x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 

 

 

 

 

 
 
בס"ד הביאור המלא - בשפה ברורה ופשוטה שווה לכל נפש




 

לגירסה המעודכנת, כנסו כאן: https://bit.ly/3KR66xq
 .    כדי לשמוע את המנגינה מראשיתה ועד סופה , יש להשאר על הדף מבלי לעבור לדף הבא.
       
     ברוכים הבאים לפרק שירה המבואר
                          
הביאור המלא בשפה ברורה ושווה לכל נפש  ©
 




 
    פתיחה ומבוא
    ■ חשיבות אמירת פרק שירה
    ■ המעלה , הסגולה והתועלת
    ■ אופן וכללי אמירת פרק שירה
    ■ ברייתות לפני אמירה
    ◄ פרק ראשון- יום א'
    ◄ פרק שני- יום ב'
    ◄ פרק שלישי- יום ג'
    ◄ פרק רביעי- יום ד'
    ◄ פרק חמישי- יום ה'
    ◄ פרק שישי- יום ו'
    ■ ברייתות לאחר אמירה
    ■ בקשה לאחר האמירה
    נשמת כל חי
    תמונות מן הבריאה
    הורדת מצגת
    פורום
    צור קשר
 
 

פרק רביעי- יום ד'

שיר העופות , הדגים והשרצים - ביבשה ובים

 

 

תרנגול אומר . בשעה שבא הקדוֹש ברוך הוא אצל הצדיקים בגן עדן,זולפים כל אילני גן עדן בשמים ומרננים ומשבחים  ואז גם הוא מִתעוֹרר ומשבח:

( זוהר , לך  לך , ע"ז  )

 

תרנגול אומר . בעת שמגיע הקב"ה אל מקום הצדיקים שבגן עדן , נוטפים כל האילנות  שבגן עדן בשמים  ומזמרים ומשבחים , ואז גם התרנגול מתעורר ומשבח .

 

שייכות הנברא לשירה : מחצות הלילה מתחיל התרנגול לשאת קולו בכל שעה .

 

בקול ראשון אומר . שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד: מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יְהוָה עִזּוּז וְגִבּוֹר יְהוָה גִּבּוֹר מִלְחָמָה:( תהלים , כד , ז-ח )

 

בקריאה ראשונה אומר . הגביהו שערי בית המקדש את משקופיכם , והתרוממו הפתחים שעומדים לנצח  ויבוא בכם המלך הנכבד . ואם תשאלו מי זה המלך הנכבד  , אשיב שהוא ה' החזק והגיבור , ה' שמתגבר על אויביו .

 

שייכות הנברא לשירה : קריאה ראשונה קורא התרנגול בחצות הלילה  והוא מרמז על כך שאז הקב"ה בא לגן עדן להשתעשע עם הצדיקים  והאילנות שבגן עדן מרננים . וקודם לכן , הקב"ה בא לבית המקדש של מטה .

 

בקול שני אומר . שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד: 

מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יְהוָה צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה: ( תהלים , כד , ט-י )

 

בקריאה שניה אומר . הגביהו שערי בית המקדש את משקופיכם , והתרוממו הפתחים שעומדים לנצח ויבוא בכם המלך הנכבד . ואם תשאלו מי זה המלך הנכבד , אשיב שהוא ה'  , המושל בצבאות מעלה ומטה , הוא המלך הנכבד עד עולם .

 

שייכות הנברא לשירה : התרנגול קורא בשעה שניה אחר חצות  , לרמז שאז הקב"ה בא לבית המקדש של מעלה  , ועל זה הולך הפסוק

 

בקול שלישי אומר . עִמדו צדיקים ועִסקו בתורה , כּדי שיהיה שכרכם כפול לעולם הבא:

 

בקריאה שלישית אומר . הקימו עצמכם צדיקים ועִסקו בתורה, ועל ידי זה יהיה שכרכם כפול לעולם הבא .

 

שייכות הנברא לשירה : בתחילת אשמורת ג' , קורא התרנגול ומעורר את התלמידים  החכמים ללמוד , כי אז הוא זמן לימוד התורה לתלמידי חכמים .

 

בקול רביעי אומר . לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָה:( בראשית , מט , יח )

 

בקריאה רביעית אומר . לישועת ה' אני מקווה .

