x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה


סרטון חדש מלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן

בס"ד

ז וְלָקְחוּ, מִן-הַדָּם, וְנָתְנוּ עַל-שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת, וְעַל-הַמַּשְׁקוֹף--עַל, הַבָּתִּים, 
עה א"ר יהודה   הקוין הם לבן ואדום ואחד שביניהם כולל בין הצבעים 
שני דמים היו אחד של הפסח ואחד של המילהשמלו את עצמם.
והדם של המילה הוא רחמים אע"פ שהוא אדום, והדם של הפסח הוא דין
א"ר חזקיה שהם ב' הקוין חסד וגבורה  
א"ר יוסי ברחמים ובדין פירוש כי קו האמצעי שהוא ספירת ת"ת כלול בעצמו מב' הקוין שיש בו בת"ת רחמים ודין 
ואמר
 ר' יוסי כי כנגדו הם ב' הדמים שדם מילה הוא הרחמים שבת"ת ודם פסח הוא הדין שבת"ת

דם הפסח ו מזוזה 
פא אמר ר' אבא   בכמה מקומות רחם הקב"ה על בניו
עושה אדם בית והקב"ה אמר לו כתוב שמי ושים לפתחך
ואתה תשב בתוך הבית ואני אשב לחוץ אצל פתחך לשמור אותך
וכאן בפסח אמר רשום על הפתח סוד האמונה שלי דהיינו ג' הקוין
על ב' 
המזוזות ועל המשקוו כנ"ל

  ואתה תשב תוך ביתך ואני אשמור אותך מבחוץ 
שכתוב
 ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר 
וכתוב
 וראה את הדם על המשקוף וגו' 
ולא
 יתן המשחית לבא אל בתיכם לנגוף 
הר
י ששמר אותם הקב"ה מבחוץ

רחמים לישראל  ולעשות נקמות במצרים
פב אמר ר' אבא  כעין השם הקדוש ה
עשו באותה שעה דהיינו ג' קוין ב' על המזחות וא' על המשקע מלמעלה שהוא דומה לצורת ה
כך חזר הדם באותה שעה להיות דין על המצרים שכתוב וראה את הדם על המשקוף ועל שתי המזוזות 
והוא להראות שעא"פ שהוא רחמים לישראל חזר להיות דין לעשות נקמות במצרים


פד ואתם לא תצאו וגו' 
מהו הטעם שנאסר להם לצאת מפתח ביתם 
 משום שלמדנו שאדם אינו צריך ללכת בשוק ולהמצא בשוק בשעה שהדין תולה על העיר 
כי
 כיון שניתן רשות למשחית מי שפוגע בו ינזק 
וע"כ
 כאן כיון שהדין היה נמצא למצרים לא היו צריכים לצאת לחוץ

פו ותנא באותה שעה שנגפו מצרים באותה שעה נתרפאו ישראל 
דתניא
 אמר רבי יוסי  
ופסח
 ה' על הפתח למה נאמר על הפתח ופסח יי' עליכם צריך לומר 
 על הפתח ממש  הוי אומר זו מילה
שריפא אותם באותה השעה
logo בניית אתרים בחינם