Email: dannyshalom10@walla.co.il  

   טייסים בכתום
 
    דף הבית
Homepage
    חדשות באויר
Air News
    חדשות בחלל
Space News
    המוזיאון לתעופה וחלל
Israel Air & Space Museum
    היכל התהילה
Hall of Fame
    פרויקט בלריו
Bleriot Project
    גלריית הציורים
Aviation Gallery
    מן האלבום
Photo Album
    ספרית באויר ובחלל
Air & Space Library
    עם טייסים
Pilots Club
    מטוסים באויר
Test Flight
    סיפורים באויר
Air & Space Stories
    טייסים בכתום
    חיל האויר בקרב - 70 שנות עליונות אוירית
 
 
לתולדות התעופה והחלל בישראל
 
Air & Space History in Israel
 
 
לגולשים
אתר "באויר ובחלל" הוקם כדי לתעד את הפעילות הרבה בתחומי התעופה והחלל בישראל, בעיקר מן ההיבט ההסטורי.

נחיצותו של אתר מסוג זה ניכרת במיוחד בשנים האחרונות בהן לא מופיע בישראל, למרבה האכזבה, אף עיתון תעופה אחד (לבד מבטאון מוסדי אחד). רוב עתוני התעופה שהופיעו בארץ נסגרו. גם המצב בתחום אתרי התעופה והחלל בישראל אינו זוהר. 

למרות המגמה לעסוק בעיקר בהסטוריה ובתיעוד, יתן אתר "באויר ובחלל" ביטוי לפעילויות הנעשות בתחומי התעופה בארץ ועולם. באתר נביא את סיפרם של מטוסים, טילים ומערכות ועוד. 
כמובן, באתר נביא חדשות מענינות מן הארץ והעולם. 

האתר משמש גם אתר הבית של המוזיאון לתעופה וחלל אשר הוקם בראשון לציון. באתר נדווח על מטוסים חדשים המגיעים למוזיאון, ופעילויות הנערכות בו. 
מדור "הגלריה שלי" ישמש בית ומקום תצוגה של ציורים בתחומי התעופה והחלל. 
דרך האתר ניתן להכנס לאנציקלופדיה יפעת 
לתולדות התעופה והחלל בישראל
.

נשמח לעמוד לרשותכם, הגולשים, בשאלות הקשורות לאתר, או במידע בתחומי תעופה וחלל.

דני שלום




תרום
למוזיאון
התעופה
והחלל

המוזיאון לתעופה וחלל מרחיב את פעילותו וישמח לקבל מוצגים וכל דבר אחר היכול לתרום לפעילותו.

הכל מתקבל בשמחה- 
מטוסים, מזכרות, תמונות, ספרים וכמובן תרומות כספיות.


במהלך השנה האחרונה נתרמו למוזיאון אוספים, ספרים ומזכרות 
של אנשי תעופה רבים.

 
אנו עושים הכל כדי לשמר אותם במצב תצוגה, 
לקראת הרחבה אפשרית של המוזיאון בשנה הקרובה.

 
 לפרטים ותיאום
נא לפנות לדני שלום,
טל. 0547638861
עם טייסים
המדור נועד להביא את סיפורם של טייסים, צבאיים ואזרחיים, אירועים וטיסות מיוחדות בהם נטלו חלק ובעיקר את לקחי הטיסה שלהם. 

זה היה לפני מאה שנה: צעיר יהודי, לייבל וולצ'ר שמו, צפה בטיסתם של האחים רייט והחליט: אני רוצה להיות טייס. הוא נדחה פעם אחר פעם אולם לבסוף ניאותו האחים ללמד אותו לטוס בבית הספר שלהם בדייטון, אוהיו. לייבל וולצ'ר אשר שינה את שמו לארתור וולש, היה בכך לטייס היהודי הראשון בעולם, ויותר מכך: הוא היה גם טייס הניסוי אצל האחים רייט, אהבה ומקצוע עליהם שילם בחייו.

ארתור וולש
טייס הניסוי היהודי הראשון בעולם

 טייסים יהודים היו בין חלוצי התעופה בעולם- הם למדו לטוס והיו מראשוני המעופפים באירופה, ארה”ב ואף באוסטרליה הרחוקה. חובבי תעופה יהודים מצאו בתחום החדש שהלך וכבש את העולם, כר נרחב ליכולות שלהם ולכושר הטיסה הטבעי שרכשו בתוך זמן קצר.  הם נמשכו בעבותות של תשוקה לטיסה  אל שדות התעופה של גרמניה, ארה”ב וצרפת, למדו לטוס והוכיחו את יכולתם ואומץ לבם. לא אחת הם גם שלמו על כך בחייהם.

