|
מדריך לבניית עבודת חקר מדעי משתנה מושפע עבר שינוי ותהליך כל שהוא והוא מושפע מהגורם המשפיע שגרם לאותו שינוי\תהליך. - שמות מגישי העבודה. - כיתה, ובית ספר בו לומדים + ישוב. - שם המלא של המורה. - שם ספר המתבסס (אם יש). - נושא העבודה (שאלת חקר). (על שאלת חקר תהיינה מידע בהמשך המבנה עבודת חקר) - תאריך הגשה. - מומלץ להוסיף תמונות\איורים לצורך אסתטיקה במהלך העבודה. 2. תוכן עניינים - פותחים דף חדש שבו תפרטו על מה מכיל כל עמוד בעבודה. עמוד 1 - שער. עמוד 2 - תוכן עניינים. עמוד 3 - רקע מדעי. וככה ממשיכים למשך כל העבודה לפי עבודתכם האישית. 3. רקע מדעי - לפני שאלת חקר אתם מפרטים ונותנים מידע כללי על המצרכים, על התהליך עליו אתם עושים את החקר, ועל מה שאתם עושים את החקר. לרוב מידע זה מבוסס על מקורות מידע אינטרנטים, ספרים וכ"ו... לדוגמה: אם יש סיכוי על השפעת שמרים על סוגי סוכרים, אז צריך לתת מידע כללי על השמרים (מי הם? מה הם עושים? ועוד מידע...) ועל כל אחד מסוגי הסוכרים (איך הוא נקרא? מה הוא מכיל? מרכיב כימי? איפה הוא נמצא? ועוד מידע....) 4. שאלת חקר - שאלה עליה אתם רוצים לעשות את העבודה ולחקור אותה ואת הנסיבות לה. לשאלת חקר צריך להיות כמה מאפיינים שעליה להקפיד: - ממוקדת וספציפית - לא כללית. - צורת שאלה - על השאלת חקר צריכה להתנסח בצורת שאלה בדר"כ לא יותר ממשפט. - שאלה שמעניינת - על המחבר ועורך החקר צריך לעשות שאלת חקר על נושא שהוא אוהב ומעניין אותו כדי ליהנות מעריכת החקר. - אופציה להשבה - זכרו שאתם צריכים לענות ולעשות ניסוי על השאלת חקר הזו, אז אל תאתגרו את עצמכם ותתנו שאלת חקר שניתנת לתשובה ותוצאות. לדוגמה1: "כיצד משפיעה עוצמת אור על תהליך הפוטוסינטזה?" 5. משתנה משפיע ומשתנה מושפע - מה המשתנה המשפיע (בלתי תלוי) ומה המשתנה המושפע (התלוי) בעבודת חקר שלכם? לדוגמה1: משפיע: עוצמת אור. מושפע: תהליך הפוטוסינטזה. לדוגמה2: משפיע: סוג הסוכר. מושפע: תהליך נשימה תאית בשמרים. לצורך בדיקת גורם משפיע יש להוסיף עוד אחד שהוא בקרה, שבו לא יהיה את הגורם המשפיע. דבר זה בודק האם באמת הגורם המשפיע הוא זה שמשפיע. 6. השערת תוצאות - בשלב זה אתם משערים מה התוצאות יהיו לפי טעמכם יחד עם ניסיון לנימוק. 7. תכנון הניסוי - לסדר את הניסוי וצרכיו. יש לציין מה הם החומרים והכלים שאותם אתם זקוקים לצורך ביצוע מהלך הניסוי. 8. מהלך הניסוי - כייצד ביצעתם את הניסוי? מה התהליך הניסוי עצמו? יחד עם חזרות - חזרה על הניסוי כמה פעמים כדי לראות שתוצאות הניסוי לא יצאו מקריות, לכן חוזרים שוב על אותו ניסוי כמה פעמים כדי שיהיו תוצאות אמיתיות. 9. תוצאות הניסוי - לסדר את תוצאות הניסוי, אם יש צורך יש להשתמש בטבלה או בגרף. 10. הסקת מסקנות - מכאן נסיק מסקנות עבור הניסוי, מה למדנו מהניסוי? לדוגמה: ככל שעוצמת האור גדלה - קצב הפוטוסינטזה גדל. 11. ביבליוגרפיה (מקורות מידע) - באלו ספרים או מקורות מידע השתמשתם לבין היתר הם: ספר - שתציינו את שמו, שם מחבר, שם הוצאה, ואם יש חברת ספר יש לציין. אינטרנט - לציין שם אתר, שם מחבר (אם יש), לינק (קישור) לאתר למקור מידע ממנו נלקח המידע. |
\
My Company © 2025 All Rights Reserved