"זה אלי ואנווהו" (שמות טו, ב)
ירושלמי פאה את דף ב'
תני רבי ישמעאל, זה אלי ואנוהו.
וכי איפשר לו לאדם לנוות את בוראו? אלא, אנווה אתנאה אני לפניו במצות. אעשה לפניו לולב נאה, סוכה נאה, שופר נאה, ציצית נאה, תפילין נאין
אבא שאול אומר כוונת הפסוק היא אדמה לו אנווהו שורש אוה, אתאווה להתדמות לו. מהו חנון ורחום, אף את תהא חנון ורחום.
מעשה בר' ישבב שעמד והחליק חילק את כל נכסיו לעניים. שלח לו רבן גמליאל, והלא אמרו חומש מנכסיו למצות ולא יותר! שואל הירושלמי ורבן גמליאל לא קודם לאושא היה ? הרי רייג היה ביבנה, וגלו לאושא מאוחר יותר, ומניין ידע על תקנה זו? עונה הירושלמי רבי יוסי בי ר' בון אמר בשם רבי לוי, כך היתה הלכה בידם מקדמא דנא ושכחוה, ועמדו השניים הסנהדרין באושא והסכימו על דעת הראשונים מה שהיה מקובל מימי קדם. ללמדך, שכל דבר שבית דין נותנין נפשן עליו, סוף הוא מתקיים ואף האחרונים מסכימים לעשות כמה שנאמר למשה מסיני.
כי לא דבר רק הוא מכם
כי הוא חייכם ובדבר הזה תאריכו ימים על האדמה אשר אתם עברים את הירדן שמה לרשתה מ"ג דברים לב מז
כי לא דבר רק הוא מכם
כי הוא חייכם ובדבר הזה תאריכו ימים על האדמה אשר אתם עברים את הירדן שמה לרשתה מ"ג דברים לב מז
ואתייא כיי דמר וזה הולך כמו שאמר רבי מנא, כי לא דבר רק הוא מכם ודורשים
ואם הוא רק זה בא מכם בגללכם למה? לפי שאין אתם יגיעין בו.
כי הוא חייכם. אימתי הוא חייכם, בשעה שאתם יגיעין בו.
רבי תנחומא אמר בשם רב הונא. ובצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה עשה. מדייקת הגמרא את כל אשר צוה אותו משה אין כתיב כאן, אלא אשר צוה ה' את משה ללמדך אפילו דברים שלא שמע מפי רבו אפילו מה שבצלאל לא שמע ממשה הסכימה דעתו כמה שנאמר למשה מסיני כיון שמסרו נפשם לקיים מה שציוה ה'.
רבי יוחנן אמר בשם רבי בנייה (יהושע יא) כאשר צוה ה' את משה עבדו, וכן צוה משה את יהושע, וכן עשה יהושע, לא הסיר דבר. מדייקת הגמרא מכל אשר צוה אותו משה אין כתיב כאן, אלא את אשר צוה ה' את משה ללמדך אפילו דברים שלא שמע מפי רבו הסכימה דעתו כמה שנאמר למשה בסיני.
רבי יוחנן אמר בשם רבי בניה, רבי חונה אמר בשם רבי (מלאכי ו) תורת אמת היתה בפיהו אפילו דברים ששמע מפי רבו, ועולה לא נמצא בשפתיו, אפילו דברים שלא שמע מפי רבו,
ורבנין אמרין וחכמים דורשים כי ה' יהיה בכסלך ושמר רגלך מלכד ממה עליך להשמר! אפילו דברים שאת כסיל בהן, ושמר רגלך מלכד
רבי דוסא אמר מן ההורייה השמר שלא תיכשל בהוראה ותלכד,
ורבנן אמרי, מן העבירה.
רבי לוי אמר, מן המזיקין.
אמר רבי אבא, אם נתת מכיסך צדקה, הקב"ה משמרך מן הפיסין ומן הזימיות ומן הגולגוליות ומן הארנוניות כל אלה הם סוגי מס
מונבז המלך עמד וביזבז את כל נכסיו לעניים. שלחו לו קרוביו ואמרו לו, אבותיך הוסיפו על שלהן ועל של אבותיהן, ואת ביזבזתה את שלך ואת של אבותיך ! אמר להן, כל שכן אני פעלתי באוצרותי טוב יותר ממה שהם, כי אבותי גנזו בארץ, ואני גנזתי בשמים. שנאמר (תהילים פה) אמת מארץ תצמח וצדק משמים נשקף. אבותי גנזו אוצרות שאין עושין פירות, ואני גנזתי אוצרות שהן עושין פירות. שנאמר (ישעיה ג, י) אמרו צדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו. אבותי כנסו במקום שהיד שולטת בו ואני כנסתי במקום שאין היד שולטת בו. שנאמר (תהילים צז) צדק ומשפט מכון כסאו. אבותי כנסו ממון, ואני כנסתי נפשות. שנאמר (משלי יא) ולוקח נפשות חכם. אבותי כנסו לאחרים, ואני כנסתי לעצמי. שנאמר (דברים כד) ולך תהיה צדקה. אבותי כנסו בעולם הזה, ואני כנסתי לעולם הבא. שנאמר (משלי י) וצדקה תציל ממות. ולא מיתה כלומר, אין כוונת הפסוק למיתת הגוף אלא שלא ימות מיתה לעתיד לבוא מובטח שיקום בתחיית המתים.