 מימין: ארתור וולש

היה זה ה-11 ביוני 1912, כאשר יצא הטייס ארתור וולש, ועמו קצין הצבא לוטננט לייטון .וו. האזלהרסט, קצין צעיר של צבא ארה”ב, לניסוי שנועד להדגים את ביצועיו של מטוס רייט דגם  CM-1 פלייר - מטוס שתוכנן על ידי האחים רייט במיוחד עבור צבא ארה”ב.

האחים רייט, מחוסר מנוע בעל הספק מתאים תכננו את מטוסם לטיסה איטית, אולם הצבא דרש כי המטוס יטוס במהירות של 45 מייל לשעה לפחות. כדי להשיג זאת ערכו האחים רייט שינויים בתכנון המטוס החדש שהוצע לצבא. הם הגדילו את המנוע לשישה צלינדרים (במקום הארבעה במטוסים הקודמים שלהם). כמו כן הפחיתו כשלושים ס”מ ממוטת הכנף, והגדילו את שטח מיצב הכיוון. הם אף בנו חלקים שונים מאלומיניום כדי שיעמוד בעומס הגדול יותר. ארתור, טייס הניסוי היהודי שהוסמך על ידי אורוויל רייט עצמו, נענה לאתגר והוכיח בטיסות קודמות, כי המטוס יכול לטוס במהירות של 50.8 מייל לשעה ולשאת את המטען הנדרש, כולל הנוסע.

מימין: מטוס הפלייר לפני הטיסה האחרונה של ארתור

הניסוי שנערך בשדה התעופה של צבא ארה”ב,  היה הניסוי האחרון ברשימת הדרישות של צבא ארה”ב לפני שחתם על החוזה עם האחים רייט. הצבא הודיע כי יהיה מוכן לרכוש את המטוס לאחר שיוכיח סדרה של יכולות הקשורות למהירותו, משך הטיסה שלו, יכולתו לשאת נוסע ומטען ועוד.

 חובב תעופה מגיל צעיר

ארתור וולש נולד בשנת 1881 ברוסיה, כלייבל וולצ’ר. בהיותו בן תשע שנים, הוא הגיע עם משפחתו לארה”ב, והתגורר בפילדלפיה. לייבל עם חמשת אחיו ואחיותיו, למד בבית ספר כללי ויהודי. בהיותו בן 13 מת עליו אביו, ואמו התחתנה בשנית מספר שנים לאחר מכן. המשפחה עברה בעקבות האב החורג לוושינגטון הבירה. לייבל אהב את אורח החיים שהציעה לו המולדת החדשה, וכמו רבים מבין המהגרים היהודיים ביקש להוכיח את אהבתו ונאמנותו לארה”ב. לאחר שסיים את לימודיו התגייס לייבל לצי האמריקני. הוא הבין כי שמו היהודי אינו מאפשר לו קידום, בגלל האוירה האנטישמית ששררה בכל זרועות הצבא האמריקני. בשל כך החליט לשנות את שמו לארתור ל. וולש,  ובפי חבריו הוא כונה אל וולש.

השרות בצי הועיל מאד לארתור הצעיר. הוא השתלב היטב בחיים התובעניים על ספינות המלחמה של הצי, גדל והתבגר. בשנת 1905 הוא השתחרר מן הצי ויצא לחיים האזרחיים. הוא הכיר את אשתו לעתיד, אנה הרמל, עמה התחתן בבית הכנסת של קהילת “עדת ישראל” שנתיים לאחר מכן. עתידו נראה בטוח: משפחתה של אנה היתה מן הידועות והעשירות בקהילה היהודית בוושינגטון, והוא התכונן להשתלב בעסקי המשפחה.

