Email: dannyshalom10@walla.co.il  

   טייסים בכתום
 
    דף הבית
Homepage
    חדשות באויר
Air News
    חדשות בחלל
Space News
    המוזיאון לתעופה וחלל
Israel Air & Space Museum
    היכל התהילה
Hall of Fame
    פרויקט בלריו
Bleriot Project
    גלריית הציורים
Aviation Gallery
    מן האלבום
Photo Album
    ספרית באויר ובחלל
Air & Space Library
    עם טייסים
Pilots Club
    מטוסים באויר
Test Flight
    סיפורים באויר
Air & Space Stories
    טייסים בכתום
    חיל האויר בקרב - 70 שנות עליונות אוירית
 
 
לתולדות התעופה והחלל בישראל
 
Air & Space History in Israel
 
 
לגולשים
אתר "באויר ובחלל" הוקם כדי לתעד את הפעילות הרבה בתחומי התעופה והחלל בישראל, בעיקר מן ההיבט ההסטורי.

נחיצותו של אתר מסוג זה ניכרת במיוחד בשנים האחרונות בהן לא מופיע בישראל, למרבה האכזבה, אף עיתון תעופה אחד (לבד מבטאון מוסדי אחד). רוב עתוני התעופה שהופיעו בארץ נסגרו. גם המצב בתחום אתרי התעופה והחלל בישראל אינו זוהר. 

למרות המגמה לעסוק בעיקר בהסטוריה ובתיעוד, יתן אתר "באויר ובחלל" ביטוי לפעילויות הנעשות בתחומי התעופה בארץ ועולם. באתר נביא את סיפרם של מטוסים, טילים ומערכות ועוד. 
כמובן, באתר נביא חדשות מענינות מן הארץ והעולם. 

האתר משמש גם אתר הבית של המוזיאון לתעופה וחלל אשר הוקם בראשון לציון. באתר נדווח על מטוסים חדשים המגיעים למוזיאון, ופעילויות הנערכות בו. 
מדור "הגלריה שלי" ישמש בית ומקום תצוגה של ציורים בתחומי התעופה והחלל. 
דרך האתר ניתן להכנס לאנציקלופדיה יפעת 
לתולדות התעופה והחלל בישראל
.

נשמח לעמוד לרשותכם, הגולשים, בשאלות הקשורות לאתר, או במידע בתחומי תעופה וחלל.

דני שלום




תרום
למוזיאון
התעופה
והחלל

המוזיאון לתעופה וחלל מרחיב את פעילותו וישמח לקבל מוצגים וכל דבר אחר היכול לתרום לפעילותו.

הכל מתקבל בשמחה- 
מטוסים, מזכרות, תמונות, ספרים וכמובן תרומות כספיות.


במהלך השנה האחרונה נתרמו למוזיאון אוספים, ספרים ומזכרות 
של אנשי תעופה רבים.

 
אנו עושים הכל כדי לשמר אותם במצב תצוגה, 
לקראת הרחבה אפשרית של המוזיאון בשנה הקרובה.

 
 לפרטים ותיאום
נא לפנות לדני שלום,
טל. 0547638861

 

המוזיאון לתעופה וחלל

 

המוזיאון לתעופה וחלל בראשון לציון נועד להיות מרכז חינוכי בתחומי התעופה והחלל, לבני נוער, צעירים ומבוגרים. המטוסים של המוזיאון מוצגים בפארק התעופה והחלל ותצוגות נערכות במבנה מקורה בו מוצגת התערוכה המרכזית בחדרים.

התצוגה הראשונה שנפתחה ביום העצמאות 2013 עסקה ב-100 שנות תעופה וחלל בארץ. אלפי אנשים כבר ביקרו במוזיאון והתור לביקורים מאורגנים הולך וגדל. 

אנשי המוזיאון עורכים סדנאות לתלמידי הגנים, בתי הספר ומוסדות מיוחדים, וכן יחידות צה"ל. כמו כן נערכות הרצאות וסדנאות שנועדו להביא את נושא הטיס והחלל לתודעתם של בני נוער. במהלך הפעילות עוסקים בני הנוער בבניית דגמי מטוסים, צביעת ציורים, בניית דגמי חלליות וטילים.