 

שייכות הנברא לשירה : התרנגול קורא בתחילת ג' שעות קודם נץ החמה  , לרמז על מלחמת גוג ומגוג לעתיד שתתחיל בשעה זו , ומתפלל לה' שיושיענו מידם .

 

בקול חמישי אומר . עַד-מָתַי עָצֵל תִּשְׁכָּב מָתַי תָּקוּם מִשְּׁנָתֶךָ:( משלי , ו , ט )

בקריאה חמישית אומר . עד מתי אתה העצל תשכב , מתי תתעורר משנתך .

 

שייכות הנברא לשירה : התרנגול קורא ב' שעות קודם הנץ החמה  והוא שעה אחת קודם זמן הנחת טלית ותפילין , שאז על האדם להכין עצמו לתפילה  והתרנגול מעוררו על כך .

 

בקול ששי אומר . אַל-תֶּאֱהַב שֵׁנָה פֶּן-תִּוָּרֵשׁ פְּקַח עֵינֶיךָ שְׂבַע-לָחֶם:

( משלי , כ , יג )

 

בקריאה שישית אומר . אל תאהב את השינה פן על ידי ביטול המלאכה תהיה עני , פתח עיניך ואז תשבע לחם .

 

שייכות הנברא לשירה : התרנגול קורא שעה אחת קודם הנץ החמה , שהוא הזמן שכבר צריך ללכת לבית הכנסת והתרנגול מעורר את האדם שכעת מוכרח לקום שאם לא כן , השינה תוציא אותו מן העולם .

 

בקול שביעי אומר . עֵת לַעֲשׂוֹת לַיהוָה הֵפֵרוּ תּוֹרָתֶךָ:( תהלים , קיט , קכו )

 

בקריאה שביעית אומר . יש זמן קבוע לה' שיעשה משפט לאלו אשר הפרו תורתך .

 

שייכות הנברא לשירה : התרנגול קורא בשעת הנץ החמה  , שאז הגיע זמן קיום כל המצוות שביום  ומעורר את האדם לקיימם .

 

תרנגולת אומרת . נֹתֵן לֶחֶם לְכָל-בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:

( תהלים , קלו , כה )

 

תרנגולת אומרת . הודו לה' הנותן לחם לכל בְּרִיָה , כי חסד ה' מתקיים לעולם .

 

שייכות הנברא לשירה : כשרואה האדם איך שמזומן לתרנגולת אוכל בכל מקום , שהיא מנקרת באשפה ובהפקר , ילמד ממנה שהקב"ה מפרנס כל בשר ומזמן מזונו בזמנו וכפי צורכו .

 

יונה אומרת . כְסוּס עָגוּר כֵּן אֲצַפְצֵף אֶהְגֶּה כַּיּוֹנָה דַּלּוּ עֵינַי לַמָּרוֹם אֲדנָי עָשְׁקָה -לִּי עָרְבֵנִי:( ישעיה , לח , יד )

 

יונה אומרת . כמו צפצוף מין עוף הנקרא סוס , כך אצפצף ואהמה כמו יונה  , עיני נשואות לשמים לעזרתך , ה' הסר מעלי החולי והרווח לי .  

אומרת יונה  לפני הקדוש ברוך הוא . רִבּוֹנו של עולם , יהיו מזוֹנותי מְרוּרים כְּזַית בידךָ , ואל יהיו מתוקים כִּדְבש על ידי בשר ודם:( מסכת עירובין , דף יח , עמוד ב' )

 

אומרת היונה אל הקב"ה . אדונו של העולם , מעדיפה אני שיהיו מזונותיי מרים כזית אבל מתוך ידך , ולא יהיו מתוקים כמו דבש על ידי הבריות .

 

שייכות הנברא לשירה :  טבע היונה שאינה חפצה במזונות בשר ודם , אלא שטה לחפש מזונותיה מידי הקב"ה ובזה מלמדת את האדם שלא לסמוך על בשר ודם רק על ה' .                   

