x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 
 
 
פרח בן -דוד "משחקים לחיים"
 
 
 
    דף הבית
    אודותיי
    English
    פרסומים פרסים ומכתבי תודה
    משחקים
    משחקים לרכישה
    סדנאות
    ליועצות
    משחקי הכרות
    פעילויות בכיתה
    למידה ומשחק
    ניהול רגשות דרך קריקטורות
    "יומני היקר" פעילות עם מתבגרים
    הרצאות על אינטליגנציה רגשית נמוכה
    משחק מתנה "מונופול משפחתי"
    משחק מתנה "מעגל שאלות"
    משחק מתנה "בינגו"
    משחק מתנה "בינגו מבחנים"
    משחק מתנה "עבר, הווה עתיד"
    משחק מתנה "הסוכריות"
    משחק מתנה "רבעיות לחיים"
    משחק מתנה "משחק זיכרון ציוני"
    משחק מתנה "ניבים לחיים"
    משחק מתנה "דילמות לחיים"
    משחק מתנה " הרע במיעוטו"
    יוגה צחוק
    סיכומיי הרצאות
    ספרות מומלצת
    סרטונים
    מתכונים
    הפורום של פרח
    צור קשר
    צ'אט משחק לחיים
    תמונות
 
רעיונות למורים, יועצים והורים שרוצים "לתבל "את הלימוד במשחק והנאה.
 
חידונים -  שימוש במשחקי חידון על מנת לבחון ידע. ניתן להשתמש במודלים של משחקי טלוויזיה- גלגל המזל, טריוויה, מי רוצה להיות מיליונר, זה הסוד שלי, 9 בריבוע,,בינגו שניצל בורשט...ועוד

 
תחרות סרטי וידיאו -  לחלק את הכיתה לקבוצות ולתת לכל קבוצה לצלם סרט בעזרת פלאפון של אחד מחבריה, , להעלות את הסרט למחשב ולהציגו לפני הכיתה.

עיתון קיר - המורה מחלק לתלמידים תפקידים שונים מרשימת תפקידי מערכת עיתון: כתבי מערכת, כתבי שטח, עורכים, מאיירים, פרסומאים... התלמידים אוספים חומר בנושאים שונים, ויוצרים יחד עיתון- קיר- כיתתי.

[ניתן למצוא רעיונות נוספים בדפים האחרונים של כרכיי הפעלופדיה ]

 

דיון - ניתן לשכלל דיון לדוג', ע"י זריקת  כדור וכל מי שתופס אותו צריך להביע את דעתו...


השלמת הסיפור -
המורה מספר סיפור אך לא מספר את סוף הסיפור המשתתפים כותבים אופציות לסוף הסיפור ומציגים.

הייד פארק -
בדומה לבית משפט , אך ישנן 2 קבוצות ולכל קבוצה יש צד בעניין. הקבוצות מכינות את הטיעונים שלהם וכל פעם נציג אחר עולה וטוען לטובת קבוצתו. אנשים שתומכים בצד השני בעקבות טיעון כלשהו עוברים לצד השני ומצטרפים למאבק שלהם.

תלמידים מספרים - לבקש מהתלמידים כשיעורי בית להביא איתם משהו מהבית שימחיש את נושא הפעולה לדוגמא אם עושים פעולה על ציונות ניתן לבקש מהם להביא איזשהו חפץ/ תמונה מהבית שיספר סיפור ציוני.

 
כתבי סתרים - לכתוב סיפור/ שאלה/ משימה בכתב סתרים ורק לאחר שהחניכים  פותרים את כתב הסתרים , יכולים לדון בסיפור/ לפתור את החידה או לענות על השאלה.

משחקי מסלול/ לוח - כגון: מונפול , סולמות ונחשים, קורידור  צוללות

 ובכלל - כל משחק לוח שאתם מכירים ושיחקתם בו אי פעם ניתן להפוך אותו למשחק שהוא מרכז הפעילות. ניתן להכין משחקים שונים הכוללים בתוכם משבצות/ כרטיסיות של קבלת מידע חדש, משבצות/ כרטיסיות של משימות לביצוע, משבצות/ כרטיסיות של שאלות.

את הלוח עצמו ניתן לעשות על מספר בריסטולים, על הריצפה עם גירים/ מסקנטייפ וכן לעצב בצורה שקשורה לנושא המשחק – כגון פירמידה כשמדובר ברשויות, וכו'..

ניתוח שירים ואנקדוטות - ניתוח של שירים ואירועים על מנת ללמוד משהו על הנושא/ התקופה . .

