אמר רַבִּי אֶלְעָזָר נאמר תהלים קה ויבא ישראל מצרים ויעקב גר בארץ חם. בא ראה שהקדוש ברוך הוא מגלגל גלגולים בעולם, ומקים נדרים ושבועות כדי לקים שבועה וגזרה שהוא גוזר
שֶׁהֲרֵי שָׁנִינוּ, אִם לֹא שֶׁחֲבִיבוּת וְאַהֲבָה שֶׁאָהַב הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הָאָבוֹת, הָיָה רָאוּי לְהוֹרִיד אֶת יַעֲקֹב לְמִצְרַיִם בִּכְבָלִים שֶׁל בַּרְזֶל. וּבְאַהֲבָתוֹ אוֹתָם הִמְלִיךְ לְיוֹסֵף בְּנוֹ, וְעָשָׂה אוֹתוֹ מֶלֶךְ שֶׁשּׁוֹלֵט עַל כָּל הָאָרֶץ, וְיָרְדוּ כָל הַשְּׁבָטִים בְּכָבוֹד, וְיַעֲקֹב כְּמֶלֶךְ
בֹּא רְאֵה מַה כָּתוּב? וַיָּבֹא יִשְׂרָאֵל מִצְרָיִם וְיַעֲקֹב גָּר בְּאֶרֶץ חָם. כֵּיוָן שֶׁכָּתוּב וַיָּבא יִשְׂרָאֵל מִצְרָיִם, לֹא יָדַעְנוּ שֶׁיַּעֲקֹב גָּר בְּאֶרֶץ חָם? לָמָּה צָרִיךְ אֶת זֶה? אֶלָּא, וַיָּבֹא יִשְׂרָאֵל מִצְרָיִם - זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. וְיַעֲקֹב גָּר בְּאֶרֶץ חָם - זֶה יַעֲקֹב. שֶׁהֲרֵי בִּשְׁבִיל יַעֲקֹב וּבָנָיו בָּאָה הַשְּׁכִינָה לְמִצְרַיִם, כמו שנאמר אהיה אשר אהיה - אהיה עמם בצרה זו , אשר אהיה עמם בשיעבוד שאר מלכיות.
וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גִּלְגֵּל גִּלְגּוּלִים וְהוֹרִיד אֶת יוֹסֵף בָּרִאשׁוֹנָה, שֶׁבִּזְכוּתוֹ הִתְקַיְּמָה הַבְּרִית עִמּוֹ, וְהִשְׁלִיט אוֹתוֹ עַל כָּל הָאָרֶץ.
מַה כָּתוּב? שָׁלַח מֶלֶךְ וַיַּתִּירֵהוּ מֹשֵׁל עַמִּים וַיְפַתְּחֵהוּ. רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, כָּתוּב (תהלים קמו) ה' מַתִּיר אֲסוּרִים וְגוֹ', וְכָאן כָּתוּב שָׁלַח מֶלֶךְ וַיַּתִּירֵהוּ, לָמָּה מֹשֵׁל עַמִּים וַיְפַתְּחֵהוּ? אֶלָּא שָׁלַח מֶלֶךְ - זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. מֹשֵׁל עַמִּים - זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. שָׁלַח מֶלֶךְ - הַמֶּלֶךְ הָעֶלְיוֹן שָׁלַח וַיַּתִּירֵהוּ. וּמִי הוּא שֶׁשָּׁלַח לוֹ? זֶה הַמַּלְאָךְ הַגּוֹאֵל, שֶׁהוּא מוֹשֵׁל עַמִּים, שֶׁהוּא מוֹשֵׁל עַל הַתַּחְתּוֹנִים, וְהַכֹּל הוּא מִן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
וַיְרִיצֻהוּ - חָסֵר וָא''ו, וּמִי הוּא? זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, מִשּׁוּם שֶׁאֵין מִי שֶׁאוֹסֵר וּפוֹתֵחַ, רַק הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁכָּתוּב (איוב יב) יִסְגֹּר עַל אִישׁ וְלֹא יִפָּתֵחַ, וְכָתוּב (שם לד) וְהוּא יַשְׁקִיט וּמִי יַרְשִׁיעַ וְיַסְתֵּר פָּנִים וּמִי יְשׁוּרֶנּוּ וְעַל גּוֹי וְעַל אָדָם יָחַד, שֶׁהֲרֵי הַכֹּל בּוֹ, וְכָתוּב (דניאל ד) וְכִרְצוֹנוֹ עוֹשֶׂה בִּצְבָא הַשָּׁמַיִם וְדַיָּרֵי הָאָרֶץ, וְאֵין מִי שֶׁיִּמְחֶה בְיָדוֹ וְיֹאמַר לוֹ מֶה עָשִׂיתָ. וּמִשּׁוּם כָּךְ כָּתוּב וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר וְגוֹ'.
