x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה


סרטון חדש מלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן


בס"ד

בס"ד.          ניסיון המן . פרק ט"ז .

{                הקב"ה אומר לישראל שהוא יתן להם לאכל את המן אבל זה יהיה נסיון : מה היה הנסיון במן ?  

קוראים פס' א'- י'.

שוב ישראל מתלוננים והפעם על רעב רש"י פס' ב':

כיוון שנגמר הלחם.

ª                   על מי הם מתלוננים?

פסוק ג' : על משה ואהרון כביכול הם הוציאו את ישראל ממצרים .

פסוק ד' : תשובת ה': תקבלו לחם מן השמיים אבל זה יהיה נסיון אם תלכו ע"פ התורה או לא.

פס' ו' : וה' משה ואהרון מדגשים :  וידעתם כי ה' הוציא אתכם מארץ מצרים (רש"י פס' ו' שדברים אלו הם כנגד העם שמשה ואהרון כביכול הוציאו את בנ"י)

וכן בפסוק יב' "וידעתם כי אני ה' אלוקיכם"

 

לסיכום:

ה' אומר לישראל : אתם תקבלו אוכל אבל תצטרכו לבטוח בה', ולדעת שכל מה שיש הכל מה'!

 

הכיצד?- דף "סיר הבשר במצרים ולחם מהשמים במדבר".

 

                                                שאלות עיון ובקיאות .

 

 


מתיקות המן ודקירתו. פסוקים יא' - לא' .   

›            מה היו מצוות המן , ומדוע היו אנשים שחטו בו ?

נקרא פסוקים י' - לא' ,ונסביר על פי רש"י  את הפשט.

רש"י פס' ח' : בשר- רק לאכל אבל לחם- לשובע.

רש"י פס' יד': מחוספס- מגולה = כשנתגלה משכבת הטל.

*נענה על שאלות הבקיאות.

›            מדוע חטאו האנשים במן ?

כיוון שלא האמינו בה' [רמב"ן ורא"ע פס' כז' ]

›            האם הייתה סיבה אמיתית לחשוב שה' לא משגיח ?

נעיין במדרשים בדף מקורות .

נסכם :

 בירידת המן היה הרבה מאוד השגחה פרטית . ובכל זאת יש לכל אדם תמיד בחירה חופשית ורק מי שרוצה להאמין - מאמין בה' .  

 

 שמירת המן לדורות .  פרק ט"ז' פס' ל"ב- סוף.

נקרא את הפס' ונסכם:

משה אמר בשם ה' לקחת צנצנת מלאה מן ולשים אותה למשמרת לדורות כדי שיראו את הלחם שה' האכיל את ישראל במדברץ

›            *מדוע דווקא נס זה חשוב כ"כ לזכור לדורות ?

(ע"פ הכוזרי) (מאמר ראשון)   נעיין פס' ל"ב-

כיוון שנס זה התמיד 40 שנה ובכך היה ברור שלא מדובר באיזה כישוף זמני או זריזות ידיים אלא מעשי ה' לאורך כל תקופת החיים.


בס"ד .           סיר הבשר במצרים , ולחם מהשמים במדבר .    פרק טז.

 

האם היה לישראל טוב עם סיר הבשר ?

 

1.      מכילתא פרשת בשלח מסכת דויסע פרשה א

 בשבתנו על סיר הבשר : ר' יהושע אומר תאבים היו ישראל לאכל . ר' אלעזר המודעי אומר : עבדים היו ישראל למלכים במצרים יצאו לשוק נוטלין פת בשר ודגים וכל דבר ואין כל בריה מוחה בידם יוצאין לשדה נוטלין ענבים ותאנים ורימוני ואין בריה מוחה בידם . ר' יוסי המודעי אומר :תדע שלא נתן להם אלא באחרונה לכך נאמר את הקישואים שהיו קשים למעיהם .

 

2.         מדרש רבה שמות פרשה טז

 וכן במצרים היו משועבדים ישראל שמונים שנה והיה המצרי הולך במדבר ותופס איל או צבי ושוחטו ושופת את הסיר ומבשל ואוכל וישראל רואין ולא טועמין שנאמר (שמות טז, ג) בשבתנו על סיר הבשר באכלנו לחם לשובע לא כתיב באכלנו מסיר הבשר אלא בשבתנו שהיו אוכלין לחמם בלא בשר .

