x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה


סרטון חדש מלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן

שמואל ב, ה: דוד מולך בירושלים

מבוא
תלתן פעילות
כל ישראל אהבו את דוד . ושם בחברון, מושחים אותו למלך. הרב דוד לאו  



 
דוד נבחר ע"י הקב"ה למלך על ישראל "כי האדם יראה לעניים וה' יראה ללב" . 
שמואל מושך את דוד למלך, אולם מלכותו עדיין לא התקבלה ע"י העם. 
 נלמד על המעבר של דוד ממלך על יהודה למלך על כל ישראל. 
מתוך מעשיו נלמד על דרכו של דוד, ועל פעולותיו להחזיר את האחדות בעם ישראל.

 




דוד מולך ביורשלים

מראה מקום

נושא ראשי

נושא משני

מראה מקום

        

ה, א-כה

דוד מולך ביורשלים

משיחת דוד למלך על כל ישראל

ה, א-ג

הימים אשר מלך דוד

 

כיבוש ירושלים מידי היבוסי והפיכתה לעיר דוד

 

בנית בית ארזים בעיר דוד (ארמון המלך)

 

שמות הבנים הילודים לדוד בירושלים

 

המלחמה הראשונה עם פלישתים

 

המלחמה השנייה עם פלישתים

 

 
לאחר רצח אבנר (על ידי יואב בפרק ג')
ולאחר רצח מפיבשת (על ידי אנשיו בפרק ד') הגיעו נציגים מכל שבטי ישראל
אל דוד לחברון כדי לקבל על עצמם את מלכותו של דוד
ובדבריהם הם מציינים שלוש סיבות לכך שדוד ראוי להיות מלך על ישראל:
1. הִנְנוּ עַצְמְךָ וּבְשָׂרְךָ אֲנָחְנוּ- ביטוי שמציין קירבה משפחתית ונאמנות (אולי אפילו חנפנות)
2. אתָּה הָיִיתָה מוציא (הַמּוֹצִיא) וְהַמֵּבִי (קרי וכתיב) – ביטוי זה מתייחס למנהיגות צבאית.
דוד היה המנהיג הצבאי של עם ישראל,
הוא היה זה שמוציא את העם למלחמה ומביא אותם בניצחון חזרה .
3. אַתָּה תִרְעֶה אֶת-עַמִּי אֶת-יִשְׂרָאֵל-  נציגי השבטים מדמים את דוד לרועה צאן.
ישנו שימוש רב בדימוי זה בתנ"ך כדימוי למנהיג טוב וחיובי משום שהתכונות הנדרשות מרועה הצאן
מקבילות לתכונות הנדרשות ממנהיג כמו: לדאוג לכלכלה (מזון ומים)
לדאוג לביטחון מפני אוייבים/טורפים,
לדאוג לפתור בעיות העולות כמו מחלות או מגפות, להוביל את העדר/ העם מאוחדים ועוד

ביסוס מלכות דוד

לאחר רצח איש בושת שמלך על שבטי ישראל, 
פנו נציגי השבטים אל דוד
והביעו את רצונם להמליכו למלך עליהם.


טקס משיחת דוד למלך על כל ישראל
נערך בחברון בנוכחות זקני ישראל.

דוד מומלך על כל ישראל


 נימוקי הזקנים לדוד ( עיין פרק ג דברי אבנר )



 "ויאמרו לאמר : הננו עצמך ובשרך אנחנו" (פס' א).


"גם אתמול גם שלשום בהיות שאול מלך עלינו
אתה היית המוציא והמביא את ישראל" (פס' ב).




 "ויאמר ה' לך אתה תרעה את עמי את ישראל,
ואתה תהיה לנגיד על ישראל" (פס' ב).



1.                      מנהיגי השבטים
העלו שלושה נימוקים עיקריים להמלכת דוד.
קראו שמואל ב, ה' א'-ב' (1-2) 
א. צטטו את הנימוקים והסבירו במילים שלכם
:

ב.     כיצד מגיב דוד לדברי העם? (ג)
ג.                      קראו פרק ב פסוקים ד'-ז'
במה שונה המלכתו של דוד על יהודה
מהמלכתו על כל ישראל בפרק ה פס' א'-ג' ?

 2. במשיחת דוד למלך משתתפים :
ה' , דוד המלך,  והעם,
מה חלקו של כל משתתף?

ה'

המלך דוד

העם 

   פס ב'- ויאמר ה'...
פס'-ג'
לפני ה'...

   פס ג'             ויכרת...   

   מבקשים מדוד...

   וימשחו...


הפעולה הראשונה המתוארת לאחר שהיה דוד מלך על ישראל כולה
היא כיבוש ירושלים שהייתה בשליטת עם כנעני שנקרא "יבוסי"

הסיבות לכך שדוד בחר דווקא את ירושלים ולא נשאר בחברון הם:

1. ירושלים נמצאת במרכז ארץ ישראל והיא מחברת בין שבט יהודה שנמצא בדרום לבין שבטי ישראל שנמצאים בצפון (לעומת חברון המרוחקת מהדרכים המרכזיות)

2. ירושלים היא עיר שקשה לכבוש אותה בגלל מיקומה הגיאוגרפי:

     -  במקום הררי שנותן יתרון של גובה.

    - לירושלים מבחינת אסטרטגיה צבאית חומה טבעית – "הרים סביב לה" מוקפת הרים. 

