x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה

אתר גמרא
סרטון חדש מלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן.    ציר הזמן היהודי                                      סדר הדורות    

מסכת מנחות דף נד ע"ב 
"אמרת לה' אדני אתה טובתי בל עליך" (תהלים טז, ב),
שכך אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, החזק לי טובה, על שהודעתיך (פרסמתי את שמך) בעולם ("אמרת לה' אדני אתה").

אמר לה: "טובתי בל עליך" — איני מחזיק טובה על כך אלא לשלושת האבות, אברהם יצחק ויעקב שהם הודיעוני תחלה בעולם, שכן נאמר בהמשך כתוב זה "לקדושים אשר בארץ המה ואדירי כל חפצי בם" (שם, ג), ו"קדושים" הם האבות ו"כל חפצי בם". ורמז לו על חשיבותם וייחוסם של האבות, ובכלל זה כמובן עזרא הסופר, שר' עזרא מתייחס אליו.

כיון דשמעיה דקאמר [ששמע ר' עזרא את ר' פרידא שהוא אומר] את המלה "אדיר" ("ואדירי כל חפצי בם"), פתח אף הוא ואמר דרשה שעניינה המלה "אדיר" בהטיות שונות: "יבא אדיר ויפרע לאדירים מאדירים באדירים".

וחזר ופירש את הדברים: "יבא אדיר" — זה הקדוש ברוך הוא, דכתיב [שנאמר] בו: "אדיר במרום ה' "(שם צג, ד). "ויפרע לאדירים" — אלו ישראל, שנאמר בהם: "ואדירי כל חפצי בם". "מאדירים" — אלו המצרים, דכתיב [שנאמר] בהם בקריעת ים סוף: "צללו כעופרת במים אדירים" (שמות טו, י). "באדירים" — אלו מים, שנאמר בהם: "מקלות מים רבים אדירים משברי ים" (תהלים צג, ד).

ועוד דרש ר' עזרא, כעין זה: "יבא ידיד בן ידיד, ויבנה ידיד לידיד בחלקו של ידיד, ויתכפרו בו ידידים".

ופירש דבריו: "יבא ידיד" — זה שלמה המלך, שכך כינויו, דכתיב [שכן נאמר] בו, לאחר שנולד: "וישלח ביד נתן הנביא ויקרא שמו ידידיה בעבור ה' "(שמואל ב יב, כה).
"בן ידיד" — זה אברהם, דכתיב [שנאמר] בו: "מה לידידי בביתי" (ירמיהו יא, טו), שיתבאר בהמשך. "ויבנה ידיד" — זה בית המקדש, דכתיב [שנאמר] בו: "מה ידידות משכנותיך" (תהלים פד, ב). "לידיד" — זה הקדוש ברוך הוא, דכתיב [שנאמר] בו: "אשירה נא לידידי" (ישעיהו ה, א).

"בחלקו של ידיד" — זה בנימין שנבנה בית המקדש בתחום שבטו, שנאמר בו בברית משה: "לבנימין אמר ידיד ה' ישכן לבטח עליו" (דברים לג, יב). "ויתכפרו בו ידידים" — אלו ישראל, דכתיב [שנאמר] בהם: "נתתי את ידידות נפשי בכף אויביה" (ירמיהו יב, ז).

ועוד דרש ר' עזרא בדומה לזה: "יבא טוב, ויקבל טוב מטוב לטובים". ופירש: "יבא טוב" — זה משה, דכתיב [שנאמר] בו: "ותרא אותו כי טוב הוא" (שמות ב, ב). "ויקבל טוב" — זו התורה, דכתיב [שנאמר] בה: "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו" (משלי ד, ב). "מטוב" — זה הקדוש ברוך הוא, דכתיב [שנאמר] בו: "טוב ה' לכל" (תהלים קמה, ט). "לטובים" — אלו ישראל, דכתיב [שנאמר] בהם: "הטיבה ה' לטובים" (שם קכה, ד).

ועוד דרש ר' עזרא: "יבא זה, ויקבל זאת מזה לעם זו". ופירש: "יבא זה" — זה משה, דכתיב [שנאמר] בו: "כי זה משה האיש" (שמות לב, א). "ויקבל זאת" — זו התורה, דכתיב [שנאמר] בה: "וזאת התורה אשר שם משה" (דברים ד, מד), "מזה" — זה הקדוש ברוך הוא, דכתיב [שנאמר] בו: "זה אלי ואנוהו" (שמות טו, ד). "לעם זו" — אלו ישראל, שנאמר בהם: "עם זו קנית" (שם טז).

א מתוך שהובא הכתוב "מה לידידי בביתי" לענין כינויו של אברהם "ידיד", מביאים בדרשת כתוב זה והכתובים הבאים אחריו. שנאמר: "מה לידידי בביתי עשותה המזמתה הרבים ובשר קודש יעברו מעליך כי רעתכי אז תעלוזי. זית רענן יפה פרי תואר קרא ה' שמך לקול המולה גדולה הצית אש עליה ורעו דליותיו" (ירמיה יא, טו— טז). ובדרשת כתוב זה אמר ר' יצחק: בשעה שחרב בית המקדש, מצאו הקדוש ברוך הוא לאברהם שהיה עומד בבית המקדש, אמר לו: מה לידידי בביתי?

