חוק השבות וזכות השיבה מול מניעת נטישה |
השורש, הגזע, הענפים והצמרת של הסיכסוך בין שני העמים המתרוצצים בין הים והירדן |
לאחרונה הורה שר החוץ האחרון שלנו, לעת הזאת, לכול נציגויותינו הדיפלומטיות באשר הן, לחדול מן השימוש בצירוף "זכות השיבה" ולהשמיש תחתיו את הביטוי הפואטי "רצון השיבה". יפה. אבל מוחי המזדקן, שנחרטו בו לעד כמה וכמה מלילות מלחמת העצמאות שלנו, יכול עדיין להציע לו צירופים פואטיים לא פחות יפים ואולי אף הולמים יותר את מצבם הנפשי של הנוגעים בדבר. למשל: "געגועי שיבה", "מאוויי שיבה", "כיסופי שיבה" ואפילו "אם תרצו - אין זו אגדה" ועוד כהנה וכהנה, וכול המרבה לספר ביציאת מצרים או בזכות שיבה לארץ כנען או ארץ ישראל - הרי זה משובח...
אלא דא עקא שלא זכות שיבה דרושה לשני העמים הניצים על חלקת האלוהים הקטנה הזאת, בואך מן הים עד הירדן - אלא "מניעת נטישה".
עם אחד, שכבר זכה והקים לעצמו מדינה עצמאית לכאורה, מניח למנהיגיו לעשות כל מעשה תמוה, פזיז ורשלני - לרָצות גילדות של סרסורי ממון, משיחי שקר, רודפי כבוד, מלחכי פינכא מיקצועיים ושאר טפילים כיוצא באלה; עם הרואה כיצד מוטציה מפלצתית של סס-הנמר הידוע לשימצה ברוב גני העדן שעלי אדמות - חודרת, מכרסמת ומשחיתה את כול גזעי וענפי הממשל, הכלכלה, התרבות והאמנות, ואפילו את החוק והמשפט, רחמא ליצלן - ואינו עושה דבר, מלבד אולי להאנח, מה שקרוי ביהודית מדוברת "לעשות קרעכצן"; עם שהתרגל להסתפק בהרמת גבה פה ושם לנוכח מעשים שלא ייעשו ולנוכח מחדלים שנעשו ומוטלים חסרי תקנה מזה שנים על שנים, משל הייתה בהם יד הגורל הנעלמה, רחמנא ליצלן.
והעם השני, מעין בר-מצרא מתוך כפייה של הראשון, שבמקום לקום ולקומם עצמו בגורדי שחקים למען שמר מטע, בוסתן, שדה וניר באותה חלקת אלוהים הקטנה שנותרה לו לשבת עליה אחרי אינספור מלחמות מיותרות והתכתשויות מתישות - רובץ בין המשפתיים על יצועים מגואלי זיעה ודם ישנים וחדשים ומואכל על ידי מנהיגיו, לרוב בעל-כרחו, בפגרי חלומות גאולה ובקש וגבבה של הבטחות לזכות בחסדיהן של בתולות מזדקנות באיזשהו גן-עדן דמיוני. אללה ירחמו.
והוא אשר יש לחזור ולומר ולהכריז ולשנן: מותר לנו כבר לבטל את חוק השבות ומותר לנו כבר לשמר את זכות השיבה כעניין של הרגשה. לא לחוקי שבות ולזכויות שיבה זקוקים שני העמים האלה באופן נואש - אלא למעשים גדולים ומופתיים למניעת נטישה. מעשים שאם לא ייעשו במהרה בימינו - תהפוך בעתיד הלא רחוק כברת הארץ שבין הים והירדן למושב זקנים מעוטי-יכולת, ולבסוף - ולבית קברות אחד גדול. הצעירים ובעלי היכולת יקומו וילכו ויתפזרו למקומות שנעשה בהם כל-העת כל-שניתן כדי להפכם לבטוחים ומבטיחים עתיד טוב יותר ליושביהן.
