יונה רומז על נשמת האדם
הנשמה נשלח אל העולם הזה לתקן את העולם, ולא די שלא תיקן אלא קלל את עצמו
ולכן נשלחת אל גלגולי שני לתקן,
זה שנאמר ויהי דבר ה' אל יונה. ויהי – הקב"ה משלח את הנשמה לעולם הזה, ואומר לה לכי בגוף פלוני כמו שכתב הזוהר: יונה זו היא הנשמה.
זה שנאמר ויונה ירד אל ירכתי הספינה, זו היא נשמת האדם שיורדת לעולם הזה להיות בגופו של האדם.
נשמה שאינה ממלאת את שליחותה, יורדת הנשמה בגלגול שני כמו השליחות הנוספת של יונה
ויהי, זו היא, שהשם. וכוונתו להסביר מהי הצרה הקיימת כאן, שהרי "ויהי" - לשון צרה: א"ר לוי ואיתימא ר' יונתן דבר זה מסורת בידינו מאנשי כנסת הגדולה, כ"מ שנאמר ויהי אינו אלא לשון צער,
מגילה י
הצרה היא, איפוא, ירידתה של הנשמה לעולם הזה. הקדוש ברוך הוא מצווה על הנשמה ללכת ולשכון בגופו של אדם ולעשות רצונו יתברך.
נשמתו של האדם נקראת יונה,
מדוע חסרות המילים:
מדוע חסרות המילים:
"כי טוב" ביום השני לבריאה?
פרשת בראשית פותחת בפסוק:"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ.." [בראשית א,א]
"ויאמר אלוקים יהי רקיע בתוך המים
ויהי מבדיל בין מים למים:
ויעש אלוקים את- הרקיע
ויבדל בין המים אשר מתחת לרקיע ובין המים אשר מעל לרקיע ויהי כן:
ויקרא אלוקים לרקיע שמים
ויהי ערב ויהי בוקר יום שני"[שם א,ו-ט]
חז"ל אומרים לא נאמר ביום שני "כי טוב" כי ביום זה נוצרה המחלוקת,לפי שנאמר:"ויהי מבדיל בין מים למים."
"ויהי" - לשון צרה: א"ר לוי ואיתימא ר' יונתן דבר זה מסורת בידינו מאנשי כנסת הגדולה, כל מקום שנאמר "ויהי" אינו אלא לשון צער,
"ויהי ערב ויהי בוקר"
ביום א: מבדיל בין שמים -וארץ
מבדיל בין אור- וחושך
מבדיל בין יום – ולילה
יום ב
מבדיל רקיע בן מים עליונים למים תחתונים
יום ג נחשפה היבשה מתוך המים
יום ד שמש – ירח וכוכבים
יום חמישי דגים ועופות
יום ו בעלי חיים – האדם גם איש וגם אישה והפריד בינהם
שבת שלמות אין "ויהי"
יהי רצון
כי בו שבת. וטעם שבת לעשות דבק עם אשר ברא: אשר גזר השם בחכמתו לעשות שלום.