 אתם מוזמנים לבקר במוזיאון וללמוד על הצעדים שעשה האדם בכיבוש החלל.

לתיאום ביקורים:
דני שלום
מנהל המוזיאון לתעופה וחלל
0547638861

 


 המוזיאון לתעופה וחלל הוקם ביוזמתו של דני שלום, חוקר תולדות התעופה והחלל בישראל וטייס לעת מצוא. ביוזמתו הוחל באיסוף מטוסים וחלקים, הוכנו מוצגים ואנשי תעופה רבים נרשמו והסכימו לתרום מאוספיהם. כך נבנה אוסף מרשים הכולל (בשנת 2016) כעשרים מטוסים, אלפי מוצגים, מאות דגמים, חליפות טיסה, מנועים ומוצגים רבים אחרים. 

 מספר דני שלום: "השלב הראשון היה כאשר התחלנו באיסוף מטוסים אותם הבאנו לשטח המוזיאון והכנו לתצוגה. בראשית שנת 2013 רכשנו את המבנה הראשון, שכלל שמונה חדרים ומסדרון, והוחל בשיפוצו. הרבה מאד מאמצים נדרשו להקמת המוזיאון- לבד מההוצאה הכספית הגדולה ברכישת מוצגים והבאתם לשטח התצוגה נדרשנו לפעילות רבה בתחומי הכתיבה הגרפיקה והכנת המוצגים"

 עודד רייסמן, מנהל המרכז הארצי לתעופה ספורטיבית בראשון לציון, נרתם לפרויקט, וללא התלהבותו לא ניתן היה להקים את המוזיאון. הסיוע שלו היה רב בהכנת התשתיות עיצוב המקום ושותפות מלאה לפרויקט כולו.
אוסף המוזיאון:
אוסף המוזיאון כולל עשרות אלפי צילומים, קלטות של סיפורי טייסים, אלפי מסמכים, עשרות ציורים מקוריים מתולדות התעופה בישראל וכן אלפי ספרים בנושאי התעופה והחלל בארץ ובעולם. כל אלה ממתינים להרחבת מבנה המוזיאון כדי שניתן יהיה להעמיד אותם לשרות הציבור לשם עיון ומחקר. כמו כן עוסקים אנשי המוזיאון בבניית דגמים של מטוסים לשם תצוגה.

המוזיאון נפתח באופן רשמי ונחנך ביום העצמאות תשע"ג, 16 באפריל 2013, בשנת ה-100 לתעופה בישראל על ידי ראש העיר ראשון לציון ונכבדים אחרים.
המוזיאון קטן עדיין במימדיו, והאוסף של המוצגים הולך וגדל. בשבועות האחרונים נעשות עבודות פיתוח נרחבות בסביבת המוזיאון לקראת הקמת פארק המטוסים המורחב. כמו כן הוספנו מטוסים, מנועים ומוצגים חדשים, עליהם נכתוב בתקופה הקרובה. אנו בתהליכי רישום עמותת מוזיאון התעופה והחלל, כדי למסד את הפעילות בצורה חוקית ומסודרת. 

 

100 שנות תעופה וחלל

התצוגה במוזיאון כולל תצוגה חיצונית של מטוסים ומנועים וכן תצוגה פנימית בחדרים מקורים. התצוגה החיצונית כוללת את אוסף המטוסים של המוזיאון אליו יתווספו מטוסים נוספים בחודשים הקרובים. בחדרים מוצגים ציורים ודגמי מטוסים.

התצוגה הפנימית כוללת תשעה חדרי תצוגה מחולקים לתת-נושאים. חלק מן התצוגה נועד להיות תצוגה מתחלפת לפי נושאים נבחרים.

 



נושאי התצוגה:

תעשיות התעופה והחלל בישראל
התצוגה סוקרת את התפתחות תעשיות התעופה משנות השלושים ועד היום, כולל גלשונים ודאונים, מטוסי תובלה ומטוסי קרב, רקטות, טילים ולויינים ועוד.

