קשרו העמוק של יעקב למערת המכפלה מובא בהבלטה ובהרחבה רבה בתורה, הוא משביע את בנו, יוסף, המשנה למלך, להביאו לקבורה עם אבותיו: "ועשית עמדי חסד ואמת, אל נא תקברני במצרים; ושכבתי עם אבותי, ונשאתי ממצרים וקברתני בקבורתם..."
(בראשית מ"ז כ"ט-ל')
קבורת יצחק ורבקה במערת המכפלה אינה נזכרת
קבורת יצחק ורבקה במערת המכפלה אינה נזכרת על סדר הכתובים, אלא בצוואת יעקב (ברשית מ"ט) חז"ל, מתוך הפסוקים, עומדים על הסבה לכך שלא נכתבה במקומה. את מות רבקה מעלים חז"ל מהפסוקים המלווים את יעקב, השב מגלותו בחרן: "ויבא יעקב לוזה אשר בארץ כנען, היא בית אל, הוא וכל העם אשר עמו ויבן שם מזבח ויקרא למקום א-ל בית-אל, כי שם נגלו אליו הא-לוהים בברחו מפני אחיו. ותמת דבורה מינקת רבקה ותקבר מתחת לבית-אל תחת האלון ויקרא שמו אלון בכות".
(בראשית ל"ה, ו'-מ).
צוואתו של יעקב
אף צוואתו האחרונה לשבטים חוזרת ומפרטת את בקשתו להיקבר בחברון, ואף את תולדותיה ומיקומה של מערת המכפלה: "ויצו אותם ויאמר אליהם: אני נאסף אל עמי; קברו אותי אל אבותי, אל המערה אשר בשדה עפרון החיתי. במערה אשר בשדה המכפלה, אשר על פני ממרא, בארץ כנען, אשר קנה אברהם את השדה מאת עפרון החיתי לאחוזת קבר. שמה קברו את אברהם ואת שרה אשתו, שמה קברו את יצחק ואת רבקה אשתו, ושמה קברתי את לאה; מקנה השדה והמערה אשר בו, מאת בני חת."
(בראשית מ"ט כ"ט-ל"ב)
נחמיה בתפילתו מעלה את אברהם העברי בחירתו ובריתו
נחמיה בתפילתו מעלה את אברהם העברי בחירתו ובריתו: אתה הוא ה' לבדך, אתה עשית את השמים ושמי השמים… אתה הוא ה' הא-להים אשר בחרת באברם, והוצאתו מאור כשדים, ושמת שמו אברהם, ומצאת את לבבו נאמן לפניך, וכרות עמו הברית לתת את ארץ הכנעני… לזרעו, ותקם את דברך, כי צדיק אתה!
התפילות כולן, על פי חז"ל, קשורות קשר עמוק לאבות ולמערת המכפלה. יסוד תיקון וקביעת התפילות, על פי חז"ל, תוקן ע"י האבות: "אמר ר' יהושע בן לוי" אבות הראשונים התקינו שלש תפילות. אברהם תקן תפילת שחרית, שנאמר: "וישכם אברהם בבקר אל המקום אשר עמד שם" (בראשית י"ט כ"ז), ואין עמידה אלא תפילה, שנאמר "ויעמוד פנחס ויפלל" (תהילים ק"ו ל'). יצחק תקן תפילת מנחה, שנאמר "ויצא יצחק לשוח בשדה" (בראשית כ"ד ס"ג), ואין שיחה אלא תפילה, שנאמר "אשפוך לפניו שיחי" (תהילים קמ"ב ג'). יעקב תקן תפילת ערבית, שנאמה "ויפגע במקום" (בראשית כ"ח י"א), ואין פגיעה אלא תפילה, שנאמר "אל תשא בעדם רינה ותפילה ואל תפגע בי" (ירמהו ז' ט"ז).
(בראשית רבה ס,ס"ח; במדבר רבה ב'; ירושלמי ברכות פ"ד; בבלי ברכות כ"ו; עבודה זרה ז'; תנחומא חיי שרה ה; מקץ ט'; מדרש שוחר טוב נ"ה, ק"ב; מדרש משלי כ"ב)
תפילה על קברי האבות לאורך הדורות
מעלת התפילה במערת המכפלה מבוטאת ע"י חז"ל ע"י אגדות על תפילות במערה – לאורך דורות עם ישראל. חז"ל מרחיבים בתיאור תפילתו של כלב בן יפונה, שהתפלל על קברי האבות כדי להינצל מעצת המרגלים. ממשמעותה של תפילה זו ניתן ללמד על החשיבות שמייחסים חז"ל לתפילה במערת המכפלה: "ויעלו בנגב ויבא עד חברון" (במדבר י"ד כ"ב) – "ויבואו" מבעי ליה?! (היה צריך לומר "ויבואו", בלשון רבים, כמו "ויעלו"?!) אמר רבא: "מלמד, שפירש כלב מעצת המרגלים הלך ונשתטח על קברי האבות; אמר להם: בקשו עלי רחמים, שאנצל מעצת מרגלים".
