצרה, הים סוגר, ושונא רודף" וגו'.
כאן, בצאת ישראל מן הים, נפל ספק בלב הממרים:
"כשם שאנו עולין מצד זה ובאנו למדבר, כך מצרים עולין מצד אחר מן המדבר וירדפו אחרינו וישיגו, כי סבורים שלא יעברו המצריים בים אלא יבואו מצד אחר" (שורה 15-14).לא רצו התוספות לפרש שהממרים ידעו שהמצרים נכנסו עמהם בים, ושהספק שלהם היה שמא יצאו גם המצרים בעבר השני של הים, כי לדעת התוספות גם הממרים לא יחשבו אבסורד כזה - שה' יעשה כאלה ניסים לאויבים (כנ"ל 2).
"לפיכך עברו [ישראל את] הים [רק] רצועה אחת עד שפנו למדבר מצד אחר" (כצ"ל, ולא 'אחד'. שורה 15-13). היינו, בצאתם מן הים עדיין היו בצד המערבי של הים. הם המשיכו בחוף הזה עד שהגיעו לזוית, ואז פנו ימינה עד החוף הצפוני.
כאן, בהיותם בצפונו של ים סוף, היו - לפי הבנתם של תוספות - בדרומה של מצרים. והיינו מה שכתבו:
"והים מצד דרומית של ארץ מצרים, ממזרח למערב. ונסעו לחוף הים מצפון הים, שהוא דרומית של מצרים" (שורה 19-18).כאן המשיכו במסלולם בחוף הצפוני של ים סוף, ולפי הבנת התוספות שם מצאו את מרה, ונמצאו בדרומה של אדום ובמזרחה של מצרים. והיינו "ויצאו בצד צפוני שלהם שהיא דרומית של ארץ אדום ומזרחית של ארץ מצרים. ואחר כך הלכו קצת ימים עד מרה, ואחר כך היו עדיין אצל הים" (שורה 21-20). וזהו מש"כ תוספות לעיל "פגעו עוד בים" (שורה 16), ושם הביאו גם את הפסוק (במדבר לג, ט-י) "ויסעו ממרה... ויחנו על ים סוף", וזה סימן שהיו נוסעים בחוף הים.
הבנת התוספות בענין המיקום ההדדי של ים סוף, מצרים, אדום וארץ ישראל היא פחות או יותר, באופן כללי, קרובה למציאות. וזהו:
"כשהוצרכו ליכנס לא"י לא הוצרכו לעבור הים, אלא סיבבו ארץ אדום וארץ מואב שהוא בדרומית של א"י ומזרחית של ארץ מצרים" (שורה 22-21). גם ידוע שאדום קרובה לים סוף, כמש"כ "אלות על שפת ים סוף בארץ אדום" (מלכים א, ט, כו).וכן כתבו:
"שמצרים כמו כן [כמו הים] לרוח דרומית של א"י, קרוב לסוף דרומית לצד מערב. ונילוס מפסיק בין מצרים ובין א"י" (שורה 18-17).הנה ראינו את שיטת התוספות לכל פרטיה, וראינו גם מה שהכריח את התוספות להגיע למסקנותיהם בענין מפת-הדרכים של קריעת ים סוף.
פרק ג: האיזור ומפת-הדרכים לפי המציאות הידועה לנו3


"רעמסס", נקודת היציאה של יציאת מצרים, היא בלי ספק "פי-רעמסס", מערי המלוכה בתקופה זו.
"איתם בקצה המדבר" (שמות יג, כ). הקווים "רעמסס - סוכות", ו"סוכות - איתם" מראים באופן החלטי שכיוון היציאה יהיה "דרך המדבר" (שם שם יח), ולא "דרך ארץ פלשתים" (שם שם יז).
"דבר את בני ישראל וְיָשֻׁבוּ ויחנו לפני פי החירות וגו'." לא הרבה מציירי מפות של יציאת מצרים מודעים לחידוש שיש בצו זה. צריך לדעת ששלב זה של היציאה מהווה סטייה גמורה (לכאורה) מהכיוון ההתחלתי, הוא מהווה בעצם חזרה לכיוון מצרים.
בין המפרשים רק רש"י מדגיש דבר זה, שבא לביטוי ע"י המלה "וְיָשֻׁבוּ". על מלה זו אומר רש"י: "לאחוריהם, לצד מצרים היו מקרבין כל יום השלישי, כדי להטעות את פרעה שיאמר תועים הם בדרך, כמו שנאמר ואמר פרעה לבני ישראל [נבֻכים הם בארץ]" וגו' (שם יד, ג).
ולא רק זה, הרבה הוכחות יש ש"ים סוף" עליו דיבר הכתוב הוא הלשון המערבית של הים, שמגבילה את חצי-האי של סיני ממערבו. ממילא, בחנייתם "בין מגדל ובין הים...על הים" (שם שם ב) נכנסו למלכודת. ההדגשה של "על הים" כוונתה להורות שיחנו דוקא סמוך לים. למה? שאם יבוא עליהם פרעה ופרשיו יוכל לסובבם מכל הצדדים, חיל פרעה בפניהם והים מאחוריהם, ולא יהיה להם שום דרך להימלט. וכל זה, כמובן, כדי להגדיל את הנס.
"ויסעו מאֵתָם וַיָשָׁב על פי החירת... ויסעו מפני החירת ויעברו בתוך הים המדברה וילכו דרך שלשת ימים במדבר אתם."בנקודה ב היו במדבר איתם. בנקודה ג חזרו לכיוון מצרים וב ד-ה עברו בים סוף מעבר לעבר ובאו שוב למדבר איתם. דבר זה מובן לפי המפה שלנו כאן.
בנקודה זו התחילו נסיעתם דרומה עד הר סיני.
כאן חנו "על ים סוף" (במדבר לג, י). כנראה שבמסלולם קרוב לחוף הים הגיעו לחוף הים ממש, והיינו "על ים סוף".
כאן הגיעו עד מרגלות הר סיני, "ויחן שם ישראל נגד ההר" (שמות יט, ב). כאן קיבלו את התורה ובנו את המשכן ושהו קצת יותר משנה.
כאן אנו רואים את הקשר בין אדום וים סוף. ים סוף עליו מדובר כאן הוא הלשון המזרחית של הים. בגבול הדרומי של אדום נמצאת אֵילַת, נמל על ים סוף, ככתוב "אלות על שפת ים סוף בארץ אדום" (מלכים א, ט, כו), כמו שהזכרנו בפרק ב אות ח.
הגבול הדרומי של א"י מתחיל "ממדבר צִן על ידי אדום" (במדבר לד, ג), נמצא שהגבול הדרומי של א"י מתחיל בנקודה שהיא בצפונו של גבול אדום, כמו שאנו רואים כאן.
מסקנות
הבעיות שנתקלו בהן התוספות נבעו בעיקר מחסרון מפות. חסרון זה גרם להם להתעלם מהשטח הגדול של מדבר סיני שמפריד בין מצרים וא"י, וגם מהחלקים השונים של ים סוף, הפותרים לנו כל כך הרבה בעיות.
|
עבודה