              

נשר אומר . וְאַתָּה יְהוָה אֱלהִים צְבָאוֹת אֱלהֵי יִשְׂרָאֵל הָקִיצָה לִפְקֹד כָּל- הַגּוֹיִם  אַל-תָּחֹן כָּל-בּגְדֵי אָוֶן סֶלָה:( תהלים , נט , ו )

 

נשר אומר . ואתה ה' אלהים צבאות אלהי ישראל , כמו שאתה מעורר עצמך לפקוד את עובדי כוכבים ומזלות לשלם גמולם , כן אל תיתן חנינה לאלו הבוגדים העושים רשע לעולם .

 

שייכות הנברא לשירה : טבע הנשר לרחם ונוקם רק באותם אלה שהחזירו לו רעה תחת טובה . בזה מלמד אותנו על מדות החמלה והרחמים של הקב"ה שהוא נוקם בבוגדים בו .

 

עגוּר אומר . הוֹדוּ לַיהוָה בְּכִנּוֹר בְּנֵבֶל עָשׂוֹר זַמְּרוּ-לוֹ:

( תהלים , לג , ב )

 

עגור אומר . שבחו לה' בכנור , בנבל שיש בו עשרה נימין נגנו לו . 

 

שייכות הנברא לשירה : דרך העגור לשיר ולצפצף כל היום ובזה מלמד לאדם להלל ולזמר לה' בנעימות כל הימים .

 

צפור אומר. גַּם-צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת וּדְרוֹר קֵן לָהּ אֲשֶׁר-שָׁתָה אֶפְרֹחֶיהָ אֶת- מִזְבְּחוֹתֶיךָ יְהוָה צְבָאוֹת מַלְכִּי וֵאלהָי:

( תהלים , פד, ד )

 

צפור אומר . כמו ציפור שמצאה לה את ביתה , וציפור דרור שמצאה קן לעצמה אשר הניחה בו את גוזליה - כך אתה ה' השוכן במקום המזבחות שלך בבית המקדש . ה' צבאות , שאתה מלכי ואלהי גם בגלות .

 

שייכות הנברא לשירה : טבע הציפור כשנוטלים את גוזליה , אינה חוזרת למקומה עד שיחזירום . בזה מרמזת לנו שכך הקב"ה אינו חוזר לבית המקדש עד שיחזרו ישראל מהגלות .

 

סנונית אומרת . לְמַעַן יְזַמֶּרְךָ כָּבוֹד וְלֹא יִדֹּם יְהוָה אֱלהַי לְעוֹלָם אוֹדֶךָּ: ( תהלים , ל ,יג )

 

סנונית אומרת . כדי שתשיר לך הנשמה ללא הפוגה , ה' אלהי לעולם אודה לך .

 

שייכות הנברא לשירה : סנונית היא ציפור דרור וטבעה שצועקת בכל שעה ובזה מלמדת לאדם שלא יפסיק לעולם להודות ולשבח את הקב"ה .

 

טסית אומרת . עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:( תהלים , קכא , ב )

 

העיט אומר . עזרי בא מאת ה' הבורא את השמים ואת הארץ .

 

שייכות הנברא לשירה : העיט הוא עוף שכל שאר העופות שונאים אותו ונאספים לאוכלו והקב"ה נחלץ להצילו מידם . מזה ילמד האדם שאפילו רבים קמים עליו , השם יתברך יצילהו מידם . 

 

צִיָה אומרת . אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק וּלְיִשְׁרֵי-לֵב שִׂמְחָה:( תהלים , צז , יא )

 

 ציה אומרת . השכר שמור לצדיק לעתיד לבוא , ולאנשי אמת הכין שמחה .

 

שייכות הנברא לשירה : היא נמיה ופרנסתה מזה שטורפת יונים ותרנגולות ונעשה לה טבע שכזה , היות וכשנבראה , טרפה בעלי חיים . לכך נענשה שלעולם  רק בכך תהיה פרנסתה  וכל הבריות ישנאו אותה . מזה יש ללמוד שכר מצוות של הצדיקים וקל וחומר , מעונש הרשעים שנענשו לעולם .

 

רציפי אומר . נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יאמַר אֱלהֵיכֶם: ( ישעיה , מ, א )        

 

מין תור אומר . נחמו נחמו את עמי  , אומר ה' לנביאים .