אם לא ייעשה פה במהרה מעשה של חזון-מציאותי, עשוי להתקיים בצאצאינו ועלול להתקיים בנו הפסוק העתיק, הנצחי והקוסמופוליטי: " Ubi bene ibi patria " , כי בסופו של יום "במקום שטוב - שם המולדת", וזו אולי סיבת הסיבות שמדינות כמו ארצות הברית גדלו והתעצמו והצליחו כל כך בזמן קצר כל כך.
ולפני סיום: מותר לבני-אדם לחשוב ולדמיין ולהרגיש ואפילו להטיל ספק בכול דבר. זהו מותר האדם מן הבהמה. מותר לנו לחשוב שהזמן יכול לנוע לאחור (כמה מגדולי המדענים כבר חושבים כך...); מותר לנו לדמיין שהנהר מעפיל אל ראש ההר; מותר לנו להאמין ששבעים בתולות, ואולי אפילו שבע מאות, מחכות ברגליים פעורת כמו השמיים לדון ז'ואנים מסמורטטים שכמונו; מותר לנו אפילו לפנטז שאלוהים ישחק איתנו שש-בש או דמקה או אולי שח, ברגע שיתפנה לשעה קלה מניהול היקום האינסופי שלו והיקומים המקבילים לו; מותר לנו לחשוב ולדמיין ולהרגיש ולהרבות בהבלי העולם הזה עד כדי אפיסת כוחות; מותר לנו כל זאת כל עוד זה לא מזיק לזולת; כי גם לזולת מותר כל זאת כל עוד זה לא מזיק לנו - וכשנכיר בזאת אי-פעם קרוב לוודאי שייטב לכולנו כאן על פני האדמה, כי עד להודעה חדשה - השמיים ריקים.
ולסיום, ברשותכם, עוד אחת קטנה:
בַּמָקוֹם שֶאַת
"UBI BENE IBI PATRIA"
אמת נצחית
במקום שאת - שם המולדת השדות הכרמים פרדסי האביב החלב והדבש האוויר הנושא את ציפורי השיר ששפתן היא שפתִי
במקום שאת - שם השקט שאליו נמשכות הטובות במילים שעל פיו נושקים כל חוקי הטבע ושותקים לנצח התותחים
במקום שאת - שם הפתח האחד - היחיד אל החיים אל חולות הזהב וחופי הפלא אבל איפה אני?
במקום שאת - שם החופש לאהוב ולצחוק עד אובדן החושים ואולי כבר אבוד-לי אולי זה החושך הסגור הנעול הסופי
במקום שאת - שם החשק הדן לחיים המוציא לחיים והינה החלב והדבש והשמש והינה עוּבָּרֵי החלום והשיר
במקום שאת - שם המולדת שבה לא סוגדים לקברים ושלדים שבה החלום - הוא המלך והשיר - אלוהים
במקום שאת - שם המולדת לא דת ולא גזע לא סירחון-קנאים שמבריח ציפור - שממית פרח שמקפיא דם ילדים
במקום שאת - שם המולדת האחת-היחידה - השאר שקרים ושום ילד לא מת למען שום ארץ הוא מת כי אין אלוהים -
במקום שאת - שם המולדת ואם תלכי אלך גם אני ואם לא תרצי בי אמות כמו ילד: קדוש בעל כרחי -
הנ"ל.