משחק תפקידים - דמויות, סיטואציות ודילמות,,,ניתן לערוך זאת דרך הכיסא הריק – מציבים כיסא ריק וכל אחד שרוצה לשחק את הדמות יכול לשבת בכיסא לשחק עד שמישהו יחליף אותו שטן מלאך – משחק תפקידים כאשר יש מי שמייצג את הדרך הלא טובה ומי שמייצג את הדרך הטובה – מנסים לשכנע.חידות בציורים "לצייר מושגים", מעולה לרענון החומר..ספר / סיפור ניתן לבחור בספר ובתוכנו אנו קוראים על נושא הפעילות או שמוסר ההשכל של הספר מתאים לנושא הפעילות. ניתן לקרוא בהמשכים כל זמן המערך. ניתן לשלב חלקים לאורך הפעולה. ניתן לתת חלקים מן הסיפור ומשימת החניכים היא לסדר לפי הסדר הנכון ואז נבדוק האם הם סידרו נכון את הסיפור. "החבילה עוברת" משפט מבוים.....סרט סרט שקשור לנושא..פעילות רחוב

משאל רחוב- לפתיחת פעולה שלחו את החניכים למשאל רחוב בנושא חפש את המטמון  תחנות ידע וכו...

רעיונות ומשחקים לפתיחת נושא/ חזרה על החומר/ רענון מושגים וכו':

בינגו - מחלקים לתלמידים לוח בינגו המכיל מילים הקשורות לנושא שלמדנו. החונך בוחר באקראי מושגים שכתובים בלוחות הבינגו, התלמיד הראשון שכל המושגים מופיעים אצלו בדף - זוכה. תוך כדי מציינים מה משמעות כל מושג, ומרעננים את מה שלמדנו בשיעור.

טריוויה - כל אחד בתורו שואל "שאלת טריוויה" שקשורה לשיעור את כל המשתתפים האחרים. מי שיודע את התשובה מקבל נקודה והראשון שמגיע למספר מסוים של נקודות- מנצח.

טלפון מתוקן - (לרענון החומר/ מערך על חופש הביטוי )אחד המשתתפים אומר מילה שקשורה לנושא שלמדנו והבא אחריו מוסיף לה מילה משלו הקשורה למילה שנאמרה. כך ממשיכים להוסיף מילים עד שמישהו מתבלבל בסדר או שאינו זוכר את כל המשפט.לדוגמה : חופש, הביטוי, היא, זכות , חשובה, מאוד, והיא.

גלגל המזל - התלמיד בוחר מושג, רושם קווים כמס' האותיות על הלוח, התלמידים צריכים לנחש אותיות שנמצאות במושג, ולבסוף את המושג עצמו.
 
כולם שווים - חידון אמריקאי כך שלכולם יש כרטיסים עם כל
התשובות א/ב/ג/ד/ה כל אחד מרים את התשובה הנכונה לפי דעתו.מנפים את העונים לא נכון.

פנטומימה... מחלקים את הכיתה לקבוצות, בוחרים מושגים שקשורים לנושא השיעור (כחזרה). בוחרים תלמידים שיציגו בפנטומימה את המושג- והקבוצות ינחשו מהו...

מי רוצה להיות מיליונר  משחק הזיכרון

אוריגאמי - באתר "סנופי" ( בכתובת: http://www.snopi.com/Origami/origami.asp )

ניתן למצוא הנחיות להכנת קיפולי נייר, או "אוריגאמי" ביפנית..

ניתן להעביר פעילות זו כפתיח בפעילות שמדברת על מסגרות ועל הצורך בחוקים (כדי שתיווצר צורה ע"י קיפול הנייר- יש לעקוב אחרי הכללים).

או כפתיח חמוד לשיעור שמדבר על רשויות (כמו שהאוריגאמי בנוי שלב אחר שלב, כך החוק נבנה בשלבים שונים: חקיקה בכנסת, יישום ע"י בתי המשפט, ואכיפה ע"י המשטרה).

 
רעיונות לנושאים שדורשים קצת "הרצאה":

חפש את המטמון - כשרוצים להעביר נושא שדורש "הרצאה", ואין כוח להרצות, ניתן להשתמש במשחק זה, ליצור כתבי חידה וכו'- וכך התלמידים מקבלים את המידע בצורה מעניינת ופחות אינפורמטיבית.

חבילה עוברת" - אפשר להשתמש במשימות שתשימו בחבילה כ"תירוץ" להעברת חומר יבש, בדומה למשחק חפש את המטמון.

עמידה על עיתון - משחק שיכול לשמש פתיח לנושא חשיבות הקניין, התחום הפרטי שלי וכו'.
מחלקים את הקבוצה לזוגות (עדיף בנים עם בנים ובנות עם בנות). הזוג עומד על דף עיתון כאשר בכל סיבוב מצמצמים את המקום של השטח שעליו הם עומדים. מנצח הזוג שמצא פיתרון לעמוד על השטח הקטן ביותר.