3. ירושלים הינה עיר ניטראלית- לא שייכת לאף שבט וכך לא יגרמו סכסוכים של חשיבות בין השבטים.

4. בירושלים מקור מים טבעי- מעיין הגיחון 



זו הפעם השלישית  שדוד נמשח למלך.
בפעם הראשונה
נמשח דוד בסתר ע"י שמואל.

בפעם השנייה
נמשח למלך על יהודה,
 בפעם השלישית
 נמשח למלך על כל ישראל.

 
דוד נמשח למלך על כל ישראל
שלושה שלבים בהמלכת דוד
3.      מה הן שלושת השלבים בהמלכת דוד המתוארים בספר שמואל א ובספר שמואל ב?
 
פסוקי קישור המציגים את
שני השלבים האחרונים בהמלכת דוד

שמואל ב, ה

(ד) בֶּן שְׁלֹשִׁים שָׁנָה דָּוִד בְּמָלְכוֹ אַרְבָּעִים שָׁנָה מָלָךְ:

(ה) בְּחֶבְרוֹן מָלַךְ עַל יְהוּדָה שֶׁבַע שָׁנִים וְשִׁשָּׁה חֳדָשִׁים

        וּבִירוּשָׁלִַם מָלַךְ שְׁלֹשִׁים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה עַל כָּל יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה.

השלב הראשון  בהמלכת דוד
שמואל א, פר' טז' פס' יב'-טז'

 

רד"ק שמואל ב ב, ד

וימשחו שם את דוד - ואעפ"י שכבר היה נמשח ע"י שמואל אעפ"י כן בעת שקבלוהו עליהם למלך משחוהו.

 
4.      מדוע יש צורך שהעם ימליכו את דוד אחרי שכבר נמשח למלך ע"י נביא? היעזר בדברי הרד"ק.

מיד עם המלכתו דוד נוקט במספר צעדים חשובים על מנת לבסס את מלכותו.
 
צעד ראשון: קביעת עיר בירה למלך החדש.

הפעולה הראשונה שעשה דוד כמלך על כל שבטי ישראל הייתה כיבוש ירושלים מידי היבוסים: קראו שמואל ב' פרק ה' פס' 6-8 וענו:

5. ירושלים שכנה בגבול שבין שבט יהודה לבין שבט בינימין ולא הייתה שייכת לאף אחד מן השבטים. שערו מדוע כיבוש עיר זו הייתה מעשה פוליטי חכם?

דוד כובש את ירושלים ובונה אותה כעיר מלוכה ובונה בה ארמון - אתר



המעשה הראשון של דוד כמלך על כל ישראל
( מדוע קודם לא כבש את ירושלים )



כיבוש ירושלים והפיכתה לבירת הנצח של ישראל. בבחירה זו הוכיח דוד את חזונו המדיני.


במדרש פרק כב
  ירושלים 
ההייתה  שתי עיירות
אחת 
 נפלה בגורל יהודה - בני יהודה וכבשו  את חלקם (שופ' א ח) 
ו
אחת  נפלה בנימין.  בני בנימין לא כבשו את חלקם (שופ' א כא), 


 דוד. לכד את 
ירושלים עבור שבט בנימין
 עשה שתיהן לעיר אחת שם אחד –ירושלים. שנאמר :

"ויבן העיר מסביב" (דה"א יא ח).





 חשיבותה של ירושלים


 ירושלים היבוסית הייתה בין שבטי בנימין ואפרים מצפון ובין שבטי יהודה


 במלכו על כל העם היה צורך בעיר בירה ניטראלית  שלא תעמוד בתחום אחד השבטים


   הר המוריה בירושלים  (בר' כב יד).  

מקום עקדת יצחק (דה"ב ג א) 


 מסורת בפי הנביאים שם נבחר מקום המקדש 


דוד כובש את ירושלים ובונה אותה כעיר מלוכה

מדוע עובר דוד מחברון לירושלים?

דוד בוחר בירושלים כעיר בירה
נשים לב כי בפרק ב' לאחר מות שאול, דוד שואל בה'
האם למלוך על יהודה? והיכן?
 
דוד עולה לחברון בעקבות צו א-להי שקיבל.
לשם גם מגיעים כל זקני ישראל למשוח אותו למלך על כל ישראל.
לאחר שדוד נמשח למלך על כל ישראל
בפסוקים ה-י מסופר על דוד הכובש את ירושלים מיד היבוסי וקובע אותה כעיר-מלוכה. 

5. מדוע אם כן לא נשאר דוד למלוך בחברון והופך אותה לבירתו? 
 

6.      מדוע דוד החליט לכבוש את ירושלים, ולהפוך אותה לעיר הבירה של ממלכת ישראל כולה? (3 סיבות)

 

 

 

הסיבתיות כפולה בבחירת ירושלים כעיר בירה

יש לשים לב ששמה של עיר הבירה אינו מפורש בתורה אלא התורה נאמר באופן כללי "כִּי אִם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֵיכֶם מִכָּל שִׁבְטֵיכֶם לָשׂוּם אֶת שְׁמוֹ שָׁם לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ וּבָאתָ שָׁמָּה (דברים פרק יב, ה). מצד אחד רצון ה' יקבע את המקום מצד שני רק לאחר בחירת המקום על ידי דוד (גורם אנושי) נודעה שירושלים היא "המקום אשר יבחר ה'" כפי שמובא במלבי"ם:

 

מלבי"ם שמואל ב פרק ה

וילך המלך ואנשיו - אחר שעתה התאחדו שני ממלכות ישראל, שהיו עד עתה שבט יהודה תחת דוד, ויתר השבטים ובנימין שבט שאול בראשם תחת איש בושת, ושבו כולם למלכות אחת תחת דוד, היה מן העצה, וכן הופיע רצון ה', שעיר המלוכה תהיה בגבול השייך לשני השבטים שהיו שבטי מלכות, וזה היה בירושלים.