|
נוצר: |
16/04/2004 |
| |
עודכן: |
19/04/2004 |
| |
רשימות נוספות: |
|
|
|
|
|
|
|
הִמנונים ודגלים
[פורסם לראשונה בפורום ארץ הצבי
הדגל וההמנון נועדו לסמל את הגאווה והאחווה של אזרחי המדינה, נוכח החירות, השוויון, הביטחון והכבוד שהמדינה מעניקה להם ללא הבדל גזע, מין, מוצא, עדה, דת, דעת ודעה; עשויות לחלוף תקופות היסטוריות ארוכות עד אשר כִּבְרַת-ארץ מסוימת, אשר עליה התמקמו קבוצות שונות של בני-אדם, הופכת למדינה – ועד אשר הקבוצות הללו מתאזנות, לאו דווקא מבחינת גודלן, אלא מבחינת הזכויות והחובות בתוך המדינה החדשה, ועד אשר נוצר מהן לאום חדש, הלכה למעשה. אחד הלאומים המדהימים שנוצרו בעת החדשה הוא הלאום האמריקאי, שהגרעין להיווצרותו הוטמן בהיסטוריה של אדמת צפון אמריקה למעלה ממאה וחמישים שנה לפני הכרזת העצמאות, ע''י כמה עשרות פוריטנים שנמלטו לעולם החדש על סיפונה של ה''מייפלאואר'', בשל רדיפות דתיות, והתמקמו לישיבת-קבע במקום נידח הידוע כיום בשם פלימות'-רוק, במסצ'וסטס, שם כתבו את ''אמנת המייפלאואר'', שהייתה למעשה ההכרזה הראשונה של אזרחים בריטיים על מימשל עצמי בהיאחזות החדשה; אומנם יתכן שהיסטוריונים יזכירו לנו כי מושבת הקבע הבריטית הראשונה על אדמת צפון אמריקה הוקמה למעשה כבר בשנת 1607, 13 שנה לפני פרשת המייפלאואר, נקראה ג'יימסטאון, ונמצאת על אדמה בתולית- למחצה (ועל כך יורחב בהזדמנות אחרת) המכונה עד היום וירג'יניה – אך לא אנו נהיה אלה אשר נמשיל איזשהו דירקטור של חברה מסחרית בריטית, שקיבלה זיכיון לניצול משאבי טבע וילידים אינדיאנים, להרצל של האמריקאים. משברים רבים, שבשיאם מלחמת אזרחים, בה נהרגו מאות אלפים, ליוו את התהוותו והתפתחותו של הלאום החדש, עד אשר התייצב והתמסד בדמות ארצות הברית של אמריקה, כפי שאנו מכירים אותה כיום, כאשר אנו מביטים, רואים ומשתאים כיצד תושבי 50 מדינות, צאצאיהם של מהגרים שבאו מעשרות ארצות שונות, תרבויות שונות, סיבות שונות ומטרות שונות – מזדהים בקלות עם דגל אחד והמנון אחד.
בטסי רוס מציגה את הדגל האמריקני בפני ג'ורג' וושינגטוןאולי לא רבים הם בימינו אלה היודעים שהדגל האמריקאי עבר 26 שינויים מאז הוקמו 13 המושבות הבריטיות בחלק הצפוני של יבשת אמריקה, לרבות שינוי שם (רק בשנת 1959 שונה שמו של הדגל מ-Old Glory ל-Stars and Stripes). כשהוחלט על שינויים בדגל – הם נעשו תמיד ב-4 ביולי, יום העצמאות האמריקאי, והוא מסמל עבור אזרחי ארצות הברית את כל החירויות והזכויות לאושר, המובטחות להם במגילת העצמאות ובחוקה. אולי לא רבים הם בימינו אלה היודעים שההמנון האמריקאי עבר אף הוא השמטות ושינויים משמעותיים, כדי שכל אזרחי ארצות הברית יוכלו להזדהות עם מילותיו וכדי שלא ישתמע מהן עלבון למדינת האם, בריטניה, שהפסידה בסופו של דבר, במחיר דמים כבד, את השליטה במושבות שהיא עצמה יסדה וטיפחה. אגב, המנגינה שהותאמה למילים שחיבר פרנסיס סקוט קיי, הייתה שייכת במקורה לשיר יין אנגלי, והשידוך בין המילים הנמלצות, שדיברו