x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 

חברותיי היועצות
 
כאן אשמח לשתף אתכם בסדנאות ובתכנים שונים בהם אני עוסקת.
האתר פתוח, לכן אם ברצונכן לשתף ביוזמה או בפעילות,אשמח לפרסמם בקישור זה או בפורום.
היוזמה ,שאני מציגה כאן כוללת פירוט של חמישה מפגשים אותם העברתי בערבי הורים.
 

הכרטיסיות הן חלק מסדנא שבניתי להורי מתבגרים.
יועצת שמעוניינת לקבל את הסדנא
מוזמנת לשלוח לי מייל לכתובת: perach6@netvision.net.il 
 
להגדלה לחצו על התמונה
 
 
     
 תודתי לגינה דוידוביץ 0526695289 , שאיירה את הקלפים.
 
 
 
א,ב,ג ...המלצות ליועצות
 
 

מאת: פרח בן דוד ,יועצת בחטיבת ביניים.

 אשמח לקבל תגובות באתר www.perach.txt.co.il
 
 

מצורפות המלצות ותובנות, אליהן הגעתי  לאחר הרבה שנות עבודה וצבירת ניסיון.

אני,  עדיין רחוקה מליישם את כולן, אך לפחות יש למה לשאוף...

רשימה זאת מוקדשת לכל היועצות שכבר... וליועצות בתחילת הדרך,עם הרבה איחולים להצלחה וסיפוק בתפקיד הנפלא והמאתגר שבחרנו.
 
אשמח לקבל תגובות בפורום.
 
א - אימוץ: על משקל שירו של אריק איינשטיין "קח לך אישה... "
מומלץ לאמץ ולטפח תלמיד\ה מבית הספר בבחינת  "קחי לך תלמידה ובני לה  בית..." לבחור תלמידה שנראית "אבודה" ולהעניק, לה יחס, לעודד אותה לחזק אותה ולאתגר אותה האימוץ מומלץ ביותר... הסיפוק הוא רב, על אף שמדובר בטיפה בים , ויש המון בנות הזקוקות  לתמיכה ועידוד...
כדאי גם לאמץ מורות חדשות בצוות להקל עליהן את תהליך הקליטה וההתאקלמות בבית הספר 
ובחדר המורים.
 
ב - ביקורי בית: ביקורי בית הם אמצעי נהדר ללמוד על התלמידים ולהכיר אותם, כדאי לערוך ביקוריי בית
בכל המקרים המורכבים.

התלמידים מעריכים מאוד את הביקור ורואים בו אקט של אכפתיות ודאגה לשלומם.

בביקורי הבית בכל פעם אני לומדת משהו חדש, שנותן כיוון נוסף ומימד חדש לטיפול בתלמיד.

[תמיד לבקר בליווי מורה ולהודיע למנהלת על כל ביקור שעתיד להיערך,הדבר חשוב לצרכיי ביטוח].
 
ג - גבולות: בתהליך הטיפולי, חשוב לשמור על גבולות, לשמור על פרטיות רצוי לא לתת את מספר הטלפון הנייד לכול דורש, כי הנגישות התמידית היא לא תמיד טובה ,דווקא השמירה  על פרטיותנו בשעות הערב הופכת אותנו ליותר מקצועיות, כך אנו  מתפנות לעצמנו ,משקיעות בעצמנו ,ומגיעות לעבודה למחרת בבוקר נינוחות ומלאות אנרגיה.
 
ד - דוגמא אישית: אפילו בלי, שנרצה הרבה עיניים מתבוננות ביועצות, ולכן חשוב להקפיד להוות  
"מודלינג חיובי" ,להקפיד על לשון נקייה ,להקרין נעימות אופטימיות,עידוד ואכפתיות בייחוד, כשמדברים על ועם תלמידים. כדאי ככל האפשר לא ללכת רכיל ולשמור, אם אפשר על ניטראליות בלי אינטריגות ו"מחנות".
להיות נוכחות "כאן ועכשיו "להעצים את המורות ולהיות יד ימינה של המנהלת והרכזות, להתעשר מקצועית ,לקרא ולהתעדכן.
 

ה - הומור: חוש הומור חשוב בכול נושא בחיים ובייחוד בתחום שלנו.

