מושגים בקבלה והסברתן על ידי הרבי מליובאוויטש :::
עניין 'שבירת הכלים דתוהו' שכתוב בקבלה, שמה שאומר במדרש שהקב'ה היה בונה עולמות
ומחריבן וכו' ---- מפרשים בקבלה שהכוונה היא לעולמות רוחניים, ספירות עליונות, שבהם היה
בתחילה אופן אחד, ובאותו אופן היה 'שבירת הכלים' והיה זה ב'עולם התוהו'.
ולאחר מכן היה בניין עולם התיקון. ומסבירים שה'שבירה' היתה מפני שהיו 'אורות מרובים'
ו'כלים מועטים'.
הספירות מורכבות מ'אור' ו'כלי'. הרי בספירות של 'תוהו' היה אור מרובה [ אור גדול ] והכלים
היו מועטים [ כלים קטנים ] לפי ערך האור, ולא היו יכולים להכיל את האור בתוכם.
שהאור יהיה בהם בהתלבשות של אור בכלי, הרי כיוון שהכלי לא היה יכול לקלוט את האור -
הסתלק האור מן הכלי. ונתהווה 'שבירה' בכלי.
מפאת השבירה, נפלו ניצוצות של קדושה בתוך ה'קליפה'. והם נמצאים בעולמות בריאה -
- יצירה - עשיה. בכלל ובדברים הגשמיים בפרט ועבודתם של בני ישראל היא לברר את
הניצוצות מהקליפות ולהעלותם לקדושה לשורשם הנעלה בעולם התוהו, שמזה ממשיכים
אור עליון ביותר מהשורש ומקור של תוהו ולמעלה מזה עד 'אין סוף'.
בשמות הקדושים ישנם שמות הקשורים בעניין בירורי ניצוצות הקדושה והם השמות מ"ה
ב"ן ס,ג. השם ב"ן הוא מקור ניצוצות הקדושה שנפלו .
השם מ"ה הוא הכוח המברר אותם, ושם ס"ג הוא השורש הראשון של תוהו.
הרי בשעה שמבררים בירורים משם ב"ן על ידי שם מ"ה המברר אותם, נמשך משם ס"ג
אור נעלה ביותר של תוהו המתלבש בכלים רחבים של תיקון.
בירור הניצוצות הוא עפ'י רוב על ידי מצוות מעשיות. שעושים בדברים גשמיים שחיותם היא
מקליפת 'נוגה'. ובהם ישנם הניצוצות של תוהו.
ועל ידי שמקיימים מצווה עם הדברים הגשמיים מבררים את הניצוצות.
אך ישנו גם 'בירור הניצוצין' הנעשה על ידי תורה. וגם 'בירור הניצוצין' הנעשה על ידי תפילה.
בספר התניא 'בקונטרס האחרון' מסביר האדמו'ר הזקן, את הנאמר ב'פרי עץ חיים' ----
בזמננו אלה, עיקר בירור הניצוצות הוא על ידי ת פ י ל ה שכן, בתפילה שעל יהודי לפעול המשכת
אור מ'אינסוף' שיהיה ביכולתו לשנות נבראים מהמצב בו הם נמצאים, שהחולה יתרפא על ידי
בקשת 'רפאנו' ושיירדו גשמים ויצמיחו צמחים, על ידי בקשת 'ברכת השנים' .
הרי דווקא אור שהוא 'אין סוף' יש בכוחו לפעול שינוי בעולם.
וכדי להמשיך אור זה של 'אין סוף' - נדרשת 'אתערותא דלתתא' = [ התעוררות מלמטה ]
והעלאת מ"ן = [ מיין נוקבין ] של 'בכל מאודך'. שהיא באדם עניין של 'מאוד' ובלי - גבול.
הרי זה העלאת מ"ן להמשיך האור הבלי - גבול של 'אין סוף'.
רבינו מסביר איך דבר זה נעשה על ידי בירור הניצוצות של ת פ י ל ה .
|