 

המלבי"ם מצביע על סיבתיות כפולה: סיבה מדינית - אנושית, וסיבה אלוקית - רצון ה', שגורמים לדוד לבחור בירושלים כעיר בירה שתאחד את העם. בהמשך הספר נראה שוב ושוב את הסיבתיות הכפולה. למשל כשנגיע לשמואל ב' פרק כ"ד נלמד על הרגע בו התגלה לדוד כי בחירתו האנושית מחוברת לבחירה הא-להית בירושלים.  


7. מה משמעות בחירת ירושלים לעיר בירה?

 

 


חדשות התורה  --   סרטון

929  - סרטון

 כיצד כבש דוד את ירושלים הבצורה?

כיבוש ירושלים

שמואל ב, ה

(ו) וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ וַאֲנָשָׁיו יְרוּשָׁלִַם אֶל הַיְבֻסִי יוֹשֵׁב הָאָרֶץ

        וַיֹּאמֶר לְדָוִד לֵאמֹר לֹא תָבוֹא הֵנָּה כִּי אִם הֱסִירְךָ הַעִוְרִים וְהַפִּסְחִים לֵאמֹר לֹא יָבוֹא דָוִד הֵנָּה:

(ז) וַיִּלְכֹּד דָּוִד אֵת מְצֻדַת צִיּוֹן הִיא עִיר דָּוִד:

(ח) וַיֹּאמֶר דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא כָּל מַכֵּה יְבֻסִי וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר

        וְאֶת הַפִּסְחִים וְאֶת הַעִוְרִים שְׂנֻאֵי נֶפֶשׁ דָּוִד עַל כֵּן יֹאמְרוּ עִוֵּר וּפִסֵּחַ לֹא יָבוֹא אֶל הַבָּיִת:

(ט) וַיֵּשֶׁב דָּוִד בַּמְּצֻדָה וַיִּקְרָא לָהּ עִיר דָּוִד וַיִּבֶן דָּוִד סָבִיב מִן הַמִּלּוֹא וָבָיְתָה:

 


 

פסוק ו': "...וַיֹּאמֶר לְדָוִד לֹא-תָבוֹא הֵנָּה כִּי אִם-הֱסִירְךָ הַעִוְרִים וְהַפִּסְחִים"

 

אב"ע מובא ברד"ק, שמואל ב ה, ו

כי אם הסירך - כמו הסיר. כלומר, אם תסיר [תצא] למלחמתך - אפילו העיוורים והפיסחים אז תמנעוך שלא תבוא הנה כי המגדל הזה חזק מאד, ולא נירא אותך למלחמה.

 
 
זהו כינוי לאנשים בעלי מום ומוגבלות
ויתכן שמלך יבוס ניסה להפעיל לוחמה פסיכולוגית על חיילי דוד
בכך שמי שינסה לכבוש את ירושלים יהפוך לעיוור או פיסח – מעין קללה לחיילים.
יש המפרשים שזהו זלזול בחיילי דוד
שלא יצליחו לכבוש את ירושלים המבוצרת
ומלך יבוס יכול להגן על העיר על ידי אנשים בעלי מום
ואין לו צורך באנשי מלחמה מיומנים

יוספוס בקדמוניות, ספר שביעי, מהדורת שליט עמ' 231

"סגרו בעדו את השערים והעמידו על החומה לקויי עיניים ורגלים וכל שאר בעלי מום, כדי להלעיג על המלך. ואמרו, שבעלי מום אלה ימנעוהו מלהיכנס (לעיר), והם עשו זאת מתוך ביטחונם בעצם חומותיהם.

 

8.      רבו הפירושים, מה המשמעות של תשובת היבוסים לדוד: "לֹא-תָבוֹא הֵנָּה כִּי אִם - הֱסִירְךָ הַעִוְרִים וְהַפִּסְחִים" הסבר את דבריהם לפי הפירוש של האב"ע המובא בפירושו של הרד"ק ויוספוס פלביוס.

 

פסוק ח': וַיֹּאמֶר דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא כָּל מַכֵּה יְבֻסִי וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר..."

9.      דברי דוד קשים ולא מובנים. עיין במקורת הבאים והצע פירוש לשני הקשיים הבאים:

א. "כָּל מַכֵּה יְבֻסִי" - בפסוק נאמר התנאי אך לא נאמרת התוצאה (שכר או פרס). מה שכר?

               (להשוואה יהושע פרק טו, טז: "וַיֹּאמֶר כָּלֵב אֲשֶׁר יַכֶּה אֶת קִרְיַת סֵפֶר וּלְכָדָהּ וְנָתַתִּי לוֹ אֶת עַכְסָה בִתִּי לְאִשָּׁה")

ב. "וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר" - ביטוי לא מובן. מהו הצינור ומהי משמעות הנגיעה בו?

