יצחק קורא לעשו, בנו על מנת שיברך אותו לפני מותו.
האם יִצְחָק לֹא יָדַע אֶת כָּל מַעֲשָׂיו הָרָעִים שֶׁל עֵשָׂו ?
אם כן מדוע רבקה לא מספרת ליצחק על מעשיו של עשיו כדי שיברך את יעקב ולא את עשיו ?
התורה מספרת על יחסי יצחק ורבקה
ויבאה יצחק...ויאהבה יצחק הוא היחידי שמתואר שהוא אוהב את רבקה.
למרות זאת רבקה לא מספרת ליצחק על מעשיו של עשיו
הקב"ה אומר לאברהם (לעיל יב ב)
"והיה ברכה",
הברכות מסורות בידך לברך את מי שתרצה,
ו אברהם לא מברך את יצחק
אם כן מדוע לא ברך את יצחק?
אברהם משאיר שהקב"ה יברך את יצחק שנאמר
וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם וַיְבָרֶךְ אֱ-לֹהִים אֶת יִצְחָק בְּנוֹ " (כ"ה, יא)
אמר אברהם,
אם אברך את יצחק נמצא עשו מתברך ויעקב מפסיד,
אלא הריני מניחו עד שיבוא הקב"ה ויעשה שלו
כמו כן ברבקה כתוב וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ
אָמַר רַבִּי יִצְחָק, כָּתוּב וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ
וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרושׁ אֶת ה'.
לְאֵיזֶה מָקוֹם הָלְכָה?
לְבֵית הַמִּדְרָשׁ שֶׁל שֵׁם וְעֵבֶר.
וַיֹּאמֶר ה' לָהּ
שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ
וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר: (כה, כא-כג)
וְכֵן הָיָה בַּמֵּעַיִם שֶׁל רִבְקָה, עוד שָּׁם כָּל אֶחָד הָלַךְ לְצִדּוֹ.
שֶׁכַּאֲשֶׁר עָבְרָה סָמוּךְ לְמָקוֹם תורה, הָיָה יַעֲקֹב שָׂמֵחַ וְדוֹחֵק לָצֵאת.
וּכְשֶׁהָיְתָה הוֹלֶכֶת סָמוּךְ לְמָקוֹם שֶׁל עֲבוֹדָה זָרָה, אוֹתוֹ הָרָשָׁע הִכָּה לָצֵאת,
וּבֵאֲרוּהוּ. וּמִשּׁוּם כָּךְ, כְּשֶׁנִּבְרְאוּ וְיָצְאוּ לָעוֹלָם,
כָּל אֶחָד נִפְרַד וְהָלַךְ וְנִמְשַׁךְ לִמְקוֹמוֹ שֶׁרָאוּי לוֹ.
וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד וְגוֹ'.
וַיְּאהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו.
הֲרֵי פֵּרְשׁוּהוּ, שֶׁכָּתוּב אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה.
וְכָתוּב שָׁם (בראשית י) הוּא הָיָה גִבֹּר צַיִד.
מהו אִישׁ שָׂדֶה, לְקַפֵּחַ אֶת בְּנֵי הָאָדָם וְלַהֲרֹג אוֹתָם.
יצחק קורא לעשו, בנו על מנת שיברך אותו לפני מותו.
יִצְחָק לֹא יָדַע אֶת כָּל מַעֲשָׂיו הָרָעִים שֶׁל עֵשָׂו,
למרות שהַשְּׁכִינָה הָיְתָה עִמּוֹ.
וכן רבקה לא מספרת ליצחק את מה שאמרו לה בבֵית הַמִּדְרָשׁ שֶׁל שֵׁם וְעֵבֶר
שנאמר "ויאמר ה' לה"
"לה" ולא ליצחק.
מכאן, שרבקה לא רצתה לגנוב את הברכות, אלא, אמרה רבקה השְּׁכִינָה תמיד עם יצחק, והשכינה לא הוֹדִיעָה לוֹ ,
לכן רבקה לא מספרת ליצחק על מעשיו של עשו.
כְּדֵי שֶׁיִּתְבָּרֵךְ יַעֲקֹב בְּלִי דַעְתּוֹ של יצחק אֶלָּא בְּדַעְתּוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
בַּשָּׁעָה שֶׁנִּכְנַס יַעֲקֹב לִפְנֵי אָבִיו, נִכְנְסָה עִמּוֹ שְׁכִינָה,
ורָאָה יִצְחָק שֶׁרָאוּי הנכנס לִבְרָכָה וְברכו מִדַּעַת הַשְּׁכִינָה.