(בבלי, סוטה ל"ד ע"ב)
תאור קבורת יעקב
"כיון שהגיעו למערת המכפלה בא עשיו ועיכב. אמר להם: "ממרא קרית הארבע" – ארבעה זוגות הם: אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה. יעקב קבר את לאה בחלקו, והמקום שנשאר – שלי הוא!" אמרו לו, "מכרת!" אמר להם: "אמנם מכרתי את בכורתי, את חלקי (בירושת הארץ ) לא מכרתי!" אמרו לו: "כן מכרת, שכתוב – "בקברי אשר כריתי לי" (בראשית נ' ה'), ואין 'כירה' אלא לשון מכירה". אמר להם: "הבו האיגרת! אמרו לו, האגרת במצרים, ומי ילך להביאה? – ילך נפתלי, שקל הוא כאיילה, שכתוב "נפתלי איילה שלוחה הנותן אמרי שפר" (שס מ"ט כ"א), אל תקרי "אמרי שפר" אלא "אמרי ספר". חושים בן דן היה שם, ואזניו היו כבדות. אמר להם חושים: "מה זאת?" אמרו לו – "הוא (עשיו) מעכב, עד שיבוא נפתלי ממצרים". אמר להם: "ועד שיבוא נפתלי ממצרים יהא אבי אבא מוטל בביזיון?!" לקח קולפא (מוט), היכה על ראשו של עשיו; (מת עשיו) ונפלו עיניו על רגליו של יעקב. פתח יעקב את עיניו וחייך, וזהו שכתוב: "ישמח צדיק כי חזה נקם, פעמיו ירחץ בדם הרשע" (תהילים נ"ח י"א)
(בבלי סוטה י"ג ע"ב)
שמונה עשרה ברכות
אך לא רק פתיחת התפילה מתקשרת לאבות; אף סידורה של התפילה – מספר ברכותיה – נובע ממספר האזכרות של שלשת האבות בתורה: רבי חנינא בשם ר' פנחס אמר: שמונה עשרה פעמים מזכיר האבות (דהיינו – שלשת האבות: אברהם, יצחק ויעקב יחד) בתורה, וכנגד כן קבעו חכמים י"ח ברכות שבתפילה. ואם יאמר לך אדם: י"ט הם! – אמור לו: "והנה ה' ניצב עליו ויאמר: אני ה' א-להי אברהם אביך וא-להי יצחק" (בראשית כ"ח י"ג) – אין הוא מן המניין. ואם יאמר לך אדם: י"ז הם! אמור לו: "ויקרא בהם שמי ושם אבותי אברהם ויצחק" (שם מ"ח ט"ז) –חד מנהון.
(בראשית רבה, ס"ט ד'; ירושלמי תענית ב' כ')
ר' בנאה מבקר במערת המכפלה
עפ"י אגדת חז"ל, המובאת בתלמוד הבבלי, ביקר במערת המכפלה ר' בנאה. ר' בנאה, רבו של ר' יוחנן, היה אחד מאחרוני התנאים-וראשוני האמוראים, ודבריו מופיעים עדיין בברייתות ובמדרש. בין פעולותיו של ר' בנאה הייתה גם ציון מערות קבורה, ע"מ להזהיר מפני הטומאה. בין השאר, ביקר גם במערת המכפלה
התפילות כולן, על פי חז"ל, קשורות קשר עמוק לאבות ולמערת המכפלה. יסוד תיקון וקביעת התפילות, על פי חז"ל, תוקן ע"י האבות: "אמר ר' יהושע בן לוי" אבות הראשונים התקינו שלש תפילות. אברהם תקן תפילת שחרית, שנאמר: "וישכם אברהם בבקר אל המקום אשר עמד שם" (בראשית י"ט כ"ז), ואין עמידה אלא תפילה, שנאמר "ויעמוד פנחס ויפלל" (תהילים ק"ו ל').