כסאות מוסיקליים - המסר: חשיבות הקניין, התחום הפרטי שלי וכו'.

ציור משותף - פעילות שמדברת בכלל על הצורך במרחב פרטי, ללא התערבות אחרים, וממנה ניתן לצאת לחשיבות קניינו של אדם.

ניתן לבצע את הפעילות עם סוגי צבעים שונים כמו: לורדים, צבעי פחם, גירים צבעוניים, צבעי מים וצבעי גואש. מחלקים לחניכים דפים  (עליהם לרשום את שמם על הדפים) ואומרים להם שעליהם לצייר את "הציור היפה ביותר שציירו מעולם"... לאחר 5-6 דקות ציור, עוצרים אותם , אוספים את הדפים ומחלקים אותם מחדש בין החניכים כך שאף חניך לא יקבל את הציור איתו התחיל. החניכים ממשיכים את הציורים של חבריהם, ושוב- אחרי 5 דק' מחליפים בין הציורים.

בסופו של דבר מחזירים את הציורים לבעליהם המקוריים, שמאוכזבים בד"כ מהתוצאה של הציור המשותף... הרעיון הוא שיש איזשהו תחום שבו אנו מוצאים את עצמנו באים לידי ביטוי ואליו אנו לא מעוניינים שאחרים יכנסו ויתערבו מבלי לבקש רשות- בדיוק כמו הקניין שלנו, הבית...

הכיסא הריק - הכיתה יושבת במעגל. במרכז עומד תלמיד. כל הכיתה יושבת על הכיסאות אך יש כיסא אחד ריק. המטרה לא לתת לתלמיד שעומד במרכז להתיישב בכיסא. לשם כך כל הכיתה נעה עם כוון השעון ומדלגת מכיסא לכיסא על מנת לא לאפשר לתלמיד להתיישב בכיסא.

חידות בלשיות - (לשיעור על משפט פלילי, על הליך החקירה וכו').ניתן למצוא דוגמאות לחידות באתר http://amitweshler.tripod.com/riddles.htm
 

נחש מי אני - אחד המשתתפים בוחר דמות, והאחרים צריכים לנחש מיהי. לשם כך הם שואלים שאלות, שהבוחר יכול לענות עליהן רק ב"כן" או "לא". כך הם יכולים לשאול, למשל, אם זו דמות אמיתית או בדיונית, אם היא עדיין חיה, אם זהו בן או בת, אם בני המשפחה מכירים אותו אישית וכן הלאה. אפשר לגוון את המשחק ולבחור בקטגוריה של חפצים, מקומות או חיות.

ניתן להשתמש במשחק כפתיח לפעילויות על ההליך הפלילי, על חקירות (המשחק הוא "סוג של חקירה").
 
משחק השקרנים - על אשמים, חשודים וכו'.
המטרה היא לענות על שאלות היריב ב'כן' או 'לא', אך בעת ובעונה אחת לעשות תנועה הפוכה בראש (כשאומרים 'כן' מניעים את הראש מצד לצד, כשאומרים 'לא' מניעים את הראש מלמעלה מלטה). כל אחד, לפי התור, שואל שאלה, וצריך לענות עליה לפי הכללים שלמעלה.
 

אמת ושקר - מושיבים את הכתה במעגל.כל תלמיד אומר בתורו שני משפטים אשר קשורים אליו (למשל, חוויות שעבר), כשהאחד אמת והשני שקר ועל הכתה לנחש מהו המשפט הנכון.

אני לוקח איתי לאי בודד...השחקן הראשון בוחר לעצמו חוק, והאחרים צריכים לנחש מהו החוק שבחר לפי דוגמאות שהוא נותן. אם השחקן אומר "אקח איתי פיתה, ולא לחם," "אקח איתי תפוח, ולא מלפפון," "אקח איתי בלון, ולא עפיפון" – החוק הוא שייקח איתו למחנה רק דברים עגולים.

המשחק יכול להוות פתיח חמוד לפעילות על חוקים, כללים ומסגרות.

הפסיכולוג 2-3 ילדים יוצאים החוצה, בינתיים ילדי הכתה בוחרים חוק כלשהו שעל כולם לעמוד בו לדוגמא: כל התשובות לשאלות שישאלו יתחילו באות א'. עונים על התשובות על פי פרטי חייהם של אלה שיצאו החוצה וכו'

הילדים שיצאו חוזרים לכיתה, שואלים שאלות ולפי התשובות הם צריכים לנחש מהו החוק שהכיתה בחרה.
 
