x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כהנים מהו תפקידם?    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באשה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?
   יקום נביא או חלם חלום?    האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?
   חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?    שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.
   פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.    רשב"ם וסבא רש"י
   ככל אשר יורוך?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים    אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?
   ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא    ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון
   מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?    בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?
   הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה    נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?
   חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5    יום תנ"כי?    כהן = מורה?
   גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?    וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים
   שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,    ברכות מוזרות    ספר הזהר?
   יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?    אדם?    איש?    אגרת הגר"א
   מהו מלאך    הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?
   וימאס ברכה מועלם    אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן    אכל ושתה    שקר רשי והזוהר
   פרוזבול 1    פרוזבול 2    פרוזבול איך?    פרוזבול בנחמיה    פרוזבול בגמרא
   150 יום 30 יום בחודש?    ארבעים יום וארבעים לילה    יום אלוהי?    יָמִים = שָׁנָה או שָׁנִים?    מהו בין ערביים?
   מצווך היום?

האם רש"י שכח? או טעה?

שמות יד (ב) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם לִפְנֵי בַּעַל צְפֹן נִכְחוֹ תַחֲנוּ עַל הַיָּם: רש"י לפני בעל צפן - הוא נשאר מכל אלהי מצרים, כדי להטעותן, שיאמרו קשה יראתן. ועליו פירש איוב (איוב יב כג) משגיא לגוים ויאבדם: מה פירוש "הוא נשאר מכל אלהי מצרים"? מי הם אלוהי מצרים? לפי פירושיו האחרים של רש"י הצאן והנילוס הם גם אלוהי מצרים. רש"י בראשית מו (לד) כי תועבת מצרים כל רעה צאן - לפי שהם להם אלהות: רש"י שמות ז (יז) ונהפכו לדם - לפי שאין גשמים יורדים במצרים, ונילוס עולה ומשקה את הארץ, ומצרים עובדים לנילוס, לפיכך הלקה את יראתם ואחר כך הלקה אותם: אם כך: לאן הם נעלמו? או שאולי הפסיקו המצרים לעבוד לנילוס ולצאן?

שמות ח (כב) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לֹא נָכוֹן לַעֲשׂוֹת כֵּן כִּי תּוֹעֲבַת מִצְרַיִם נִזְבַּח לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ הֵן נִזְבַּח אֶת תּוֹעֲבַת מִצְרַיִם לְעֵינֵיהֶם וְלֹא יִסְקְלֻנוּ: רש"י תועבת מצרים - יראת מצרים, כמו (מלכים ב' כג יג) ולמלכום תועבת בני עמון, ואצל ישראל קורא אותה תועבה. ועוד יש לומר בלשון אחר תועבת מצרים, דבר שנאוי הוא למצרים זביחה שאנו זובחים, שהרי יראתם אנו זובחים:ולא יסקלנו - בתמיה: כדי שלא יבוא מישהו ויטען שמתו כל הצאן, הפס' הבאים מהכתוב מוכיחים שנשארו מבעלי החיים במצרים,

שמות ט

(ג) הִנֵּה יַד יְהֹוָה הוֹיָה בְּמִקְנְךָ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה בַּסּוּסִים בַּחֲמֹרִים בַּגְּמַלִּים בַּבָּקָר וּבַצֹּאן דֶּבֶר כָּבֵד מְאֹד:--- (י) וַיִּקְחוּ אֶת פִּיחַ הַכִּבְשָׁן וַיַּעַמְדוּ לִפְנֵי פַרְעֹה וַיִּזְרֹק אֹתוֹ מֹשֶׁה הַשָּׁמָיְמָה וַיְהִי שְׁחִין אֲבַעְבֻּעֹת פֹּרֵחַ בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה:--- (יח) הִנְנִי מַמְטִיר כָּעֵת מָחָר בָּרָד כָּבֵד מְאֹד אֲשֶׁר לֹא הָיָה כָמֹהוּ בְּמִצְרַיִם לְמִן הַיּוֹם הִוָּסְדָה וְעַד עָתָּה:(יט) וְעַתָּה שְׁלַח הָעֵז אֶת מִקְנְךָ וְאֵת כָּל אֲשֶׁר לְךָ בַּשָּׂדֶה כָּל הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה אֲשֶׁר יִמָּצֵא בַשָּׂדֶה וְלֹא יֵאָסֵף הַבַּיְתָה וְיָרַד עֲלֵהֶם הַבָּרָד וָמֵתוּ:(כ) הַיָּרֵא אֶת דְּבַר יְהֹוָה מֵעַבְדֵי פַּרְעֹה הֵנִיס אֶת עֲבָדָיו וְאֶת מִקְנֵהוּ אֶל הַבָּתִּים:--- (כה) וַיַּךְ הַבָּרָד בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם אֵת כָּל אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה וְאֵת כָּל עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה הִכָּה הַבָּרָד וְאֶת כָּל עֵץ הַשָּׂדֶה שִׁבֵּר: רש"י שמות ט (י) באדם ובבהמה - ואם תאמר מאין היו להם הבהמות והלא כבר נאמר (פסוק ו) וימת כל מקנה מצרים, אלא לא נגזרה גזרה אלא על אותן שבשדות בלבד, שנאמר (פסוק ג) במקנך אשר בשדה והירא את דבר ה' הניס את מקנהו אל הבתים. וכן שנויה במכילתא אצל (יד ז) ויקח שש מאות רכב בחור: האם רש"י שכח את פירושו זה? כאשר פירש את הפס' בשמות יד (ב)?