משמאל: ארתור עם אורוויל רייט במהלך קורס ההדרכה בדייטון

אולם אז חל המפנה הגדול בחייו של ארתור. באחת מנסיעותיו לצפון קרוליינה הוא צפה במטוסם של האחים רייט כאשר הדגימו אותו בפני קציני צבא ארה”ב. הוא התלהב מאד והחל להתענין בתעופה ולקרוא ספרים ומאמרים שהופיעו בתחום זה. הוא נסע לפורט מאייר בוירג’יניה, שם הציגו האחים רייט את מטוסם בפני צבא ארה”ב. בעקבות כך הוא שלח מכתב לאחים רייט בו ביקש להצטרף לפעילות הטיסה שלהם. הוא נדחה בשל “חוסר נסיון מספיק” אולם לא ויתר. הוא נסע לדייטון, אוהיו, שם נפגש עם האחים בבית המלאכה שלהם. הם התרשמו מנחישותו של ארתור ללמוד לטוס, והחליטו לקבל אותו לקורס הטיסה הראשון שנערך בבית הספר לטיסה של האחים רייט שנפתח אותה עת.

אורוויל מדריך את ארתור
בהדרכתו של אורוויל רייט, החל ארתור ללמוד את סודות הטיסה, והשתלט במהירות על מבוכי השליטה במטוס. הוא הוכיח עצמו כטייס טבעי ומוכשר. האחים כה התלהבו מיכולתו עד כי החליטו להעסיק אותו כטייס להטוטים והדגמות לקראת תוכנית הפעילות הצפויה שלהם ברחבי ארה”ב. בשנת 1910 הוא כבר היה מדריך בבית הספר לטיסה של האחים. לא חלפו אלא שבועות מעטים וארתור וולש קנה לו מקום של כבוד בין הטייסים בארה”ב והופעותיו, כמו התצוגות הרבות שבהן הופיע, שלהבו את ההמון הרב שבא לצפות בהן, והן הפכו לאטרקציה. בשנים 1911 ו-1912 הוא הופיע עשרות פעמים בפני הציבור, הצבא ואנשי מדע. לימים הוא שבר שיאי מהירות ומרחק בזה אחר זה, ושמו התפרסם בעולם התעופה בארה”ב. אחד החניכים אותם הדריך ארתור היה הנרי ‘האפ’ ארנולד, לימים גנרל ומפקד חיל האויר של צבא ארה”ב במלחמת העולם השניה. “הוא לימד אותי כל אשר ידע” כתב על וולש בספרו האוטוביוגרפי “משימה גלובלית”. “הוא לימד אותי כל מה שהיה לו ללמד. הוא ידע הרבה יותר”. שנים לאחר מכן הוא כתב לאחותו של ארתור, קלרה: “החלוצים בתחום התעופה היו אלה אשר נטלו את כל הסיכונים וקיבלו מעט מאד בתמורה להעזה שלהם. אל היה אחד מאותם חלוצים. הערצתי אותו מאד על העבודה שהוא עשה, הצורה בה עשה זאת, ועל אופיו האישי”.

וולש התגורר באותה תקופה בוושינגטון, ומזה שלוש שנים היה טייס הניסוי הבכיר של האחים רייט. הוא היה אחראי על בחינת מטוסים חדשים שיצאו מבית המלאכה של האחים, וכן לעריכת טיסות הדגמה בפני הצבא וגורמים אחרים, בהם מדענים שבאו לחזות בפלא החדש. כאשר האחים הפסיקו לבצע טיסות הדגמה, היה זה אף טבעי כי ארתור וולש נבחר לבצע טיסות אלה ולהדריך טייסים חדשים. ארתור היה נשוי ולו בת אחת בת שלוש.

 מימין: שרידי מטוס הפלייר
לאחר התאונה


בימים האחרונים מחקו אנשי הצבא שעקבו אחר הניסויים סעיף אחר סעיף ברשימת הדרישות של הצבא. באותו בוקר, הגיעו שבעה קצינים של הצבא כדי להיות נוכחים בשלבים האחרונים של הניסויים הקריטיים. עתה הגיע הזמן לטיסה האחרונה. ה”פלייר” הדו-כנפי הוצא מן המוסך בו חנה לעבר רחבת ההמראות. המטוס נבדק, הוטען במטען במשקל הנדרש, והוא הוכן לטיסה.

בשעה 6 לפנות ערב,  עלה ארתור למושב הימני של המטוס, ולידו התישב קצין הצבא הצעיר האזלברסט. בטיסה זו עמד ארתור וולש, טייס הניסוי של האחים רייט, להוכיח את יכולת המטוס לנסוק לגובה של 2000 רגל כשהוא נושא מטען של 200 ק”ג ולשהות באויר עשר דקות. 

