x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה


סרטון חדש מלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן

בס"ד

חדשות התנ"ך

משפט המלך
שמואל א פרק ח

המלכת שאול
(שמואל א' פרק י', פסוקים יז'-כז')
המלכת שאול חדשות התנך

שמואל א פרק י

דוד וגולית
2
דוד וגולית
חדשות התנך
שמואל א פרק יז

דוד ושאול במערה
שמואל כד

שאול מאבד את המלוכה
שמואל א טו

המלכת דוד
(שמואל א' פרק ט"ז, פסוקים א'-י"ד)
מלחמת שאול בעמלק
(פרק יא)
קינת דוד
(פרק טו)
דוד ובת שבע
שמואל ב' פרק י"א, פסוקים א'-כ"ז
כבשת הרש

דיני המלך כפי שהם מפורשים בפרשת המלך בספר דברים (י"ז, יד-כ).
(יד) כִּי תָבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ 
כאשר תיכנס לארץ ישראל שה' עתיד לתת לך,
 וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ לאחר שתכבוש ותתיישב בארץ ישראל,
 וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי
 ותאמר שאתה רוצה למנות מלך, כמו שיש לכל העמים שסביבך מלך:
(טו) שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ, אֲשֶׁר יִבְחַר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בּוֹ
 עליך למנות מלך על פי בחירת ה'.
לפני שממנים מלך,
יש למנות אותו עפי בית דין של שבעים ואחד (הסנהדרין)
ועל פי הנביא,
 מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ
 המלך חייב להיות אדם מישראל,
 לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא אָחִיךָ הוּא
 אסור לך למנות מלך נכרי, מלך שאינו מישראל:

שמואל מציג בפני העם תסריט קודר,
שמתאר את דיני המלך, כי אם את מה שעלול לקרות בפועל:
(יא) וַיֹּאמֶר זֶה יִהְיֶה מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר יִמְלֹךְ עֲלֵיכֶם
אֶת בְּנֵיכֶם יִקָּח
וְשָׂם לוֹ בְּמֶרְכַּבְתּוֹ וּבְפָרָשָׁיו
וְלִפְנֵי מֶרְכַּבְתּוֹ:
(יב) וְלָשׂוּם לוֹ שָׂרֵי אֲלָפִים וְשָׂרֵי חֲמִשִּׁים
וְלַחֲרֹשׁ חֲרִישׁוֹ וְלִקְצֹר קְצִירוֹ
וְלַעֲשׂוֹת כְּלֵי מִלְחַמְתּוֹ וּכְלֵי רִכְבּוֹ:
(יג) וְאֶת בְּנוֹתֵיכֶם יִקָּח לְרַקָּחוֹת וּלְטַבָּחוֹת וּלְאֹפוֹת:
(יד) וְאֶת שְׂדוֹתֵיכֶם וְאֶת כַּרְמֵיכֶם וְזֵיתֵיכֶם הַטּוֹבִים יִקָּח וְנָתַן לַעֲבָדָיו:
(טו) וְזַרְעֵיכֶם וְכַרְמֵיכֶם יַעְשֹׂר וְנָתַן לְסָרִיסָיו וְלַעֲבָדָיו: (טז) וְאֶת עַבְדֵיכֶם וְאֶת שִׁפְחוֹתֵיכֶם וְאֶת בַּחוּרֵיכֶם הַטּוֹבִים וְאֶת חֲמוֹרֵיכֶם יִקָּח וְעָשָׂה לִמְלַאכְתּוֹ: (יז) צֹאנְכֶם יַעְשֹׂר וְאַתֶּם תִּהְיוּ לוֹ לַעֲבָדִים: (יח) וּזְעַקְתֶּם בַּיּוֹם הַהוּא מִלִּפְנֵי מַלְכְּכֶם אֲשֶׁר בְּחַרְתֶּם לָכֶם וְלֹא יַעֲנֶה ה' אֶתְכֶם בַּיּוֹם הַהוּא:

כעת מנסה, אם כן, שמואל לשכנע את העם לחזור בהם מבקשתם למלך, ולצורך זה הוא מתאר תסריט קודר של מה שיעשה המלך לעם. הבה נעקוב אחר האמצעים הרטוריים שבהם נקט שמואל על מנת לשכנע את העם.


ראשית,
הוא חוזר ארבע פעמים על הפועל "יקח" (המסומן בטקסט להלן באותיות מוטות). שנית,
על ידי חזרה מרובה על סיומת השייכות "...כֶם" (מודגש) מצד אחד,
ועל סיומת השייכות "...וֹ" (קו תחתי)
מצד שני,
מדגיש שמואל שוב ושוב
שהמלך ייקח לצרכיו האישיים
את מה ששייך לעם:

(יא) וַיֹּאמֶר זֶה יִהְיֶה מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר יִמְלֹךְ עֲלֵיכֶם אֶת בְּנֵיכֶם יִקָּח וְשָׂם לוֹ בְּמֶרְכַּבְתּוֹ וּבְפָרָשָׁיו וְרָצוּ לִפְנֵי מֶרְכַּבְתּוֹ:[2] (יב) וְלָשׂוּם לוֹ שָׂרֵי אֲלָפִים וְשָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְלַחֲרֹשׁ חֲרִישׁוֹ וְלִקְצֹר קְצִירוֹ וְלַעֲשׂוֹת כְּלֵי מִלְחַמְתּוֹ וּכְלֵי רִכְבּוֹ: (יג) וְאֶת בְּנוֹתֵיכֶם יִקָּח לְרַקָּחוֹת וּלְטַבָּחוֹת וּלְאֹפוֹת: (יד) וְאֶת שְׂדוֹתֵיכֶם וְאֶת כַּרְמֵיכֶם וְזֵיתֵיכֶם הַטּוֹבִים יִקָּח וְנָתַן לַעֲבָדָיו: (טו) וְזַרְעֵיכֶם וְכַרְמֵיכֶם[3] יַעְשֹׂר וְנָתַן לְסָרִיסָיו וְלַעֲבָדָיו: (טז) וְאֶת עַבְדֵיכֶם וְאֶת שִׁפְחוֹתֵיכֶם וְאֶת בַּחוּרֵיכֶם הַטּוֹבִים[4] וְאֶת חֲמוֹרֵיכֶם יִקָּח וְעָשָׂה לִמְלַאכְתּוֹ: (יז) צֹאנְכֶם יַעְשֹׂר וְאַתֶּם תִּהְיוּ לוֹ לַעֲבָדִים:
שמואל גם מחלק את הדברים שייקח המלך לקבוצות שונות, שההדרגה ביניהן ניכרת לפחות בשלוש הראשונות: את "בניכם" ו"בנותיכם" ייקח המלך לצרכיו השונים; ואילו את "שדותיכם", "כרמיכם" ו"זיתיכם" ייקח המלך וייתן לעבדיו - ומה שישאיר, יעשור וייתן לסריסיו ולעבדיו.

תנך שמואל בקומיקס
logo בניית אתרים בחינם