במשנה כיבוד אב ואם. רבי אבהו אמר בשם רבי יוחנן, שאלו את רבי אליעזר, עד היכן הוא כיבוד אב ואם? אמר להן ולי אתם שואלין? לכו ושאלו את דמה בן נתינה • דמה בן נתינה ראש פטרכולי גנרל גדול, אדם חשוב היה פעם אחת היתה אמו מסטרתו בפני כל בולי שלו סטרה לו לפני העשירים שהיו אתו ונפל קורדקון צמיד שלה מידה והושיט לה שלא תצטער מנע ממנה להתכופף אמר רבי חזקיה, גוי אשקלוני היה דמא בן נתינא וראש פטרכולי היה. ואבן שישב עליה אביו, לא ישב עליה מימיו מפני שכיבד אותו וכיון שמת אביו עשה אותה את אותה אבן יראה שלו, פעם אחת אבדה ישפה של בנימן אבן מאבני החושן שהשם בנימין היה חקוק עליה אמרו מאן דאית ליה טבא דכוותה? אמרו חכמים, למי יש אבן טובה כזוי אמרו, אית לדמה בן נתינה. אזלון לגביה ופסקו עמיה הלכו אצלו ופסקו לשלם לו במאה דינר' סליק בעי מייתה להו, ואשכח אבוה דמיך רצה להביא את האבן ומצא שאביו ישן ואית דאמרין מפתחא דתיבותא הוה יתיב גו אצבעתיה דאבוי ויש אומרים המפתח היה מונח תחת אצבעו, ולא רצה להעיר את אביו ואית דמרין ריגליה דאבוה הוות פשיטא על תיבותא ויש אומרים שרגלו של אביו הייתה מונחת על התיבה שם היו אבנים טובות שלו נחת לגבון. אמר לון, לא יכילית מיתותיה לכון ירד אליהם ואמר להם אינני יכול להביא את האבן לכם אמרו דילמא דו בעי פריטין טובן, אסקוניה למאתים, אסקוניה לאלף אמרו, אולי הוא רוצה יותר כסף, והעלו את המחיר למאתים, לאלף כיון דאיתעיר אבוה מן שינתיה, סלק ואייתותיה לון כשאביו התעורר משינתו, הלך והביא להם את האבן בעו מייתון ליה בפסיקוליה אחרייא, ולא קביל עלוי רצו לשלם לו כפי ההערכה האחרונה, ולא רצה לקבל אמר, מה? אנא מזבין לכון איקרא דאבהתי בפריטין? וכי אני מוכר כבודו של אבי בפרוטותי איני נהנה מכבוד אבותי כלום! מה פרע לו הקב"ה שכר? אמר רבי יוסי בי רבי בון, בו בלילה ילדה פרתו פרה אדומה ושקלו לו כל ישראל משקלה זהב ונטלוה. אמר רבי שבתי
כתיב (איוב לז) ומשפט ורב צדקה לא יענה, אין הקב"ה משהא מתן שכרן של עושי מצות בגוים. אמו של רבי טרפון ירדה לטייל לתוך חצרה בשכת והלך רבי טרפון והניח שתי ידיו תחת פרסותיה והיתה מהלכת עליהן עד שהגיעה למיטתה. פעם אחת חלה ונכנסו חכמים לבקרו. אמרה להן, התפללו על טרפון בני שהוא נוהג בי כבוד יותר מדאי. אמרו לה מחו עבד ליך? מה עשה לך' ותניית להון עובדא וסיפרה להם המעשה אמרו לה, אפילו עושה כן אלף אלפים, אדיין לחצי כבוד שאמרה תורה לא הגיע! ופירשו, שכוונתם הייתה שיש לו עוד הרבה מה לתקן בחייו. אמו של רבי ישמעאל באה וקבלה עליו לרבותינו התלוננה עליו אמרה להן, געורו בישמעאל בני שאינו נוהג בי בכבוד! באותה שעה נתכרכמו פניהן של רבותינו.
כתיב (איוב לז) ומשפט ורב צדקה לא יענה, אין הקב"ה משהא מתן שכרן של עושי מצות בגוים. אמו של רבי טרפון ירדה לטייל לתוך חצרה בשכת והלך רבי טרפון והניח שתי ידיו תחת פרסותיה והיתה מהלכת עליהן עד שהגיעה למיטתה. פעם אחת חלה ונכנסו חכמים לבקרו. אמרה להן, התפללו על טרפון בני שהוא נוהג בי כבוד יותר מדאי. אמרו לה מחו עבד ליך? מה עשה לך' ותניית להון עובדא וסיפרה להם המעשה אמרו לה, אפילו עושה כן אלף אלפים, אדיין לחצי כבוד שאמרה תורה לא הגיע! ופירשו, שכוונתם הייתה שיש לו עוד הרבה מה לתקן בחייו. אמו של רבי ישמעאל באה וקבלה עליו לרבותינו התלוננה עליו אמרה להן, געורו בישמעאל בני שאינו נוהג בי בכבוד! באותה שעה נתכרכמו פניהן של רבותינו.