 קל מאוד לשקוע בתהומות של רצינות וכובד ראש,לכן, במפגשים עם תלמידי מורים והורים כדאי להשתמש בהומור,
כשובר קרח המקרב בצורה בליתי אמצעית. אם מזדמנת בדיחה טובה רצויי לקחת פסק זמן לחייך ולצחוק.
הצחוק מעודד ומשדר אופטימיות.
 
 ו - ועדה רב מקצועית: חשוב מאוד, בייחוד במקרים מורכבים, לכנס וועדה שתכלול את כול הגופים העוסקים בתלמיד ,הורים,פסיכולוגית,מחנכת,קצינת ביקור סדיר,היועצת הבכירה, מנהלת וכו...
כל הגופים ביחד מאפשרים דיון מפרה ומקצועי לטובת קידום  התלמיד.

הישיבה פותחת דרכי טיפול חדשים וגורמת לזירוז בעליי התפקידים לטיפול בנושא ומאפשרת פיזור אחריות בין כל הגורמים. מומלץ בסיכום כל ועדה כזו לפתוח יומנים לתיאום פגישת מעקב , כי התאומים לפגישה  נוספת מאוד מורכבים, קביעת פגישת המשך גורמת למשתתפים לפעול ביתר מרץ בטיפול במקרה.

 

ז - זמן: לכבד את המשאב היקר הזה ולשמור עליו. חשוב מאוד להקצות זמן ביומן לפגישה שבועית עם המחנכות  הרכזות ועם המנהלת .אם סומכים על ספונטאניות מתברר שאף פעם אין זמן. גם את תוכניות כישורי החיים ,כדאי להגביל בזמן מ... עד... ולא  התוכניות  אינן מסתיימות .


ח -
חירום: כדאי לערוך תוכניות מגירה לשעת חירום על ידי תרשימי הזרימה, שיהיו זמינים ומוכנים כך,
ניתן להתעשת ולתפקד בצורה טובה יותר במצבי לחץ וחירום.
כדאי לרענן נהלים אלו מדי פעם בישיבות הנהלה ולתרגל על "יבש".

 

ט - טיפוח: כמו כל עובד ציבור חשוב להקפיד על טיפוח ועל אסתטיקה תוך שימת דגש על לבוש מכובד והולם.
טיפוח של אקלים חברתי נעים ואוירה מקבלת ואוהדת.
 
י - יצירתיות: כל תלמיד הורה ומורה הוא עולם ומלואו, עולםמעניין, מרגש ,מסעיר ומאתגר.
לכל אחד שביל גישה שונה וכול בעיה גם אם היא דומה לאחרות נפתרת בצורה שונה.
ניתן לגוון את הפגישות הייעוציות עם משחקי תפקידים ומשחקים שונים.
[לדוגמא :משחק הקלפים שלי ,משחקי תפקידים,בינגו..לוטו עוד..ועוד...]

 

כ - כוחות: לכל אחת הדרכים המועדפות עליה לשמירה על הכוחות המנטאליים והפיזיים.

ראשית,כל בוקר, כשמגיעים לעבודה עלינו לדמיין לעצמנו שריון שמגן עלינו מביקורת, שלעיתים מתנקזת אלינו בשל אופי תפקידנו ,שנית חשוב לצאת להפסקות ,להתרענן ולהשתדל להרגיש תורמת ויטאלית ,דינאמית ועוזרת.
 
ל - לפרסם הצלחותעבודת היועצת נעשית בדרך כלל בצורה צנועה ונחבאת אל הכלים חשוב לפרסם פרויקטים מוצלחים, זה מעניק סיפוק מקצועי ונותן סטאטוס המשרת את המקצוע ובסופו של דבר גם לטובת התלמידים .
 

מ - משוב: לבקש ולתת משוב כול סיום של תקופה או טיפול בנושא מסוים. מאוד חשוב לארגן תוכנית עבודה שבועית חודשית ושנתית לערוך משוב לעצמנו ,לראות האם עמדנו במטרות, שהצבנו לעצמנו בתוכנית אותה בנינו בתחילת השנה  ואם לא , אז ללמוד ולהפיק לקחים.

