מטוס האיירבוס השני של החברה
ישראייר תעופה בע"מ היא חברת תעופה ישראלית שבסיסה בתל אביב. החברה נוסדה בשנת 1996 בעקבות החלטת הממשלה לעודד את התחרות בשוק התעופה הישראלי ואימוץ מדיניות השמיים הפתוחים. ישראייר היא חברת בת של גנדן תיירות ותעופה מקבוצת גנדן (בשליטת נוחי דנקנר). החברה מפעילה טיסות פנים בין שדה דב, נמל התעופה בן-גוריון, נמל התעופה חיפה, נמל התעופה אילת, וטיסות שכר ליעדים שונים באירופה ובאגן הים התיכון וכן הפעילה קו טיסות בינלאומי סדיר לנמל התעופה הבינלאומי ג'ון פ. קנדי בניו יורק. החברה היא חברת התעופה השלישית בגודלה בישראל, והיא מעסיקה כ-350 עובדים. רוב יעדיה נמצאים באירופה, ובהם ברלין, רומא ומוסקבה [1][2].
החברה נוסדה למעשה בשנת 1989 בשם "כנפי העמק", ושינתה את שמה לישראייר ב-1996. בתחילת דרכה הפעילה החברה טיסות פנים ברחבי ישראל, בעיקר בקו לאילת, והיוותה תחרות לחברת ארקיע, אולם בשנת 1998 החלה להפעיל טיסות שכר ליעדים קרובים (בעיקר יוון, טורקיה וקפריסין)[3].
בשנת 2003 חכרה החברה מטוסי בואינג 767, והחלה להפעיל טיסות סדירות ללטביה ולסלובניה, ומשנת 2004 החלה מפעילה טיסות שכר ליעדים שונים באירופה באגן הים התיכון ולניו יורק. בעבר הפעילה החברה טיסות שכר גם למזרח אפריקה. באותה שנה הטיסה החברה יותר מ-580,000 נוסעים, ובשנת 2005 ניצב נתון זה על כ-700,000 איש[3].
ב-1 במאי 2006 הותר לישראייר לשדרג את קו הטיסה לניו יורק למעמד של קו טיסה סדיר, ובכך הפכה לחברה הישראלית השנייה בעלת מעמד של מוביל נקוב במסלול תל אביב-ניו יורק. עד לכניסתה לשירות זה הייתה אל על החברה הישראלית היחידה שהורשתה להפעיל טיסות סדירות בקו שנחשב לקו התעופה העמוס והרווחי ביותר מנתב"ג. בג"ץ שנדרש לפסוק בנושא, פסק כי אין כל פגם בהחלטת משרד התיירות לאשר את שירות ישראייר לניו יורק, וכי החברה תוכל להפוך למוביל נקוב במסלול זה.
ב-11 בספטמבר 2008 הפסיקה ישראייר את טיסותיה לניו יורק.
החברה החליפה את מטוסי הבואינג שברשותה בשני מטוסי איירבוס A320 ובמטוס איירבוס A330 ובכך הייתה למוביל הישראלי הראשון המפעיל מטוסים מתוצרת איירבוס.
מטוס האיירבוס A330 הוחזר לחברת התעופה יורופליי האיטלקית.
בשנת 2001, נחת מטוס ATR-42 של ישראייר, נחיתת חרום בה לא היו נפגעים[4]. לאחר הנחיתה, כאשר ניסו להורידו מהמסלול באמצעות מנוף, ניזוק המטוס ויצא מכלל שימוש. כיום משרת המטוס את שירותי הביטחון של נתב"ג לאימונים שונים.
ב-17 ביולי 2005, היה מעורב מטוס בואינג 767 של ישראייר (ובו 250 נוסעים ו-14 אנשי צוות), באירוע "כמעט תאונה", בנמל התעופה קנדי בניו יורק. בתנאי ראות ירודים מאד בשל בגשם כבד, שינויים במתווה מסלולי ההסעה בשל תיקונים (שלא הובאו לידיעת הצוות) ושליטה לקויה של הפקחים בנעשה בשדה (בגלל מגבלות הראות וציוד הבקרה) חצה המטוס בטעות, מסלול המראה פעיל, בעת המראת מטוס מטען אמריקאי. בדרך נס, הבחין צוות המטוס האמריקאי בנעשה והצליחו להמריא במרחק של 30 מטרים בלבד מזנב המטוס של ישראייר, תוך שהם מונעים אסון. לאחר האירוע, עלו חשדות שגור בן דוד, הטייס הראשי של ישראייר, ניסה לטייח את המקרה ולהשפיע על הטייסים לשנות את הדו"ח שהגישו. בעקבות זאת הושעה הטייס הראשי מתפקידו וקברניט המטוס הורד לדרגה של טייס ראשון[5].
בחודש מאי 2007, כמעט ויורט בארץ, מטוס החברה שהיה בטיסת רישוי, משנכנס לשטח מפורז מבלי להזדהות כנדרש[6].
בשנת 2007 התאגדו דיילי האוויר של החברה, הצטרפו להסתדרות העובדים והכריזו סכסוך עבודה. הנהלת החברה, שסירבה קודם לכן לשאת ולתת עם העובדים[דרוש מקור], פתחה במשא ומתן שנמשך שבוע וחצי, אשר בסיומו נחתם הסכם עבודה חדש אשר סיים את סכסוך העבודה.
ב-7 ביולי 2012 בטיסת אילת-שדה דב במטוס ATR-72 ,כאשר המטוס הגיע לגובה של 12,500 אלף רגל המנוע השמאלי כבה והמטוס התחיל לצנוח, הטייסים ניסו לאושש את המנוע אך לא הצליחו לכן כיבו אותו. לבסוף המטוס ביצע נחיתת חירום בנתב"ג לאחר שהוכרז על מצב חירום 2.
[עריכה]צי המטוסים
דגם | מספר מטוסים | זיהוי כלי טיס ("זנב") | הערות |
איירבוס A320 |
2 |
4X-ABF,4X-ABG |
אחד בהזמנה צפוי להגיע ב-2013 |
ATR 42 |
1 |
4X-ATO ,4X-ATN |
יוחלפו במטוסי ATR 72 |
ATR 72 |
2 |
4X-ATI , 4X-ATH |
|
בספטמבר 2010 חברת ישראייר רכשה שני מטוסי איירבס מסוג A320 המטוסים החדשים שולבו מיידית בפעילות החברה ומבצעים טיסות ליעדיה הבינלאומיים של ישראייר ולאילת.
ביוני וביולי 2011 הוכנסו לשירות שני מטוסי ATR72 חדשים שהחליפו את מטוסי ה-ATR42 של החברה. המטוסים הללו מבצעים טיסות ליעדים בינלאומיים קרובים ולאילת.
צי החברה מונה בסה"כ שישה מטוסים.
הגיל הממוצע של הצי הינו 5.5 שנים.
לישראייר יש כיום את צי המטוסים החדש ביותר בישראל.