המוזיאון לתעופה וחלל בראשון לציון נועד להיות מרכז חינוכי בתחומי התעופה והחלל, לבני נוער, צעירים ומבוגרים. המטוסים של המוזיאון מוצגים בפארק התעופה והחלל ותצוגות נערכות במבנה מקורה בו מוצגת התערוכה המרכזית בחדרים.
התצוגה הראשונה שנפתחה ביום העצמאות 2013 עסקה ב-100 שנות תעופה וחלל בארץ. אלפי אנשים כבר ביקרו במוזיאון והתור לביקורים מאורגנים הולך וגדל.
אנשי המוזיאון עורכים סדנאות לתלמידי הגנים, בתי הספר ומוסדות מיוחדים, וכן יחידות צה"ל. כמו כן נערכות הרצאות וסדנאות שנועדו להביא את נושא הטיס והחלל לתודעתם של בני נוער. במהלך הפעילות עוסקים בני הנוער בבניית דגמי מטוסים, צביעת ציורים, בניית דגמי חלליות וטילים.
אתם מוזמנים לבקר במוזיאון וללמוד על הצעדים שעשה האדם בכיבוש החלל.
לתיאום ביקורים: דני שלום מנהל המוזיאון לתעופה וחלל 0547638861
המוזיאון לתעופה וחלל הוקם ביוזמתו של דני שלום, חוקר תולדות התעופה והחלל בישראל וטייס לעת מצוא. ביוזמתו הוחל באיסוף מטוסים וחלקים, הוכנו מוצגים ואנשי תעופה רבים נרשמו והסכימו לתרום מאוספיהם. כך נבנה אוסף מרשים הכולל (בשנת 2016) כעשרים מטוסים, אלפי מוצגים, מאות דגמים, חליפות טיסה, מנועים ומוצגים רבים אחרים.
מספר דני שלום: "השלב הראשון היה כאשר התחלנו באיסוף מטוסים אותם הבאנו לשטח המוזיאון והכנו לתצוגה. בראשית שנת 2013 רכשנו את המבנה הראשון, שכלל שמונה חדרים ומסדרון, והוחל בשיפוצו. הרבה מאד מאמצים נדרשו להקמת המוזיאון- לבד מההוצאה הכספית הגדולה ברכישת מוצגים והבאתם לשטח התצוגה נדרשנו לפעילות רבה בתחומי הכתיבה הגרפיקה והכנת המוצגים"
עודד רייסמן, מנהל המרכז הארצי לתעופה ספורטיבית בראשון לציון, נרתם לפרויקט, וללא התלהבותו לא ניתן היה להקים את המוזיאון. הסיוע שלו היה רב בהכנת התשתיות עיצוב המקום ושותפות מלאה לפרויקט כולו. אוסף המוזיאון: אוסף המוזיאון כולל עשרות אלפי צילומים, קלטות של סיפורי טייסים, אלפי מסמכים, עשרות ציורים מקוריים מתולדות התעופה בישראל וכן אלפי ספרים בנושאי התעופה והחלל בארץ ובעולם. כל אלה ממתינים להרחבת מבנה המוזיאון כדי שניתן יהיה להעמיד אותם לשרות הציבור לשם עיון ומחקר. כמו כן עוסקים אנשי המוזיאון בבניית דגמים של מטוסים לשם תצוגה.
המוזיאון נפתח באופן רשמי ונחנך ביום העצמאות תשע"ג, 16 באפריל 2013, בשנת ה-100 לתעופה בישראל על ידי ראש העיר ראשון לציון ונכבדים אחרים. המוזיאון קטן עדיין במימדיו, והאוסף של המוצגים הולך וגדל. בשבועות האחרונים נעשות עבודות פיתוח נרחבות בסביבת המוזיאון לקראת הקמת פארק המטוסים המורחב. כמו כן הוספנו מטוסים, מנועים ומוצגים חדשים, עליהם נכתוב בתקופה הקרובה. אנו בתהליכי רישום עמותת מוזיאון התעופה והחלל, כדי למסד את הפעילות בצורה חוקית ומסודרת.