לוחמה אוירית בשמי ישראל
התצוגה מציגה את הפעילות האוירית הרבה בתחום הצבאי שהתנהלה בשמי הארץ ממשלחמת העולם השניה, דרך שנות המנדט הבריטי, מלחמת העולם השניה. כמו כן פעילות התעופה מאז הקמת מדינת ישראל ועד ימינו, כולל מטוסי קרב ומפציצים, מטוסי תובלה וסיור ועוד.

מכדורים פורחים ועד ספינות אויר

התצוגה סוקרת את התפתחות התעופה הקלה מן האויר מהמונגולפייה עד ספינות האויר הגדולות של הגראף צפלין.







ראשית התעופה בעולם
אוטו ליליאנטל בישר את ראשיתה של הגישה המדעית לתעופה, אשר הגיעה לשיאה בטיסתם של האחים רייט, במטוס מאויש, כבד מן האויר וממונע אשר היה גם בעל כושר ניהוג ושליטה.



חלוצי התעופה בארץ ישראל

הצרפתים באים - המטוסים הראשונים הגעו לארץ בשנת 1913 כחלק ממסע אויר מפריז לקהיר. אחד מבין המטוסים נחת בגלל תקלה בתורכיה, ושני האחרים היו הראשונים אשר טסו בשמי הארץ – מישור החוף וירושלים.

טרגדיה תורכית - נסיונות שערכו התורכים להציג את יכולתם בפני ההמון העותמני והעברי הסתיימו למרבה הצער במפח נפש: שניים מבן המטוס התרסקו, אחד בהאון והשני בחוף יפו בעוד המטוס השלישי הצליח להגיע לקהיר לאחר שהושט בספינה לביירות.




ראשית הדאיה בישראל

מהנדסים וחובבי תעופה אשר הגיעו לישראל מגרמניה בשנת 1935 היו מבשרי הגלישה והדאיה. בולט בין אלה היה אמיל פוהורליה (פורן), אשר תכנן ובנה את הגלשון הראשון בארץ. מחנות דאיה החלו בגבעת בנר, בחוף בת ים ובכפר ילדים.


בתי ספר ראשונים לטיסה

המחלוקות הפוליטיות בין ההגנה לאנשי בית"ר והאצ"ל לא דילגו על תחום הטיסה. בית הספר לטיסה "שרות אויר א"י" שהוקם והופעל על ידי אנשי האצל היה הראשון שהכשיר טייסי במטוסים ממונעים. הקורס הראשון הסתיים באפריל 1939. אנשי ההגנה הקימו את חברת אוירון שפתחה קורס מיוחד לטייסים שקבלו את כנפיהם בסוף שנת 1939.

ימי המנדט הבריטי 
בינתיים הפעילו שלטונות המנדט הבריטיים מספר טייסות אשר פעלו נגד הפורעים הערביים כחלק משיטה לשלוט על הארץ מן האויר. המטוס הופעלו ממספר שדות תעופה שהעיקרי בהם היה ברמלה.


טכנולוגית הטיסה באויר ובחלל
כיצד מטוסים ממריאים, סוגי מנועים- ממנוע בוכנה דרך מנוע סילון ועד מנוע הקררקטה מוצגים בחדר זה. כמו כן סוגים עיקריים של מטוסי- ממטוסים בעלי שתי כנפיים ועד מטוסי בעלי כנף משוכה לאחור, משוכה לפנים, כנף דלתא ולבסוף המטוסים החמקניים לסוגיהם.


תעופה אזרחית בישראל

אוירון, נתיבי אויר א"י ואחרות, פעלו בארץ כבר בשנות השלושים. עם קום המדינה הוקמה חברת אל על וארקיע ירשה את ציודה ומטוסיה של חברת אוירון. מטוסי חברות אלה מוצגים בצילומים ודגמים.

כמו כן מובא בצילומים סיפורו של נמל התעופה בלוד אשר הוקם בשנת 1936, ומבנה הטרמינלים שלו, כמו מסלוליו שינו את דמותם ללא הכר.

בית הספר לטיסה
מטוסים העיקריים של בית הספר לטיסה במגמה הראשוני מוצגים בציור ובדגמים.