לבקש משוב בסיום שנה מהמפקחת הבכירה מהמנהלת ,המחנכות מההורים, שהשתתפו בסדנת ההורים והכי חשוב מהתלמידים, רצויי להסניף את המחמאות ולא לקחת יותר מדיי קשה את ההערות.

 
נ - נימוסים נעים וחשוב מאוד לקבל בברכה עם חיוך ומאור פנים , כל מי שנכנס אלינו לחדר לזכור
להודות על  הכול וכשכצריך לבקש סליחה ולהודות בטעיות.  

 
ס - סדנאות הורים: סדנאות הורים מצמיחות מפרות ופותחות עולם שלם של חוויה מקצועית, מעצימה ומאתגרת. באתר פרסמתי את הצעתי למיני סדנא להורים.ההשקעה בסדנאות ההורים משתלמת מאוד ועוזרת לתלמידם ולהורים. ממשובים אותם קיבלתי יש דיווח על שיפור באווירה ובתקשורת בבית.

 

ע - עמיתה: לשמור על יחסי חברות ותמיכה הדדית עם העמיתה למקצוע. התמזל מזלי ואני עובדת עם עמיתה נפלאה שהיא גם חברה טובה .

חשוב גם לשמור על קשר טוב עם המורות להכיל את מצוקותיהן, להשתתף בשמחות ולזכור ימיי הולדת.

 
פ - פרופורציות: להיות אופטימית ולזכור, שגם יכולתנו להשפיע מוגבלת ,אין אנו כל יכולות. בית הספר התקיים גם לפנינו וימשיך לעמוד על תילו הרבה לאחר שנסיים את עבודתנו.
 

במקורותינו יש פתגם יפה שלדעתי .צריך להיחקק בחדרה של כל יועצת...

"לא עליך המלאכה לימור ואין אתה פטור."

 
צ - צרו סביבה נעימה: בפנטזיה שלי חדר היועצת הוא מעיין אי של שלווה  וקבלה בסביבה התזזיתית והרועשת של בית הספר. על החדר להיות מזמין, נעים ונקי. על הקיר לוח שעם שעליו, תצלומיי תלמידים,
ציוריי תלמידים, פתגמים חכמים ומעודדים ברכות ,ראי, קירות צבועים בצבעי פסטל בהירים  רגועים ונעימים עם מוזיקה חרישית, 
שמתנגנת ברקע, בקיצור לעשות כל מה שאפשר כדי להנעים את השהות בחדר.

 
ק - קבוצות: מומלץ מאוד לעבוד בקבוצות, כך מגיעים ליותר תלמידים ויש יתרונות גדולים ללמידה ולתיווך, שנעשים בקבוצה. עבודת היועצת יותר נוכחת ומורגשת יותר בעבודה עם קבוצות, ויש פרגון מהמנהלת מהמורות מההורים והתלמידים. כמו כן כדאי מדיי פעם להיכנס לכיתות ולעסוק בתכנים ייעוצים.

 

ר - רוגע ,סבלנות, עידוד: לאחר הרבה שנים התלמידים שוכחים את נושאי השיחות אבל זוכרים
איך הרגישו... נזכרים בחוויה  באכפתית וביחס בו זכו.  בשכבה ז כדי לקרב אליי תלמידים  ,
על מנת שיכירו את החדר בו אני יושבת ויתאקלמו ביתר קלות בבית הספר. אני מזמינה לחדרי כל מי שיש לו יום הולדת הוא מקבל ברכה עם שי קטן. התקציב ממנהלת בית הספר, שלמזלי מאוד פתוחה לכל יוזמה ורעיון חדש.

 

ש - שבתון: לא לוותר על המתנה הנפלאה, שנקראת שבתון אין סכום כסף בעולם שמשתווה לרענון לתחושת הפינוק ההעשרה, הכיף והצמיחה האישית שמעניקה שנה זו.

ההשתלמויות, מפגשיי העמיתים וההרצאות, שמארגנת היועצת הבכירה מפרים ומאפשרים העצמה התעדכנות ולמידה הדדית.