וולש היה בטוח ביכולת המטוס לעמוד במטלה, שהרי ניסוי דומה בוצע זמן מה לפני כן בקולג’ פארק שבדייטון, אוהיו, מקום מפעלם של האחים רייט. “אני עומד לבצע את הנסיקה הזו הערב, או לדעת את הסיבה מדוע הדבר אינו אפשרי. עייפתי מן הניסויים” אמר ארתור לפני הטיסה.

משמאל: שברי המטוס
ניתן להבחין בזנב ובכנפיים המרוסקות


“אני מוכן” אמר ארתור והביט בקצין הצעיר שישב לידו. ארתור הפעיל את מצת המנוע, ושני המדחפים החלו להסתובב באיטיות חרישית. וולש דחף את מנוף הדלק, והמטוס יצא כשהוא מקרטע על גלגליו ומגלשיו על הקרקע והמריא לאויר. ה”פלייר” חלף לכל אורך השדה, ונסק לגובה של 200 רגל, לפני שפנה בפניה מתואמת בפני חבורת הקצינים. המטוס התיישר בגובה 75 רגל להתחלת טיסת ההדגמה,  ולפתע צלל בצורה חריפה. וולש יישר אותו בחטף, משך את ידית הגה הגובה, והחל בנסיקה חדה מעלה. לפתע פרצה זעקת שבר מפי הנוכחים: המטוס הזדקר במהירות, כנפיו קרסו לפתע כלפי מעלה, וחרטומו פנה מטה ונחבט על הקרקע. המטוס התפרק אולם שבריו נותרו מרוכזים במקום אחד כשלוש מאות מטרים משם. כל הנאספים מיהרו לעבר המטוס שנתקע באדמה. כאשר הגיעו לשם היו שני יושביו מוטלים על הקרקע. וולש נקבר בין השברים, פצוע וזב דם. גופו של האזלהרסט היה מוטל מספר מטרים הרחק מן המטוס, ראשו חבול קשות. השניים הועברו לבית חולים ‘וולטר ריד’ אולם לרופאים לא נותר אלא לקבוע את מותם. חמש דקות לאחר מכן הורדו דגלי ארה”ב במחנה הצבא לחצי התורן.

 לוטננט לייטון האזלברסט בן ה-26, היה הקצין השלישי של הצבא שנהרג בתאונת מטוס, לאחר לוטננט סלפרידג’, ולוטננט ג.אי. קלי.

מותו של ארתור וולש היה מכה קשה לאורוויל רייט, שכיבד את זכרו ואף הגיע ללוייה. היה זה שבועיים בלבד לאחר מותו של אחיו האהוב ווילבור, ממחלת הטיפוס. המשפחה קיבלה את מותו של ארתור בצער רב. לימים התלוננה אשתו כי “משרד המלחמה לחץ בצורה חריפה מאד לבצע ניסויים אשר היו אמורים בוודאות להכשל. לא רק שוולש נשא מטען כבד מדי, אלא גם נוסע, וציפו ממנו כי ינסוק מהר וגבוה מדי בהתחשב במטען שנשא. הם ציפו ליותר מדי”. 
ארתור וולש היה חבר נאמן בקהילת “עדת ישראל” בוושינגטון הבירה,  ואנשי הקהילה הגיעו בהמוניהם כדי לחלוק את הכבוד האחרון לטייס היהודי הנערץ.

ארתור וולש, הוא לייבל וולצ’ר, הטייס היהודי הראשון, אשר היה גם טייס הניסוי היהודי הראשון, נהרג באורח טראגי. הוא נקבר בבית העלמין בדרום מזרח וושינגטון ליד בית הכנסת שברחוב אלבמה.

 


שולמית גורנגוט ואבישלום דרורי 
הטייסים הראשונים מארץ ישראל

ב"אנציקלופדיה יפעת לתולדות התעופה והחלל בישראל" עשינו מאמץ לאתר טייסים יהודים בישראל ובארצות שונות. בראשית ינואר 2014 גילינו, בעזרתה האדיבה של רחל בונפיל, אוצרת תערוכת "חזון האויר" במוזיאון ארץ ישראל, ופרופ' מיכל פלגי, טייס וטייסת יהודיים, אשר ככל הנראה היו הטייס והטייסת הראשונים בארץ.

להלן סיפור חייה של הטייסת, שולמית גורנגוט-גולדשטיין, כפי שהובא במאמר של  ד"ר אסתר כרמל-חכים (בתיקונים קלים) ובעתוני אותה תקופה.