 

עכשיו יקבלו ישראל את המן שהוא לחם מן השמים עם הרבה יתרונות וכן יקבלו את השלו. אבל ישראל יצטרכו גם לעלות מדרגה - ולבטוח בה' - "למען אנסנו" . מה הוא הנסיון ?  

 

3.    רש"י שמות פרק טז

למען אנסנו הילך בתורתי. אם ישמרו מצות התלויות בו שלא יותירו ממנו ולא יצאו בשבת ללקוט:

 

4.    רמב"ן שמות פרק טז

למען אנסנו הילך בתורתי. אם ישמרו מצות התלויות בו שלא יותירו ממנו ולא יצאו בשבת ללקוט. לשון רש"י. ואיננו נכון, אבל הוא כמו שאמר (שם טז) המאכילך מן במדבר אשר לא ידעון אבותיך למען ענותך ולמען נסותך להטיבך באחריתך, כי נסיון הוא להם שלא היה בידם מזון, ולא יראו להם עצה במדבר רק המן, שלא ידעו מתחלה, ולא שמעו מאבותם, ויורד להם דבר יום ביומו וירעיבו אליו, ועם כל זה שמעו ללכת אחרי השם לא מקום לחם:

 

 5.    אור החיים שמות פרק טז' .

למען אנסנו וגו' . כי לחם מן השמים לא יצטרך שום תיקון , ובזה יהיו פנוים מכל , וארא הילך בתורתי אם לא .

 

6.    רמב"ן בראשית פרק כב

והאלהים נסה את אברהם. ענין הנסיון הוא לדעתי, בעבור היות מעשה האדם רשות מוחלטת בידו, אם ירצה יעשה ואם לא ירצה לא יעשה, יקרא "נסיון" מצד המנוסה, אבל המנסה יתברך יצוה בו להוציא הדבר מן הכח אל הפועל, להיות לו שכר מעשה טוב לא שכר לב טוב בלבד. דע כי השם צדיק יבחן (תהלים יא ה), כשהוא יודע בצדיק שיעשה רצונו וחפץ להצדיקו יצוה אותו בנסיון, ולא יבחן את הרשעים אשר לא ישמעו. והנה כל הנסיונות שבתורה לטובת המנוסה:

 


שאלות בעיון

  1. על פי המכילתא : כיצד היה לישראל אוכל במצרים?
  2. על פי שמות רבה : מה פירוש "בשבתנו על סיר הבשר" ?
  3.  מה היה הנסיון במן על פי רש"י ?
  4. מה היה הנסיון במן על פי הרמב"ן ?
  5. מה היה הנסיון במן על פי אור החיים ?
  6. מדוע מביא הקב"ה נסיון על האדם לדעת הרמב"ן ?

 

שאלות בבקיאות .

  1.  על מה התלוננו ישראל במדבר סין ? [א' - ג']

  2.  מהיכן יגיע המן? [ד']

  3.  מתי צריכים ישראל לאסוף את המן ? [ד' - ה']  

  4.  כמה מן ילקטו ישראל כל פעם? [רש"י פסוק ד']

  5.  איזה אוכל יקבלו ישראל ? [שני סוגים ] [ח']


 

תיאור: FLWRC035,תיאור: FLWRC035,תיאור: FLWRC035 תיאור: FLWRC035,תיאור: FLWRC035,תיאור: FLWRC035

בס"ד.   
מתיקות המן ודקירתו. פרק טז' . פסוקים יא' - לא' .   