למרות שיעקב קנה את חלקו במערת המכפלה בהון רב – נאלצו בניו, בסופו של דבר, לקנות שנית את מערת המכפלה מעשיו – והפעם במלחמה. גם סיפור זה מופיע במספר מקורות מדרשיים: "נטלוהו בניו לארץ כנען, נשמע הדבר לעשיו הרשע, מיהר ובא מהר שעיר בלגיונות מרובין, ובא לחברון, ולא היה נותן ליוסף לקבר את אביו במערת המכפלה. מיד רמז (יוסף) לחושים בן דן, ונטל סייף, והתיר את ראשו של עשיו הרשע. והיה ראשו של עשיו מתגלגל עד שנכנס לתוך מערת המכפלה, ונח בחיקו של יצחק אביו,. ואת גופו קברו בני עשיו בשדה המכפלה. ואחרי כן קברו בניו את יעקב במערת שדה המכפלה, אשר קנה אברהם מעפרון החיתי, על פני ממרא". (תרגום ירושלמי, מיוחס לתנא יונתן בן עוזיאל, לבראשית נ' י"ג)
תאור המערה בצוואתו של יעקב
חז"ל מבארים את צוואתו של יעקב כתיאור מפורט של מקומה ומשמעותה של המערה: "אמרו לו (הבנים): תן סימן למערה! אמר להם: במערת המכפלה; אותה מערה שתראו כפולה – הוו יודעין שהיא היא. למה נקראת ה"מכפלה"? – שכל הקבור שם שכרו כפול ומכופל. אמרו לו: באיזה מישור היא? אמר להם: "אשר על פני ממרא". – באיזה מקום? א"ל: בארץ כנען. אמרו לו: מאיזו זכות אתה נכנס אליה? – א"ל: שאברהם זקני קנאה; הה"ד: "אשר קנה אברהם". וכשם שאברהם ושרה, יצחק ורבקה קבורים זוגות זוגות – כך קברוני אצל בת זוגי, אצל לאה, הה"ד "ושם קברתי את לאה". אמרו לו: מתייראים אנו שמא יבואו בני חת ויערערו שהשדה לא היה של עפרון, אלא מהם! א"ל אל תיראו, שבשעה שקנה – היה לעיני בני חת, ואם היה שם ערעור – אותה שעה היו מערערים לכך נאמר: "מאת בני חת". (בראשית רבתי, מה' אלבק, עמ' 256)
אך לא רק פתיחת התפילה מתקשרת לאבות; אף סידורה של התפילה – מספר ברכותיה – נובע ממספר האזכרות של שלשת האבות בתורה: רבי חנינא בשם ר' פנחס אמר: שמונה עשרה פעמים מזכיר האבות (דהיינו – שלשת האבות: אברהם, יצחק ויעקב יחד) בתורה, וכנגד כן קבעו חכמים י"ח ברכות שבתפילה. ואם יאמר לך אדם: י"ט הם! – אמור לו: "והנה ה' נצב עליו ויאמר: אני ה' א-להי אברהם אביך וא-להי יצחק" (בראשית כ"ח י"ג) – אין הוא מן המנין. ואם יאמר לך אדם: י"ז הם! אמור לו: "ויקרא בהם שמי ושם אבותי אברהם ויצחק" (שם מ"ח ט"ז) –חד מנהון. (בראשית רבה, ס"ט ד'; ירושלמי תענית ב' כ')
קשיים בקבורת יעקב
"וכשבאו למערת המכפלה בא עליהם עשיו מהר שעיר לחרחר ריב ואמר: שלי היא מערת המכפלה! מה עשה יוסף? שלח לנפתלי לחפש במזלות ולירד למצרים ולהעלות כתב עולם שהיה בידם. לכך נאמר "נפתלי אילה שלוחה" (בראשית נ' כ"א). חושים בן דן היה פגום באזנו ובלשונו. אמר להם: מפני מה אנו יושבים כאן? הראוהו באצבע, אמר לוף בשביל האיש הזה שאינו מניח לנו לקבר את יעקב אבינו. מיד שלף את חרבו והתיז את ראשו, ונכנס לתוך מערת המכפלה, ואת גויתו שלחו לארץ אחוזתו בהר שעיר." (פרקי דר' אליעזר, פרק ל"ט)
תפילתו של כלב והשתטחותו על קברי האבות מבוטאת ע"י חז"ל כ"התחברות עם האבות". בדיוק באופן זה מתואר ע"י חז"ל קשרו של דוד המלך עם האבות בחברון, כשעלה לחברון, עפ"י צווי ה', וקבע בה את עיר בירתו הראשונה: "וכי כיוון שמת שאול, והמלכות ראויה לדוד, מדוע לא קיבל המלכות מיד על כל ישראל (בירושלים)? אלא כולו בסוד החוכמה, כיוון שדוד אין לו לקבל המלכות, אלא עד שיתחבר עם האבות,שהן בחברון כדי שהוא יקבל מלכות. ועל זה ישב שם שבע שנים, כדי שיקבל את המלכות כראוי, וכולו בסוד החוכמה, כדי שתיכון מלכותו".
