,,בראשית, פרק יייב.
וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ" (פסוק א).
מדוע היה צריך הקדוש ברוך הוא להוסיף את המילה " לך " הרי כבר נאמר לו " לך בציווי " ?
( המדרש- תורה שבעל פה בא להשלים לפרש את התורה שבכתב ).
"מַעֲשָׂרָה דּוֹרוֹת מִּנחַ וְעַד אַבְרָהָם לֹא דְבַּרְתִּי עִם אֶחָד אֶלָא עַמְךְ,
יי וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם: לָךְ לְךָ".
יי וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם: לָךְ לְךָ".
מדוע מציין המדרש שהקב"ה לֹא דְבַּרְתִּ עִם אֶחָר אֶלָא עם אברהם ?
בפסוקים א-ה הוא הניסיון הראשון של אברהם המפורש בתורה
מהו הדבר המיוחד אצל אברהם שמציין מדרש
על נח אנו יודעים שהיה צדיק תמים,
על משה אנו יודעים מדוע הוא נבחר
ואילו על אברהם איננו יודעים מדוע הוא נבחר
המדרש מוסיף
המדרש מוסיף
אחרי עשרה דורות שה' לא התגלה לבני אדם,
עד שמתגלה לאברהם ומדבר איתו
עד שמתגלה לאברהם ומדבר איתו
ואומר לו לך לך
הקב"ה מצוה לאברהם
לעזוב את משפחתו וארצו
וללכת לך לך ליעד לא ידוע
לעזוב את משפחתו וארצו
וללכת לך לך ליעד לא ידוע
מדוע מצווה הקב"ה לאברהם להתרחק מארצו,?
להתרחק מהמקום שבו נולד והתרחקות ממשפחתו ?
להתרחק מהמקום שבו נולד והתרחקות ממשפחתו ?
המדרש לבראשית עמוד מב – "השלכה לכבשן האש" .
בן שנולד היום ינחל את העולם כולו.
כך חוזים אצטגניני נמרוד ומזהירים אותו
מפני ילד שנולד ועתיד להעביר אותו (את נמרוד) ממלכותו.
כך חוזים אצטגניני נמרוד ומזהירים אותו
מפני ילד שנולד ועתיד להעביר אותו (את נמרוד) ממלכותו.
מיד לקח תרח את אברהם אבינו ואת מיניקתו,
הטמינן במערה שלש עשרה שנה.
הטמינן במערה שלש עשרה שנה.
לאחר כך יצא אברהם וראה את השמש
אמר זה ברא את העולם ועבדו כל היום,
וכשבא לילה ראה את הירח ואת הכוכבים ועבדן כל הלילה.
זרח השמש ועמד במקומם.
אמר זה ברא את העולם ועבדו כל היום,
וכשבא לילה ראה את הירח ואת הכוכבים ועבדן כל הלילה.
זרח השמש ועמד במקומם.
אמר: זה מנהגו של עולם,
אבל יש אלוה אעבוד אותו.
אבל יש אלוה אעבוד אותו.
נכנס לבית עבודה זרה שלנמרוד
וראה אלהי כסף וזהב עצים ואבנים.
שברם וכנסם כאחד והצית בהן את האש ויצא.
שלח והביאו, ואמר לו: למה עשיתה כן?
הלא תדע שאני הוא האדון כל הארץ,
ושמש וירח ברצוני הן באין וברצוני הן יוצאין.
אמר לו אברהם: אם כן, דרכה של חמה זורחת מן המזרח ושוקעת במערב,
למחר אמור לה שתצא מן המערב ותשקע במזרח.
מיד נתבייש נמרוד. אמרו:
אותו היום היו שלש מאות וששים מלכים יושבין לפני נמרוד
בעת שהשיבו אברהם זאת התשובה.
אמר להן: מה לעשות בזה שאיבד את יראתנו?
אמרו לו: במה איבדם? אמר להן: הצית בהן את הָאוּר ויצא.
אמרו לו: השליכהו לָאוּר. מיד חבש את אברהם אבינו בבית האסורין עשר שנים.
והיו מתנדבין ומביאין עצים ואבנים למדורתו של אברהם.
הסיקו את האור והשליכו את אברהם לתוך האור.
שלח הקב"ה מלאך, וצינן את האור, ולא נשרף אברהם אבינו.
מיד קפץ גבריאל להצילו מן האור.
אמר לו הקב"ה: אני יחיד ואברהם יחיד אני יורד להצילו.
וראה אלהי כסף וזהב עצים ואבנים.
שברם וכנסם כאחד והצית בהן את האש ויצא.
שלח והביאו, ואמר לו: למה עשיתה כן?
הלא תדע שאני הוא האדון כל הארץ,
ושמש וירח ברצוני הן באין וברצוני הן יוצאין.
אמר לו אברהם: אם כן, דרכה של חמה זורחת מן המזרח ושוקעת במערב,
למחר אמור לה שתצא מן המערב ותשקע במזרח.
מיד נתבייש נמרוד. אמרו:
אותו היום היו שלש מאות וששים מלכים יושבין לפני נמרוד
בעת שהשיבו אברהם זאת התשובה.
אמר להן: מה לעשות בזה שאיבד את יראתנו?
אמרו לו: במה איבדם? אמר להן: הצית בהן את הָאוּר ויצא.
אמרו לו: השליכהו לָאוּר. מיד חבש את אברהם אבינו בבית האסורין עשר שנים.
והיו מתנדבין ומביאין עצים ואבנים למדורתו של אברהם.
הסיקו את האור והשליכו את אברהם לתוך האור.
שלח הקב"ה מלאך, וצינן את האור, ולא נשרף אברהם אבינו.
מיד קפץ גבריאל להצילו מן האור.
אמר לו הקב"ה: אני יחיד ואברהם יחיד אני יורד להצילו.
מעשה אבות לבנים.
אין לנו מה לעשות בנכר שם רוצים לשרוף אותנו …
אין לנו מה לעשות בנכר שם רוצים לשרוף אותנו …
לכן אמר הקב"ה לאברהם לך לך
אֵינְךְ כדאי לַעֲמֹד כָּאן בֵּין הָרְשָׁעִים הַלָּלוּ .
לך לך – להנאתך ולטובתך.
ושם (בארץ ישראל) אעשך לגוי גדול … (רש"י שם)
אֵינְךְ כדאי לַעֲמֹד כָּאן בֵּין הָרְשָׁעִים הַלָּלוּ .
לך לך – להנאתך ולטובתך.
ושם (בארץ ישראל) אעשך לגוי גדול … (רש"י שם)