1.   תלמוד בבלי מסכת יומא דף עה עמוד א

תניא, רבי יוסי אומר: כשם שהנביא היה מגיד להם לישראל מה שבחורין ומה שבסדקין, כך המן מגיד להם לישראל מה שבחורין ומה שבסדקין. כיצד? שנים שבאו לפני משה לדין זה אומר: עבדי גנבת, וזה אומר: אתה מכרתו לי. אמר להם משה: לבוקר משפט. למחר אם נמצא עומרו בבית רבו ראשון - בידוע שזה גנבו, אם נמצא עומרו בבית רבו שני בידוע שזה מכרו לו. וכן איש ואשה שבאו לפני משה לדין. זה אומר: היא סרחה עלי, והיא אומרת: הוא סרח עלי. אמר להם משה: לבקר משפט. למחר, אם נמצא עומרה בבית בעלה - בידוע שהיא סרחה עליו, נמצא עומרה בבית אביה - בידוע שהוא סרח עליה. כתיב [במדבר יא] "וברדת הטל על המחנה לילה  ירד המן עליו " וכתיב [שמות טז] "ויצא העם ולקטו" וכתיב :[במדבר יא] "שטו העם ולקטו". הא כיצד? צדיקים ירד על פתח בתיהם, בינונים - יצאו ולקטו, רשעים שטו ולקטו. כתיב "לחם" וכתיב "עגות" וכתיב "וטחנו". הא כיצד? צדיקים - לחם, בינונים - עוגות, רשעים - טחנו בריחים. [במדבר יא] "והיה טעמו כטעם לשד השמן" אמר רבי אבהו: מה שד זה תינוק טועם בה כמה טעמים - אף המן כל זמן שישראל אוכלין אותו - מוצאין בו כמה טעמים.

 

2.     תלמוד בבלי מסכת יומא דף עה עמוד ב

כתיב [שמות טז] "לחם" וכתיב "שמן" וכתיב [שמות טז] "דבש". אמר רבי יוסי ברבי חנינא: לנערים - לחם, לזקנים - שמן, לתינוקות - דבש. כתיב "שליו" וקרינן-  "סליו" , אמר רבי חנינא : צדיקים אוכלין אותו בשלוה, רשעים אוכלין אותו ודומה להן כסילוין.

 

רש"י :כסילוים - קוצים בלשון ארמי.

 

3. מדרש תנחומא פרשת שמות סימן י ד"ה (י) ויצא ביום

ויצא ביום השני והנה שני אנשים עברים נצים מי היו דתן ואבירם והם שאמרו נתנה ראש ונשובה מצרימה (במדבר יד) [והם] שהמרו על ים סוף והן שהותירו מן המן דכתיב ויותירו אנשים ממנו עד בקר (שמות טז) והם שיצאו ללקוט ולא מצאו, והם היו במחלקתו של קרח שנאמר הוא דתן ואבירם שהן עמדו ברשעתן מתחלה ועד סוף, ויאמר לרשע למה תכה רעך, למה תכה רשע כמותך.....

 

שאלות בעיון.

  1.  מה יכל המן לעשות , מלבד שהיה משביע ?

  2.  איזה הבדלים יצר המן בין הצדיקים לרשעים ?

  3.  האם היו לישראל אפשרויות לראות את השגחת ה' בעולם ?

  4.  מדוע לדעתך דתן ואבירם ממשיכים לחטא מתחילה ועד סוף ?

 

שאלות בבקיאות .

  1. מה יקבלו ישראל בערב , ומה יקבלו ישראל בבקר? [יב']
  2. איזה בשר קבלו ישראל? [יג']
  3. במה היה המן מכוסה ? [יג']
  4. מדוע נקרא המן "מן"? [טו']
  5. כמה מן היו ישראל צריכים ללקוט ? [טז']
  6. מה היה הנס במן בזמן לקיטתו (י"ח)?
  7. מה היה החטא של אנשים מסויימים במן ? [פסוקים יט' - כ']
  8. מה קרה למן של האנשים החוטאים? [כ']
  9. מה גילו ישראל ביום השישי ? [כב']
  10. מה אמר משה לנשיאי העדה כשהם גילו שביום השישי כולם לקטו פי שניים? [בכ' - כו']
  11.  במה חטאו חלק מן העם ביום השבת? [כז']
  12. כיצד היה המן נראה , ומה טעמו? [רש"י פסוקיד' ופסוק  לא']
  13. מה ציווה משה לאהרון לעשות במן? [לב' - לד' ] 
logo בניית אתרים בחינם