100 שנות תעופה וחלל
התצוגה במוזיאון כולל תצוגה חיצונית של מטוסים ומנועים וכן תצוגה פנימית בחדרים מקורים. התצוגה החיצונית כוללת את אוסף המטוסים של המוזיאון אליו יתווספו מטוסים נוספים בחודשים הקרובים. בחדרים מוצגים ציורים ודגמי מטוסים.
התצוגה הפנימית כוללת תשעה חדרי תצוגה מחולקים לתת-נושאים. חלק מן התצוגה נועד להיות תצוגה מתחלפת לפי נושאים נבחרים.
נושאי התצוגה:
תעשיות התעופה והחלל בישראל התצוגה סוקרת את התפתחות תעשיות התעופה משנות השלושים ועד היום, כולל גלשונים ודאונים, מטוסי תובלה ומטוסי קרב, רקטות, טילים ולויינים ועוד.
לוחמה אוירית בשמי ישראל התצוגה מציגה את הפעילות האוירית הרבה בתחום הצבאי שהתנהלה בשמי הארץ ממשלחמת העולם השניה, דרך שנות המנדט הבריטי, מלחמת העולם השניה. כמו כן פעילות התעופה מאז הקמת מדינת ישראל ועד ימינו, כולל מטוסי קרב ומפציצים, מטוסי תובלה וסיור ועוד.
מכדורים פורחים ועד ספינות אויר התצוגה סוקרת את התפתחות התעופה הקלה מן האויר מהמונגולפייה עד ספינות האויר הגדולות של הגראף צפלין.
ראשית התעופה בעולם אוטו ליליאנטל בישר את ראשיתה של הגישה המדעית לתעופה, אשר הגיעה לשיאה בטיסתם של האחים רייט, במטוס מאויש, כבד מן האויר וממונע אשר היה גם בעל כושר ניהוג ושליטה.
חלוצי התעופה בארץ ישראל
הצרפתים באים - המטוסים הראשונים הגעו לארץ בשנת 1913 כחלק ממסע אויר מפריז לקהיר. אחד מבין המטוסים נחת בגלל תקלה בתורכיה, ושני האחרים היו הראשונים אשר טסו בשמי הארץ – מישור החוף וירושלים.
טרגדיה תורכית - נסיונות שערכו התורכים להציג את יכולתם בפני ההמון העותמני והעברי הסתיימו למרבה הצער במפח נפש: שניים מבן המטוס התרסקו, אחד בהאון והשני בחוף יפו בעוד המטוס השלישי הצליח להגיע לקהיר לאחר שהושט בספינה לביירות.
ראשית הדאיה בישראל
מהנדסים וחובבי תעופה אשר הגיעו לישראל מגרמניה בשנת 1935 היו מבשרי הגלישה והדאיה. בולט בין אלה היה אמיל פוהורליה (פורן), אשר תכנן ובנה את הגלשון הראשון בארץ. מחנות דאיה החלו בגבעת בנר, בחוף בת ים ובכפר ילדים.
בתי ספר ראשונים לטיסה
המחלוקות הפוליטיות בין ההגנה לאנשי בית"ר והאצ"ל לא דילגו על תחום הטיסה. בית הספר לטיסה "שרות אויר א"י" שהוקם והופעל על ידי אנשי האצל היה הראשון שהכשיר טייסי במטוסים ממונעים. הקורס הראשון הסתיים באפריל 1939. אנשי ההגנה הקימו את חברת אוירון שפתחה קורס מיוחד לטייסים שקבלו את כנפיהם בסוף שנת 1939.