 
65 שנה לחיל האויר הישראלי

 ראשיתו של חיל האויר הישראלי בשרות אויר אשר הוקם בסוף שנת 1947. עם הקמת המדינה יכול  היה חיל האויר הישראלי להפעיל טייסות קרב והפצצה, טייסות קישור ותובלה ולמלא את משימותיו במקצועיות רבה. זאת הודות לפעילותם של נשי המח"ל מתנדבים אחרים וטייסים שהוכשרו לפני כן בארץ.



הטייס לבושו וציודו

חדר מיוחד המוקדש לדמותו של הטייס- לבושו והמערכות שנועדו להגן עלו ולאפשר לו לפעול בכל גובה ומצב טיסה. בחדר מניקינים של טייס הניסוי אל"מ דני שפירא, טייס הקרב אל"מ גיורא אפשטיין, ואל"מ עודד מרום. כמו כן לבושו של טייס מתקופת מלחמת העולם השניה. פינה מיוחדת מוקדשת לנשים הטייסות- רחל מרקובסקי הטייסת הראשונה בארץ, ויעל רום הטייסת הראשונה בחיל האויר ואחרות.

כמו כן תצוגה של כובעי טיסה וקסדות ממלחמת העולם הראשונה ועד ימינו.



כיבוש החלל
לטילים ולחלליות אשר שמשו למבצעי החלל הראשונים, כמו לטייסים הראשונים שיצאו למבצעים אלה, מוקדש חדר מיוחד. רקטות V-2 וונגארד, רדסטון ואטלס, טיטאן וסויוז כמו משגר החלל הענק סטורן 5. בפני המבקר מוצגים בעזרת דגמים שלבי הטיסה לעבר ירח, ומערכות הנחיתה עליו בעזרת נחתת LEM והחזרה לכדור הארץ.
 תצוגה מיוחדת מוקדשת לאילן רמון ולאנשי צוות מעבורת החלל קולומביה במשימה STS-107 אשר הסתיימה טרגדיה. בתצוגה ספרים, בולים, מעטפות, מטבעות ומזכרות אחרות שהוצאו לזכר הטיסה והאסטרונאוטים. 

כמו כן מוצגים לוחות ועליהם כל הלויינים אשר שוגרו על ידי ישראל- לוייני ביון ותקשורת, לוייני סטודנטים ולוייני מכ"ם ומחקר.

 
חדר מיוחד מוקדש למנחת המטוסים בראשון לציון, וחוג הטיסנאות אשר החל את הפעילות במנחת מראשיתו בשנת 1986.

  

פארק המטוסים

  
 

מטוסי המוזיאון לתעופה וחלל

 התעשיה האוירית לישראל  כפיר גדרות


מטוס הכפיר יוצר על ידי מפעל להב של התעשיה האוירית לישראל. במהלך השנים פותח המטוס בדגמי משנה רבים.  כפיר גדרות הוא דגם שנועד לשפר את כושר התמרון של המטוס על ידי שינויים בשפות ההתקפה של מטוס והוספת גדרות בחרטום ובצידי תא הטייס. המטוס, שהיה ממקבץ הייצור השני, נכנס לשרות טייסת 101 "טייסת הקרב הראשונה" (בצילום למטה) בשנת 1976  ועם כניסת מטוסי הכפיר 2-C לשרות הועבר הכפיר לטייסת העמק ברמת דוד. שם בוצעו עליו שינויים שהפכו אותו לכפיר גדרות. המטוס הועבר לאחר מכן לשרות טייסת אחרת בבסיס חיל האויר בחצור.


בשנת 1985 הוחזר המטוס לתעשיה האוירית שם הותאם לדרישות הצי האמריקני. הכפיר שימש כמטוס ביום אויב בטייסת  VF-43 Challengers בבסיס Oceana . בשרות טייסת זו קיבל את המספר  999726 ונשא על חרטומו את הספרות 06. במרס 1988 עם תום תקופה ההחכרה הוא הוחזר לארץ ואוחסן בבסיס עובדה. באדיבותו של שר הביטחון, שאול מופז, נתרם המטוס למנחת בראשון לציון ולאחר ששופץ והוכן לתצוגה הועבר למקום.

