וישכם אברהם בבקר ויחבש את־ חמרו
וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת אֲתֹנוֹ
ועשרת אלפים ככר כסף אשקול על ידי עושי המלאכה להביא אל גנזי המלך" (אסתר ג, ט),
אמר ריש לקיש: גלוי וידוע היה מראש לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל,
לפיכך הקדים שקליהן של ישראל שנותנים למקדש לשקליו. מגילה יג' ע"ב
קח־ נא את־ בנך את־ יחידך אשר־ אהבת את־י צחק ולך־ לך אל־ ארץ המריה והעלהו שם לעלה על אחד ההרים אשר אמר אליך: (בראשית פרק כב פסוק ב)
קח נא - אין נא אלא לשון בקשה. רש"י
מדוע ה' מבקש מאברהם
וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבשׁ אֶת חֲמֹרוֹ" אמר רבי שמעון בן יוחאי אהבה מקלקלת את השורה ושנאה מקלקלת את השורה.
אהבה מקלקלת את השורה דכתיב: "וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר" וגו', ולא היה לו כמה עבדים, אלא אהבה מקלקלת את השורה.
ושנאה מקלקלת את השורה, שנאמר (במדבר כב, כא): "וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבשׁ אֶת אֲתֹנוֹ" ולא היו לו כמה עבדים, אלא שנאה מקלקלת את השורה.
אהבה מקלקלת את השורה שנאמר (בראשית מו, כט): "וַיֶּאֱסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ וַיַּעַל לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל אָבִיו" , וכי לא היה ליוסף כמה עבדים, אלא אהבה מקלקלת את השורה.
שנאה מקלקלת את השורה, דכתיב "וַיֶּאֱסֹר אֶת רִכְבּוֹ" - וְלֹא הָיָה לוֹ כַּמָּה עֲבָדִים!? אלא שנאה מקלקלת השורה.
אמר רבי שמעון בן יוחאי תבוא חבשה ותעמד על חבשה, תבוא חבשה שחבש אברהם אבינו לילך ולעשות רצונו של מקום של מי שאמר והיה העולם, שנאמר (בראשית כב, י): "וַיִּשְׁלַח אַבְרָהָם אֶת יָדוֹ" וגו', ותעמד על חבשה שחבש בלעם לילך ולקלל את ישראל.
בראשית רבה · נה · ח