לתפילת כלב במערת המכפלה מתייחסים חז"ל בהדגשה ובהבלטה, ומעניקים לה משמעות עמוקה. הדבר מוצא ביטוי במדרש הבא: "ר' יהודה ורבי חייא הוו אזלי באוחא. אמר ר' חייא: חברייא כד אינון באורחא בעיין למהך בלבא חד, ואי איערערו, או אזלי בגוויהו חייבי עלמא, או בני נשא דלא אינון מהיכלא דמלכא, בעי לאתפרשא מנייהו. מנן לן? מכלב; דכתיב – "ועבדי כלב, עקב היתה רוח אחרת עמו, וימלא אחרי" (במדבר י"ד כ"ד); מאי "רוח אחרת"? דאתפרש מאינון מאללין. דכתיב - "ויעלו בנגב ויבא עד חברון" – דאתפרש מאינון מאללין,
רק לאברהם התגלתה המערה. לעפרון אין חלק בה, ולא ראה בה אלא חושך: "תא חזי, אי עפרון היה חמי במערתא מה דהוה חמי בה אברהם לית מלה אתגליא, אלא למאריה. ובגין כך, לאברהם אתגליא, ולא לעפרון. לאברהם אתגליא – דליה הוה. ועפרון – לא הות אתגליא ליה, דלא היה ליה חולקא ביה. לא אתגלי לעפרון כלום, ולא הוה חמי אלא חשוכא, ועל דא זבין לה.
"אזלו, כד מטו בי חקל, אמר רבי יצחק: "לימא מר מאינון מילין דמעלייתא דבקריאת שמע". פתח ואמר: "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד". האי קרא, תינח בשעתא דאמרו בניו דיעקב לאבוהון, או משה לישראל, אבל השתא, כ"ע אמרי "שמע ישראל" – למאן "ישראל" אמרין? - אלא הא תנחנא, "יעקב אבינו לא מת", והקב"ה חתים ליה גו כורסא יקריה, למהוי תדיר סהדא על בנוי, דקא מיחדי שמיה דקב"ה כדחזי, בכל יומא תרין זמני, וכד אינון מיחדיו שמיה דקב"ה, אמרין שמע ישראל, הוי סהיד עלן, דאנן מיחדי שמיה דקב"ה, כדקא חזי.
חז"ל מרחיבים, ע"פ דרכם, את קשרו של יעקב למערת המכפלה מפן נוסף: השלמתה של המערה לעולם, וחזרת האור למערה, עם קבורת יעקב. כך מובא בזהר: "תא חזי: כד הוה עאל יעקב במערתא, כל ריחין דגנתא דעדן אשתכח במערתא, ומערתא סליק נהורא, ושרגא חד דליק. וכד עאלו אבהן לגבי יעקב למצרים, לאשתכחא עמיה, אסתלק נהורא דשרגא. כיון דעאל יעקב במערתא,
"ויהיו חיי שרה", ומה מסופר בפרשה על חיי שרה? לכאורה לא כלום, מסופר בה על מיתתה וקבורתה, ומשא ומתן ארוך ומיגע שהיה לאברהם עם בני חת ועפרון החתי על קניתה של מערת המכפלה לצורך קבורתה של שרה. ואם כן מדוע נקראת הפרשה "חיי שרה"? אלא שהשם הזה בא ללמדנו שצדיקים אף במיתתם קרואים חיים.
הולך הוא אברהם אבינו לקבור את אשתו. יודע הוא כי כל הארץ - שלו היא בדבר ה'. אך יודע הוא גם כן כי "הכנעני אז בארץ". עוד לא הגיעה עת המלחמה והכיבוש. תקיעת השרשים בארץ, לא תבוא אלא בכסף מלא. לכן לא בחר אברהם אבינו בגבעה מגבעות מדבר באר שבע, עיר מגוריו.