 
נערכים לטיסה לארץ ישראל: שולמית בתא הטייס) אבישלום דרורי (משמאל) ומנהל בית הספר לטיסה סבר חליל אל-כשף לד מטוסי בית הספר מדגם דה-הוילנד DH-60 מות' מייג'ר

 
שולמית גורנגוט-גולדשטיין נולדה ב-1914 בעיר ימפול שבאוקראינה להורים ציונים דוברי עברית. אביה היה רב מטעם השלטונות בעיר קרמניץ ואמה הייתה רופאת שיניים. הם עלו ארצה וגרו בחיפה בשנת 1923 בהיות שולמית בת תשע, ואחיה יעקב בן 5. אביה של שולמית, עזריאל גורן, היה מנהל חשבונות בבית החרושת למלט "נשר" שבאזור חיפה ואמה עבדה כרופאת שיניים. לפרנסתה נסעה אמה לרפא שיניים בג'נין (1924-1929) שם הייתה לנה מספר לילות בשבוע וחוזרת הביתה. יום אחד הודיע לה אחד המטופלים שלה בג'נין שלא כדאי שתבוא יותר מאחר ויש שמועות שירצחו יהודים... היא הפסיקה לעבוד שם וקיבלה עבודה כרופאת שיניים במפעל החשמל של רוטנברג בנהריים, לאחר מכן פתחה מרפאת שיניים בביתה ברחוב יחיאל בחיפה.  שולמית למדה בבית הספר הריאלי, אך סיימה לימודיה בבית הספר התיכון של הטכניקום (מה שהפך מאוחר יותר לבסמ"ת).  בזמן לימודיה היא הצטרפה לתנועת הנוער של בית"ר ביחד עם אחיה יעקב גורן. בעיר חיפה תנועה זו לא הייתה אהודה והאחים מצאו עצמם פעמים רבות מעורבים בקטטות עם קבוצת "הכח" משם יצאו חבולים ומוכים. בסוף בית הספר התיכון הצטרפה שולמית לארגון הצבאי הלאומי.

 באותה תקופה (1932) עברו הוריה להתגורר בפרדס-חנה. אמה של שולמית, פנינה גורן, פתחה שם שתי מרפאות שיניים, אחת במושבה ואחת בביתה ובנוסף הייתה נוסעת עם עגלה רתומה לחמור לרפא שיניים בכפרים של וואדי ערה. אביה הפך להיות פרדסן. באותה תקופה הכירה שולמית את אבישלום דרורי, גם הוא בית"רי (כהגדרתה) ובתחילת 1934 נסעו שניהם, בעידוד ותמיכה של האצ"ל, ללימודי טיס במצריים. הלימודים מומנו בעיקר על ידי הוריה של שולמית וכן ע"י פעילות בקהילה היהודית (שולמית הייתה שרה שירים ישראליים ואבישלום היה מלווה אותה בגיטרה). היא למדה בבית הספר "Misr Airwork Flying School" ובדצמבר 1935 הופיעה כתבה בעתון The Egyptian Aviation Review שם נכתב בין היתר:

"ישנם הרבה טייסים יהודיים, אולם לא מארץ ישראל. בית הספר לטיסה באלמאזה גאה מאד להכשיר את הטייס והטייסת הראשונים מארץ ישראל, מר אבישלום דרורי וגברת שולמית גורינגוט הנמצאים עתה בהדרכה". 

שולמית גורנגוט

מפקד בית הספר היה קפיטן סבר חליל אל-כשף והמדריכים היו הגברת לוטפיה אל-נדי הטייסת המצרייה הראשונה ושאפיק נאזי המדריך המצרי הראשון. הלימודים נמשכו שנתיים ובמהלכם לקחה שולמית חלק גם בחיי הקהילה היהודית במצרים שם התארחה פעמים מספר אצל משפחת מני. נוכחותם של תלמידים יהודים–פלשתינאים (ארץ ישראלים) בבית הספר זכתה גם לביקורת ובעיתון "אליווא" המצרי כותב הכתב חג' אמין אל-חוסיני במאמר ראשי על ביקורו של שרתוק במצרים. בין היתר מזהיר הכותב את מצרים להתרחק מהסכנה ולא ליפול ברשתם של היהודים. הוא גם כותב (כפי שמצוטט ומתורגם בעיתון "דבר" גליון פ"ז, יום ה', י"ד טבת, תרצ"ד): "... אין אנו יודעים את תוצאות הביקור, אך מר שרתוק הרי נסע למצרים לרגל העניינים הקשורים בבית הלאומי. ועובדה זאת דיה לשמש לנו סיבה לעורר את תשומת ליבם של המצרים. כי פעולותיו של מר שרתוק וחבריו... בשטחים אחרים שנעוצות בהם שאיפות צבאיות. שהרי בתחנת האוירונים שבמצרים התאמנו צעיר יהודי וצעירה יהודית במלאכת הטיסה ואחר כך חזרו לתל-אביב כדי ליסד קלוב תעופה ובמסגרתם טסה קבוצה של מטוסים ממצרים לישראל (פלשתין)". 