 

דברי הימים א, פרק יא 

(ד) וַיֵּלֶךְ דָּוִיד וְכָל יִשְׂרָאֵל יְרוּשָׁלִַם הִיא יְבוּס וְשָׁם הַיְבוּסִי יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ:

(ה) וַיֹּאמְרוּ יֹשְׁבֵי יְבוּס לְדָוִיד לֹא תָבוֹא הֵנָּה וַיִּלְכֹּד דָּוִיד אֶת מְצֻדַת צִיּוֹן הִיא עִיר דָּוִיד:

(ו) וַיֹּאמֶר דָּוִיד כָּל מַכֵּה יְבוּסִי בָּרִאשׁוֹנָה יִהְיֶה לְרֹאשׁ וּלְשָׂר וַיַּעַל בָּרִאשׁוֹנָה יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה וַיְהִי לְרֹאשׁ:

(ז) וַיֵּשֶׁב דָּוִיד בַּמְצָד עַל כֵּן קָרְאוּ לוֹ עִיר דָּוִיד:

(ח) וַיִּבֶן הָעִיר מִסָּבִיב מִן הַמִּלּוֹא וְעַד הַסָּבִיב וְיוֹאָב יְחַיֶּה אֶת שְׁאָר הָעִיר:

(ט) וַיֵּלֶךְ דָּוִיד הָלוֹךְ וְגָדוֹל וַה' צְבָאוֹת עִמּוֹ:

 
יש המפרשים צינור- שער הבריח בכניסה לעיר אותו הצליח דוד לפרוץ
וכך לכוש את העיר
ויש המפרשים צינור כתעלת המים שהובילה מים ממעיין הגיחון אשר מחוץ לחומות ירושלים
אל תוך חומות ירושלים –לתעלה זאת נכנס יואב וחייליו תוך סיכון חייהם
וכך נפרצה הדרך לתוך חומות ירושלים
ובעקבות זאת נכבשה על ידי צבא ישראל.

 

חפירות עיר דוד פותחות בפנינו אפשרות הבנה למשמעות הביטוי 'ויגע בצינור'

קישור לסרטון של עיר דוד על פיר וורן - יש גם את הסרט בקובץ על המחשב שלי

 

עמיחי מזר, ספר ירושלים תקופת המקרא, עמ' 210-211

זמן קצר לאחר גילוי פיר וורן העלה ברץ' את ההצעה לזהותו עם ה'צנור' הנזכר במסורת המקראית על כיבוש ירושלים על ידי דויד: 'וילכד דוד את מצדת ציון היא עיר דוד, ויאמר דוד ביום ההוא כל מכה יבסי ויגע בצנור' (שמואל ב , ה ז-ח)... ברץ, ובעקבותיו ונסאן וחוקרים כמו ברסמן, סימונס, דינור ואחרים סברו כי מעשה הגבורה המצוין בשמואל ב ה, ח מתייחס לטיפוס בפיר וורן וחדירה לעיר בהסתר...

זיהוי ה'צנור' עם פיר וורן התקבל על דעת רבים, (אם כי חוקרים אחרים שללו זיהוי זה והציעו שלל הצעות חליפיות) . המונח 'צנור' מופיע במקרא במקום נוסף אחד בלבד : 'תהום אל תהום קורא לקול צנוריך כל משבריך וגליך עלי עברו' (תהילים מב ח). כאן בא 'צנור' בהקשר לקולות מים, וייתכן שמשמעותו: המיית המים, זרמי המים. המילה מופיעה בספרות התלמודית מספר פעמים בהקשר לזרימת מים, כגון : 'צנור המקלח מים לרשות הרבים', 'המניח כלים תחת הצנור' ועוד . גם בחלק מהפרשנות היהודית מקובל לפרש 'צנור' במשמעות 'מרזב מים' (רד''ק, רלב"ג). העלייה בפיר וורן אפשרית מבחינה פיסית, אם כי קשה ביותר, כפי שהוכח בעת עבודת משלחות פרקר ושילה במקום. לדעת ונסאן, דווקא הקושי בעלייה מחזק את גורם ההפתעה בפעולה זו, וגבורתו של יואב היא בכך שבכוחו האישי הצליח להכריע את המלחמה, בדומה למלחמת יונתן במכמש (שמואל א יד, א). חדירה לעיר דרך מבוא סתרים מתוארת גם בסיפור על כיבוש בית אל דרך 'מבוא העיר' שהתגלה לכובשים על ידי חקירת אחד התושבים (שופטים א, כד-כה).

 

 

העוורים והפיסחים - בפסוק ח

סיפור העיוורים והפיסחים חוזר שוב בפסוק ח" "וַיֹּאמֶר דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא כָּל מַכֵּה יְבֻסִי וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר וְאֶת הַפִּסְחִים וְאֶת הַעִוְרִים שְׂנֻאֵי נֶפֶשׁ דָּוִד עַל כֵּן יֹאמְרוּ עִוֵּר וּפִסֵּחַ לֹא יָבוֹא אֶל הַבָּיִת" נראה שההכרזה של דוד הוא שכר למי שיכה את היבוסי, ויגע בצינור וינצח את העיוורים והפסחים שנואי נפש דוד.


