לחן ההמנון הלאומי - כיצד זה התחיל? לאן זה התגלגל?
"הַתִּקְוָה" הוא ההמנון הלאומי של מדינת ישראל.
ההמנון כולל, בשינויים קלים, את שני הבתים הראשונים מהשיר "תִּקְוָתֵנוּ" של נפתלי הרץ אימבר, אשר חובר בשנת 1878.
מי הלחין את המלודיה של התקוה כפי שאנו מכירים אותה היום?
את אותה המנגינה שגורמת לערב רב של רגשות בו זמנית, כאילו 2000 שנות גלות זה עתה חולפות לנגד עיניך?
נהוג להניח שהלחן הוא עיבוד מחודש ל"מולדובה", של הצ'כי סמטנה - שימו לב לדקה 1:08
ואולם:
אברהם צבי אידלסון , מוזיקולוג יהודי-גרמני ומחבר מילות השיר "הבה נגילה", גורס כי הכל החל בשיר תפילה בשם "ברכת הטל" שחיבר רבי יצחק בר ששת בספרד, במאה הארבע עשרה !
1. אז כך זה החל:
תפילת הטל (או תיקון טל על פי הספרדים) היא תפילה או פיוט הנאמר ביום הראשון של חג הפסח בתפילת מוסף, קודם שמתחילים להזכיר טל בתפילת העמידה.
אל תתפלאו כשתגלו שמדובר למעשה בקוראל - מזמור כנסייתי - הלחן חייב היה להיות ברוח שלטון הכנסייה.
נראה שכאן הכל החל! יהודי לחלוטין, עתיק ולגמרי שלנו :
הרעיון המוסיקלי של התקוה, אותו אחד שנשמע במקביל ל-"כל עוד בלבב",
התגלגל הלאה גלגולים שונים ומשונים , הנה כמה דוגמאות מפתיעות ומשעשעות:
שיר האהבה האיטלקי fugi fugi fugi העתיק גם הוא - כמה מוזר לשמוע אותו כשיר אהבה עם
"לה לה לה":
שיר הילדים הצ'כי KOČKA LEZE DÍROU, PES OKNEM ("החתול מטפס דרך החור") - שממנו ההשראה ל"עכביש קטן"
והיו גם גלגולים נוספים , בין היתר וריאציה מס 8 של מוצארט הגדול. נראה שיש לנו כאן רעיון מוסיקלי מענין ומעורר השראה אצל רבים וטובים.
2. אבל הגורל הנכסף של רעיון מוסיקלי זה היה לעבור עיבוד של שמואל כהן (1870 – 1940) - חלוץ ומלחין ביישוב. את העיבוד חיבר בשנת 1888, בנעוריו. אך גם זו עדין איננה הגרסה המוכרת לנו - העיבוד התזמורתי.
3. העיבוד התזמורתי שייך ככל הנראה לברנרדינו מולינרי - מנצח איטלקי (1880 - 1952).
חוקרת המוסיקה אסתרית בלצן גורסת שמולינארי עיבד את ההמנון הישראלי התקווה עוד לפני קום המדינה.
לקראת הטקס הממלכתי לציון שחרור ירושלים מלחמת ששת הימים, לאונרד ברנשטיין התבקש לנצח על התזמורת הפילהרמונית את נגינת התקווה בתזמור אחר, אבל הוא דרש לנצח על התקווה אך ורק בתזמור של מולינרי.
מאז, העיבוד של מולינרי הוא זה שמשמש את התזמורת הפילהרמונית הישראלית ותזמורות ברחבי הארץ.
ולסיכום: "התקוה" היא גלגול של רעיון מוסיקלי עתיק ויהודי לחלוטין שמקורו בימי הבינים, מה שהופך אותה לקפסולת זמן מיוחדת במינה, שמרגשת גם כיום.
תודה לדוקטור עמיאל סטרויאנו
ולדוקטור אסתרית בלצן
על ההשראה לבלוג זה.