![]() גיל ההתבגרות הוא תקופת מעבר בין הילדות לבגרות והמתבגרים והמתבגרות עוברים שינויים רבים - שינויים גופניים, שינויים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים. גיל ההתבגרות הוא תקופת מעבר בין הילדות לבגרות והמתבגרים והמתבגרות עוברים שינויים רבים - שינויים גופניים, שינויים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים. תקופת המעבר היא התקופה בין הילדות לבגרות ולכן היא נקראת "גיל ההתבגרות". אמנם אין הגדרה אחידה ומקובלת על הכול לגבי משכה של ההתבגרות, אך על פי רוב, תקופת ההתבגרות מוגדרת מגיל 11 או 12 עד גיל 18. על פי רוב מקובל לקבוע את גיל ההתחלה של תקופת ההתבגרות בהיסמך על הביולוגיה, בעוד שאת גיל הסיום של תקופה זו מגדירה החברה. מקובל לחלק את תקופת ההתבגרות לתת-תקופות: גילאי טרום-ההתבגרות: מגיל 11 עד 13 גילאי ההתבגרות: מגיל 13 עד 16 גילאי ההתבגרות המאוחרת: מגיל 16 עד 18 שינויים המתרחשים בתקופת ההתבגרות
שינויים גופניים: כל אחד וכל אחת גדלים ומתפתחים בזמן שלהם ובקצב שלהם. שינויים קוגניטיביים: · מעבר מחשיבה קונקרטית לחשיבה מופשטת. · היכולת לחשוב על אפשרויות שונות. · חשיבה המבוססת על השערות. · חשיבה מראש. · היכולת לחשוב על המחשבות שלו/ה. · חשיבה מעבר לגבולות הזמן. · נטייה לקראת מודעות עצמית והכוונה עצמית. שינויים רגשיים: · גיבוש הזהות האישית – להבין מי אני ומה אני אוהב/ת, מה מעניין אותי, מה הדעות והמחשבות שלי. · רכישת עצמאות. · שינויים במצבי רוח. שינויים חברתיים: · הקשרים החברתיים הופכים להיות משמעותיים בחיי המתבגרים והם מקדישים זמן רב יותר לחברים. · בניית קשר משמעותי עם חבר / חברה. · קבוצת הגיל כגורם משמעותי בחיי המתבגר/ת המשפיע באופן משמעותי על רגשותיו והדימוי העצמי שלו. · חשוב לשמור על האני הפנימי שלנו ולזכור ש"לחץ חברתי לא מנצח אותי". שינויים חברתיים המתבגר מחפש זהות משלו: אנשים צעירים מנסים כל הזמן להבין מי הם ומה מקומם בעולם. החיפוש יכול להיות מושפע ממגדר, מקבוצת החברים, מרקע תרבותי ומציפיות משפחתיות, וכולל בתוכו זהות מינית, דתית, ערכית, פוליטית ועוד. המתבגר מבקש עצמאות רבה יותר: נטייה זו עשויה להיעשות בצורה ישירה או עקיפה, ועשויה להשפיע על ההחלטות שילדכם מקבל, ועל מערכות היחסים שלו עם משפחה וחברים המתבגר מבקש אחריות רבה יותר, בבית ובבית הספר מחפש חוויות חדשות: אופייה של התפתחות המוח אצל בני נוער מובילה לכך שהם מחפשים חוויות חדשות וריגושים, ולכן עלולים להתנהג בצורה מסוכנת יותר. עם זאת, הם עדיין מפתחים את יכולת השליטה בדחפים המתבגר חושב יותר על “נכון” ו”לא נכון”: התבגר מתחיל לפתח מערכת עצמאית חזקה יותר של ערכים ומוסר. בני נוער מגלים שהם אחראים לפעולות שלהם, להחלטותיהם ולתוצאות מעשיהם. הם מטילים ספק בדברים רבים יותר. המילים והמעשים שלכם מעצבים את האופן שבו ילדכם תופס את מה שנכון ולא נכון המתבגר מושפע יותר מחברים, בעיקר בכל הנוגע להתנהגות, לתחושת העצמי ולהערכה העצמית , המתבגר מתקשר בדרכים שונות: באמצעות האינטרנט, הטלפונים הסלולריים והרשתות החברתיות משפיעים מאוד על האופן שבו ילדכם מתקשר עם חבריו ולומד על העולם. שינויים רגשיים רבים חושבים שגיל הנעורים חייב להיות תקופה קשה, ושכל בני הנוער חווים מצבי רוח רעים ומתנהגים בדרכים מאתגרות. למעשה, רק חלק מבני הנוער עוברים סערה רגשית חריפה בגיל זה, מתחילים למרוד בהוריהם או נכנסים איתם לעימותים חמורים. שינויים חברתיים ורגשיים הם חלק חשוב במסעו של ילדכם לקראת הבגרות. תפקידכם בתהליך חשוב מאוד: לעזור לילדכם לפתח מיומנויות חברתיות ורגשיות של מבוגר. מסרים למתבגרים/מבגרות: · במקומות שאתם לא מרגישים בנוח - אל תהיו שם. · לעולם אל תעשו משהו שייתכן ותתחרטו עליו אחר כך. · אם קורה משהו - אנחנו פה בשבילך. צוות בית הספר נמצא פה עבורכם לכל שאלה או התייעצות. · חשוב לומר לא למה שלא עושה לכם טוב. · לומר "לא" זה למעשה לומר "כן" למה שנכון להם ולמי שהם. שינויים במערכת יחסים עם ההורים: מתחיל תהליך ההפרדות של המתבגר/ת מההורים , וזה לעיתים בא לידי ביטוי במרידה ועימותים עם ההורים על רקע המאבק של המתבגר/ת לעצמאות. הקליקו על התמונה או על הקישור להיכנס לקובץ https://drive.google.com/file/d/1RM2jcZht4fxEIs2cVYM-iWTvaJgy9ijo/view?usp=sharing
|
![]() |
![]() |
![]() |