צעד שני: בניית ארמון לדוד ביצור הבירה וחיזוקה.
דוד העביר את משפחתו תומכיו וצבאו לירושלים והפך אותה לעיר בירתו. דוד שינה את שמה של העיר ל"עיר דוד". קראו פרק ה' פס' 9-12 וענו:
שאלה 10 
  1. כתבו מה הייתה העזרה שניתנה לדוד על ידי מלך צור?
  2. הסבירו מדוע דוד זקוק לעזרה זו?
  3. מה ניתן ללמוד על אופיו של דוד כמנהיג מקשרי המסחר עם מלך צור?
 
צעד שלישי: דוד נושא נשים רבות ומרחיב את משפחתו.
לאחר שדוד כבש את ירושלים הפך אותה לעיר הבירה שלו ביצר אותה ושינה את שמה ל"עיר דוד" ובנה בה את ארמונו. קראו פס' 13-16 וענו:
  
שאלה 11
  1. תארו את מעשיו של דוד:
  2. מדוע חשוב לציין שדוד הגיע מחברון אך נשא נשים מירושלים?
  3. כמה ילדים נולדו לדוד בירושלים? מדוע לדעתכם חשוב היה להזכיר אותם?
 

 

דוד נלחם בפלשתים

 

בחלק השלישי של הפרק מתואר כיצד מכריע דוד את הפלשתים, אשר נלחמו בישראל שנים רבות. עניין זה קשור באופן מובהק לביסוס שלטונו של דוד, כמלך המושיע את עמו מיד אויביו. דוד מקפיד לשאול בה' לפני צאתו לקרב, ובכך מצביע על היותו מלך מושיע ופועל, הפועל תמיד מתוך קשר לקב"ה.

 

מתוך אטלס כרטא לתקופת המקרא

 צעד רביעי: דוד נלחם בפלישתים.

קראו פסוקים 17-25 וענו:

שאלה 12
  1. מה ידוע לכם על יחסי דוד עם הפלישתים בספר שמואל א'? (היעזרו בפרק כז' 1-6)
  2. לפי פסוק 17 מדוע עלו הפלישתים לאזור ירושלים כדי לתקוף את דוד?
  3. מה המשמעות של מלחמות דוד עם הפלשתים לאחר כיבוש ירושלים והמלכתו על כל ישראל?
 


המלחמה הראשונה (פס' יז-כא)

13.      מדוע הפלשתים יוצאים למלחמה נגד ישראל? הוכח את תשובתך מתוך דברי הכתוב.

11.      מדוע הפלשתים ממהרים לצאת למלחמה מיד לאחר שדוד הופך להיות מלך על ישראל?

 

ý   פסוק כא: "וַיַּעַזְבוּ שָׁם אֶת עֲצַבֵּיהֶם וַיִּשָּׂאֵם דָּוִד וַאֲנָשָׁיו"

"עצביהם" - פסילי אלוהיהם וזו מידה כנגד מידה במלחמת אבן העזר נסו ישראל והארון נלקח ע"י הפלשתים, וכאן נסו הפלשתים ועצביהם נלקחים על ידי דוד .

 

המלחמה השניה (פס' כב-כה)

12.      במה שונה המלחמה הראשונה מהמלחמה השנייה?

 

דמותו של דוד כפי שעולה מתוך המלחמה עם פלשתים
13.
מה ניתן ללמוד על דמותו של דוד מהדרך שבה הוא מנהיג את שתי המלחמות הראשונות שלו כמלך מול פלשתים?

  


 

ý   דוד מתמיד לפנות לקב"ה
דוד מתמיד לפנות לקב"ה. עובדה זו שזורה לאורך כל פרקי דוד,
והיא אחד מהמאפיינים החזקים של דמותו ושל הבנת הקשר בינו לבין הקב"ה.
לפניכם דברי המדרש, המרחיב נקודה זו:

 

13.   עיין במדרש הבא, והסבר:

א. מהו הניסיון הגדול שעמד בו דוד במלחמה השנייה מול פלשתים?

ב. במה דוד פועל באופן שונה משאול?

 

ý     מדרש תהלים (בובר) מזמור כז

דבר אחר: 'נֵר לְרַגְלִי דְבָרֶךָ וְאוֹר לִנְתִיבָתִי' (תהלים קיט, קה).

אימתי אמר דוד פסוק זה? כשהיה מהלך לעמק רפאים, אף על פי כן לא הלך למלחמה עד ששאל באורים ותומים.

וכן את מוצא כשהלך שמואל למשוח את דוד, היו מלאכי השרת מקטרגין אותו לפני הקדוש ברוך הוא,

ואמרו: רבונו של עולם, מפני מה נטלת המלכות משאול ונתת לדוד?

אמר להם: אני אומר לכם מה בין שאול לדוד:

שאול הלך ושאל באורים ותומים, כיון שראה שבאו עליו פלשתים אמר לכהן אסוף ידך, ולא המתין עד שיגמור את הדבר, שנאמר 'וַיְהִי עַד דִּבֶּר שָׁאוּל אֶל הַכֹּהֵן וְהֶהָמוֹן אֲשֶׁר בְּמַחֲנֵה פְלִשְׁתִּים וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וָרָב, וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל הַכֹּהֵן אֱסֹף יָדֶךָ' (ש"א י"ד י"ט).

