x
בניית אתרים בחינם
 

חגים ומורשת

 
שבועות
סרטון


בס"ד

ברכות השחר
נח גוטמן


המברך את ברכות השחר חש שהחיים עצמם, הלבוש, האפשרות לפקוח עיניים
וכל המצוי ביד האדם – מתנת שמים הם.


אחת הפעולות הראשונות שיהודי עושה עם קומו בבוקר: אמירת ברכות השחר. בברכות אלו מודה הוא לבוראו על שורה ארוכה של חסדים יומיומיים. הוא מודה על שלל איבריו המורכבים והמשוכללים, על בריאת הנשמה ועוד רשימה ארוכה של ברכות על העיניים הנפלאות, על הרגלים היעילות, על הנעלים הנוחות, על השכל המדהים, ואפילו על פיסת הקרקע שעליה אנו דורכים מדי יום ביומו.



ברכות אלו משרישות בלבנו את הידיעה שכל אשר לנו – מה' הוא. המברך את ברכות השחר בכוונה ובשימת לב, חש שהחיים עצמם, הלבוש, האפשרות לפקוח עיניים וכל המצוי ביד האדם – מתנת שמים הם.



החי מתוך התבוננות, חש שעליו להודות לבוראו על השפע שהוא נותן לו. בברכות השחר מבטא האדם את הכרת הטובה לבורא.



המכנה המשותף של פרטי רשימה זו הוא שכל המתנות הנפלאות הללו הן דברים שהאדם חי עמם בכל רגע. מסיבה זו, אם הוא אינו משקיע חשיבה והתבוננות מיוחדת בנושא, הוא עלול שלא לחוש שהקדוש ברוך מיטיב עמו.

לדוגמא, האדם יכול לחיות חיים ארוכים רוויי תובנות ויצירתיות, בלי להעלות על דעתו, אפילו לרגע קט, את העובדה שיש לו זוג עיניים נפלאות.



זוג מצלמות, שהמצלמות המשוכללות ביותר בעולם, מעשי ידי אדם, הן גרוטאות פרימיטביות בהשוואה ליכולות המדהימות של העיניים. שום מצלמה בעולם אינה יכולה לעבוד מאה שנים, עשרים וארבע שעות ביממה, ללא תקלה. מצלמה קטנה, קומפקטית, עם התאמה אוטומטית לעצמת האור, עם התאמה אוטומטית למרחק התצוגה, עם מערכת חיצונית ששוטפת את העדשה.



האדם יכול להסתובב עם הפלא העצום הזה כל ימי חייו, בלי להתפעל.



יתירה מזו, נתאר לעצמנו, שבני האדם היו חיים בלי עיניים, עד שיום אחד היו המדענים מצליחים ליצור עיניים מלאכותיות. אינני מתכוון בדווקא לפלא האלוקי ששמו עין אנושית, אלא למשהו פשוט ומגושם: זוג מכשירי ראייה כבדים ומסורבלים, שהיו מעניקים לאדם ראייה מטושטשת ומקוטעת. מכשירים אלו היו עולים הון תועפות, והיה צורך לקנות אותם מחדש אחת לכמה שנים.



מה היינו אומרים במקרה כזה?



אין ספק שהיינו יוצאים מהכלים, מההצלחה הכבירה של אנשי המדע. המצאה זו היתה מעלה את רמת החיים של המין האנושי, יותר מכל המצאה אחרת. אדם שהיה יכול להרשות לעצמו את רכישת מכשיר הפלא החדשני, היה מרגיש שהוא המאושר באדם. בכל בוקר, כאשר היה לוחץ על הכפתור שמפעיל את המכשיר היקר, היה עומד ומתפעל מחדש מהעולם הנפלא המתגלה מול עיניו. הוא יוצא לרחוב, והוא רואה! הפלא ופלא! לא ייאמן כי יסופר!



והנה, אנחנו מסתובבים כל ימי חיינו עם זוג מכשירי פלא שעולים על כל דמיון. איננו צריכים לשלם עליהם הון תועפות, הם אינם תופסים מקום, אין צורך להחליף להם סוללות, אין צורך להרכיב אותם בבוקר ולכבות אותם בלילה. הם עובדים בשקט, בלי צפצופים וחריקות. למרות הכל, איננו מתרגשים. שום התפעלות, שום התפעמות.



מדוע?

כי איננו חושבים. איננו מתבוננים. אנחנו עסוקים כל כך בחיי היום יום, עד שאין לנו זמן לחשוב על שום דבר.



המטרה של כל הברכות בכלל, ושל ברכות השחר בפרט, לומר לאדם - עצור. חשוב, התבונן.



קמת בבוקר, ואתה רואה, אתה שומע-הפלא ופלא! יש לך זוג רגליים, ידיים, המוח שלך עובד- פלאי פלאים. תשמח, תתרגש, תגיד תודה!