גלוסטר 7.T מטאור


הגלוסטר מטאור הוא מטוס הקרב הסילוני הראשון אשר נכנס לשרות חיל האויר הישראלי. בשרות היו מטוסים חד- ודו-מושביים. שני המטוסים הראשונים שהיו מדגם 7.T לא חמושים לאימון, הגיעו לבסיס רמת דוד ביוני 1953 ונכנסו לשרות טייסת הסילון הראשונה. המטאור הנמצא במוזיאון התעופה והחלל, הוא דגם אימון לא חמוש, שנרכש בשנת 1955 מעודפי חיל האויר הבריטי והיה המטוס החמישי אשר נכנס לשרות חיל האויר הישראלי. בחיל האויר הוא כונה "צפע" והוסב למשימות צילום על ידי התקנת מצלמות בגחונו. לאחר שטייסת הסילון הראשונה הכניסה לשרות את מטוסי המירז' הועבר המטוס לטייסת 107 ושימש כמטוס הסבה ואימון מתקדם.  לאחר מכן הופעל בטייסת "אבירי הצפון" כמטוס הסבה למטוסי הווטור הדו-מנועיים. המטוס הובא למנחת בראשון לציון, שופץ והותאם לתצוגה קרקעי.

 

פוטז .170.CM  פוגה מגיסטר

הפוטז CM.170 פוגה מגיסטר הוא ממטוסי הסילון הנאים ביותר שפותחו בעולם. המטוס הדו-מנועי ודו-מושבי, תוכנן כמטוס אימון והסבה לטייסי סילון. מטוסים מדגם זה יוצרו במפעל בדק מטוסים אשר הסב את שמו לאחר מכן לתעשיה האוירית לישראל ונכנסו לשרות בית הספר לטיסה בדגם הבסיסי ובדגם המשופר שכונה "צוקית".

 
המטוס במוזיאון התעופה והחלל נרכש בארה"ב והוטס לישראל על ידי המהנדס והטייס אביב סופר. המטוס חנה בחיפה אולם בשל מגבלות שהטיל מנהל התעופה האזרחית בלחץ חיל האויר, היה על הבעלים להעביר את המטוס לרבת עמון, לימסול ועוד. לאחר שנים בהם לא נראה היה כי רשויות התעופה יאפשרו למטוס, העלו אנשי המוזיאון אפשרות להעביר אותו לתצוגה סטאטית במנחת בראשון לציון. ואכן סופר נאות לתרום את המטוס הכסוף, הנושא עדיין את צבעי בית הספר לטיסה של חיל האויר הצרפתי והוא הועבר למנחת למוזיאון התעופה והחלל בראשון לציון.

בריטן-נורמן A2-BN איילנדר


הבריטן-נורמן A2-BN איילנדר הוא מטוס דו-מנועי אשר נועד להטסת עשרה נוסעים ואנשי צוות. הוא פותח בבריטניה וזכה לפופולאריות רבה בעולם. בארץ הוא הופעל מראשית שנות השבעים על ידי מספר רב של חברות. המטוס במוזיאון התעופה והחלל היה בשרות חברת נשר, אשר הפעילו אותו משדה דב בתל אביב ומהרצליה לטיסות תיור וטיסות מיוחדות. עם הפסקת פעיעילות החברה נרכש המטוס והועבר למוזיאון לתעופה וחלל, שם שופץ והותאם לתצוגה סטאטית. זהו אחד המטוסים החביביו במיוחד על בני נוער היכולים לשבת בתא הטיס או להכנס לתא הנוסעים ולחוות את הטיסה.

פייפר 23-PA- אצטק


פייפר  23-PA- אצטק הוא מטוס תיור דו-מנועי בעל שישה מקומות. הוא נכנס לשרות בארץ בשנות השישים והופעל על ידי חברות ובעלים פרטיים רבים. המטוס במוזיאון התעופה והחלל (באכסון) היה בשרות חברת נשר ושימשו להדרכה במטוסים דו-מנועיים לטייסי המטוסים הקלים. הוא הועבר למוזיאון לאחר הפסקת פעילות החברה נמצא באכסון עד לשיפוצו והכנתו תצוגה.