בשתי דרכי קניין קנו האבות את זכותינו על ארץ ישראל. שתי דרכים השונות במהותן והמבטאות היבטים שונים של בעלות עם ישראל על ארץ ישראל. ראשיתה של הדרך הראשונה נעוצה בתיאור הבריאה בפרק א' בבראשית.
המדרש (בראשית רה י”א) מתפעל מאריכות סיפורו של אליעזר והישנות הפרשה בסיפורו של אליעזר ללבן ובתואל עד שאמרו “אמר רבי אחא יפה שיחתן של עבדי אבות מתורתם של בנים”, ומשום מה שוכח המדרש את “תורתן של אבות” שהוא הנושא הראשון שבו פותחת הפרשה, פרשת קניית שדה מערת המכפלה.
פרשת השבוע הנקראת "חיי שרה" עוסקת בעיקר בבניית היסודות של עם ישראל בשני תחומים, התחום הראשון קנין אחוזה בארץ ישראל והתחום השני בניית האומה ע"י הבאתה של רבקה ליצחק לצורך הקמת הבית.
סוכת הקהילה היתה נערצה ומקודשת על בני חברון משום מעשה שהיה. פעם אחת, בין כסה לעשור, פרצה מלחמת-דמים בכפרי הר הנגב אשר במחוז חברון. בראש היריבים עמדו מצד אחד אנשי אדוריים, ומצד שני אנשי בית גוברין. עשרות הרוגים נפלו מאלה, והיו מוטלים בהרים מאכל לעוף השמים ולחית הארץ.
בבית הכנסת על שם אברהם אבינו עומדים היו שני ארונות קודש, אחד לספרי תורה חדשים וכשרים לקריאה, ואחד לעתיקים וישנים, שהאותיות קפצו מתוכם והם פסולים לקריאה. והיו ספרי תורה אלה משמשים אך ורק להקפות ב"שמחת תורה" בלבד.
משנכנסו נושאי הצלב לחברון והגיעו לרחוב "באב אל-זאוויה" (שער הפינה), הוכו בסנוורים ונסתמאו. חזרו ונסוגו ל"באר יעקב" ונפקחו עיניהם. משחזרו שנית ל"שער הפינה" שוב לקו ונתעוורו עד שעזבו את העיר. לפיכך נקרא הרחוב המוביל מ"שער הפינה" אל מקום קבורת יצחק בשם "רחוב העוורים", עד היום הזה. (ספר חברון עפ"י 'עיר האבות' לר"י קפלן)
קולות מן המערה
... בוקר אחד באו הישמעאלים לפני היהודים ואמרו, כי פתאום שמעו קול רעש גדול מאד, קול נהמת אריות, בא מתוך מערת המכפלה. חיל ורעדה אחזתם ונפלו כולם על פניהם ארצה עד בוש כשעה אחת ויתעלפו. ויהי אחרי שעה עמדו ותיפעם רוחם מאד מאד. ככה סיפרו כמשיחים לפי תומם. והיהודים מהם האמינו לקול האות ואמרו שהוא מרמז על ביאת הגואל במהרה, ומצאו רמז בתיקונים מהרשב"י: והרבה לא האמינו באמרם, כי שקר ענו הישמעאלים להטעות את היהודים ולצחק בהם. הקב"ה ישלח לנו מהרה את האמת. (ספר חברון 'שערי ירושלים' לר"מ ריישר)
"באנו אל ירושלים ממערבה של עיר וראינוה... ומשם הלכנו לחברון. וקודם בואנו לחברון הגענו לקבר רחל אמנו. ומשם הלכנו ומצאנו קברו של נתן הנביא ושם בית מרגז. ומשם הלכנו למקום שמל אברהם עצמו. והישמעאלים מכבדין אותו מאד, והסלע הוא כמין קבר שלושה טפחים, ומשם באנו לבנין נאה שבנה המלך אסא והוא נאה מאד ומשם באנו לאלוני ממרא וראינו שם מעון של אברהם אשר היה שם אוהלו, והעץ אשר האכיל תחתיו את המלאכים והוא כנגדו. וקרוב משם מעין של שרה אמנו והוא קרוב לחברון."