 שני הצעירים הישראלים לא הסתפקו בלימודי טיסה אלא גם ארגנו מטס של חמישה מטוסים של בית הספר אשר טסו לישראל ב-20 בינואר 1936. המטוסים היו מדגם דה הוילנד 82-DH טייגר מות, מטוסי ההדרכה ששימשו גם בבריטניה, בחברת אורון בשנת 1934,  ובארצות רבות אחרות.

בכתבות שהופיעו בעיתוני התקופה במצרים ובארץ ישראל נכתב על הטיסה לארץ ישראל. בכותרתו הראשית של העיתון "דאר היום" (גיליון צ"ב, יום ד' 15 בינואר 1936, כ' בטבת תרצ"ו) נכתב:

"קלוב התעופה המצרי יבקר את קלוב התעופה התל אביב.

פלוגה של חמשה אוירונים עם הנסיך עבאס חלים.

מפקד הפלוגה- אבישלום דרורי יליד ת"א.

 ביום השני של השבוע הבא, בעשרים ביאנואר, תבוא פלוגה של חמשה אוירונים ממצרים לשם ביקור-כבוד לקלוב התעופה בתל אביב. בבקור ישתתפו חמשה אוירונים:

א) באוירון הראשון יטוסו: הנסיך עבאס חלים, ממשפחת המלך המצרי ונשיא קלוב התעופה המצרי ואבישלום דרורי, המעופף הארצישראלי הראשון.

ב) באוירון השני יטוסו: הגברת שולמית הורנהוט (צ"ל גורנגוט" ד"ש), המעופפת הארצישראלית הראשונה, והקפיטן סבר חליל אל-כשף, מפקד בית הספר לתעופה.

ג) באוירון השלישי יטוסו: הגברת לוטפיה אל-נדי, הראשונה בטייסות מצרים והתלמיד גאטנו סקוטו.

ד) באוירון הרביעי יטוסו: התלמידים אנדרין ביטאר וחוסין פתתי.

ה) באוירון החמישי יטוסו: התלמידים עבדול-מוטי יסין ובהא אל-דין חיסני.

מפקד הפלוגה – אבישלום דרורי.

 תכנית מעופת הבקור: בשעה תשע וחצי בבוקר עוזבת הפלוגה את שדת התעופה באלמזה, תגיע ללוד בשעה אחת אחר הצהריים, תעשה בלוד שעה אחת ותגיע לתל אביב בשעה שתיים ורבע למקום החניה שמעבר לירקון מול מגרש התערוכה. הפלוגה תשהה בתל-אביב שני ימים".

גם בעתונים "דבר", Nouvelles de Palestine" "  ו-"MISR AIRLINES NEWS" נכתב על הטיסה. בגלל מזג האויר בחודש זה של השנה השתבשה תוכנית הטיסה ובמקום לנחות בלוד נחתו חמשת המטוסים בשדה התעופה הצבאי ברמלה. למרבה הצער לא ידוע על המשך פעילותם של שני הארצישראלים בתחום התעופה בשנים הבאות. ככל הידוע הם פרשו מפעילות בתחום זה, וכמו כן לא נמצא בידינו הלוג בוק שלהם, כדי לעקוב אחר טיסותיהם הבאות.