 
ת - תיעוד: חשוב לתעד כול פגישה בצורה עקבית, תיוק של מכתבים עלונים ומידע עוזרים להתארגן וליעל את העבודה. חשוב, שבסוף כל פגישה יהיו המלצות וסיכום כך שבפעם הבאה, כשמתבוננים בתיק יהיה אפשר להתעדכן תוך שניות. תיעוד חשוב גם אם חלילה דברים מסתבכים. לעיתים אני קובעת פגישות ברצף…ולא מספיקה לעדכן את תיק התלמיד כהלכה, ממליצה לעשות הפסקה אחריי כל פגישה לצורך תיעוד.
כמו כן לתעד טלפונים וכתובות בצורה מאורגנת.
 

                                                                                              

 
 
 מפגשים עם הורים למתבגרים
 
במהלך עבודתי רבת השנים עם מתבגרים בחטיבת הבניים, נוכחתי שיש צורך בפגישות עם ההורים .
נוכחתי, שאין מספיק תקשורת ושיחה לא בין ההורים למתבגרים ולא בין המתבגרים לבין עצמם
וזאת בשל סיבות רבות בניהן :הורים קרייריסטים, חוסר זמן, משחקי מחשב וטלוויזיה התופסים נתח נכבד בחיינו ובייחוד בחיי המתבגרים.

המתבגרים חווים היום מצוקה בשל פערים מנטאלים בינם לבין ההורים.
 הנוער משוכנע, שיש לו סמכות על חייו ואילו ההורים משוכנעים, שהם צריכים לחנך.

בשל השוני הזה יש הרבה קצרים בתקשורת הגורמים למתחים, שניתן לדעתי להפחיתם על ידי שינוי גישה . במקום לחנך את..., לחיות עם..., הנוער נבוך, הוא צריך הכוונה, יעוץ ותמיכה ולעיתים בשל סיבות שונות. את החלל ממלאת התקשורת, הרחוב או גורמים שליליים.
 

למרות, שהמתבגרים בימנו ניחנו  ב   IQ יותר גבוה הם מפגרים בכישורים חברתיים. יש פחות כישוריי חיים ועל ידי  שיפור התקשורת יהיו יותר כישוריי חיים יותר אמפתיה...כך כולנו נחיה בחברה, שנעים יותר לחיות בה.

 

 
בשל הצורך, שצוין לעיל בניתי סדנא, הכוללת מספר מפגשים, שבהם ההורים יתרמו זה לזה,
ההורים ילמדו מיומנויות תקשורת, ייקחו יותר אחריות על ההורות שלהם.
היה חשוב לי, שהסדנה לצד היותה מעשירה תהיה גם כיפית וקלילה, לכן פיתחתי סדרה בת חמישה מפגשים, כשכל מפגש  בנוי בצורה "משחקית".
הסדנא מיועדת להורי תלמידים בכיתות ז' ח'. השנים, שבהם חווים המתבגרים סוג של "משבר" מעבר לחטיבת הבניים ותקופת מעבר מילדות לבגרות.
 
 
המפגש הראשון - "הכרות דרך היהדות "
 
ההורים מגיעים לפגישה הראשונה, כשהם זרים האחד לשני  וחשוב לי ליצור אוירה של פתיחות והכרות,
שתתבסס על משחק, לכן פיתחתי משחק ששמו  "הכרות דרך היהדות" בעזרת המשחק ניתן להתוודע  ולהתעשר מפסוקים שונים ממקורותינו וגם לפתח תקשורת ולהעמיק תקשורת קיימת, לדבר, לדון, לחשוב ולהתחבר .
המשחק מכיל 43 קלפים עליהם כתובים פסוקים שונים מהמקורות היהודיים .
בחרתי בדרך היכרות זו כי לצערי, מערכת  החינוך , החברה והתקשורת לא השכילו  להנחיל ידע  ואהבה למקורותינו וחבל...
שוב ושוב אני פוגשת חבר'ה אחרי צבא ,שמוקסמים מתורות המזרח ומתעמקים בתורות שונות כשעל 
מקורותינו אין להם ידע ומושג וחבל.
העומק במקורות מקיף את כל תחומי החיים, מעשיר מאוד ותורם לגיבוש הזהות העצמית  היהודית והלאומית. 
לאחר מכן שוחחנו על חשיבותה של שיחה בבית, מתי מתאפשר לנו לדבר, לשאול ולאכול ביחד?