"... לא הייתי אז בירושלים עיר הקודש, כי הלכתי לחברון וגרתי בה ימים רבים, עד אשר הייתה ישיבתה חביבה עלי כמעט יותר מירושלים, להיות בה היהודים מעט וטובים ואינם כאנשי ירושלים לרוע. והם כעשרים בעלי בתים מכונסים במבוי אחד הסגור עליהם, ולא יעבור בניהם ישמעאל וטמא. וגם מסורת ביד כל אנשי הארץ, כי הקבורה בחברון טובה מבירושלים.
"... והלך לחברון והנה (ראה) על המערה היכל גדול שבנה אברהם אבינו, ויש בו אבנים גדולות, שבע ועשרים או שמונה ועשרים לראש פינה, וכל אחת כמו שבעים אמות. ונתן למי ש(ה)מפתח בידו של המערה זהב (זהוב), והביאו לבית קברי אבות, ופתח לו. והנה על הפתח צלם ושלושה כוכין בפנים, ואמרו היהודים שבעכו: הזוהר כי שמו ג' תגרים בתחילת המערה ואומרים: הם אבות, ואינם. ושומר המערה אמר לו: הם. והוסיפו לו עדיין עוד זהוב להכניסו למערה, ופתח לו ואמר: מעולם לא הנחתי שום גוי ליכנס זה השער, והביא נרות והכניסו בפנים.
"... חברון היא כמו עזה אל בשפלה היא יושבת ואין לה חומות והיא עיר טובה ושמנה, ומקום המערה הוא שדה בחצי חברון והישמעאלים בנו עליה מוסקיאה כמנהגם, ועשו חומה על פי המערה. ועשו שם חלון קטן שמשם מתפללין היהודים ולשם זורקין מעות ומיני בושם בתוך המערה הנזכרת ולשם התפללתי..."
ר' משה בסולה / מתוך 'מסעות ארץ ישראל' לר' משה בסולה- ה"נוסע האלמוני מליוורנו"
ה' רפ"ב 1522
"... יום א' ר"ח טבת רפ"ב, יצאתי ללכת אל חברון. ועל הדרך רחוק מירושלים ה' מילים קבורה רחל אמנו ע"ה, והציון על מצבתה בנוי מחדש ובנין כפה על הציון עם ר' עמודים. ומשם לבית לחם מיל וזהו כברת ארץ... לשעה א' בלילה הגעתי לחברון. ומירושלים לחברון כ"ב מילין ויותר.
בתקופת המשנה והתלמוד (מאות 3-7 לסה"נ), נכתב עיקרה של הספרות התלמודית והמדרשית, בה גיבשו ועיצבו חז"ל את ההלכה ואת השקפת העולם היהודית המנחה את העם היהודי עד ימינו. עיון במקורות חז"ל מראה עד כמה מרכזית ההתייחסות לאבות, דמותם ומורשתם, כמו גם התפילה במערת המכפלה, בתפיסת העולם של עם ישראל. המושג "זכות אבות" מופיע מאות פעמים במדרשי חז"ל; זכות האבות היא הבסיס הרוחני לבריאת העולם, לקיום עם ישראל, למתן תורה, לתפילה, לסליחה ולגאולה.
על פי תפיסת חז"ל, האבות הם "ישני חברון", והם מתעוררים להתפלל למען בניהם. בתלמוד מסופר כי אליהו הנביא מעיר את האבות לתפילה (בבא מציעא, פ"ה). רעיון זה מופיע גם בזוהר (תרומה קנ"א) ובתיקוני הזהר, בפרק "פתח אליהו", המופיע בפתיחת התפילה. חז"ל הדגישו את הקשר בין האבות לתפילה, וגילו ששלשת האבות הם שהתקינו את שלש התפילות היומיות (בראשית רבה ס'). את חשיבות התפילה במערת המכפלה מדגישים חז"ל באגדה הידועה על כלב בן יפונה, שהתפלל במערה ובזכות זאת ניצל מעצת המרגלים (סוטה ל"ד), ובקביעה כי גם משה, וגם אליהו, לא נענו עד שלא התפללו בזכות האבות (שמות רבה מד). במדרש מסופר כי ירמיהו בא למערת המכפלה להתפלל בעת החורבן, ובעקבותיו חוברה הקינה "אז בהלוך ירמיהו על קברי אבות". חז"ל גילו כי זכות אבות לעולם קיימת (ויקרא רבה ל"ו); בזכותה נגאלו ישראל ממצרים, ובזכותה תתקיים גם הגאולה העתידה; וכשיבוא המבשר הוא יבוא תחלה למערת המכפלה (תנחומא במדבר י"ד).