אמר לו אברהם בתשובה: על עיסקי בני באתי, מדוע מחריב ה' את בית המקדש ומגלה אותם מן הארץ. אמר לו הקדוש ברוך הוא: טעם הדבר, משום שבניך חטאו, ולכן נענשו וגלו מן הארץ. אמר לו אברהם לקדוש ברוך הוא: שמא בשוגג חטאו, ואין מגיע להם עונש שכזה? אמר לו הקדוש ברוך הוא: "עשותה המזמתה" — מעשיהם הרעים היו במזימה, במזיד ולא בשגגה, ועל כך הם נענשים. אמר לו אברהם: שמא רק מיעוטן של בני ישראל הם שחטאו, ואין ראוי שייענש כל העם מחמת מיעוט שבו? אמר לו הקדוש ברוך הוא: "הרבים" — רובם של בני ישראל חטאו.

אמר לו אברהם: ואף על פי כן היה לך לזכור לבני ישראל את זכות ברית מילה שהם נימולים, ולא להענישם על חטאיהם! אמר לו הקדוש ברוך הוא: "ובשר קדש יעברו מעליך" — שאף עברו וביטלו את קדושת בשרם, מצות ברית המילה. אמר לו אברהם: ועדיין לא היה להענישם על חטאיהם, שמא אם המתנת להם, היו חוזרין בתשובה. אמר לו הקדוש ברוך הוא: "כי רעתכי אז תעלזי" — ראוי היה להענישם על חטאיהם, ולא להמתין עד שישובו בתשובה. שכן בשעה שחוטאים הם, ואין הם נענשים על כך אלא עושים ימיהם בטוב ובנעימים ("אז תעלוזי") — אין הם חוזרים בתשובה, אלא מוסיפים על חטאיהם ("כי רעתיכי").

כיון שנדחו כל דבריו, מיד הניח אברהם את ידיו על ראשו כאדם האבל ומצטער, והיה צועק ובוכה, ואמר לו להקדוש ברוך הוא: שמא חס ושלום אין להם לבני ישראל עוד תקנה? יצתה בת קול ואמרה לו: "זית רענן יפה פרי תאר קרא ה' שמך" — מה זית זו אין אחריתו (תכליתו) מתקיימת אלא בסופו לכשקוטפים את פירותיו, אף ישראל אין אחריתן מתקיימת אלא בסופן.

ב ועוד נאמר בכתוב זה "לקול המולה גדלה הצית אש עליה ורעו דליותיו" (ירמיה יא, טז). אמר ר' חיננא בר פפא בדרשת הכתוב: לקול מיליהן ("לקול המולה") של מרגלים ששלח משה לתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, ניתרועעו דליותיהן (ענפיהם) של ישראל. שכן אמר ר' חיננא בר פפא בגודל חטאם של המרגלים: דבר של חטא גדול דברו מרגלים באותה שעה, שאמרו: "כי חזק הוא ממנו" (במדבר יג, לא) — אל תיקרי (תקרא) "ממנו" במובן מאיתנו, אלא "ממנו" — מן הקדוש ברוך הוא, וכרוצים לומר: כביכול, שאפילו בעל הבית (הקדוש ברוך הוא) אינו יכול להוציא כליו משם, שאמרו שהעם שם חזק אף מהקדוש ברוך הוא.

מתקיף לה [מקשה על כך] ר' חייא בר' חיננא: האי [זה הכתוב] "לקול המולה גדלה", לדרך פירושך את הכתוב ("לקול מיליהן של מרגלים"), "לקול מלה" מיבעיא ליה [צריך היה לו לומר]! אלא כך הוא פירושו של כתוב זה, ונסמך על דרשתו של ר' יצחק האמורה למעלה, כי באברהם אבינו הטוען לפני הקדוש ברוך הוא בזמן החורבן אמורים הדברים: אמר לו הקדוש ברוך הוא לאברהם: קולך שמעתי ("לקול") וחמלתי ("המולה" — חמלה, בחילופי אותיות ח' ה') עליהם, ומקל אני בדינם. שכן אני אמרתי בתחילה כי ישתעבדו בני ישראל בארבע מלכיות (בבל, פרס, יון ורומי), בכל אחת ואחת מהמלכויות הללו כשיעור שקבעתי מלכתחילה לשיעבוד כל הארבע מלכיות גם יחד.

השתא [עכשיו] מכיון שהתפללת וביקשת עליהם, ישתעבדו בני ישראל בכל חדא וחדא [אחת אחת] מארבע המלכויות הללו רק כשיעור מאי דפסיק [מה שנפסק, נקבע] לה בלבד. ואיכא דאמרי [ויש שאומרים], שכך אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם: אני אמרתי בתחילה שימשלו בבני ישראל המלכויות הללו בזה אחר זה, כל אחת בזמן שקבעתי לשיעבודה, עכשיו אני גוזר שתהיה ממשלתם בבת אחת, ויתמעט בכך זמן השיעבוד.
logo בניית אתרים בחינם