בס"ד                          ברכות השחר בסדור התפילה  

נושא: תפילה- ברכות השחר, בסידור התפילה

יעד : כיתות ז' – י' .   

מאת : חגי לב

ברכת אשר יצר :
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּחָכְמָה. וּבָרָא בו נְקָבִים נְקָבִים. חֲלוּלִים חֲלוּלִים. גָּלוּי וְיָדוּעַ לִפְנֵי כִסֵּא כְבודֶךָ שֶׁאִם יִסָּתֵם אֶחָד מֵהֶם או אִם יִפָּתֵחַ אֶחָד מֵהֶם אֵי אֶפְשַׁר לְהִתְקַיֵּם אֲפִלּוּ שָׁעָה אֶחָת. בָּרוּךְ אַתָּה ה', רופֵא כָל בָּשָׂר וּמַפְלִיא לַעֲשׂות:

ברכת אלוקי נשמה:
אֱלהַי. נְשָׁמָה שֶׁנָּתַתָּ בִּי טְהורָה. אַתָּה בְרָאתָהּ. אַתָּה יְצַרְתָּהּ. אַתָּה נְפַחְתָּהּ בִּי. וְאַתָּה מְשַׁמְּרָהּ בְּקִרְבִּי. וְאַתָּה עָתִיד לִטְּלָהּ מִמֶּנִּי וּלְהַחֲזִירָהּ בִּי לֶעָתִיד לָבא. כָּל זְמַן שֶׁהַנְּשָׁמָה בְקִרְבִּי מודֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ ה' אֱלהַי וֵאלהֵי אֲבותַי רִבּון כָּל הַמַּעֲשִׂים. אֲדון כָּל הַנְּשָׁמות. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמַּחֲזִיר נְשָׁמות לִפְגָרִים מֵתִים:


בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, הַנּותֵן לַשֶּׂכְוִי בִּינָה לְהַבְחִין בֵּין יום וּבֵין לָיְלָה:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, פּוקֵחַ עִוְרִים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, מַתִּיר אֲסוּרִים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, זוקֵף כְּפוּפִים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, מַלְבִּישׁ עֲרֻמִּים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, הַנּותֵן לַיָּעֵף כּחַ:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, רוקַע הָאָרֶץ עַל הַמָּיִם:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, הַמֵּכִין מִצְעֲדֵי גָבֶר:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, שֶׁעָשָׂה לִי כָּל צָרְכִּי:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, אוזֵר יִשְׂרָאֵל בִּגְבוּרָה:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, עוטֵר יִשְׂרָאֵל בְּתִפְאָרָה:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, שֶׁלּא עָשַׂנִי גוי.
(האשה אומרת - גויָה):
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, שֶׁלּא עָשַׂנִי עָבֶד.
(האשה אומרת - שִׁפְחָה):
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, שֶׁלּא עָשַׂנִי אִשָּׁה:  
(אשה אומרת בלי שם ומלכות - בָּרוּךְ שֶׁעָשַׂנִי כִּרְצונו):
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, הַמַּעֲבִיר חֶבְלֵי שֵׁנָה מֵעֵינַי וּתְנוּמָה מֵעַפְעַפָּי:

ברכות השחר עפ"י הגמרא במסכת ברכות

ברכת המפיל :

  הנכנס לישן על מטתו אומר :  משמע ישראל עד והיה אם שמוע.

                              ואומר : 'ברוך המפיל חבלי שינה על עיני ותנומה על עפעפי ומאיר לאישון בת עין.

 יהי רצון מלפניך ה' אלהי שתשכיבני לשלום, ותן חלקי בתורתך, ותרגילני לידי מצוה, ואל תרגילני לידי עבירה, ואל תביאני לידי חטא, ולא לידי עון, ולא לידי נסיון, ולא לידי בזיון, וישלוט בי יצר טוב ואל ישלוט בי יצר הרע ותצילני מפגע רע ומחלאים רעים ואל יבהלוני חלומות רעים והרהורים רעים, ותהא מטתי שלמה לפניך, והאר עיני פן אישן המות,  ברוך אתה ה' המאיר לעולם כולו בכבודו'.

 

ברכת אלקי נשמה :

כי מתער, אומר:

'אלהי, נשמה שנתת בי טהורה, אתה יצרתה בי, אתה נפחתה בי, ואתה משמרה בקרבי, ואתה עתיד ליטלה ממני ולהחזירה בי לעתיד לבא, כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך ה' אלהי ואלהי אבותי רבון כל העולמים אדון כל הנשמות, ברוך אתה ה' המחזיר נשמות לפגרים מתים'.

 

כי שמע קול תרנגולא, לימא:   ברוך אשר נתן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה.

כי פתח עיניה, לימא:             ברוך פוקח עורים.

כי תריץ ויתיב, לימא:             ברוך מתיר אסורים.

כי לביש, לימא:                     ברוך מלביש ערומים.

