x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 

 

 

 

 

 
 
בס"ד הביאור המלא - בשפה ברורה ופשוטה שווה לכל נפש




 

לגירסה המעודכנת, כנסו כאן: https://bit.ly/3KR66xq
 .    כדי לשמוע את המנגינה מראשיתה ועד סופה , יש להשאר על הדף מבלי לעבור לדף הבא.
       
     ברוכים הבאים לפרק שירה המבואר
                          
הביאור המלא בשפה ברורה ושווה לכל נפש  ©
 




 
    פתיחה ומבוא
    ■ חשיבות אמירת פרק שירה
    ■ המעלה , הסגולה והתועלת
    ■ אופן וכללי אמירת פרק שירה
    ■ ברייתות לפני אמירה
    ◄ פרק ראשון- יום א'
    ◄ פרק שני- יום ב'
    ◄ פרק שלישי- יום ג'
    ◄ פרק רביעי- יום ד'
    ◄ פרק חמישי- יום ה'
    ◄ פרק שישי- יום ו'
    ■ ברייתות לאחר אמירה
    ■ בקשה לאחר האמירה
    נשמת כל חי
    תמונות מן הבריאה
    הורדת מצגת
    פורום
    צור קשר
 
 
פרק חמישי-  יום ה'
שיר הבהמות  והחיות  
 
 

 

 

בהמה דקה טהורה אומרת . מִי-כָמֹכָה בָּאֵלִם יְהוָה , מִי כָּמֹכָה נֶאְדָּר בַּקּדֶשׁ, נוֹרָא תְהִלֹּת עשֵׂה פֶלֶא: ( שמות , טו , יא )

 

בהמה דקה טהורה אומרת . מי זה ידמה לך בחזקים ה' ומי זה ידמה לך הנאה והאדיר במעון קודשך , יראים ממך על תהילותיך , עושה נפלאות .  

 

שייכות הנברא לשירה : כבש ועז הם היותר נרדפים שבבהמות והקב"ה מצילם מרודפיהם . זה רמז לישראל שינצלו מהגויים הרודפים אותם ובזה רואים נוראות ה' . 

 
 

בהמה גסה טהורה אומרת .  הַרְנִינוּ לֵאלהִים עוּזֵּנוּ , הָרִיעוּ לֵאלהֵי יַעֲקב: ( תהלים , פא , ב )

 

בהמה גסה טהורה אומרת . השמיעו רינה לפני אלהים שהוא לנו לחוזק  , הריעו בשופר לפני אלהי יעקב .

 

שייכות הנברא לשירה : הם הפרות שאמרו שירה בגעייתן בימי שאול כשנשאו את ארון הקודש וכמו כן , געייתן כיום רומזת לשירה שלהן .

  
 

בהמה דקה טמאה אומרת . הֵיטִיבָה יְהוָה לַטּוֹבִים וְלִישָׁרִים בְּלִבּוֹתָם: ( תהלים , קכה , ד )   

 

בהמה דקה טמאה אומרת . גמול טוב ה' לטובים במעשיהם ולאלו שהם ביושר לבב .

 

שייכות הנברא לשירה : הם השפן והארנבת וברא להם הקב"ה סלעים כמחסה מפני העופות הדורסים . הרואה כן , למד שאם לטמא ברא הקב"ה דבר להצלתו , קל וחומר שהקב"ה יטיב לטובים .

 
 

בהמה גסה טמאה אומרת . יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל , אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ: ( תהלים , קכח , ב )

 

בהמה גסה טמאה אומרת . כאשר מעמל ידיך תאכל , מאושר תהיה בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא .

 

שייכות הנברא לשירה : בהמות המשא עיקרם למלאכה ובעליהם מפרנסם כשעובדת לו וזהו הנלמד מהם  שעל ידי היגיעה , יתפרנס .

 
 

גמל אומר . יְהוָה מִמָּרוֹם יִשְׁאָג וּמִמְּעוֹן קָדְשׁוֹ יִתֵּן קוֹלוֹ ,שָׁאֹג  יִשְׁאַג עַל-נָוֵהוּ: ( ירמיה , כה , ל )

 

גמל אומר . ה' משמים יצעק , וממדור קודשו ירים את קולו , צעוק יצעק על חורבן ביתו .

 

שייכות הנברא לשירה : כשרוצה להכות צועק קודם וגורם על ידי זה שהשני יוכל לברוח . כך הקב"ה הכריז תחילה על חורבן בית המקדש  , כדי שיוכלו לחזור בתשובה .

 
 

סוס אומר . הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל-יַד אֲדוֹנֵיהֶם , כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל-יַד גְּבִרְתָּהּ ,.כֵּן עֵינֵינוּ אֶל-יְהוָה אֱלהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:

 ( תהלים , קכג , ב )

 

סוס אומר . הנה כמו עיני עבדים המצפות אל הנהגת אדוניהם עמם , וכמו עיני שפחה המצפות אל הנהגת גברתה עימה , כך עינינו אל ה' אלהינו עד שיחוס עלינו .

