ר' יעקב דכפר חנן
אמר בשם ריש
לקיש
אמר הקב"ייה לאליהו הנביא בשעה שעשה אברהם זקינך רצוני, נשבעתי לו שאיני זז טל מבניו לעולם. מה טעם? היכן הרמז לזה! (תהילים קי) לך טל ילדותך, וכתיב בתריה וכתוב אחרי כן נשבע ה' ולא ינחם. א"ר יודא בן פזי, בדייתיקי בצוואה נתתיו לאברהם, במתנה נתתיו לו
אמר בשם ריש
לקיש
אמר הקב"ייה לאליהו הנביא בשעה שעשה אברהם זקינך רצוני, נשבעתי לו שאיני זז טל מבניו לעולם. מה טעם? היכן הרמז לזה! (תהילים קי) לך טל ילדותך, וכתיב בתריה וכתוב אחרי כן נשבע ה' ולא ינחם. א"ר יודא בן פזי, בדייתיקי בצוואה נתתיו לאברהם, במתנה נתתיו לו
שנאמר (בראשית) ויתן לך האלהים מטל השמים אמר רבי שמואל בר נחמני, בשעה שישראל באין לידי עבירה ומעשים רעים, הגשמים נעצרים. הן מביאין להן זקן אחד כגון ר' יוסי הגלילי והוא מפגיע בעדם, והגשמים יורדים. אבל הטל אינו יורד בזכות ברייה, מה טעם מהיכן אתה יודע זאת? שנאמר (מיכה ה) כטל מאת ה' כרביבים עלי עשב אשר לא יקוה לאיש ולא ייחל
לבני אדם
כשם שהטל לא בא בזכותו של אדם אלא מרצונו של הקבייה, כך שארית יעקב לא ייתמו אף שיהיו בקרב עמים רבים
כשם שהטל לא בא בזכותו של אדם אלא מרצונו של הקבייה, כך שארית יעקב לא ייתמו אף שיהיו בקרב עמים רבים