התלמוד (ברכות ל"ד) ובעקבותיו פוסקי ההלכה קבעו כי חובה להתכוון במיוחד ב"ברכת אבות", הפותחת את תפילת העמידה באזכרת שם ה' "א-להינו וא-להי אבותינו, א-להי אברהם, א-להי יצחק, וא-להי יעקב". הפסוק הידוע –"שמע ישראל" הפותח את קריאת שמע מתפרש ע"י חז"ל באופן מקורי: "שמע ישראל אבינו במערת המכפלה, אותו דבר שציוויתנו – נוהג בנו, ה' א-להינו, ה' אחד!" (בראשית רבה ויחי צ"ח).
מדרש ידוע, מציין את שלשת המקומות "שאין אומות העולםיכולין להונות את ישראל לומר גזולים הן בידכם ואלו הן - מערת המכפלה, ובית המקדש, וקבורתו של יוסף" - שלשת המקומות שנקנו בכסף ע"י אבות עם ישראל (בראשית רבה ע"ט). לכן גם הודגש שהמערה נקנתה בכל אופני הקנין –שטר, כסף, וחזקה. יתכן שבמדרש זה ניתן למצוא ביטוי לפולמוס עם הנצרות, שהתיימרה לתפוס את מקומו של עם ישראל. חז"ל מספרים כי יעקב נתן את כל רכושו העצום לעשיו עבור חלקו במערה (שמות רבה ל"א).
ספר ה"זוהר", הבסיס לחכמת הקבלה, כולל פרקים רבים על מערת המכפלה, בהם מובע הרעיון כי מערת המכפלה היא פתח גן עדן, דרכה עולות הנשמות והתפילות, ממנה בוקע אור רוחני מיוחד, ובה נושבת רוח מגן עדן; רעיון דומה מובא במדרש "פרקי דר' אליעזר", המספר כי אברהם נכנס למערה ומצא בה את אדם וחוה, וסביבם ריח ניחוח. כך מסבירים חז"ל את שאיפתו העמוקה של אברהם אבינו לקנות את מערת המכפלה. הפסוק "ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב" (בראשית כ"ד ס"ג) – מוסבר בספר ה"זוהר" כתיקון תפילת מנחה בשדה המכפלה ע"י יצחק. קדושת מערת המכפלה מובעת בהדגשה בספר הזוהר: "לו היו בני האדם יודעים את יקרת כבודו של יעקב אבינו – היו מלחכים את העפר (!) שלש פרסאות סביב לקברו" (זהר שמות א'). ספר זה גם מסביר באופן מקורי ועמוק מדוע דוד המלך התחיל את מלכותו בחברון, והתעכב בה שבע שנים, בטרם עלה לירושלים: על דוד היה קודם "להתחבר עם האבות", לבסס את מלכותו על שרשים נצחיים כיאות, ואז להמשיכה בירושלים. רעיון דומה מובא במדרש, בו מסופר כי כדי לקנות את חברון אברהם התחייב לא להיכנס לירושלים אלא בהסכמת תושביה, ולכן נדחה כיבוש ירושלים עד ימי דוד, לאחר כ –800 שנה (פרקי דר' אליעזר, ל"ו).
וזו התפילה שהותקנה למשתטחים אחינו בי ישראל, בעמדם להתפלל אצל מערת המכפלה.