 

שייכות הנברא לשירה : הסוס אוכל הרבה ודרך בעליו לפטמו ואם לא יאכילהו , אין לו כלום . כך על האדם להיות כעבד על אדונו , הוא הקב"ה ואז יקבל ממנו את כל צרכיו .

 
 

פרד אומר . יוֹדוּךָ יְהוָה כָּל-מַלְכֵי-אָרֶץ , כִּי שָׁמְעוּ אִמְרֵי-פִיךָ: ( תהלים , קלח , ד )

 

פרד אומר . יודו לפניך ה' כל מלכי העולם כאשר שמעו את הדיברות מפיך .

 

שייכות הנברא לשירה :הפרד נוצר מעבירה (שהרביעו סוס וחמור ) והוא מזיק לבריות ובזה כולם מודים שמצות ה' היא אמת והעבירה גורמת רק רעה לעושיה .

 
 

חמור אומר . לְךָ יְהוָה הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וְהַנֵּצַח וְהַהוֹד ,כִּי-כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ, לְךָ יְהוָה הַמַּמְלָכָה וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכל לְראשׁ:( דברי הימים א' , כט , יא )

 

חמור אומר . ממך ה' כל הגדולה והגבורה והפאר והנצחון וההדר  , כי לך כל אשר בשמים ובארץ , אתה הוא הממליך מלכים ואתה הוא המתנשא על כל אשר ממונה לראש .

 

שייכות הנברא לשירה : החמור הוא סמל העבדות שמקבל עול אדונו ועובד אותו באמונה . בזה הוא מעורר את האדם לקבל עליו עול מלכות שמים ברצון .

 
 

שור אומר .  אָז יָשִׁיר משֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזּאת לַיהוָה ,וַיּאמְרוּ לֵאמֹר. אָשִׁירָה לַּיהוָה כִּי-גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם: ( שמות , טו , א )

 

שור אומר . כשראה את הנס , שר משה וכל עם ישראל את השירה הזאת לפני ה' ואמרו זה לזה לאמור את השירה יחדיו . נשבח ונודה לה' כי גרם שהתרומם הסוס ואת הגיבור שעליו השליך בים .

 

שייכות הנברא לשירה : השור הוא המלך שבבהמות והוא מתגאה עליהם והאדם מתגאה עליו והקב"ה מתגאה על האדם , ולכך על האדם לשבח לקב"ה  שמתגאה על כולם .

 
 

חיות השדה אומרים . בָּרוּךְ הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב :  ( מסכת ברכות , נ"ד , עמוד א' )

 

חיות השדה אומרים . ברוך ה' שהוא טוב ומיטיב לעולם .

 

שייכות הנברא לשירה : חיות השדה הן החיות המזיקות ובני אדם רודפים אחריהם תמיד להשמידן  . ובהשגחת ה' הן נשארות ולא כלות מן העולם וזהו ברוך הטוב והמיטיב שאומרות .

 
 
צבי אומר . וַאֲנִי אָשִׁיר עֻזֶּךָ וַאֲרַנֵּן לַבֹּקֶר חַסְדֶּךָ , כִּי-הָיִיתָ מִשְׂגַּב לִי וּמָנוֹס בְּיוֹם צַר-לִי: ( תהלים , נט , יז )

 

צבי אומר . כאשר אִושע , אשיר על גבורותיך , אזמר בכל בוקר על חסדך , על שהיית משען עבורי ומקום מפלט בעת צרתי .

 

שייכות הנברא לשירה : בני אדם רודפים אחר הצבי לאכול מבשרו המובחר ולהשתמש בעורו . להגנתו ברא לו הקב"ה טבע שגם כשישן , עינו האחת פקוחה כדי שיוכל להבחין בסכנה ולברוח וכן נתן לו יכולת לרוץ מהר יותר משאר בעלי החיים ועל ידי זה ניצול . על זה משורר הצבי ומשבח את הקב"ה

 

פיל אומר . מַה-גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ יְהוָה , מְאד עָמְקוּ מַחְשְׁבתֶיךָ:

( תהלים , צב , ו )

 

פיל אומר . כמה עצומים מעשיך ה' , מאוד צפונים הם דרכי הנהגותיך .

 

שייכות הנברא לשירה: הפיל הוא הגדול שבבעלי החיים והרואה אותו , מהלל ומשבח את הקב"ה שברא בריָה שכזו .

 

 

אריה אומר . יְהוָה כַּגִּבּוֹר יֵצֵא כְּאִישׁ מִלְחָמוֹת יָעִיר קִנְאָה , יָרִיעַ אַף-יַצְרִיחַ עַל אֹיְבָיו יִתְגַּבָּר: ( ישעיה , מב , יג )

 

אריה אומר . ה' יצא כמו גיבור להושיע את ישראל , כאיש הרגיל במלחמות , יעורר לקנא קנאת עמו , יתריע וגם יצעק בקול גדול ועל ידי זה , יתגבר על אויביו .

