x
בניית אתרים בחינם
   דף הבית    ארה"ב - יומן מסע חלק א    ארה"ב - יומן מסע חלק ב    באך: הסברים וקטעי וידאו    יומיים של טירוף באילת    סרט הסרטים
   שנות השמונים - המוסיקה    לקראת פיית נו מור    פיית נו מור בארץ    לקראת בריאן ווילסון בישראל    בריאן וילסון בישראל    המלצות סרטים 2016
   אל תעברו דירה    נסיך שהוא מלך    ללא מוסיקה החיים היו שגיאה    פרידה קשה מדולורס אוריורדן    אלרי ג'יימס רוברטס. אהבת אמת.    התקוה - מאז ועד היום
   מי אתה CLIVE BURR    מייק מיור והמייק-רופון    מישל קרטו: גאון אניגמטי    קול קורא לנדוד...סופ"ש במדבר    המלצות סרטים 2018    בשבחו של פטרוס
   פינת חמד ושמה - עין חמד!    talkie walkie , שומע?    שבת בבית גוברין    אחת בדור: ליאת כהן    עין בוקק, כמה שוקק!    שבוע באילת עם הילדים
   Interview    שבת "אקספרס" בנגב    תן שם לדףGreatest FNM drumming performances    אפריל בפריז 2023    FNM ISRAEL 1995    ושוב איתכם בעין עקב
   יומני דני אבדיה    להכיר באור, מתוך החושך    מארק לאנגן, הכוכב האחרון
 
    דף הבית
    ארה"ב - יומן מסע חלק א
    ארה"ב - יומן מסע חלק ב
    באך: הסברים וקטעי וידאו
    יומיים של טירוף באילת
    סרט הסרטים
    שנות השמונים - המוסיקה
    לקראת פיית נו מור
    פיית נו מור בארץ
    לקראת בריאן ווילסון בישראל
    בריאן וילסון בישראל
    המלצות סרטים 2016
    אל תעברו דירה
    נסיך שהוא מלך
    ללא מוסיקה החיים היו שגיאה
    פרידה קשה מדולורס אוריורדן
    אלרי ג'יימס רוברטס. אהבת אמת.
    התקוה - מאז ועד היום
    מי אתה CLIVE BURR
    מייק מיור והמייק-רופון
    מישל קרטו: גאון אניגמטי
    קול קורא לנדוד...סופ"ש במדבר
    המלצות סרטים 2018
    בשבחו של פטרוס
    פינת חמד ושמה - עין חמד!
    talkie walkie , שומע?
    שבת בבית גוברין
    אחת בדור: ליאת כהן
    עין בוקק, כמה שוקק!
    שבוע באילת עם הילדים
    Interview
    שבת "אקספרס" בנגב
    תן שם לדףGreatest FNM drumming performances
    אפריל בפריז 2023
    FNM ISRAEL 1995
    ושוב איתכם בעין עקב
    יומני דני אבדיה
    להכיר באור, מתוך החושך
    מארק לאנגן, הכוכב האחרון






talkie walkie שומע?









שנת 2009.   אני נוסע ברחובות החשוכים של בוסטון, עיר מדכאת

למדי שהולכת לישון מוקדם (עקב הרגלי חלוציה הבריטים) .  

זהו לילה של יום סידורים מפרך ,  חלק בלתי נמנע מטיול לאורכה ולרוחבה

של ניו – אינגלנד והשלכת.  אני מצונן, עייף,  לא מרוצה מהעיר, ובתוך כל

האווירה הלא מרנינה הזו,  דבר אחד שמתנגן לו ברכב השכור, כמו מלאך

האל מתוך הערפל , הוא דיסק של צמד צרפתי קסום ומופלא, שכבר הוציא

פלא אחד או שניים (ואפילו שלושה),   וזכה למעמד מיתי.  

אבל תקליטם  TALKIE WALKIE  הוא הטופ, אין ספק.

החותמת הסופית שמגדירה עד להיכן הצמד הזה יכול להגיע, לא בהכרח

מבחינת הפקה (שגם היא מופלאה),  אלא מבחינת הרגש.  יש כאן אלבום

מהתקופה שבה המילה "אלבום"  סימלה משהו שגורם ללב להתרחב.

נעימות כל כך יפות ונפלאות, מהסוג שתופס אותך לאט, אבל בטוח.

 






אני מניח שאוהדי AIR   מעדיפים ברובם את MOON SAFARI   הפשוט 

והקליט להפליא. אחרים יגידו שאין על  -

10,000 Hz Legend 

- אבן דרך לכל מי שאוהב מוסיקה אלקטרונית עם השקעת אולפן מסחררת. 

מי יעדיף כמוני את TALKIE WALKIE  ?  איך אפשר להגדיר אותם? 

המלנכולים? הרומנטיים? המתבודדים? ואולי פשוט העמוקים?  נראה

שכל התשובות נכונות.  זו פנטזיה לאוהבי אהבה עם טאץ' של מלנכוליה, 

ויציאה מדי פעם לאתנחתות קוסמיות – מן פסקול למסע בחלל,  דיסק חובה

לכל מי שעובר הכשרה של נאס"א.  דיוויד בואי דיבר מגופו של מייג'ור טום

ברגעיו האחרונים,  אייר מסבירים דרך המוסיקה איך זה להיות מייג'ור טום

המגניב והרומנטי שיוצא למסע בחלל.

אין ל- AIR תקליט עם נעימות כה רגישות, עדינות,  יפות ובו זמנית גם

עצובות כמו ALONE IN KYOTO  או CHERRY BLOSSOM GIRL ,   

אין להם משהו שנשמע כמו ALPHA BETA GAGA  עם הסיטאר והבנג'ו
המסונתזים ו
השריקות המגניבות,  שכאילו נוצר כדי ללוות צלחת מעופפת
שחותכת את 
האטמוספירה,   ומעל כולם אין להם עוד יצירה מהפנטת כמו

BIOLOGICAL   ,  אולי נעימת הסקס העדיפה על ביולוגים בכדור הארץ, 

שהחלק האחרון שלו, קצת לפני דקה 4:00,    יותר חלומי מחלום. 

וכמו שהצמד הגדיר פעם בעצמו :  "המחמאה הכי יפה שקיבלנו היא 

שהמוסיקה שלנו היא סול מיוזיק...היא לא טרנדית, לא פופ אלא הרבה יותר,  

ונועדה לחלוק ולרפא".  


אז איך זה קורה? תענה לי ניקולה,  תסביר לי ז'אן,  איך יוצרים מנגינות כה

יפות,  עטופות בצלילי אולפן שאף אחד לא חשב עליהם חוץ מכם

(ומהמפיק של רדיוהד נייג’ל גודריץ’) ? יושבים על הפסנתר ,  מאלתרים

וזה יוצא?  או שהוזים הכל באיזה חלום של שנת צהרים צרפתית?
"זה כמו אופניים ששנינו חייבים לפדל עליהם", אמרו הצמד בראיון כלשהו.

"אחד יותר מתענין בפסנתר,  השני בבס וגיטרה, ומשלבים הכל זה בזה".

אולי זו דרכם לומר שאחד מהם הוא TALKIE  והשני הוא WALKIE.
 
ובמעבר חד (וזמני) ... הגיע הזמן לפינת הטריוויה.
שאלת טריוויה #1: מי הוא אותו MIKE MILES מרצועה מספר  5?  לא,  זה

לא הבסיסט האגדי של REM,  זהו תסריטאי ובימאי אמריקני, שעשה לצמד

כמה קליפים גם סרט דוקומנטרי (משעמם מספיק בכדי שלא אתן כאן קישור).


שאלת טריוויה #2: למה כדאי להיות יפני?  כי בגרסת  TALKIE WALKIE

שהופצה ביפן אתה מקבל שיר נהדר ששאר העולם לא מקבל.  כלומר,  עד

לנקודה שבה שאר העולם מוצא אותו ב -  YOUTUBE. 

Easy going woman שמו, והוא מתאר כמיהה של גבר לאשה שהיתה לו

פעם,  בטרם נעשתה קשת עורף. הלחן נפלא וכלי ההקשה קסומים. 

מי שהעלה אותו ל YOUTUBE שם אמנם את תמונת העטיפה של האלבום

MOON SAFARI,  אבל מוסיקלית הוא דווקא צדק:  זה באמת מרגיש יותר

כמו שיר מהאלבום האגדי ההוא, כנראה בגלל צליל האורגן

שמזוהה כל כך עם AIR בתקופה שבה פרצו לראשונה לחיינו.


























ולסיכום,  אם יכלתי לפגוש את שני החבר'ה האלה - זה בוודאי היה נשמע כך:


AIR היקרים!  אני מודה לכם על שעות , ימים , חודשים ,  שנים ותקופת

חיים של נעימות לכל מצב רוח.  אתם ההישג הצרפתי החשוב של המאה

העשרים, עם כל הכבוד לרכבי רנו ולדני האדום.

עשיתם לי כל כך טוב בלב, שאת דיסק הפסקול של הסרט הנפלא

LOST IN TRANSLATION,  שבו נמצא כמובן ALONE IN KYOTO,

נתתי במתנה לטקסנית צעירה שעבדה באכסניה בבוסטון לפני שעזבתי,


כאות הוקרה על חיבתה המיוחדת לישראלים.

מקווה שהיא תעריך לנצח את גודל המחווה.


איך באמת נוצר החיבור בין השיר לבין הסרט?

"היא תיארה לנו את הסצנה, לפני שהסרט היה גמור,  אומרים אייר על

היוצרת סופיה קופולה. "היה לנו משהו מן המוכן שידענו שיעבוד.  קטע על

נדידת הנשמה שלך החוצה מהגוף, כמו באורגזמה או כשאתה משתגע".


מה דעתך,  סקרלט?




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 








  להערות, התכתבויות ושאר ירקות: do4omer@gmail.com