אנא מלך רחמים, הנני באתי היום ועוניתי בזה הדרך לבוא לעיר הקודש חברון, תיבנה ותכונן במהרה בימנו, אמן, אשר גרו שם אבותינו אברהם,יצחק ועקב. והנני עומד מול מערת המכפלה, אשר חשקו אבותינו להיקבר שם, אברהם קנה אותה בכסף מלא, למען קדושת המקום, אשר ראה אברהם אבינו, עליו השלום, ברוח קודשו. ומהמקום הלז יתחיל תחיית המתים כשיהיה רצון הבורא יתברך להחיות מתים. והנני באתי למקום קדוש הזה, לבקש מאת מלכנו בוראנו ויוצרנו, מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, שתמלא רחמים עלי ועל כל עמך בית ישראל בכל מקום שהם, וייזכר לפניך ברית אבותינו אברהם, יצחק ויעקב וזכותם, וזכות האמהות הקדושות הטמונות פה, יגן בעדנו שתכפר לנו את כל חטאתנו ועונותינו ופשעינו, שחטאנו ושעוינו ושפשענו לפניך, ותעזרני לשוב בתשובה שלימה לפניך, שתהא נשמתי ראויה לשכון עם נשמתם בגן עדן. ופקדנו בפקודת ישועה ורחמים משמי שמי קדם. הט אוזנך ושמע, פקח עיניך וראה שוממותינו והעיר אשר נקרא שמך עליה. עד מתי עוזך בשבי ותפארתך ביד צר? ועד מתי לא תרחם על ירושלים? ואם לא למעננו- למענך ולמען שכינת עוזך הכבושה עמנו בגולה ולמען זכות אבותינו הקדושים ואמהות הקדושות תרחם עלינו. והנה כאשר קיבלנו מחכמינו והנביאים הקדושים שכאשר חרב הבית בראשונה הייתה שערורייה בכל עולמות תחתונים, וכמו שנאמר (ישעיה ל"ז, ז): "הן אראלים צעקו חוצה מלאכי שלום מר יבכיון", וירמיהו הנביא, עליו השלום, הלך על קבר אבותינו הקדושים והיה צועק כלביא וגם: עצמות עצמות חביבות, מה אתם שוכבות, בניכם גלו ובתיהם חרבות ואיה זכות אבות? וגעו כולם בקינים על חסרון בנים, דובבו בקול תחנונים בפני שוכן מעונים, איה הבטחת "וזכרתי להם ברית ראשונים"? אברהם ע"ה צעק וחנן פני אל רם, חנם נוסיתי עשר בחינות עבורם והן חזיתי שברם, ואיה הבטחת "אל תירא אברהם"? יצחק אבינו ע"ה, צווח פני שוכן שחק, לשווא בי טבח החק, הן זרעי נשחק ונמחק, ואיה הבטחת "זאת בריתי אקים את יצחק"? יעקב אבינו שווע פני נורא עלילה, עוללי אשר טפחתי ורביתי, ואיך אראה ברעתם ובאובדן מולדתי? רועה נאמן צווה בעד עם לא אלמן, צאן אשר בחיק יאמן, איך גזו בלא זמן? קול בכי לאה מתופפת על לבביה, רחל אחותה מבכה על בניה, זלפה מכה פניה, בלהה מקוננת בשתי ידיה. והקדוש ברוך הוא השיבם: שובו תמימים למנוחתכם, אמלא כל משאלותיכם... אבות העולם, אהובי עליון, איך תוכילו לנוח לנוח בקבריכם ואנחנו בני בניכם אסירי התקווה, יגעו ולא הונח לנו? חלו פני א-ל, הקיצו ותעוררו למשה רעיא מהימנא ולתלמידו יהושע אשר הנחיל לנו את הארץ הקדושה... וכשם שזכינו לבא ולראות ציון של מקום אבותינו, כך נזכה לראותם בחיים חיותם, בעת יקיצו וירננו כל שוכני עפר... יחד בקיבוץ גלויות וגאולה שלמה בעגלא ובזמן קרוב- אמן.
תעודת "בריתו של אברהם אבינו" רעיון חדשני החל להתבצע בימים אלו בחברון:
תעודה מיוחדת מוענקת לתינוקות הבאים בבריתו של אברהם אבינו במערת המכפלה. התעודה הוכנה על בסיס תעודה מקורית שהוצאה ע"י הישוב היהודי בחברון בשנת תרצ"ו (1936), ימים ספורים לפני גרוש היהודים מחברון ע"י הבריטים. ב"ה זכינו לשוב לחברון עיר האבות, ותעודה זו חודשה ומוענקת באהבה לילדים הבאים בבריתו של אברהם אבינו במערת המכפלה, נחלת אבותינו הקדושים. התעודה יוצאת לאור לזכרו הטוב של הנער היקר אביחי לוי הי"ד, בן יחיאל וחוה יבדל"א, תושב בית חגי, שנפל עקד"ה בי"ז סיון תשס"ה.
שבת חיי שרה:
שבת חיי שרה, שבת קניין חברון, הפכה בדורנו לשבת התחברות והזדהות עם היישוב היהודי בחברון. אלפי יהודים עולים לשבת זו לעיר האבות קרית ארבע - חברון וזוכים לחוות שבת חוויתית ומיוחדת. תכנית השבת היא עשירה, מעניינת, ומגוונת. במהלך השבת יתקיימו מפגשים ושיחות מאישי ציבור במקומות שונים בקרית ארבע וחברון וכן סיורים ברחבי חברון (לתכניה מפורטת לחץ כאן). לפרטים נוספים: 1-800-400-456 או 02-9965333 שלוחה 3