משחקי תחרות בין קבוצות:

תופסת צבעים - מומלץ לצאת במשחק הנ"ל למרחב על מנת שירוצו ויוציאו מרץ. כל מי שלא רוצה להיתפס עליו לגעת / להחזיק את הצבע שהתופס הכריז עליו.

כן, לא, שחור, לבן - הקבוצה שואלת שני אנשים מלא שאלות. מטרתם לענות על השאלות ללא המילים כן, לא, שחור, לבן, אפשרי לסבך את המשחק ולהוסיף מילים אסורות.
 
תופסות למיניהם - בתי חולים, עכברים, זנבות, טלוויזיה, חמורים, שרשרת, צבעים, דג מלוח, קדרים באים.
 
משחקי כדור - צריך להביא כדור: 21, עמודו, געגע, כדורגל סיני, מחניים, שמות.
 
כדורגל סיני - עומדים עם הפנים לתוך המעגל עם רגליים מפוסקות כך של כף רגל צמודה לכף רגל של אדם ליד.בתוך המעגל מתחילים להתמסר בכדור בגלגולו על הרצפה. מטרת כל אחד מהילדים היא שלא יצליחו להכניס לו את הכדור בפיסוק. אסור למסור לאנשים שלידינו. מי שעבר הכדור בין רגליו, מסתובב כלפי חוץ המעגל ומשחק עם הגב לכולם , אם עבר הכדור שוב פעם בין רגליו הוא פסול ויוצא מהמעגל.
 
"הרצל אמר".או צ' במקום ג' - מחליטים ש יש לומר במקום האות ג' את האות צ'. אחד הילדים אחראי על חוקי המשחק והוא רושם את הנקודות. דוגמה: יש לומר "בדרך לצניצר עברנו דרך דצניה" (בדרך לגניגר עברנו דרך דגניה). אפשר לשנות אותיות. לא מוכרחים לרשום נקודות.
 

"רגליים- עיניים" - עומדים במעגל (או יושבים) והמדריך מנחה, כאשר הוא אומר "רגליים" כולם מסתכלים על רגליהם. כאשר המדריך אומר עיניים, כולם מביטים על עיני מישהו במעגל. אם שני אנשים מסתכלים אחד על השני הם פסולים. כך עד שנשאר אחרון שהוא המנצח.

ניתן כמובן לפסולים ולתת משימה ממאגר המשימות שיתווסף בסוף.
 
תחרויות בלונים - ניפוח במצבים שונים: עמידה, עמידה רגל על רגל, עמידה על רגל אחת, ישיבה מזרחית, שכיבה, תוך כדי ריצה וכו'.
 

התאגרפות - משחק בזוגות, כל תלמיד מנפח שלושה בלונים, מתחלקים לזוגות, על כל זוג להתאגרף עד לפיצוץ כל הבלונים כאשר כל משתתף אוחז ביד אחת בבלונים שניפח.

תלמיד מנפח בלון. מפזרים בחדר חפצים שונים. על המתחרים לאסוף חפצים תוך כדי שמירת הבלון באוויר ללא מגע בקרקע, מנצח זה שאסף את מספר החפצים הגדול ביותר.
לכל חניך בלון קשור לגבו. על החניך לפוצץ את הבלון של שאר חבריו למשחק תוך שמירה על הבלון שלו. מנצח האחרון שנשאר עם  בלון מנופח. פיצוץ הבלון יוכל בידיים או בסיכה.
 
 

ועוד משימות / סוגי תחרויות - כל תלמיד מקבל 2 טושים והוא  צריך לנקד הכי הרבה את הפנים והידיים מי אוכל הכי הרבה במבה,מי עושה בלון הכי גדול ממסטיק  מי מדבר הכי הרבה זמן בלי הפסקה , שלושה מקלות מרוץ שקים ,נשיפה של צמר גפן הכי מהר עד לקו הסיום

  • מומיה - מי עוטף הכי מהר את הפרטנר  שלו בנייר טואלט ,סוכרייה בקמח ,להשחיל נר לבקבוק פיצוץ בלונים בדרכים שונות הכי מהר,לאפר את ילד או מדריך (סתם לכתוב לו משהו על הלחי)
  • שתי צלחות במבה /קצפת - מי גומר ראשון לאכול כשהידיים קשורות מאחורי הגב. 2 ילדים תפוח אדמה וכף זה המצרכים. עומדים בקו התחלה וקובעים קו סוף והראשון שמגיע הכי מהר
 
 
מוקדש באהבה רבה לזכרו של שמעון בן דוד  ז"ל מעלותיו ואהבתו מלוות אותנו תמיד.