אבל דוד בשעה שראה את הפלשתים באין עליו בעמק רפאים, מיד התחיל לשאול באורים ותומים, שנאמר: 'וַיֹּסִפוּ עוֹד פְּלִשְׁתִּים לַעֲלוֹת וַיִּנָּטְשׁוּ בְּעֵמֶק רְפָאִים. וַיִּשְׁאַל דָּוִד בַּה' וַיֹּאמֶר לֹא תַעֲלֶה הָסֵב אֶל אַחֲרֵיהֶם וּבָאתָ לָהֶם מִמּוּל בְּכָאִים' (ש"ב ה' כ"ב כ"ג), אין לך רשות לפשוט יד בהן, אפילו אם היו קרבין אצלך, עד שתראה ראשי האילנות מנענעין, שנאמר: 'וִיהִי בשמעך כְּשָׁמְעֲךָ אֶת קוֹל צְעָדָה בְּרָאשֵׁי הַבְּכָאִים' (שמואל ב' ה' כ"ד), ולא מאחריהן, 'אָז תֶּחֱרָץ', לשון חיתוך...

כיון שבאו פלשתים, היו ישראל רואין אותן, ולא היו רחוקין מהם אפילו ארבע אמות.

אמרו ישראל לדוד: למה אנו עומדין?

אמר להם: כבר נצטויתי מן השמים, שלא לפשוט יד בהם, עד שנראה ראשי האילנות מנענעין, ואם נפשוט יד בהן מיד אנו מתין, ואם אין נפשוט יד מהן מיד הורגין אותנו, ומוטב שנמות צדיקים ולא נמות חייבין, אלא אני ואתם נתלה עינינו להקב"ה.

מיד נדדו כל האילנות, ומיד פשטו בהם, שנאמר: 'וַיַּעַשׂ דָּוִד כֵּן כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ ה' וַיַּךְ אֶת פְּלִשְׁתִּים' (שמואל ב' ה' כ"ה).

אמר הקדוש ברוך הוא למלאכי השרת: ראו מה בין דוד לשאול, מי גרם לדוד שניצל? דברו של הקדוש ברוך הוא שקיים והאיר לו, לכך נאמר 'נר לרגלי דבריך'.

 

להדגיש שלא מדובר בהתנהגות חד פעמית אלא שזה עקרון של דוד שמנחה אותו כל חייו - להישמע לציווי ה' המפורש אליו

 

סיכום הפרק

בפרק זה הופך דוד ממלך על יהודה למלך על כל ישראל. המלוכה על ישראל אינה נתפסת בכוח אלא בהסכמה. כל שבטי ישראל באים אל דוד לחברון ומבקשים שימלוך. עם ישראל מכיר בכך שהקב"ה בחר בדוד למלך. כדי לחזק את האחדות בוחר דוד לעזוב את חברון הנמצאת בנחלת יהודה, ולעבור לירושלים הנמצאת בגבול המשותף ליהודה ובנימין. הפלשתים מנסים למנוע את המצב החדש בו דוד הוא מלך על כל ישראל. דוד נועץ בה' ומושיע את עם ישראל. במלחמות המתוארות בפרק זה דוד גירש את הפלשתים מגב ההר אך הפלשתים נשארו כוח חזק ומשמעותי במישור החוף (מקומם הטבעי) רק בהמשך מלכותו של דוד (בפרק ח) הוא מכניע לחלוטין את הפלשתים, ומאז ואליך הם אינם נחשבים עוד לגורם אויב משמעותי כלפי ישראל, אך תחילת המפלה שלהם היא כאן, בפרק ה'.


שמואל ב'- פרק ה'

 

 

 

 

פס' 1-5 -המלכת דוד על כל ישראל

 

וַיָּבֹאוּ כָּל-שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, אֶל-דָּוִד--חֶבְרוֹנָה; וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר, הִנְנוּ עַצְמְךָ וּבְשָׂרְךָ אֲנָחְנוּ.  ב גַּם-אֶתְמוֹל גַּם-שִׁלְשׁוֹם, בִּהְיוֹת שָׁאוּל מֶלֶךְ עָלֵינוּ, אַתָּה הָיִיתָה מוציא (הַמּוֹצִיא) וְהַמֵּבִי, אֶת-יִשְׂרָאֵל; וַיֹּאמֶר יְהוָה לְךָ, אַתָּה תִרְעֶה אֶת-עַמִּי אֶת-יִשְׂרָאֵל, וְאַתָּה תִּהְיֶה לְנָגִיד, עַל-יִשְׂרָאֵל.  ג וַיָּבֹאוּ כָּל-זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל-הַמֶּלֶךְ, חֶבְרוֹנָה, וַיִּכְרֹת לָהֶם הַמֶּלֶךְ דָּוִד בְּרִית בְּחֶבְרוֹן, לִפְנֵי יְהוָה; וַיִּמְשְׁחוּ אֶת-דָּוִד לְמֶלֶךְ, עַל-יִשְׂרָאֵל. 

 

לאחר רצח אבנר (על ידי יואב בפרק ג') ולאחר רצח מפיבשת (על ידי אנשיו בפרק ד') הגיעו נציגים מכל שבטי ישראל אל דוד לחברון כדי לקבל על עצמם את מלכותו של דוד ובדבריהם הם מציינים שלוש סיבות לכך שדוד ראוי להיות מלך על ישראל:

1. הִנְנוּ עַצְמְךָ וּבְשָׂרְךָ אֲנָחְנוּ- ביטוי שמציין קירבה משפחתית ונאמנות (אולי אפילו חנפנות)

2. אתָּה הָיִיתָה מוציא (הַמּוֹצִיא) וְהַמֵּבִי (קרי וכתיב) – ביטוי זה מתייחס למנהיגות צבאית. דוד היה המנהיג הצבאי של עם ישראל, הוא היה זה שמוציא את העם למלחמה ומביא אותם בניצחון חזרה .