כי זקיף, לימא:                     ברוך זוקף כפופים.

כי נחית לארעא, לימא:          ברוך רוקע הארץ על המים.

כי מסגי, לימא:                     ברוך המכין מצעדי גבר.

כי סיים מסאניה, לימא:          ברוך שעשה לי כל צרכי.

כי אסר המייניה, לימא:          ברוך אוזר ישראל בגבורה.

כי פריס סודרא על רישיה, לימא: ברוך עוטר ישראל בתפארה.

כי מעטף בציצית, לימא:         ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו להתעטף בציצית.

כי מנח תפילין אדרעיה, לימא: ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו להניח תפילין.

ארישיה, לימא:                     ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו על מצות תפילין.

כי משי ידיה, לימא:               ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו על נטילת ידים.

 

כי משי אפיה, לימא:             ברוך המעביר חבלי שינה מעיני ותנומה מעפעפי,      ויהי רצון מלפניך ה' אלהי שתרגילני בתורתך ודבקני במצותיך, ואל תביאני לא לידי חטא ולא לידי עון ולא לידי נסיון ולא לידי בזיון, וכוף את יצרי להשתעבד לך, ורחקני מאדם רע ומחבר רע, ודבקני ביצר טוב ובחבר טוב בעולמך, ותנני היום ובכל יום לחן ולחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואי, ותגמלני חסדים טובים,

ברוך אתה ה' גומל חסדים טובים לעמו ישראל.

 

שלבים בהתפתחות ברכות השחר

שלושה שלבים בברכות השחר:

 

1. בתקופת האמוראים [=חכמי הגמרא], היה מברך אדם ברכות אלה בבוקר לאחר שהתעורר וקם ממטתו. את הברכה היה מברך בצמוד לפעולה או אירוע מתאימים.

לדוגמא: שמע קול תרנגול ליד ביתו, מברך: "הנותן לשכוי בינה".

אם לא שמע בבוקר זה קול תרנגול - לא מברך.

2. בזמן הגאונים התחילו לברך בבוקר את כל הברכות האלה, אפילו כאשר לא התחייב בהן.

לדוגמא: בין ששמע ובין שלא שמע קול תרנגול - מברך "הנותן לשכוי בינה".

זאת מפני שברכות אלה הן ברכות השבח על העולם הסובב אותנו, ומידה טובה היא לשבח את ה' בכל יום מחדש על מעשה הבריאה.

3. מחלוקת הראשונים : רמב"ם – 'שולחן ערוך'  {=שו"ע }

לשיטת הרמב"ם ברכות אלו הן ברכות שבח והודאה לה' על הנאה שנהנים באותו רגע , וכמו באכילת תפוח . רק כאשר אוכל ונהנה יברך , כך גם אצלנו רק השומע תרנגול , הפוקח עיניו וכו'  – יברכו .

לשיטת ה'שולחן ערוך'  ברכות אלו כלליות , ואינן דווקא על הנאה מסוימת שנהנים באותו הרגע , אלא על חסדי ה' שנתן דברים אלה לגוף כדי שנהנה מהם .

על פי השו"ע נהגו ישראל לברך ברכות אלה בבית הכנסת בסמוך לתפילת שחרית, ואע"פ שבאותו הרגע אינו חווה את התחושות האלה .  יש הנוהגים לברך ברכות אלו טרם יציאתם מביתם לבית הכנסת בבוקר .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

משימה: העתק את הברכה המתאימה לכל אירוע:

1. כששומע קול תרנגול אומר: ________________________________________

2. כשפותח את עיניו אומר: ________________________________________

3. כשיושב על המיטה אומר: ________________________________________

4. כשעומד מן המיטה אומר: ________________________________________

5. כשמוריד אץ רגליו מן המיטה אומר: ________________________________________

6. כשהולך אומר: ________________________________________

7. כשנועל נעליים אומר: ________________________________________

8. כשחוגר חגורה אומר: ________________________________________

9. כשפורס סודר על ראשו אומר: ________________________________________

10. כשנוטל את ידיו אומר: ________________________________________

11. כשרוחץ פניו אומר: ________________________________________

12. כשמתעטף בציצית אומר: ________________________________________

13. כשמניח תפילין אומר: ________________________________________

 

שאלות להעמקה:

א. מדוע ברכות אלה נקראות: "ברכות השחר"?

 

ב. למדונו חכמינו ש"היום הולך אחר הלילה". הסבר מאמר זה.

______________________________________________________________________________

    היכן יש דוגמא לעיקרון זה בגמרא?

______________________________________________________________________________

ג. "ברכה הסמוכה לחברתה אינה פותחת בברוך". הסבר מאמר זה.

______________________________________________________________________________

היכן יש דוגמא לעיקרון זה בגמרא?


________________________________________________________________________




דפי עבודה ברכות השחר


דפי עבודה
logo בניית אתרים בחינם