מַה זֶה וַיְרִיצֻהוּ? כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (איוב לג) יֶעְתַּר אֶל אֱלוֹהַּ וַיִּרְצֵהוּ. כְּמוֹ כֵן וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר, וְאַחַר כָּךְ וַיָּבֹא אֶל פַּרְעֹה. דָּבָר אַחֵר וַיְרִיצֻהוּ, שֶׁהִמְשִׁיךְ עָלָיו חוּט שֶׁל חֶסֶד לָתֵת לוֹ חֵן לִפְנֵי פַרְעֹה. אֱלֹהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה, כְּדֵי לְהַקְדִּים לוֹ שָׁלוֹם וְלִפְתֹּחַ בְּשָׁלוֹם
רַבִּי אַבָּא אָמַר, בֹּא רְאֵה, אוֹתוֹ פַרְעֹה הָרָשָׁע, שֶׁהוּא אָמַר (שמות ד) לֹא יָדַעְתִּי אֶת ה', וּפַרְעֹה הָיָה חָכָם מִכָּל מְכַשְּׁפָיו, אֶלָּא וַדַּאי הַשֵּׁם שֶׁל אֱ-לֹהִים הָיָה יוֹדֵעַ, שֶׁהֲרֵי כָּתוּב הֲנִמְצָא כָזֶה אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים בּוֹ. וּמִשּׁוּם שֶׁמֹּשֶׁה לֹא בָא אֵלָיו אֶלָּא בַּשֵּׁם שֶׁל ה', וְלֹא בַּשֵּׁם שֶׁל אֱ-לֹהִים, וְזֶה הָיָה קָשֶׁה לְפָנָיו מִן הַכֹּל, שֶׁהוּא הָיָה יוֹדֵעַ שֶׁהֲרֵי הַשֵּׁם שֶׁל אֱ-לֹהִים שׁוֹלֵט בָּאָרֶץ, וּבַשֵּׁם שֶׁל ה' לֹא הָיָה יוֹדֵעַ,( כמו שנאמר וארא אל־אברהם אל־יצחק ואל־יעקב באל שדי ושמי ה' לא נודעתי להם ) וְעַל כֵּן קָשֶׁה לְפָנָיו הַשֵּׁם הַזֶּה.
וְזְהִוּ שֶׁכָּתוּב (שם ט) וַיְחַזֵּק ה' אֶת לֵב פַּרְעֹה. שֶׁדָּבָר זֶה הָיָה מְחַזֵּק אֶת לִבּוֹ וּמַקְשֶׁה אוֹתוֹ, וְעַל כֵּן מֹשֶׁה לֹא הוֹדִיעַ לוֹ דָּבָר שֶׁל שֵׁם אַחֵר, אֶלָּא הַשֵּׁם שֶׁל ה' לְבַדּוֹ, וּפֵרְשׁוּהָ.
פָּתַח וְאָמַר, (תהלים קיג) מִי כַּה' אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת וְגוֹ'. מִי כַּה' אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת - שֶׁהִתְעַלָּה מֵעַל כִּסֵּא כְבוֹדוֹ, [על כסא כבודו למעלה] וְלֹא הִתְגַּלָּה לְמַטָּה. בְּשָׁעָה שֶׁאֵין נִמְצָאִים צַדִּיקִים בָּעוֹלָם, הֲרֵי הוּא מִסְתַּלֵּק מֵהֶם וְלֹא מִתְגַּלֶּה לָהֶם. הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת - בְּשָׁעָה שֶׁהַצַּדִּיקִים הֵם נִמְצָאִים בָּעוֹלָם, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹרֵד בְּדַרְגוֹתָיו כְּנֶגֶד הַתַּחְתּוֹנִים לְהַשְׁגִּיחַ עַל הָעוֹלָם, לְהֵיטִיב לָהֶם.
שֶׁהֲרֵי כְּשֶׁאֵין נִמְצָאִים הַצַּדִּיקִים בָּעוֹלָם, הוּא מִסְתַּלֵּק וּמַסְתִּיר מֵהֶם פָּנִים וְלֹא מַשְׁגִּיחַ עֲלֵיהֶם, מִשּׁוּם שֶׁהַצַּדִּיקִים הֵם הַיְסוֹד וְהַקִּיּוּם שֶׁל הָעוֹלָם, שֶׁכָּתוּב (משלי י) וְצַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם.
וְעַל כֵּן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לֹא גִלָּה אֶת שְׁמוֹ הַקָּדוֹשׁ, רַק לְיִשְׂרָאֵל לְבַדָּם, שֶׁהֵם חֵלֶק גּוֹרָלוֹ וְנַחֲלָתוֹ, וְאֶת הָעוֹלָם חִלֵּק הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִמְמֻנִּים מְגִנִּים, וְהִנֵּה נִתְבָּאֵר, שֶׁכָּתוּב (דברים לב) בְּהַנְחֵל עֶלְיוֹן גּוֹיִם וְגוֹ', וְכָתוּב כִּי חֵלֶק ה' עַמּוֹ יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ
