x
בניית אתרים בחינם
 

כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים

 
 

תנו רבנן דף צו עב

הגמרא אומרת תנו רבנן נעמן היה גר תושב מבוזרדן היה גר צדק מפני בניו של ססרה לימדו תורה בירושלים. 

 בני בניו של סנחריב לימדו תורה ברבים ומיהם שמעיה ואבטליון. 

מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק ואף בניו של אותו רשע נבוכדנצר ביקש הקדוש ברוך הוא להכניסן תחת כנפי השכינה אמרו לו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם מי שהחריב את ביתך ושרף את היכלך תכניס תחת כנפי השכינה. היינו דכתיב רפינו את בבל ולא נרפתה

עולה אמר זה נבוכדנצר שביקש הקדוש ברוך הוא לרפא ולהכניס את צאצאיו תחת כנפי השכינה ולא נתרפה כיוון מלאכי השרת קיטרגו עליו.

לא נגענו ואנחנו גם לא אמורים לגעת כרגע בזה מה מונח בתוך הדבר הזה אבל יש בזה עניין גדול למה

מדוע הקדוש ברוך מכניסם תחת כנפי השכינה ?

 כמו שמצאנו בחג השבועות הכנס את רות המואביה תחת כנפי השכינה 

אברהם אבינו נתן לבני הפילגשים מתנות וישלחם יש נשמות שצריכים לחזור לתוך עם ישראל את הנשמות האלה אנחנו הולכים בגלויות 

ולכן הגמרא מדגישה אומרת הגמרא שלמעשה הקדוש ברוך הוא רצה שגם מנבוכדנצר יכנס לעם ישראל אבל מלאכי השרת לא נתנו אמרו לה המון ומואב שביבי בירושלים יש לנו משפוחה המון ומואהב משפחה משפחה קרובה ואותם המון ומואהב היו שכנים של ירושלים כידועיד את המשנה בירושלים כיוון שהם שמעו את הנביאים שהיו מתנבים על חורבן ירושלים שלחו לנבוכת נצר שלחו לנבוכת נצר פה וההזדמנות שלך בוא לכבוש את ירושלים אני פוחד אני חושב שלא יעשה בי כמו שאתה בקדמונים היו כבר היה ספרה שבעל ירושלים היה סנחריב שבא לירושלים אומר לנו מניין לא רוצה שלחו לו את האיש בביתו הלך בדרך מרחוק ענו לו בורא עולם עזב הוא כבר לא במקום אין לך ממה לחשוש אומרת הגמרא ואין איש של הקדוש ברוך הוא שנאמר השם איש מלחמה שלחנו עונה להם חזרה נבוכדנצר ובקלות הוא חוזר למקום שלחו להלך בדרך מרחוק הוא הלך בדרך רחוקה שלח להוריד רחמים ויחזירו אותו שלחו לי צרור הכסף לקח בידו ואין כסף אלא צדיקים שנאמר ויכרע לי בחמישה עפר כסף וחומר שהורים ולטח שעורים והתשובה שעונים לו לנבוכת נצר גם את הצדיקים הוא כבר סילק משמה מתו הצדיקים מה שיש יצאו לגלות הם לא קיימים במקום והוא גם מסביר את עצמו הפסוק הרי אומר בניסן שבניסן נגלו ויקח לי אומר הפסוק ובכל דור ודור יש חומר תורים חומר זה קור 30 שיער ודור ישנם 30 צדיקים שנמצאים בארץ ישראל ו-15 שנמצאים בחוץ לארץ עוד 30 בחוץ לארץ ו-15 שבארץ ישראל שלחנו עונה להם על הנבוכדנצר בתשובה וב גם הרשעים שבהם הם עלולים לחזור בתשובה לבקש רחמים והוא יחזור שלחו לי כבר קבע להם זמן ענו לו לא כבר יש מועד לגלות והקדוש ברוך הוא נשבע שהם יהיו 70 שנה בגלות אין לך מה לחשוש הוא לא יבוא לפה שנאמר ליום הכסף יבוא ביתו ואין כפל הזמן שנאמר בכפל ליום חגינו תקעו בחודש שופר אין לך ממה לחשוש הוא כבר קבע להם זמן לגלות אומרת הגמרא ולא סיפק אותו שלח ל

ו סטיבה ף


שלח לו סטיבה תבוא בצל הערים שנאמר שלחו קר מושל מארץ מסלע מדבר אל הר בת ציון תבוא בצידי ההר ותגן עליך מהגשמים ומהשלגים מפלטרין שלך אומרת הגמרא זה למעשה מה שהגמרא מסיימת זה מה שהגמרא מסיימת את הסיבה למה נבוכדנצר באמת שלח את נבוזרדן של נבוזרדן בא לירושלים ושרף את בית מקדשינו מדובר במקדש ראשון שנחרבה על ידי מלכות בבל ממשיכה הגמרא ואומרת אמר לי רב נחמן לרב יצחק משמיע לך שואל אותו חזרה משיח בר נפלי אמר לי אין תכתיב ביום ההוא אקים מצוקת דוד הנופלת מלכות בית דוד כי הם סוחכים על עם ישראל הם מגינים על עם ישראל ובזמן שדוד נמצא בגלות כשהמלכות נופלת אז אין להם סככה לעם ישראל לכן באה הגמרא ואומרת וכך מסביר רשי אומר רשי איך זה מתחיל את פשוט כפי שרשי אומר כפי שהגמרא נוקטת סוכת דוד הנופלת לכן כיוון שנמצאים במצב שנופלת זה נקרא בר נפאלי היה דרמה אומר במקום שמכיוון שדוד המלך לא היה לו שנים משלו דוד המלך היה נפל אדם הראשון תרם לו 70 שנה למה זה נופל אצלנו בסוגיה אומר רשי שנתמעטו הצדיקים כפי שנראה מיד בהמשך הגמרא אז הביאו את המקום ששמו אמת וכך נוקד גם היד רמה מכיוון שכרגע פירשנו שיש קצבה לגלות והקדוש ברוך הוא גזר על גלות הראשונה 70 שנה אז ממילא שאלו האם אתה יודע בגלות שניה מתי יבוא מלך המשיח האם גם פה יש קצבה למשך הגלות


חסר צריך להשלים 


אומרת הגמרא צדיק ז עמוד א' למעלה אמר לי השאלה שעומדת בפנינו מתי יבוא מלך המשיח אמר לי האפי אמר רבי יוחנן אתה רוצה לדעת מתי יבוא מלך המשיח דור שבא שבן דוד באבו תלמידי חכמים מתמעטים והשאר שאר תלמידי חכמים עיניהם קלות ביגון והנחה דור שבן דוד בא אליהם קלות ביגון והנחה את ליבם וצרות רבות וגזרות קשות מתחדשות עד שהראשונה פקודה עד שהגזרה הראשונה מסתיימת שניה ממהרת לבוא כבר נכנסה לגזירה חדשה תנור רבנן לדור שבו במלך המשיח שבוע שבן דוד בא בו באותו שבע שנים שמיטה שבו יופיע בן דוד ראשונה שנה ראשונה ויהיה מקומות כנגדם שיהיה רעב נורא שניה שנה אחרי זה חיצי רעב משתלכים בכל מקום גם במקום שהיה בו השפע מרגישים את הרעב שלישית רעב גדול הוא מתים אנשים ונשים וטף וחסידים ואנשי מעשה ותורה משתכחת מלומדי המחמד

שניה שנה אחרי זה חיצי רעב משתלכים בכל מקום גם במקום שהיה בו השפע מרגישים את הרעב שלישית רעב גדול הוא מתים אנשים ונשים וטף וחסידים ואנשי מעשה ותורה משתכחת מלומדי המחמד הרעב הנורא שיהיה ברביעי שובע ואינו שובע כבר מתחיל להיות שובע אבל לא מתחיל להיות בכל המקומות יותר שפע בחמישי סובע גדול ואוכלים ושותים ושמחים ותורה חוברת ללומדיה בשישי בשנה השישית חולות יצאו קולות שבן דוד בא לשון אחר קולעות מתקיעת שופר שנאמר יתקע בשופר גדול בשביעי מלחמות אומות העולם עושים מלחמה על ישראל ובמוצאי שביעית דהיינו תחילת שנה שמינית אז בן דוד בא אמר רב יוסף כמה מלחמות בעם ישראל קיבלו מאומות העולם כמה שביעות כבר היה לנו ועדיין לא ראינו את בן דוד בא על איזה סימנים אתה מדבר האם כבר היה מצב שבשישית היה את הקולות ולאחר מכן הצורי אבן במסכת ראש השנה שואל כמה וכמה שאלות אנחנו יודעים שצריך כל יום להאמין באמונה שלמה אני מאמין בביאת המשיח אחד מהעיקרים אני מאמין באמונה שלמה אני מאמין באמונה שלמה אבל אתה מאמין או לא מאמין של אחי

שנה


אם עם ישראל יהיו רואים אז הקדוש ברוך הוא ימהר את הגאולה ולכן אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח הגמרא פה מביאה פסוק שלכאורה נפל פה שלום מן העניין-¹ אומרת הגמרא יהיה לזנות אומר רשי מה זה בית הועד מקום שתלמידי חכמים מתוועדים שם ללמוד תורה המקום הזה יהפך למקום זנות יש קונטרס שנקרא זכרון שלמה ושמה הוא מביא פשט אחרת יש גמרא באיירובין שאומרת מידכתי ורואה זונות יאבד הון כל האומר שמועה מאבד הונה של תורה יש מושג בגברה בעירובין שהגמרא אומרת אדם שלומד אומרת הגמרא אותו מה שנאמר בפסוק ורואה זונות יאבד הון וזה שכתב שבת מקום שתלמידי חכמים מתוועדים ללמוד תורה יהיה לזנות שלא ילמדו תורה כסדרה רק עניינים שיבחרו להם ביותם ימים והגליל יחרב צפונה של ארץ ישראל נאשם רשי אומר יש מקום ששמו גבלן והמקום הזה יהיה שומם כותבים על זה והגביל יאשם לא והגבלן אלא והגביל דהיינו הגביל של ספר תורה כותבי ספר תורה ומוכרי כפילים עוד אומרת הגמרא ואנשי גבול יסובבו מעיר לעיר ולא יכולו אנשי גבול של ארץ ישראל או לשון אחר הוא מביא אנשי גזית דהיינו הסנהדרין יעברו ממקום למקום ולא יכולו חן בעיני אנשים וחוכמת הסופרים תפרח וחוכמת הסופרים אותם אנשים שהם חכמים סופרים אנשים לא ירצו בהם הם יבזו אותם מובא בשם רבי אברהם הבן של הגאון מוילנה שהוא פירש כי חכמי זה הדור לא ישנו בדרך קצרה אך יעריכו בדבריהם החוכמה תהיה ארוכה


יעריכו ממילא אי אפשר לתפוס את הדברים ויראי חטא ימא כפני הכלב אומר רשי פירוש אחד דומים ממש לכלב לשון אחר כפני הכלב שלא יתביישו זה מזה ידוע הפירוש שמבארים מפני הדור כפני הכלב כמו שהכלב לראות ליד האדון שלו הולך ככה ראשי העם כל הזמן הסתכלו על הציבור מי יבחר בי איך שהציבור רוצה אותי ככה אני מסתובב יש מאמרים לפני השואה

לשון אחר כפני הכלב שלא יתביישו זה מזה ידוע פירוש שמבארים פני הדור כפני הכלב כמו שהכלב מסתובב לראות ליד האדון שלו הולך ככה ראשי העם כל הזמן הסתכלו על הציבור מי יבחר בי איך שהציבור רוצה אותי ככה אני מסתובב יש מאמרים לפני השואה אמר פשט מה זה פני הדור כפני הכלב הכלב שנותנים לו מכה הוא תוקף את המקל בני הדור כפני הכלב לא יחפשו לדעת מה הסיבה והאמת נהדרת לא בהיי אלא בעין והאמת נהדרת שנאמר ותהיי האמת נהדרת זאת אומרת שלא ימצאו את האמת ממשיכה הגמרא ואומרת הסיפה של הפסוק הדרים 

אז המרשה כותב למערות שלא ימצאו אותם

אוי והאמת נהדרת יש ספר דברי שאול והוא כותב בזה הלשון שתהיה נה הרבה כתות ומפלגות וכל אחת תאמר שאח איתה האמת ונער קטן יהיה המנהיג במפלגה ויוליכה להרחיקה מאחרים כל כת תהיה אמת נהדרתו על שמלה משתולל מה זה הסיפה של הפסו

ק 


האמת נהדרת זאת אומרת שלא ימצאו את האמת ממשיכה הגמרא ואומרת הסיפה של הפסוק ושר מרע משתולל דהיינו מה היא ותהי האמת נהדרת הדרים והולכת לה נעשית הדרים הדרים הדרים והאמת נהדרת יש ספר דברי שאול והוא כותב בזה הלשון שתהיה לה הרבה כתות ומפלגות וכל אחת תאמר שאח איתה האמת ונער קטן יהיה המנהיג במפלגה ויוליכה להרחיקה מאחרים דרת כל כת וכת משוכנעתו על שמלה את האמת רק האמת אצלה שואלת הגמרא מהי ושר מירה משתולל מה זה הסיפה של הפסוק

לא יחפשו לדעת מה הסיבה והאמת נהדרת שנאמר ותהיי האמת נהדרת זאת אומרת שלא ימצאו את האמת ממשיכה הגמרא ואומרת שלו

ם


logo בניית אתרים בחינם