בשבח עמידתה העקשנית של אחת ממצודות החוף האמריקאיות מול הרעשה ארטילרית כבדה של הצי הבריטי, לבין המנגינה השובבה – הפך במשך הזמן לזמר פופולרי עד כדי כך בקרב כלל האזרחים, שלא נותרה כל ברירה בידי הקונגרס האמריקאי אלא להכריז עליו כהמנון הרשמי של ארצות הברית, והדבר אכן נעשה בסופו של דבר בשלושה במרץ 1931, באיחור של 116 שנה. מסתבר שלא רק אצלנו לוקח למוסדות המדינה זמן רב מדי להבין את התהליכים ההיסטוריים ולהוביל אותם בתבונה במקום להיגרר אחריהם כסרח עודף... מאז ימי האסיפה המכוננת שלנו, ובעקבותיה – מהכנסת הראשונה עד הכנסת הנוכחית ועד בכלל, לא הצליחו מנהיגינו לגבש חוקה לישראל, ואף לא המנון ודגל שכל האזרחים יכולים להזדהות איתם. אכן, החל מהכנסת השלישית, כאשר חסרונה של חוקה החל להיות מורגש יותר ויותר, החל בית המחוקקים שלנו לייסד חוקים עוקפי חוקה, הלא הם חוקי היסוד, אך אף הם נחקקו באיטיות אשר יותר משיש בה כובד-ראש יש בה כבדות היפופוטמית ואי-רצון להתמודד עם הצורך לקום ולהשלים את המשימה בעניינים המהותיים ביותר לפרצופה של המדינה בדור הזה ובדורות הבאים: עד 1992, למעלה מארבעים שנה לאחר הקמת המדינה (לא מזכיר לכם את המסע האינסופי של בני-ישראל במידבר לאחר יציאת מצרים?) עסקו כל חוקי היסוד בעניינים הנוגעים לביסוס מעמדם של מוסדות השלטון. רק בשנת 1992 נחקק לראשונה חוק העוסק ישירות במעמדו של האזרח במדינה, הלא הוא '' חוק יסוד: חופש העיסוק'' ורק כעבור שנתיים נוספות נחקק חוק היסוד המשמעותי ביותר עד כה עבור הפרט – '' חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו'', שאולי בעקבותיו יבוא אי-פעם '' חוק יסוד: הפרדת הדת מהמדינה'' ו'' חוק יסוד: הלאום הישראלי'', אבל דומה שרחוקים אנו עדיין קוף (100) שנה אפילו משינוי בדגל, אשר יהפוך אותו לנס שבו יוכלו להתגאות כל אזרחי המדינה, בין שהם ילידים או מהגרים, או בני דתות שונות – והמנון אשר יוכלו לשיר אותו ולהזדהות עם מילותיו גם בני המיעוטים השונים שרבים מביניהם נפלו במערכות ישראל (כדאי שנזכור כי, בקרב חללי צה''ל ישנן גם נפשות רבות שאינן יהודיות). וכדי לסיים כל זאת בנימה אופטימית, ומאחר שפתחנו בגלגוליו של דגל והמנון מן העולם הישן אל העולם החדש, ומאחר שמדינת ישראל שייכת לשני העולמות – מובא כאן נוסח עברי של ההמנון האמריקאי; התרגום נעשה ברוח אימרתה של אימאן עספור: ''תרגום מילולי משפה לשפה הוא תרגום עיוור, חרש, אילם וטיפש'' ואני מקווה שבמקרה זה הצלחנו להעביר לעברית את הרוח החיה והבריאה, כפי שנגלתה לעינינו הישראליות.
ההמנון האמריקאי |
נוסח עברי: עידן סובול עיבוד: עיתאי סובול שירה: מאי ישראלי בוצע לראשונה בהופעה חיה בארבעה ביולי 1991
הו, אמור, התוכל באור שחר ראשון להביט ולראות את קדושת אתמולנו להכיר את דגלנו נישא בגאון בין פצצות ורקטות ספוג בדמנו התוכל להמשיך מאותו המקום? בו פרצה הגבורה דרך לכוכבים
אמור, העוד נישא-לו שם בגאון דִגלנו על אדמת בני-חורין על בתי האמיצים?