שוחחנו על תוכנית המפגשים על הכללים בקבוצה ועל ציפיותיהם מהמפגשים.

 

המפגש השני - "טעימות התבגרות"
 
למפגש זה קראתי מפגש "טעימות" חיברתי לפי ה א.. ב..  את הנושאים השונים המעסיקים את הורי המתבגרים.
כל הורה מקבל קלף עם אות ועליו לספר אם וכאשר הוא מיישם  את הכתוב עם ילדו המתבגר 
.
לדוגמא האות ג', גבולות. באילו מצבים יש צורך בגבולות? למה? וכך נוצרו דיונים על הנושאים השונים,
כשבסיום הפגישה על כל הורה לבחור שיעור בית, כלל או עצה, שרכש במפגש, הבין את חשיבותה והוא עומד ליישמה עם ילדו בבית.המפגש מאוד מעשיר ומעניין וזוכה לתגובות נלהבות מצד ההורים.
 
המפגש השלישי - "משחק לחיים"
 
המפגש השלישי נפתח בסבב, שבו כל אחד מההורים היה צריך לספר כיצד יישם את שעורי הבית, שלקח על עצמו במפגש הקודם. נוכחתי, שהרבה מתלונות ההורים עוסקים בתקשורת בין הורים לילדיהם. לשם מטרה זו פיתחתי משחק ששמו "משחק לחיים, לטיפוח תקשורת בין הורים לילדיהם המתבגרים"
המשחק מכיל 38 קלפים ועליהם מנוסחות שאלות מתחומים שונים. על ההורים להתנסות במשחק .  
יתרונותיו של המשחק רבים:
  • המשחק מזמן פתיחת ערוץ הדברות.ההורים לא" חופרים" אלא משתפים. עצם ההמללה הדיבור על הקשיים כבר
    מקל עושה סדר בראש וגורם לתובנות.
  • תשומת לב- עצם ההתמקדות "המזוככת " הנקייה מהפרעות האחד בשני גורמת להרגשה נהדרת לבילוי של זמן איכות ממוקד ותורם העצמה הדדית של ההורה והמתבגר.
    הרבה פעמים בעידן המודרני אנשים עובדים את עצמם לדעת הם עייפים עסוקים. עם הקלפים יש אפשרות לקשר מרוכז וממוקד מטרה,כל הורה, שהתנסה במשחק עם ילדו העיד, שחווה שיחה מעשירה ומעניינת עם ילדו.

המפגש הרביעי - "בינגו התבגרות"

משחק "הבינגו" כולל לוח, שעליו תשעה קוביות הקוביות מכילות מספרים, כל מספר מיצג קונפליקט נפוץ בין הורים למתבגרים לדוגמא, הורים אשר בלוח, שלהם מצוינת הספרה תשע נדרשים לענות על דילמה מס' תשע אותה מציגה המנחה. יתרונותיו של משחק זה הם:

§     העשרה הדדית-ההורים יכולים ללמוד המון האחד מהשני לעיתים נוצר מצב, שלהורים יש שפע של חכמת חיים וידע,כך יש העצמה הדדית. וההורים מעצימים ומחכימים האחד את השני.
לדוגמא בדילמה, שילדי אינו מדבר עימי מספיק. לאחר דיון ומחשבה משותפת עם ההורים מצאתי, שאצל המתבגרים נוצר מעיין שריון והם לא מספרים להורים על רגשות/ פחדים/ מחשבות ,נוצר מצב,
שבו לעיתים הם מסתירים רגשות אלו אפילו מעצמם ודבר זה מגביר את תחושת המצוקה שחשים המתבגרים.
     המתבגר זקוק מאוד להוריו למרות שמשדר הפוך "וכך תסכול הפך להבנה" 
 

המפגש החמישי - סיכום

עוסק בסיכום ומשוב על הנלמד בצורת איגרת לילדי המתבגר.
הסדנא זוכה להצלחה כבירה וישנה דרישה לסדנאות נוספות בתחום.
 
אני מעבירה סדנאות לטיפוח תקשורת בקרב הורים מורים ומתבגרים .

 

אשמח לעמוד לרשותכם בכל מידע נוסף במייל: perach6@netvision.net.il