 

 שייכות הנברא לשירה : הוא סוג עוף אחד שצפצופו דומה לקול נחמה ומעורר את ישראל לנחמה העתידה לבוא להם

 

                       

חסידה אומרת . דַּבְּרוּ עַל-לֵב יְרוּשָׁלַם וְקִרְאוּ אֵלֶיהָ כִּי מָלְאָה צְבָאָהּ כִּי נִרְצָה עֲוֹנָהּ כִּי לָקְחָה מִיַּד יְהוָה כִּפְלַיִם בְּכָל-חַטּאתֶיהָ:( ישעיה , מ , ב )

 

חסידה אומרת . אומר הקב"ה לנביאים : דברו על לב כנסת ישראל והתנבאו עליה . שמלאו ימי גלותה ונתפייס עוונה , כי כבר לקחה תשלומין מיד ה' , גלות מכופלת בעבור כל חטאותיה .

 

שייכות הנברא לשירה : טבע החסידה שיש לה זמן קבוע בשנה שבו היא מגיעה ואינה מקדימה או מאחרת . בזה נרמז על הגאולה שתבוא בדיוק בזמנה ללא איחור .

 

עורב אומר . מִי יָכִין לָעֹרֵב צֵידוֹ כִּי- יְלָדָיו אֶל-אֵל יְשַׁוֵּעוּ:

( איוב , לח , מא )

 

עורב אומר . אומר ה' : מיהו המכין לעורב מזונו זולתי , כי גוזליו אל ה' יצעקו .

 

שייכות הנברא לשירה : העורב אכזרי על בניו ואינו מפרנסם והקב"ה הוא זה  שדואג למזונם . זה בא ללמד לאדם שלא ידאג על פרנסתו כי יש מי שידאג לו .

 

זרזיר אומר . וְנוֹדַע בַּגּוֹיִם זַרְעָם וְצֶאֱצָאֵיהֶם בְּתוֹךְ הָעַמִּים כָּל-ראֵיהֶם יַכִּירוּם כִּי הֵם זֶרַע בֵּרַךְ יְהוָה:( ישעיה , סא , ט )

 

מין עוף בשם זרזיר אומר . זרע ישראל יהיה ניכר אצל הגוים , גם בניהם יהיו ניכרים בין העמים . כל הרואה אותם יכיר בהם , שהם זרע המבורך מה' .

 

שייכות הנברא לשירה : טבע הזרזיר שהולך אצל העורב ולכך פסלוהו . כנגדו , עם ישראל נבדל מהגוים בכל ובזה יכירום כי הם זרע ברך                                                                                                                                                                                                                              

אווז שבבית אומרת . הוֹדוּ לַיהוָה קִרְאוּ בִשְׁמוֹ הוֹדִיעוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו: שִׁירוּ לוֹ זַמְּרוּ-לוֹ שִׂיחוּ בְּכָל-נִפְלְאתָיו:

( תהלים  , קה , א – ב )

 

אווז שנמצאת בבית אומרת . שיבחו לה' וקראו בשמו המיוחד לו , פרסמו בין הגוים פלאי מעשיו , שירו לו בפה וזמרו לו בכלי שיר . שוחחו בתמידות איש עם רעהו בכל מופתיו .

                                       

שייכות הנברא לשירה : דרך האווז לשורר תמיד ברחובות בין אנשים ובזה הוא מרמז לאדם שחובתו תמיד לשורר ולזמר לקב"ה .

 

אווז הבר המשוטטת במדבר , כשרואה את ישראל עוסקים בתורה אומרת .

קוֹל קוֹרֵא בַּמִּדְבָּר פַּנּוּ דֶּרֶךְ יְהוָה יַשְּׁרוּ בָּעֲרָבָה מְסִלָּה לֵאלהֵינוּ:( ישעיה , מ , ג )

 

אווז הבר השוכנת במדבר  , כשרואה את עם ישראל שהם עסוקים בתורה , אומרת . קול רוח הקודש מכריז במדבר , פנו דרך במדבר לעם ה'  , עשו דרך ישרה במקום קוצים , דרך כבושה לאלהינו .

 

שייכות הנברא לשירה : אווז הבר משוררת במדבר במקום שלא שומעים . בזה מרמזת לישראל שכשעוסקים בתורה יזכו לשמוע את קולו של משיח שיביא את הגלויות דרך המדבר .