רוטן לונג EZ


אחד המטוסים המענינים ביותר בפארק המטוסים של המוזיאון לתעופה וחלל הוא הרוטן לונג EZ. זהו מטוס חד-מנועי בעל תצורת קאנרד (ה"זנב" נמצא לפנים) , אשר פותח על ידי ברט רוטן- המתכנן הידוע. המטוס הדו-מושבי עשוי חומרים מרוכבים. הוא נרכש על ידי חברת אירונאוטיקס אשר הסירה ממנו את מכשירי הטייס תוך כוונה להפוך אותו למל"ט- מטוס ללא טייס ולבחינת מערכות שליטה ובקרה. לאחר שניסויי התקנה והבחנה הסתיימו נתרם המטוס המיוחד לקו המטוסים של המוזיאון.

זנאייר  CH-701


מטוס הזנאיירCH 701  אשר הגיעו לישראל בשנות התשעים סימנו דור חדש של מטוסים זעירים בעלי תא סגור, אשר הצטיינו בביצועי המראה ונחיתה קצרים במיוחד. המטוס הדו-מושבי והחד-מנועי אשר פותח על ידי כריס היינץ מחברת זנאייר אירקרפט קומפני, המריא לראשונה בשנת 1986. למטוס דשים קדמיים המאפשרים טיסה במהירות נמוכה במיוחד, עובדה המקלה על המטוס לפעול במסלולים קצרים במיוחד. למרות זאת מהירות המטוס נשמרת במגבלות של המטוסים הזעירים. מטוסי זנאייר נרכשו כקיטים והורכבו בארץ או נרכשו כקיטים מוכנים מהמפעל 
צ'כיה. המטוס מונע במנוע רוטקס בעלי הספק של 64,80 או אף 100 כ"ס, וכן מועי ג'בירו ואחרים. שני מטוסים מדגם זנאייר מוצבים כ"שומרי השער" בכנסה למנחת ובכנסיה הצפונית למוזיאון. המטוסים הופעלו תקופת מה על ידי חברי המנחת ונתרמו למוזיאון לשם תצוגה.

 ראנס 12-S אייראייל


ראנס 12-S אייראייל הוא מטוס זעיר משקל,  דו-מושבי וחד-מנועי אשר נכנס לשרות בישראל בראשית שנות התשעים . המטוס הוא בעל מבנה צינור, עליו מורכב גוף המטוס ומעליהן הכנפיים והמנוע. כן הנסע שלו בעל גלגל חרטום, תא הטייס שלו רחב והוא מאפשר ראות טובה לפנים ולצדדים. המטוס זכה לפופולאריות רבה בעולם והגיע גם לישראל כאן הופעל ממנחתים ושדות תעופה רבים. מן הדגם הבסיסי פותחו מספק דגמי משנה בעלי מנועים ומערכות משופרות.  המטוס מונע במנוע רוטס מדגמים שונים בעלי 50 עד  80 כ"ס. המטוס היה בשרותו של בעלים פרטייים לפני שנתרם לאוסף מטוסי המוזיאון לתעופה וחלל.

ג'יימסון 1-RJJ ג'יפסי קווין


ג'יימסון ג'יפסי קווין הוא מטוס חד-מנועי וחד-מושבי אשר פותח בארץ עבור חובבי המטוסים מבניה עצמית. המטוס מונעג במנוע קונטיננטל בעל הספק של 65 כ"ס, והמבנה כולו עשוי אלומיניום.  כן הנסע של המטוס בעל גלגל חרטום והראות מתא הטייס מעולה. קיט לבניית המטוס נרכש בשנות השמונים על ידי אביב סופר, מהנדס וטייס פרטי אשר השלים את בניית המטוס והטיס אותו תקופת מה. לאחר מכן היה המטוס הקטן מונח ברמת דוד לפני שאביב תרם אותו למוזיאון.מטוסים ללא טייס:

התעשיה האוירית לישראל "סרצ'ר 2"