על חופים בחסות ערפילי בוקר-רע על גבולות בחסות חשֵכה מסנוורת שם צבאות האויב התקדמו בדממה: מהו זה שעכשיו מתנוסס וזורח שעכשיו מחזיר את כל אור העולם לַפָּנִים שאליו נשואות בשלום?
זה נס מולדתנו - הו שיתנוסס לנצח על אדמת בני חורין על בתי האמיצים
ושכך יהיה בכל זמן ומקום בו עומדים בני-חורין להגן על בתיהם מול פני צר ואוייב כמו שאנו עד תום בין פצצות ורקטות נשאנו דִגלנו והבאנו שלום והוֹרשנו שלום שפרץ לכולם דרך לכוכבים -
אמור, העוד נישא לו שם בגאון דגלנו על אדמת בני חורין על בתי האמיצים? |
| | |
|
אשמת הכתב העברי
[פורסם לראשונה בפורום ארץ הצבי]
http://www.faz.co.il/story_2460
(שבת, 16/10/2004 שעה 9:22)
לאחרונה, למרות שהימים בארצנו הקטנטונת הם עדיין ימים של שלהי קיץ ומעל הלחות הכבדה וערפילי הבוקר הנמוכים אין אפילו סימן לענן ראוי לשמו, צצות, כפטריות אחר הגשם, הצעות שונות ומשונות לפשט את שיטת הניקוד העתיקה, הנהוגה עד היום בספרים לילדים ובספרי שירה, ולהעמיד במקומה שיטות ניקוד חדשות שתרפדנה את עיצוריו של הכתיב הלא מנוקד, המכונה ''כתיב חסר-ניקוד'', ''כתיב מלא'', ''כתיב מלא שבמלא'' וכיוצא באלה. לאחרונה צצה במפתיע הצעה ממין זה גם מתוך האקדמיה ללשון העברית. כל ילד היודע-קרוא בעברית, יודע שמעטות בה המילים הניתנות לקריאה חד-ערכית כאשר הן עומדות ברשות עצמן; נביא לדוגמה מילים אחדות להמחשת הבעיה: המחרוזת ''ש-כ-ל'' עשויה להיקרא בצורות שונות, כאשר כל קריאה מייצגת משמעות שונה:
- שֶׂכֶל או שֵׂכֶל = כושר רוחני ( וגם )
- שָׂכַל = הפעיל את כושרו הרוחני ()
- שִׂכֵּל = שילב בסדר הפוך ()
- שֻׂכַּל = שולב בסדר הפוך ()
- שָׁכַל = שנגרם מוות לצאצא שלו ()
- שִׁכֵּל= שגרם למוֹת צאצא של אחר ()
- שֻׁכַּל = שנעשה שַׁכּוּל ()
- שְׁכֹל = שְׁכוֹל = מצבו של הורה בעקבות מות צאצא ().
וכמובן, המקור המוחלט של כל פועל:
שכל = המקור המוחלט של הפועל במשמעות מיתת צאצא שכל = המקור המוחלט של הפועל במשמעות הפעלת כושר רוחני. שכל = המקור המוחלט של הפועל במשמעות שילוב בסדר הפוך.
ולבסוף, הידבקות אות השימוש ש' למילה ''כל'': שֶׁכֹּל = ש-כל ()
אם לא די בזאת ש''בורכנו'' בכתיבה מימין לשמאל, אשר בה מאפילה ידו של הכותב על האותיות היוצאות מתחתיה, אלא אם כן נתמזל מזלו והוא איטר, ''בורכנו'' באותה הזדמנות גם בכתב חסר תנועות ונטול מִכפל-עיצורים, אשר כדי להניעו או לעצרו יש לקשטו מעל, מתחת, בתוֹך ובתווך בנקודות-חן מסוגים שונים (יש הגורסים שמספרן י''ד ויש המחמירים וגורסים שמספרן י''ו או ט''ז, שזה היינו-הך בעיני מי שמתנזר מאמונות טפלות).
ז'בוטינסקי. ראה את הנולדכבר בשנת 1929 פרסם זאב ז'בוטינסקי מאמר ובו הזהיר:
הכתיב האבסורדי שהנחילו לנו אבותינו מפריע להפצת שפתנו, לאמור: נעשה אחד המכשולים המזיקים ביותר על דרך תחייתנו הלאומית... מי שמאמין שהניקוד המסורתי שאנו משתמשים בו, אם בכלל, בימינו, ניתן לנו ביחד עם המהדורה השניה של לוחות הברית (המהדורה הראשונה הושמדה, כידוע, בידי משה בן-עמרם, בשל פרשת עגל הזהב) עלול להיות משול לפתי, אך לא כאן המקום להציג בפניו את סוגי הניקוד השונים שליוו את העברית מאשוּר ועד ארץ-ישראל, מבבל ועד טבריה; מי שאומר שהאותיות העבריות שאנו משתמשים בהן בימינו הן אותן אותיות שבהן נחקקו המילים הראשונות בעברית, אינו יודע מה הוא שָׂח / סָח [בקמץ]; מי שחושב שהכתיב העברי הוא חד-נוסח ושומר מסורת, אינו יודע כמה קרניים הצמיחה העברית לעצמה אפילו בכתבי הקודש, ועל אחת כמה וכמה בכתבים מאוחרים יותר, כמו בן-סירא, המגילות הגנוזות, התלמוד, המדרשים, כתבי ימי הביניים, כתבי תקופת התחייה, הספרות הישראלית החדשה, העיתונות וכתבי העת המקצועיים השונים. הפִּתרון המעשי לבעיית הכתב העברי והכתיב העברי לא יבוא משינויי נוסח ניקוד או השתלת וָוִין ויודין באותם מקומות נידחים שעדיין לא הושתלו בם כתנועות. אתאטורק. ממתינים למהפכה אצלנוהכתב העברי הנוכחי זקוק לשינוי מהפכני ברוח השינוי שבוצע על-ידי מוסטאפה כמאל אתאטורק בטורקיה, והרי ראינו כבר שהוא אינו הכתב העברי העתיק ובטח שאינו קדוש, גם משום שהתפתח, כנראה, כמו אחיו, מכתב החרטומים המצרי שבו כל ''אות'' יצגה מילה, דרך הכתב המרובע האשורי, שבו כל אות יצגה הברה - וגם מפני שמי שממשיך להחזיק בכתב העברי העתיק הם השומרונים, שלפי מסורתם הם צאצאי שאריות עשרת השבטים שנותרו בארץ ישראל כשרוב העם הוגלה לבבל, ודווקא הם אינם מוכרים כיהודים על ידי הממסד הדתי, כך שגם מצד ממסד שמרני זה לא צריכה להתעורר בעייה. כשם שהלאום הישראלי, שנולד במדינת ישראל עם הולדת המדינה, זקוק להכרה רשמית בקיומו, להִמנון ישראלי ולדגל ישראלי שיתאימו לכול אזרחיה של המדינה, בלי הבדל מוצא, גזע, זהות מינית, עדה, דת, דעה, מבטא וכיוצא באלה מאפיינים שהם עניינו הפרטי של כל אדם באשר הוא אדם - כך הוא זקוק לכתב ישראלי הגיוני ולכתיב אחיד שיתאים לעידן המחשב והאינטרנט. פִּתרון כולל, מודרני, הגיוני ומעשי לבעיית הכתב העברי ניתן בהצעת ארגון התקינה הבינלאומי (ISO), שהקימה ועדה מיוחדת ליצירת כתב המבוסס על אותיות לטיניות לכל השפות באסיה, ובהן גם לעברית; אם פתרון זה יאומץ בדורנו, יהיו הדורות הבאים משוחררים ליובלות רבים ואולי לנצח מהכתב האבסורדי שהיה טוב לזמנם של אבות אבותינו, כשכתבו בחרט על אבן או בנוצת אווז על גבי קלף, ואשר אנו מתעקשים לדבוק בו לרעתנו, משל היה פרה קדושה, בדומה לאלה המהלכות באין מפריע ומחרבנות להנאתן ברחובות בומביי. התעתיק של ISO נמצא גם באתר של מכון התקנים הישראלי וגם באתר של פרופ' עוזי אורנן (שהיה יו''ר הוועדה לעברית בארגון התקינה הבינלאומי) בטכניון.