 

שייכות הנברא לשירה : האריה הוא מלך החיות ששואג וטורף ואין מציל מידו ומזה אפשר ללמוד על הקב"ה .
 

 

דוב אומר . יִשְׂאוּ מִדְבָּר וְעָרָיו חֲצֵרִים תֵּשֵׁב קֵדָר יָרֹנּוּ ישְׁבֵי סֶלַע מֵראשׁ הָרִים יִצְוָחוּ: יָשִׂימוּ לַיהוָה כָּבוֹד וּתְהִלָּתוֹ בָּאִיִּים יַגִּידוּ:( ישעיה , מב , יב )

 

דוב אומר . ירימו קול שיר יושבי המדבר ועריו וגם השוכנים באוהלים במדבר . ירננו השוכנים על הסלע , מראשי ההרים יהיה נשמע קול גדול של שמחה והלל .

 

שייכות הנברא לשירה : דרכו של הדוב לנהום תמיד מפני היותו רעב  ודומה קולו לקול שיר  ולפי שמקומו במִדבר , נראה כאילו המִדבר עצמו שר ובזה מרמז על העתיד שהמדבר ישורר .
 

 

זאב אומר . עַל-כָּל-דְּבַר-פֶּשַׁע עַל-שׁוֹר עַל-חֲמוֹר עַל-שֶׂה עַל-שַׂלְמָה עַל כָּל-אֲבֵדָה אֲשֶׁר יאמַר כִּי-הוּא זֶה עַד הָאֱלהִים יָבא דְּבַר- שְׁנֵיהֶם אֲשֶׁר יַרְשִׁיעֻן אֱלהִים יְשַׁלֵּם שְׁנַיִם לְרֵעֵהוּ: ( שמות , כב , ח )

 

זאב אומר . על כל דבר גניבה שגנב את הפיקדון , בין שור בין חמור בין שה  בין בגד בין כל אבדה שיאמר העד כי הוא זה שנשבעת עליו , הרי הוא אצלך . אל הדיינים יבואו דברי העד והשומר , את אשר יחייבו הדיינים על ידי חקירתם , ישלם פי שנים לחבירו .

 

שייכות הנברא לשירה : הזאב דורס בני אדם ואוכלם כעונש לאותם שנהנו מעבירה שחייבים בסקילה , שלכך עונשם שימותו בדריסה והזאב ייהנה מאכילתם וזוהי שירתו שהחוטא נענש כפלים כמו הגנב.

 

 

שועל אומר . הוֹי בּנֶה בֵיתוֹ בְּלֹא-צֶדֶק וַעֲלִיּוֹתָיו בְּלא מִשְׁפָּט בְּרֵעֵהוּ יַעֲבד חִנָּם,וּפֹעֲלוֹ לא יִתֶּן-לוֹ: ( ירמיה , כב , יג )

 

.שועל אומר . אוי למי שבונה את ביתו שלא ביושר ואת עליות הבית בלא דין . את רעהו יעביד בחינם ושכר עבודתו לא ישלם לו.


שייכות הנברא לשירה : השועל דרכו לרמות את חבריו ולנצלם לצרכיו ולטובתו וסופו שהוא השפל והמבוזה שבחיות . זהו המוסר והלקח שנלמד משירתו

 
 

זרזיר אומר . רַנְּנוּ צַדִּיקִים בַּיהוָה לַיְשָׁרִים נָאוָה  תְהִלָּה: ( תהלים , לג , א )

 

כלב הציידים אומר . זמרו צדיקים לפני ה' , לישרים בלבותם נאה להלל לה' .

 

שייכות הנברא לשירה : כלב הציידים , אף על פי שמלומד לצוד , אי אפשר לו לצוד רק אותו שנגזר עליו . המתבונן בזה ילמד שיש לצדיק לבטוח שלא תגיע אליו רעה .

 

 

חתול אומר . אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי וְאַשִּׂיגֵם וְלא-אָשׁוּב עַד-כַּלּוֹתָם: ( תהלים , יח , לח )

 

חתול אומר . ארדוף אחר אויבי ואתפסם ולא אשוב מרדיפתי עד שאוכלם .

 

שייכות הנברא לשירה : טבע החתול לרדוף אחר שונאיו ולא נחה דעתו עד שתופסם וזהו הנלמד ממנו .
 
 
 
 
 
דע כי כל רועה ורועה יש לו ניגון מיוחד , לפי העשבים ולפי מקום שהוא רועה שם , כי כל עשב ועשב יש לו שירה שאומר , שזה בחינת  פרק שירה  ומשירת העשבים נעשה ניגון של הרועה ( ליקוטי מוהר"ן ת"ב ס"ג )