ה"סרצ'ר 2" (מכונה "כוכב לבן" בצה"ל) הוא מל"ט מן הדור השני שפותח על ידי מפעל מלט בתעשיה האוירית לישראל. פיתוח ונתוניו הותאמו לדרישות המבצעיות שהעלו חיל האויר והמודיעין של צה"ל לאחר מלחמת של"ג בשנת 1982.  המל"ט העשוי מחומרים מרוכבים, הופעל על ידי טייסות של חיל האויר החל משנת 1992 ולאחר מכן גם טייסת מיוחדת של והמודיעין בנפרד עד שפעילותן אוחדה. הסרצ'ר נכנס לשרות צבאות וחילות אויר רבים בעולם וביצועיו זכו להדים חיוביים רבים.

מטוסי נוספים הגיעו לרשות המוזיאון ונמצאים בהכנות לתצוגה.

דגם של "שביט 2"



ה"שביט 2" הוא רקטה מטאורולוגית אשר פותחה בשנות השישים על ידי רפא"ל- הרשות לפיתוח אמצעי לחימה, בימים בהם פתחו מהנדסים גרמניים שעבדו בשרות תעשית הטילים המצרית, טילי קרקע-קרקע אשר איימו על ישראל. כדי לעשות רווח מדיני החליטה ישראל להקדים של המצרים בשיגור טיל מטאורולוגי מתורת ישראל. ואכן ב-5 ביולי 1961 כחודש לפני המצרים, שיגרה ישראל את השביט 2 לחלל. היה זה למעשה רקטה מאולתרת אשר לא השיגה את מטרותיה, לבד מן ההישג התעמולתי. למרות הכתוב רקטה זו מסמלת את כניסתה של ישראל לעידן החלל. הדגם של הרקטה הדו-שלבי, נבנה בקנה מידה מלא ונצבע בצבעים בהם נצבעה הרקטה המקורית.

 








מנועים

מנוע פראט אנד וויטני JT-9
מנוע הטורבו-מניפה מסוג פראט אנד וויטני הוא מנועם של מטוסי הבואינג 747 לדגמיהם. המנוע במוזיאון היה בשרות חברת אל על ונתרם בשנת 2008 על ידי מנהל מחלקת התחזוקה, מוטי סונסינו, עם הוצאת מטוסי הבואינג 747-200 משרות.



מנועי בוכנה מתוצרת אווקו לייקומינג
 

 
 

 

 

 

 

 

 
 
 

מבצעים מיוחדים
לגולשי האתר

ספר חדש:



פרשי האויר
מעל
ארץ הקודש

לוחמה אוירית בשמי ארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה 1918-1914

כל המבצעים, המטוסים, והטייסים במלחמת העולם במזרח התיכון

מחיר מיוחד לגולשי האתר:
 85 ש"ח
(כולל אריזה ומשלוח)
במקום 128 ש"ח בחנויות


שלח צ'ק וקבל את הספר לביתך



רכוש את

אנציקלופדיה  יפעת

לתולדות התעופה והחלל בישראל




כל האנשים והמטוסים, המלחמות והאירועים, חברות התעופה והמטוסים הקלים, גלשנים ודאונים, רקטות וטילים משנת 1913 ועד היום, בתמליל מפורט ובצילומים

 מבצע מיוחד לגולשי האתר:
 70 ₪ לדיסק
DVD

100 ₪ לדיסק-און-קיי.

שלח צ'ק
לבאויר פרסומי תעופה וחלל

ת"ד 8460 ראשון לציון 75183

והדיסקים ישלחו אליך

מחיר מיוחד לרוכשים מוסדיים.

 

   רוח רפאים
    מעל קהיר

חיל האויר הישראלי במלחמת   ההתשה 1970-1967

המחקר המקיף ביותר על פעילות חיל האויר במלחמת ההתשה, כולל תיאור קרבות אויר ומבצעי הפצצה, הלחימה בסוללות הטילים ובטייסים הרוסיים, מבצעים מוסקים, פיתוח מערכות נשק ועוד.

מעל 1160 עמודים

מחיר מיוחד לשני הכרכים:

150 ₪

 

 

באויר ובחלל
טלפון: 054-7638861   דוא"ל: dannyshalom10@walla.co.il