על חיי שולמית גורנגוט, ממשיכה ד"ר אסתר כרמל-חכים:  "לאחר סיום הקורס חזרה שולמית ארצה והצטרפה לפלוגת העבודה של בית"ר בראש פינה. היא התחתנה עם הטייס אבישלום דרורי, נישואין שלא צלחו, וכעבור שנה וחצי ולאחר לידת ביתה הבכורה, איה (1936), התגרשה. ב-1940 החלה שולמית ללמוד בסמינר למורים בתל-אביב. כאשר סיימה את לימודיה ב-1942 החלה לעבוד כגננת בגבעת עדה. באותה תקופה הכירה את ד"ר רודולף גולדשטיין, משפטן וכימאי שעבד בבנימינה ביצור סבון ותמציות צמחים (סלביה, אקציה שורש וולריין) ליצוא לחו"ל. הם התחתנו ב-1942 ושולמית עברה לגור ולעבוד בבנימינה שם היא חינכה את ילדי המקום וביניהם אישים מפורסמים רבים כגון: אהוד וירמי אולמרט, אהוד מנור, שלמה גרביץ, זאב בוים, מנחם פרי.  זמן קצר לאחר נישואיה לרודי נולדו לה עוד שתי בנות, מיכל (1944) ודינה (1947).

 ב-1948 החליטו שולמית ורודי להקים משק עופות זעיר. רודי התמחה בתחום זה ובמהרה הפך למדריך הראשי של אזור הצפון לגידול עופות במשרד החקלאות. כתוצאה מכך, שולמית ניהלה את המשק המשפחתי, שבינתיים גדל,  במקביל לעבודתה בגן הילדים.  ב-1957 עברה המשפחה, בעקבות עבודתו של רודי כיועץ לגידול עופות, לקפריסין שם שינתה שולמית כיוון בקריירה שלה. היא הפכה למנהלת של משק המדגרות הגדול ביותר במזרח התיכון "Bellapais Hatcheries", משק שייצא כל חודש כ-100,000 אפרוחים לכל ארצות אגן הים התיכון. ב-1959 פיתחה שולמית תחום מיומנויות חדש. התחביב של רודי היה שיט בסירות והיא החליטה לצפות את הסירה שלו בפיברגלס. לשם כך נסעה ארצה להשתלמות בייצור ציפויי פיברגלס בבית החרושת "מכתשים". היא חזרה לקפריסין ועסקה בבניית סירות קטמרן מפיברגלס וכן בבניית גגות לכל הלולים והמדגרות שהחליפו את גגות האסבסט. ב-1968 בעת תהליך חזרתם של שולמית ורודי ארצה נפטר רודי ושולמית חזרה ארצה לבדה. היא עסקה בהוראת אנגלית בבית הספר החקלאי בפרדס חנה ונתנה שיעורים בעברית לעולים חדשים בהתנדבות.

שולמית נפטרה בבנימינה בשנת 2011".

 
 
 
 
 
 

מבצעים מיוחדים
לגולשי האתר

ספר חדש:



פרשי האויר
מעל
ארץ הקודש

לוחמה אוירית בשמי ארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה 1918-1914

כל המבצעים, המטוסים, והטייסים במלחמת העולם במזרח התיכון

מחיר מיוחד לגולשי האתר:
 85 ש"ח
(כולל אריזה ומשלוח)
במקום 128 ש"ח בחנויות


שלח צ'ק וקבל את הספר לביתך



רכוש את

אנציקלופדיה  יפעת

לתולדות התעופה והחלל בישראל




כל האנשים והמטוסים, המלחמות והאירועים, חברות התעופה והמטוסים הקלים, גלשנים ודאונים, רקטות וטילים משנת 1913 ועד היום, בתמליל מפורט ובצילומים

 מבצע מיוחד לגולשי האתר:
 70 ₪ לדיסק
DVD

100 ₪ לדיסק-און-קיי.

שלח צ'ק
לבאויר פרסומי תעופה וחלל

ת"ד 8460 ראשון לציון 75183

והדיסקים ישלחו אליך

מחיר מיוחד לרוכשים מוסדיים.

 

   רוח רפאים
    מעל קהיר

חיל האויר הישראלי במלחמת   ההתשה 1970-1967

המחקר המקיף ביותר על פעילות חיל האויר במלחמת ההתשה, כולל תיאור קרבות אויר ומבצעי הפצצה, הלחימה בסוללות הטילים ובטייסים הרוסיים, מבצעים מוסקים, פיתוח מערכות נשק ועוד.

מעל 1160 עמודים

מחיר מיוחד לשני הכרכים:

150 ₪

 

 

באויר ובחלל
טלפון: 054-7638861   דוא"ל: dannyshalom10@walla.co.il