אמרו, איפשר לית היתכן שאין רבי ישמעאל נוהג בכבוד אבתיו ? אמרו לה, מה עבד ליך? מה עשה לך שאת מתלוננת? אמרה, כדו נפק מבית וועדה אנא בעיא משזגה ריגלוי ומישתי מהן ולא שביק לי כשהוא יוצא מבית המדרש ובא לבית, רוצה אני לרחוץ את רגליו ולשתות את המים מרוב אהבתי אליו, והוא אינו מניח ליי אמרו לו אמרו חכמים לר' ישמעאל הואיל והוא רצונה, הוא כבודה! אמר רבי מנא, יאות אילין טחוניא אמרין טוב ונכון מה שהטוחנים אומרים כל בר נש ובר נש, זכותיה גו קופתה כל אדם זכותו כביכול מונחת בתוך קופתו, ולפי זכותו ומזל שלו יוצא הקמח. והשתמשו במשל. וכוונתם לומר שהכל תלוי במזל. אימיה דר'
טרפון אמר לכון אכין, ואגיבוניה אכין אמו של ר' טרפון אמרה לכם כך, וכך חכמים הגיבו אימיה דרבי ישמעאל אמר לון אכן, ואגיבוניה אכין אמו של רי ישמעאל אמרה לכם כך, וחכמים הגיבו. ורוצה לומר, לכל אדם מזל שלו. ר' טרפון נשא את אמו על כפות ידיו וכך
כיבד אותה. אמו של ר' ישמעאל שתתה את המים שרחץ בהם רגליו וכך קיבלה את כבודה. רבי זעירא הוה מצטער, ואמר הלואי היה לי אבא ואימא, ראיקרינהון שאוכל לכבדם דנירת ואירש גן עדן. כד שמע אילין תרתין אולפניא, אמר בריך רחמנא דלית לי כששמע את שני הסיפורים האלה אמר, ברוך השם שאין לי לא אבא ואימא. לא כרבי טרפון הוה יכילנא עביד לא הייתי יכול לעשות כמו ר' טרפון ולא כרבי ישמעאל הוינא מקבלה עלי ולא הייתי מסכים לקבל עלי מה שקיבל ר' ישמעאל. אמר רבי אבון, פטור אני מככוד אב ואם מדועי אמרו, כד עברת ליה אימיה, מית אבוי. כד ילדתיה, מיתת כאשר הייתה אמו מעוברת מת אביו, וכשילדה אותו, היא מתה.
כיבד אותה. אמו של ר' ישמעאל שתתה את המים שרחץ בהם רגליו וכך קיבלה את כבודה. רבי זעירא הוה מצטער, ואמר הלואי היה לי אבא ואימא, ראיקרינהון שאוכל לכבדם דנירת ואירש גן עדן. כד שמע אילין תרתין אולפניא, אמר בריך רחמנא דלית לי כששמע את שני הסיפורים האלה אמר, ברוך השם שאין לי לא אבא ואימא. לא כרבי טרפון הוה יכילנא עביד לא הייתי יכול לעשות כמו ר' טרפון ולא כרבי ישמעאל הוינא מקבלה עלי ולא הייתי מסכים לקבל עלי מה שקיבל ר' ישמעאל. אמר רבי אבון, פטור אני מככוד אב ואם מדועי אמרו, כד עברת ליה אימיה, מית אבוי. כד ילדתיה, מיתת כאשר הייתה אמו מעוברת מת אביו, וכשילדה אותו, היא מתה.
יש שהוא מאכיל את אביו פטומות ויורש גיהנם ויש שהוא כודנו בריחים ויורש גן עדן. כיצד מאכיל את אביו פטומות ויורש גיהנם ? חד בר נש הוה מייכיל לאבוי תרנוגלין פטימין אדם אחד היה מאכיל את אביו תרנגולים מפוטמים חד זמן אמר ליה אבוי פעם אחת אמר לו אביו ברי, אילין מנן לך? בני, תרנגולים אלו מניין לדי אמר ליה, סבא סבא אכול ואדיש, דכלביא אכלין ומדשין ענה לו בנו, זקן זקן, אכול ושתוק, שהכלבים אוכלים ושותקים. נמצא מאכיל את אביו פטומות ויורש גיהנם. כיצד כודנו לריחיים ויורש גן עדן? חד בר נש הוה איטחין בריחייא אדם אחד היה טוחן בריחיים אתת צמות לטחונייא באו לקחת אב אביו לעבודת הצבא אמר ליה, אבא עול טחון תחתי, אין מטת מבזייא טב לי אנא ולא את אמר הבן, אבא, כנס אתה וטחון בריחיים תחתי ואני אלך תחתיך לצבא, שאם יבזו את החיילים, מוטב שיבזו אותי ולא אותך אין מטות מילקי, טב לי אנא ולא את אם ילקו את החיילים, עדיף שילקו אותי ולא אותך נמצא כודנו בריחים ויורש גן עדן.