ימי המנדט הבריטי בינתיים הפעילו שלטונות המנדט הבריטיים מספר טייסות אשר פעלו נגד הפורעים הערביים כחלק משיטה לשלוט על הארץ מן האויר. המטוס הופעלו ממספר שדות תעופה שהעיקרי בהם היה ברמלה.
טכנולוגית הטיסה באויר ובחלל כיצד מטוסים ממריאים, סוגי מנועים- ממנוע בוכנה דרך מנוע סילון ועד מנוע הקררקטה מוצגים בחדר זה. כמו כן סוגים עיקריים של מטוסי- ממטוסים בעלי שתי כנפיים ועד מטוסי בעלי כנף משוכה לאחור, משוכה לפנים, כנף דלתא ולבסוף המטוסים החמקניים לסוגיהם.
תעופה אזרחית בישראל אוירון, נתיבי אויר א"י ואחרות, פעלו בארץ כבר בשנות השלושים. עם קום המדינה הוקמה חברת אל על וארקיע ירשה את ציודה ומטוסיה של חברת אוירון. מטוסי חברות אלה מוצגים בצילומים ודגמים.
כמו כן מובא בצילומים סיפורו של נמל התעופה בלוד אשר הוקם בשנת 1936, ומבנה הטרמינלים שלו, כמו מסלוליו שינו את דמותם ללא הכר.
בית הספר לטיסה מטוסים העיקריים של בית הספר לטיסה במגמה הראשוני מוצגים בציור ובדגמים.
65 שנה לחיל האויר הישראלי
ראשיתו של חיל האויר הישראלי בשרות אויר אשר הוקם בסוף שנת 1947. עם הקמת המדינה יכול היה חיל האויר הישראלי להפעיל טייסות קרב והפצצה, טייסות קישור ותובלה ולמלא את משימותיו במקצועיות רבה. זאת הודות לפעילותם של נשי המח"ל מתנדבים אחרים וטייסים שהוכשרו לפני כן בארץ.
הטייס לבושו וציודו
חדר מיוחד המוקדש לדמותו של הטייס- לבושו והמערכות שנועדו להגן עלו ולאפשר לו לפעול בכל גובה ומצב טיסה. בחדר מניקינים של טייס הניסוי אל"מ דני שפירא, טייס הקרב אל"מ גיורא אפשטיין, ואל"מ עודד מרום. כמו כן לבושו של טייס מתקופת מלחמת העולם השניה. פינה מיוחדת מוקדשת לנשים הטייסות- רחל מרקובסקי הטייסת הראשונה בארץ, ויעל רום הטייסת הראשונה בחיל האויר ואחרות.
כמו כן תצוגה של כובעי טיסה וקסדות ממלחמת העולם הראשונה ועד ימינו.
כיבוש החלל לטילים ולחלליות אשר שמשו למבצעי החלל הראשונים, כמו לטייסים הראשונים שיצאו למבצעים אלה, מוקדש חדר מיוחד. רקטות V-2 וונגארד, רדסטון ואטלס, טיטאן וסויוז כמו משגר החלל הענק סטורן 5. בפני המבקר מוצגים בעזרת דגמים שלבי הטיסה לעבר ירח, ומערכות הנחיתה עליו בעזרת נחתת LEM והחזרה לכדור הארץ. תצוגה מיוחדת מוקדשת לאילן רמון ולאנשי צוות מעבורת החלל קולומביה במשימה STS-107 אשר הסתיימה טרגדיה. בתצוגה ספרים, בולים, מעטפות, מטבעות ומזכרות אחרות שהוצאו לזכר הטיסה והאסטרונאוטים.
כמו כן מוצגים לוחות ועליהם כל הלויינים אשר שוגרו על ידי ישראל- לוייני ביון ותקשורת, לוייני סטודנטים ולוייני מכ"ם ומחקר.
חדר מיוחד מוקדש למנחת המטוסים בראשון לציון, וחוג הטיסנאות אשר החל את הפעילות במנחת מראשיתו בשנת 1986.
|