שמות י (כא) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה נְטֵה יָדְךָ עַל הַשָּׁמַיִם וִיהִי חֹשֶׁךְ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם וְיָמֵשׁ חֹשֶׁךְ:(כב) וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַשָּׁמָיִם וַיְהִי חֹשֶׁךְ אֲפֵלָה בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁלֹשֶׁת יָמִים:(כג) לֹא רָאוּ אִישׁ אֶת אָחִיו וְלֹא קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו שְׁלֹשֶׁת יָמִים וּלְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר בְּמוֹשְׁבֹתָם:(כד) וַיִּקְרָא פַרְעֹה אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר לְכוּ עִבְדוּ אֶת יְהֹוָה רַק צֹאנְכֶם וּבְקַרְכֶם יֻצָּג גַּם טַפְּכֶם יֵלֵךְ עִמָּכֶם:(כה) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה גַּם אַתָּה תִּתֵּן בְּיָדֵנוּ זְבָחִים וְעֹלוֹת וְעָשִׂינוּ לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ: מאין יביא פרעה אם כולם מתו?

שמות יא (ד) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה כֹּה אָמַר יְהֹוָה כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם:(ה) וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ עַד בְּכוֹר הַשִּׁפְחָה אֲשֶׁר אַחַר הָרֵחָיִם וְכֹל בְּכוֹר בְּהֵמָה: רש"י (ה) עד בכור השבי - (שמות יב כט) למה לקו השבויים, כדי שלא יאמרו, יראתם תבעה עלבונם והביאה פורענות על מצרים:מבכור פרעה עד בכור השפחה - כל הפחותים מבכור פרעה וחשובים מבכור השפחה היו בכלל. ולמה לקו בני השפחות, שאף הם היו משעבדים בהם ושמחים בצרתם: וכל בכור בהמה - לפי שהיו עובדין לה, וכשהקדוש ברוך הוא נפרע מן האומה נפרע מאלהיה: האם יש בכורות לבהמות? ולאיזה בהמות היו עובדים המצרים?

משה מדבר כאן על מכת בכורות, האם משה אינו יודע שכבר אין בהמות במצרים? ומה פירוש בכורות ימתו? הרי אם יש בכורות, צריכים להיות גם אחריהם וולדות? הרי מה האיום ימותו הבכורות אם הם היחידים?

שמות יב (כט) וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וַיהֹוָה הִכָּה כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ עַד בְּכוֹר הַשְּׁבִי אֲשֶׁר בְּבֵית הַבּוֹר וְכֹל בְּכוֹר בְּהֵמָה: ובהנחה שמשה לא ידע שאין בעלי חיים במצרים את מי המית האלוהים במכת בכורות כאשר מדובר על בכורות הבהמות?

שמות יב (לח) וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם וְצֹאן וּבָקָר מִקְנֶה כָּבֵד מְאֹד: ומאין הצאן הזה של הערב רב? רש"י שמות יב (כט) הכה כל בכור - אף של אומה אחרת והוא במצרים:


ובהנחה שאין צאן במצרים, איך נפרע האלוהים מהאומה ואלוהיה שהרי הנילוס גם היה מאלוהי מצרים לפי פירוש רש"י שמות ז (יז)? או שאולי הפסיקו המצרים לעבוד לנילוס?

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר