<<< חודש א ל ו ל >>>
חודש אלול הוא חודש הרחמים והסליחות
בחודש זה מאירים י"ג מידות הרחמים של הקב"ה. בחודש זה נפתחים שערי שמיים ורחמים לכל הבא לגשת אל הקודש,
לעבודת הבורא יתברך מהי העבודה ?
עבודת התשובה - תפילה - צדקה ותורה.
החודש הזה הוא האחרון שבחודשי השנה החולפת, הוא חודש של חשבון נפש ,זמן של התבוננות - להתבונן על השנה
החולפת ,להתחרט על המעשים הלא - טובים שעשינו כמו כן על הדיבורים הלא - טובים שהוצאנו מפינו, וכן על מחשבות לא -
טובות שחשבנו ואשר אולי הובילו למעשים לא טובים או שנעצרו רק בשלב המחשבתי אך נותרו תלויות ועומדות בשמיים ומחכות
וממתינות - כי אין מי שיבוא וישוב וימחק אותן.......
עלינו להתחרט על הלא - טוב בחרטה גמורה ולקבל על עצמו להיות זהיר להבא, בקיום מצוות בהידור לשקוד בלימוד תורה
ותפילה ולהתרגל למידות טובות.
חודש אלול הוא חודש ההכנה לקראת השנה הבאה עלינו לטובה ולברכה.
מי"ח באלול ואילך הם ימים מיוחדים לחשבון נפש יום - לחודש.
מה הייחוד בחודש זה משאר השנה ?
בכל יום בשנה אדם יכול לעשות תשובה ותשובתו מתקבלת אך לאחר זמן רב, האדם צריך לעמול קשה כדי לעורר מידת
הרחמים של הקב"ה .עליו להתפלל ולבקש בלי לאות , להמשיך ולהמשיך לקוות שה' יסלח לו.
לכן לוקח זמן רב עד שתשובתו מתקבלת - עד שנסלחים מעשיו הרעים.
לעומת זאת בחודש אלול יש לנו צ'ופר מהקב"ה שנמצא קרוב אלינו יותר משאר ימות השנה.
למה הדבר דומה ?
האדמו"ר הזקן המשיל זמן זה ואמר "שהמלך נמצא בשדה," מה הכוונה ?
בכל ימות השנה - כאשר רוצים לפגוש את המלך ולקבוע עימו פגישה - צריכים לעבור דרך שריו ויועציו ודרך העוזר והמזכיר שלו
ועד שמגיעים לפגישה פיזית איתו לוקח זמן רב מאוד, וגם הפגישה היא מהירה תמציתית וברגש של פחד ויראת - כבוד.
לעומת זאת בחודש אלול הקב"ה נתן לנו צ'ופר - הוא פוגש כל אחד ואחד בשדה = בחוץ כלומר המלך בכבודו ובעצמו יצא מן
הארמון והוא יוצא ל'שדה' לפגוש את כל הקהל את כל מי שבא לראות את פניו.
ואז המלך מראה לו פנים שוחקות הוא מחייך לכולם ומוכן להקשיב לבעיותיהם לפחדיהם ללבטיהם -
עכשיו זו שעת - כושר לפגוש את המלך פנים בפנים ולדבר עימו על עצמינו { חשבון נפש = ספירת מלאי }
מה עשינו איך נהגנו במה טעינו וכו'
והמלך מוכן ומזומן להקשיב ואף לסלוח - פשוט חודש של "תשובה אינסטנט " תשובה מהירה.
בחודש זה הקב"ה נמצא קרוב אלינו יותר מתמיד, בחודש זה מאירות י"ג מידות הרחמים . מידות אלו מאירות בד"כ בשבתות
ובחגים. וזה גורם לאדם הרגדת התעלות והתעוררות.
בחודש אלול מאירות י"ג מידות הרחמים בכל יום כל החודש. וכל אדם { אם רק ירצה } ע'י צעד אחד קטן יכול לעורר את מידות
הרחמים עליו ועל משפחתו וכמובן על כל עמו.
<<< חודש של חשבון נפש >>>
בחודש אלול יש לערוך חשבון נפש וכן יש להשתדל למלאות את מה שהחסרנו במשך כל השנה כולה.
מדוע ???
משל לעקרת בית הקונה במכולת בהקפה = בחוב. היא משלמת לחנווני מדי חודש החודשו אך קרה שלא הספיקה לשלם לו את
כל החוב, בכ'ז החנווני המשיך לתת לה מצרכים כי האמין לה שתשוב ותשלם לו הכל.
הנמשל - בני ישראל קונים בהקפה מהקב"ה מדי יום ביומו - חיים, פרנסה, בריאות, נחת מהילדים ומתחייבים לשלם תמורתן
קיום תורה ומצוות.
רצוי תמיד היה לפרוע את החוב אך הקב"ה שהוא רב חסד ובעל ארך - אפיים, ממשיך ונותן לאדם בהקפה, "הפנקס פתוח והיד
רושמת" ותמיד ניתנת ההזדמנות לשוב ולשלם ל'חנווני' את החוב.
לכן בחודש אלול לפני שהשנה מסתיימת, יש לערוך סיכום מעשינו בשנה החולפת ולשלם = לשנות מעשינו לטובה.
<<< אלול - ראשי תיבות >>>
ת ש ו ב ה = " ומל ה' א - את ל - לבבך ו - ואת ל - לבב זרעך".
פסוק זה רומז על עניין התשובה וכל " הבא להיטהר מסייעין אותו ". הקב'ה מבטיח לאדם שאם ישוב בתשובה בכל לבבך =
בשני יצריו עם היצר הרע שלו ועם היצר הטוב שבו.
ת פ י ל ה = "אני לדודי ודודי לי ". אני עובד לאדון העולם שהוא 'דודי' ועל עבודה זו נאמר 'ולעובדו בלבב שלם'
ורבותינו דרשו איזו היא עבודה שבלב ? זו עבודת התפילה.
צ ד ק ה = א - איש ל - לרעהו ו - ומתנות ל - לאביונים.
בימים אלה מרבים בצדקה וחסד. כדי להרבות זכויות לקראת יום הדין = ראש השנה.
ת ו ר ה = א - אנה ל - לידו ו - ושמתי ל - לך מקום אשר ינוס שמה ".
נאמר בכתבי הארי"זל ,כדי לרמוז שהקב"ה בחסדו הרב יקבל בתשובה את מי שישוב.
כמו ערי מקלט שקולטים בתוכם את הפושעים, עניינם של ערי המקלט להינצל מגואל הדם.
מי שרצח בשוגג והרג בשגגה ולא בכוונה, הרי שה' קבע שיהיו ערי מקלט להציל את השוגגים
מנקמה - מגואל הדם.
ע'י הכנה ראויה בארבעת הקווים המוזכרים לעיל, הרי שמובטח לנו שה' יקלוט אותנו בערי המקלט שלו כי אנו בגדר שוגגים ולכן
גם יסלח לנו ויכפר לנו על חטאינו ביום הכיפורים.
אך את ההכנה עלינו לעשות עכשיו בימים אלו.
א - אני ל - לדודי = קודם כל אני עושה כלי והכנה לשפע האלוקי = אתערותא דלתתא = התעוררות מלמטה. אח'כ אם היא הכנה
טובה וראויה הרי שאנו זוכים למשוב מה'
ד - דודי ל - לי. = אז באה "אתערותא דלעילא" = התעוררות מלמעלה.
אז באה ההשפעה האלוקית אלינו כבומרנג על ההכנה שעשינו קודם.
שנזכה כולנו לשנה טובה ומתוקה = המתקת הדינים שהקב"ה יהפוך לנו את בחשוכא לנהורא = יהפוך לנו את החושך לאור
ויהפוך לנו את המרירו למיתקו = יהפוך את המרור למתוק אכי"ר
שנזכה לברכות מאליפות מנפש ועד בשר ולבניין בית המקדש במהירה בימינו בביאת משיח צידקנו בראשנו
כהבטחת הנביא = הרבי מליובאוויטש.
|