x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה

אתר גמרא
סרטון חדש מלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן.    ציר הזמן היהודי 

תנו רבנן [שנו חכמים]: כיצד מושחין את המלכים? המשיחה היא כמין נזר (כתר) סביב הראש, וכיצד מושחים את הכהנים? כמין כי. ושואלים: מאי [מה פירוש] "כמין כי"? אמר רב מנשיא בר גדא: כמין האות כף יוני.

תני חדא [שנויה ברייתא אחת]: בתחלה מוצקין שמן על ראשו של הכהן, ואחר כך נותנין לו שמן בין ריסי עיניו, ותניא אחריתי [ושנויה ברייתא אחרת]: בתחלה נותנין לו שמן בין ריסי עיניו, ואחר כך מוצקים לו שמן על ראשו! ומעירים: תנאי [מחלוקת תנאים] היא, איכא דאמרי [יש שאומרים]: משיחה בין עיניו עדיפא [עדיפה] מיציקה וקודמת לה, ואיכא דאמרי [ויש שאומרים]: יציקה עדיפא [עדיפה]. ממשיחה וקודמת לה.

מאי טעמא דמאן דאמר [מה הטעם של מי שאומר] יציקה עדיפא [עדיפה]? דכתיב [שנאמר]: "ויצק משמן המשחה על ראש אהרן וימשח אתו לקדשו" (ויקרא ח, יב), משמע שהיציקה היא תחילה ואחריה משיחה. ומאן דאמר [ומי שאומר] משיחה עדיפא [עדיפה] מיציקה וקודמת לה, מאי טעמא [מה טעם הדבר]? ומשיבים: קסבר [סבור הוא]: שכן אתה מוצא אף אצל כלי שרת. שנמשחו ולא יצקו עליהם שמן משמן המשחה. ומקשים על דעה זו: והכתיב [והרי נאמר] "ויצק", ובסוף "וימשח"! ומשיבים: הכי קאמר [כך אמר]: זו היא כוונת הכתוב: מאי [מה] טעם "ויצק"? משום ש"וימשח" כלומר, שהיציקה היתה לאחר המשיחה, שהיא העיקר.

ועוד בענין משיחה, תנו רבנן [שנו חכמים]: "כשמן הטוב על הראש ירד על הזקן זקן אהרן שיורד על פי מדותיו" (תהלים קלג, ב) — כמין שני טפי מרגליות היו תלויות לאהרן בזקנו משמן המשחה. אמר רב פפא, תנא [שנה החכם]: כשהוא מספר (מדבר), ואגב כך היה זקנו נע והיו טיפות אלה עולות בדרך נס ויושבות לו בעיקר זקנו כדי שלא תפולנה, ועל דבר זה היה משה דואג, אמר: שמא חס ושלום מעלתי בשמן המשחה שיצקתי יותר מדי, שהרי יש שתי טיפות נוספות? יצתה (יצאה) בת קול ואמרה: "כשמן הטוב וגו' כטל חרמון" (תהלים קלג, ג), והשוואה זו באה ללמד: מה טל חרמון אין בו מעילה שהרי אין הוא קדוש, אף שמן המשחה שבזקן אהרן אין בו מעילה.

ועדיין היה אהרן עצמו דואג, אמר: שמא משה לא מעל שהוא עשה כדין אבל אני מעלתי שהשמן הנוסף נמצא עלי ואני נהנה ממנו? יצתה בת קול ואמרה לו: "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד" (תהלים קלג, ט), מה משה אחיך לא מעל, אף אתה לא מעלת.
logo בניית אתרים בחינם