.................................................................................................................................................
|
216951 |
הוועדה למינוי לכל החיים... |
|
עידן סובול (יום שישי, 07/05/2004 שעה 9:51) |
|
למעלה משנות דור נחשפתי, באופן בלתי-אמצעי למדי, ללַחשֶשֶת שיקוליהם של כמה וכמה זוגות של נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים.
תאמרו, ודאי שַקלוּ וטָרוּ את ידענותו עוקרת ההרים של המועמד? שמא בחנו את אם מזגו השיפוטי צלול ומעודן? אפשר שמוסריותו הנעלה מעל לכל ספק של המועמד הדהימתם? מן הסתם הופתעו מגודל בינת לבבו? ואולי מעל כל אלה – חשו באמת ובתמים שלמועמד/ת יהיה תמיד האומץ לעשות צדק במשפט?
בתרחיש שלפנינו הרצוי אינו אפילו בן-בנו של בן-דודו של שכנושל המצוי, לא עלינו. ובלשון העם: אין שום התאמה גנטית בין השניים.
אילו ידעתם כמה מיפלצות קטנות של תן-וקח התרוצצו בחורשת-שיקוליהם הקֵרַחַת והנידחת של כמה וכמה מנכבדי העדה; אילו ידעתם כמה מאבקי כוח רעילים שורבבו לתפוח הצח והאדום של שלגיה; אילו ידעתם כמה רדיפות כבוד רעות ומשחיתות קבעו שיאים אצל הללו; אילו ידעתם כמה נפוטיזם ישיר ועז מצח או עקיף ומצטנע ליוו את המירוץ; אילו ידעתם... מה הייתם עושים? מה אתם עושים? מרימים גבה? מעוותים את הפה? משמיעים קללה עסיסית? מה?
הרי מדובר במינוי לכול החיים שלפני היציאה המאוחרת מאוד לגימלאות!
ראשי מדינה אינם זוכים, למזלה של הדמוקרטיה, לתקופה שכזאת. נשיאים אינם מתמנים, למזלו של הטעם הטוב, לתקופה שכזאת. אפילו מחוקקים אינם נבחרים, למזלם של הבוחרים, לתקופה שכזאת.
מינוי לכל החיים יוצר בהכרח משפחה מיוחדת, מאוחדת, מתנשאת ומסוגרת בתוך עצמה: משפחת ''כבודו''. ממש כך. ומי ששואף וחפץ ומשתוקק ומצליח להתקבל אליה, מסיבה זו או אחרת, מוטב יחזור ויזכיר לעצמו מידי יום ביומו שהוא אינו אלוהים ולא מלאך ולא קדוש ואינו שרוי בקודש הקודשים, אלא באולם משפטים מספר זה או אחר, שבו הוא אמור לעשות לא רק משפט אלא גם צדק. מלאכה קשה ומסובכת למי שהוא בשר ודם ויצרים ומחשבות קטנות ובינוניות וגדולות לסירוגין ובערבוביה. וכבן אנוש - הוא כזה, לצערו או לשמחתו. אם את זאת ישנן ויזכור בקומו ובישבו ובשכבו - אולי נזכה שתצא ממנו מידי פעם תורת אמת
ברמה זו או אחרת, שתשרת לפחות את דורנו, אם לא את הדורות הבאים.
אני מניח שרובכם לא היה שש להתמנות בשיטת המינויים הנלוזה הזאת אפילו לבודק בטחוני
בשעריו של קניון, וזו נחמה פורתא שלי לנוכח מה שאירע לעינינו ולאוזנינו אתמול. |
|
|
|
|
פורסם ב"האיל הקורא" ביום שישי, 7 במאי 2004
|