                 

ועל מציאות מזונותיה במדבר אומרת . אָרוּר הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בָּאָדָם :

( ירמיה , יז , ה ) בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּיהוָה וְהָיָה יְהוָה מִבְטַחוֹ:

( ירמיה , יז , ז )

 

וכשמוצאת את מזונותיה במדבר אומרת . מקולל האיש שהוא בוטח באדם  , מבורך האיש אשר בוטח בה'  ואז יהיה  ה' לו  למחסה .

 

שייכות הנברא לשירה : אווז שבבית ניזון על ידי בעל הבית  ואם לא יזון אותו , ימות ברעב כי אין דרכו לבקש מזונות . אבל אווז הבר שאין לו מי שיאכילנו , הקב"ה מזמין לו מזונות ומתפרנס ואינו מת . בזה מלמד האווז לאדם שארור הבוטח באדם וברוך הבוטח בה'.  

 

פְּרוֹגִיות אומרים . בִּטְחוּ בַיהוָה עֲדֵי-עַד כִּי בְּיָהּ יְהוָה צוּר עוֹלָמִים: ( ישעיה , כו , ד )

 

גוזלים ( ויש אומרים ברווזים ) אומרים . בטחו בה' עד עולם , כי בה' החוזק לעולמים .

 

שייכות הנברא לשירה : מין זה אינו מקבל מרות ואינם מתייראים משום דבר . בזה הם מלמדים את האדם שיבטח בה' ולא יפחד משום דבר .

 

רָחָמָה אומרת . אֶשְׁרְקָה לָהֶם וַאֲקַבְּצֵם כִּי פְדִיתִים וְרָבוּ כְּמוֹ רָבוּ: ( זכריה , י , ח )

 

ציפור שהיא שרקרק אומר . מבטיח ה' : אצפצף בקולי לבני הגולה  ואאספם לזמן אשר אפדם מהגלות ויתרבו בבנים ובבנות , כמו שהתרבו במצרים .

 

שייכות הנברא לשירה : שרקרק טבעו לשרוק כדרך שעושים כדי לאסוף אנשים ורומז לאסיפה שיהיה לעתיד לבוא על ידי המשיח .

 

צִפּוֹרֶת כרמים אומרת . אֶשָּׂא עֵינַי אֶל-הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:

( תהלים , קכא , א )

 

חגב אומר . אזקוף את עיני אל ההרים , לראות מהיכן יבוא לי העזר .

 

שייכות הנברא לשירה : הוא מין חגב שטוב לרפואה והכל רודפים אחריו לתופסו והקב"ה מצילהו מידם וממנה ילמד האדם לבטוח בה' .

חָסִיל אומר . יְהוָה אֱלהַי אַתָּה אֲרוֹמִמְךָ אוֹדֶה שִׁמְךָ כִּי עָשִׂיתָ פֶּלֶא עֵצוֹת מֵרָחֹק  אֱמוּנָה אֹמֶן:( ישעיה , כה , א )

 

ארבה אומר . ה' שאתה אלהי , אותך ארומם ואת שמך אשבח . כי עשית עימנו דבר נפלא , העצה שיעצת מזמן רחוק היא אמונה אמיתית וקיימת , אשר הבטחת את הגאולה על ידי הנביאים .

 

שייכות הנברא לשירה : החסיל הוא הארבה שמזיק ואינו משאיר אחריו כלום וטבעו שבא אחר כל החגבים כדי שיהיה לשאר החגבים אוכל . זהו הפלא שבו ועל זה הוא משורר .

 

שְמָמִית אומרת . הַלְלוּהוּ בְּצִלְצְלֵי-שָׁמַע הַלְלוּהוּ בְּצִלְצְלֵי תְרוּעָה: ( תהלים , קנ , ה )

 

לטאת האנקה אומרת . שבחוהו בכלי מצלתיים המשמיע קול למרחוק  , שבחוהו בחצוצרות המשמיעים קול תרועה .

 

שייכות הנברא לשירה : הוא שרץ האנקה וטבעו שצועק תמיד ורומז לאדם לשבח תמיד את הקב"ה בשירה ובתפילות שבח והודיה .