3. אַתָּה תִרְעֶה אֶת-עַמִּי אֶת-יִשְׂרָאֵל-  נציגי השבטים מדמים את דוד לרועה צאן. ישנו שימוש רב בדימוי זה בתנ"ך כדימוי למנהיג טוב וחיובי משום שהתכונות הנדרשות מרועה הצאן מקבילות לתכונות הנדרשות ממנהיג כמו: לדאוג לכלכלה (מזון ומים) לדאוג לביטחון מפני אוייבים/טורפים, לדאוג לפתור בעיות העולות כמו מחלות או מגפות, להוביל את העדר/ העם מאוחדים ועוד.

 

 

תיאור זמן מלכותו של דוד:

"בֶּן-שְׁלֹשִׁים שָׁנָה דָּוִד, בְּמָלְכוֹ; אַרְבָּעִים שָׁנָה, מָלָךְ.  ה בְּחֶבְרוֹן מָלַךְ עַל-יְהוּדָה, שֶׁבַע שָׁנִים וְשִׁשָּׁה חֳדָשִׁים; וּבִירוּשָׁלִַם מָלַךְ, שְׁלֹשִׁים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה, עַל כָּל-יִשְׂרָאֵל, וִיהוּדָה."

דוד מלך בסך הכל 40 שנה כאשר 7 שנים וחצי מלך בחברון  ו33 שנה מלך על כל ישראל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פס' 6-8- כיבוש ירושלים

 וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ וַאֲנָשָׁיו יְרוּשָׁלִַם, אֶל-הַיְבֻסִי יוֹשֵׁב הָאָרֶץ; וַיֹּאמֶר לְדָוִד לֵאמֹר, לֹא-תָבוֹא הֵנָּה, כִּי אִם-הֱסִירְךָ הַעִוְרִים וְהַפִּסְחִים לֵאמֹר, לֹא-יָבוֹא דָוִד הֵנָּה.  ז וַיִּלְכֹּד דָּוִד, אֵת מְצֻדַת צִיּוֹן--הִיא, עִיר דָּוִד.  ח וַיֹּאמֶר דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא, כָּל-מַכֵּה יְבֻסִי וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר, וְאֶת-הַפִּסְחִים וְאֶת-הַעִוְרִים, שנאו (שְׂנוּאֵי) נֶפֶשׁ דָּוִד; עַל-כֵּן, יֹאמְרוּ, עִוֵּר וּפִסֵּחַ, לֹא יָבוֹא אֶל-הַבָּיִת. 

הפעולה הראשונה המתוארת לאחר שהיה דוד מלך על ישראל כולה היא כיבוש ירושלים שהייתה בשליטת עם כנעני שנקרא "יבוסי"

הסיבות לכך שדוד בחר דווקא את ירושלים ולא נשאר בחברון הם:

1. ירושלים נמצאת במרכז ארץ ישראל והיא מחברת בין שבט יהודה שנמצא בדרום לבין שבטי ישראל שנמצאים בצפון (לעומת חברון המרוחקת מהדרכים המרכזיות)

2. ירושלים היא עיר שקשה לכבוש אותה בגלל מיקומה הגיאוגרפי:

     -  במקום הררי שנותן יתרון של גובה.

    - לירושלים מבחינת אסטרטגיה צבאית חומה טבעית – "הרים סביב לה" מוקפת הרים. 

3. ירושלים הינה עיר ניטראלית- לא שייכת לאף שבט וכך לא יגרמו סכסוכים של חשיבות בין השבטים.

4. בירושלים מקור מים טבעי- מעיין הגיחון.

 

סיפור כיבוש ירושלים הוא קצר מאוד ולא כל כך ברור וניתן להיעזר בתיאור הכיבוש המופיע בספר דברי הימים א' פרק י"א כדי לנסות ולהבין אותו.

חיילי דוד מגיעים לירושלים והמל היבוסי טוען שאין לדוד סיכוי לכבוש את העיר תוך שהוא מציג את "העיוורים והפיסחים":

זהו כינוי לאנשים בעלי מום ומוגבלות ויתכן שמלך יבוס ניסה להפעיל לוחמה פסיכולוגית על חיילי דוד בכך שמי שינסה לכבוש את ירושלים יהפוך לעיוור או פיסח – מעין קללה לחיילים.

יש המפרשים שזהו זלזול בחיילי דוד שלא יצליחו לכבוש את ירושלים המבוצרת ומלך יבוס יכול להגן על העיר על ידי אנשים בעלי מום ואין לו צורך באנשי מלחמה מיומנים.

בפסוק 8 חסר לנו מידע לגבי המשך דברי דוד שניתן להשלים על פי הכתוב בספר דברי הימים שם נזכר כי דוד הבטיח לכל מכה יבוס- למי שיצליח לכבוש את העיר להפוך לשר חשוב.

וכיבוש העיר הצליח על ידי "ויגע בצינור":

יש המפרשים צינור- שער הבריח בכניסה לעיר אותו הצליח דוד לפרוץ וכך לכוש את העיר ויש המפרשים צינור כתעלת המים שהובילה מים ממעיין הגיחון אשר מחוץ לחומות ירושלים אל תוך חומות ירושלים –לתעלה זאת נכנס יואב וחייליו תוך סיכון חייהם וכך נפרצה הדרך לתוך חומות ירושלים ובעקבות זאת כיבושה על ידי צבא ישראל.

 

 

 

 

פס' 8- 15- ביסוס הממלכה בירושלים

 וַיֵּשֶׁב דָּוִד בַּמְּצֻדָה, וַיִּקְרָא-לָהּ עִיר דָּוִד; וַיִּבֶן דָּוִד סָבִיב, מִן-הַמִּלּוֹא וָבָיְתָה. 

 וַיֵּלֶךְ דָּוִד, הָלוֹךְ וְגָדוֹל; וַיהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת, עִמּוֹ. וַיִּשְׁלַח חִירָם מֶלֶךְ-צֹר מַלְאָכִים, אֶל-דָּוִד, וַעֲצֵי אֲרָזִים, וְחָרָשֵׁי עֵץ וְחָרָשֵׁי אֶבֶן קִיר; וַיִּבְנוּ-בַיִת, לְדָוִד.  יב וַיֵּדַע דָּוִד, כִּי-הֱכִינוֹ יְהוָה לְמֶלֶךְ עַל-יִשְׂרָאֵל; וְכִי נִשֵּׂא מַמְלַכְתּוֹ, בַּעֲבוּר עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל.  יג וַיִּקַּח דָּוִד עוֹד פִּלַגְשִׁים וְנָשִׁים, מִירוּשָׁלִַם, אַחֲרֵי, בֹּאוֹ מֵחֶבְרוֹן; וַיִּוָּלְדוּ עוֹד לְדָוִד, בָּנִים וּבָנוֹת.  יד וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת הַיִּלֹּדִים לוֹ--בִּירוּשָׁלִָם:  שַׁמּוּעַ וְשׁוֹבָב, וְנָתָן וּשְׁלֹמֹה.  טו וְיִבְחָר וֶאֱלִישׁוּעַ, וְנֶפֶג וְיָפִיעַ.  טז וֶאֱלִישָׁמָע וְאֶלְיָדָע, וֶאֱלִיפָלֶט.

- דוד קורא לעיר על שמו, בונה ומתקן את החומה סביב.

- דוד קושר קשרים עם חירם מלך צור והוא מספק לו עצי ארזים כדי לבנות את ביתו בירושלים (עצי הארז הם   עצים משובחים וחזקים ביותר)

- דוד בונה את ארמון המלך ובכך קובע את עיר הבירה המדינית של ישראל – בירושלים!

- דוד מרחיב את משפחתו ומתוארים הילדים הנוספים שנולדו לו בירושלים.

 

פס' 17-25- מלחמות דוד בפלשתים

הפרק מסתיים בתיאור שני קרבות שבהם נלחם דוד בפלשתים שנערכים קרוב מאוד לירושלים באזור שנקרא "עמק רפאים" והקרב השני באיזור "בית לחם".

בשתי הקרבות דוד מנצח כאשר המחבר מדגיש במיוחד בתיאור הקרבות את ההתייעצות  וקבלת הרשות מה' בכל צעד וזאת בניגוד למלך שאיבד את מלכותו מפני שלא שמע בקול ה'.




שמואל  ב פרק ה'

1) משיחת דוד למלך על כל ישראל . ציינו מראה מקום   _______________

א)    הסבר מדוע פנו נציגי השבטים אל דוד­­______________________

ב)     צטטו את הנימוקים והסבירו במילים שלכם _________________

ג)      כיצד מגיב דוד לדברי העם? _____________________________

ד)     כתוב את דברי ה' במשיחת דוד למלך. _____________________

2) זו הפעם השלישית  שדוד נמשח למלך.

        א) מה הן שלושת השלבים בהמלכת דוד ______________________

        ב) מדוע יש צורך שהעם ימליכו את דוד אחרי שכבר נמשח למלך ע"י נביא

3) ציין את הצעדים החשובים שנוקט דוד מיד עם המלכתו למלך על מנת לבסס את מלכותו.( 4 מעשים)

4) הסבר מדוע דוד החליט לכבוש את ירושלים, ולהפוך אותה לעיר הבירה של ממלכת ישראל כולה ולא נשאר למלוך בחברון? (3 סיבות)

5) תאר כיצד כבש דוד את ירושלים הבצורה?

        א) כִּי אִם-הֱסִירְךָ הַעִוְרִים וְהַפִּסְחִים   __________________

        ב)  וַיֹּאמֶר דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא כָּל מַכֵּה יְבֻסִי וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר..."__________

        ג) עיין דברי הימים א, פרק יא פס' ו 'למי מתיחס הפסוק  " וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר" ______


        ד) ומדוע הוא נגש לפעולה? _____

  1.  

נציגי השבטים מגיעים אל דוד לחברון, ממליכים אותו על כל ישראל

  1.  

סך ימי מלכות דוד 40 שנה

  1.  

העיר יבוס , היא ירושלים

  1.  

דוד התיישב במצודה , הוא קרא לה עיר דוד

  1.  

חירם מלך צור יצא להילחם בדוד

  1.  

11 ילדים נולדו לדוד בירושלים

  1.  

הפלישתים עלו דרך עמק רפאים לתקוף את דוד, דוד תקף אותם בבעל פרצים ונצח

  1.  

מלחמה שנייה נגד הפלישתים, שוב ניצחון של דוד כי שמע בקול ה'

logo בניית אתרים בחינם