 

זבוב אומר. בשעה שאין ישראל עוסקים בתורה  קוֹל אֹמֵר קְרָא ,וְאָמַר מָה אֶקְרָא , כָּל-הַבָּשָׂר חָצִיר , וְכָל-חַסְדּוֹ כְּצִיץ הַשָּׂדֶה:

( ישעיה  , מ , ו ) יָבֵשׁ חָצִיר נָבֵל צִיץ ,וּדְבַר-אֱלהֵינוּ יָקוּם לְעוֹלָם:

( ישעיה  , מ , ו ) בּוֹרֵא נִיב שְׂפָתָיִם , שָׁלוֹם שָׁלוֹם לָרָחוֹק וְלַקָּרוֹב אָמַר יְהוָה וּרְפָאתִיו:( ישעיה  , נז , יט )

 

זבוב אומר . בזמן שישראל אינם עוסקים בתורה , קול נבואה אומר לנביא : קרא והכרז ברבים . ואמר : למה אקרא ? , הלא כל בשר ודם ימיו קצרים כחציר  וגם כשהוא אומר שיעשה חסד  , הוא נובל כמו ציץ בשדה  ואין בידו לקיים . כי האדם סופו למות כמו חציר שמתייבש וכציץ הנובל  , אבל דבר אלהינו יתקיים לעולם . אברא לחוטא ששב מדרכו - דיבור שהם שפתים מחודשות . כולם יאמרו לו שלום למי שנתרחק וכעת נתקרב  ושלום למי שקרוב . אמר ה' שארפא לו .

 

שייכות הנברא לשירה : הזבוב אין קולו נשמע כי אם קול הברה  דק מאוד ובזה מרמז לישראל שבשעה שאין עוסקים בתורה , צועקים הם ואין קולם נשמע .

 

תנינים אומרים . הַלְלוּ אֶת-יְהוָה מִן-הָאָרֶץ תַּנִּינִים וְכָל-תְּהֹמוֹת:

 ( תהלים , קמח , ז )

 

יונקים ימיים גדולים אומרים . שבחו את ה' הברואים אשר בארץ , דגים גדולים וכל אשר בעומק הים .

 

שייכות הנברא לשירה : זהו הכינוי ליונקים ימיים הנקראים : " עופר הים " ( כלבי - ים ) , שהינם גדולים מאוד, נבונים ורגישים ומצורתם וגודלם ניכר שבח הקב"ה שבראם .

 

לויתן אומר . הוֹדוּ לַיהוָה כִּי-טוֹב , כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:( תהלים , קלו , א )

 

לויתן אומר . שבחו לה' כי הוא טוב , כי ללא הפסק מתקיים חסדו .

 

שייכות הנברא לשירה : עיניו של הלוויתן הם כמאור גדול והרואה אותו מתעורר להודות לה' על האורה שלו .

 

דגים אומרים . קוֹל יְהוָה עַל-הַמָּיִם אֵל-הַכָּבוֹד הִרְעִים יְהוָה עַל-מַיִם רַבִּים :( תהלים , לט , ג )

 

דגים אומרים . קול ה' גובר על שאון גלי הים , ה' הנכבד הרים קולו  , קול ה' גובר על שאון גלי מים רבים .

 

שייכות הנברא לשירה : דגים , תשמישם פנים כנגד פנים כאדם , היות ודיברה עימהם שכינה ודבר זה ניכר מטבעם וזו השירה שלהם .

 

צפרדע אומרת . בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:

( מסכת פסחים  ,  נ"ו , עמוד א' )

 

צפרדע אומרת . מבורך יהא שמו וכבוד ממשלתו לנצח נצחים .

 

שייכות הנברא לשירה : טבע הצפרדע שאינה מפסקת מקִרקוּרה לעולם -  יום ולילה כל ימי חייה  ובזה מרמזת לאדם שעליו לשבח לבוראו כל ימי חייו .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
דע כי כל רועה ורועה יש לו ניגון מיוחד , לפי העשבים ולפי מקום שהוא רועה שם , כי כל עשב ועשב יש לו שירה שאומר , שזה בחינת  פרק שירה  ומשירת העשבים נעשה ניגון של הרועה ( ליקוטי מוהר"ן ת"ב ס"ג )