הפרשת חלה עם ענת
מקור בתורה חומש במדבר :
"בְּבֹאֲכֶם אֶל הָאָרֶץ....וְהָיָה בַּאֲכָלְכֶם מִלֶּחֶם הָאָרֶץ תָּרִימוּ תְרוּמָה לַה' רֵאשִׁית עֲרִסֹתֵכֶם חַלָּה תָּרִימוּ תְרוּמָה כִּתְרוּמַת גֹּרֶן כֵּן תָּרִימוּ אֹתָהּ מֵרֵאשִׁית עֲרִסֹתֵיכֶם תִּתְּנוּ לַה' תְּרוּמָה לְדֹרֹתֵיכֶם" במדבר ט" ו י"ח-כ"א |
|
מצווה זו המופיעה בפרשת "שלח לך" מלמדת אותנו על מצוות עשה מיוחדת במינה שבה נצטוו עם ישראל, בעת כניסתם לארץ ישראל וזוהי מצוות הפרשת חלה.
בנביא יחזקאל פרק מ"ד פסוק ל' :
"וְרֵאשִׁית כָּל בִּכּוּרֵי כֹל וְכָל תְּרוּמַת כֹּל מִכֹּל תְּרוּמוֹתֵיכֶם לַכֹּהֲנִים יִהְיֶה וְרֵאשִׁית עֲרִסוֹתֵיכֶם תִּתְּנוּ לַכֹּהֵן לְהָנִיחַ בְּרָכָה אֶל בֵּיתֶךָ ".
מצוות הפרשת חלה היא אחת המצוות שמחזיקות את האמונה של עם ישראל, בספרו של בעל ספר החינוך הוא מסביר מתוך מילות הפסוק "להניח ברכה אל ביתך" למעשה כשאנו מחזקים את האמונה שלנו בקדוש ברוך הוא אנו זוכים שבורא עולם מן השמיים יניח את ברכתו בכל מעשה ידינו ובביתנו.
מקור בתורה דוד המלך:
במדרש מופיע שמצוות הפרשת חלה מיוחדת מאד מכיוון שדוד המלך, דוד מלך ישראל השיג כפרה על מעשיו עם אוריה החיתי על ידי קיום מצוות הפרשת חלה.
בתלמוד בבלי כתוב שמן השמיים נענשים על ביטולה על ידי שמונעים ברכה "במכונס" ומאה משתלחת בשעורים, ובעלי השדות זורעים זרע וזרים באים ונהנים מיבולם בלי תשלום לבעלים.
"אֲנַחְנוּ כֹּרְתִים אֲמָנָה וְכֹתְבִים וְעַל הֶחָתוּם שָׂרֵינוּ...בָאִים בְּאָלָה וּבִשְׁבוּעָה לָלֶכֶת בְּתוֹרַת הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נִתְּנָה בְּיַד מֹשֶׁה עֶבֶד הָאֱלֹהִים וְלִשְׁמוֹר וְלַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹת ה' אֲדֹנֵינוּ ..וְאֶת רֵאשִׁית עֲרִיסֹתֵינוּ..נָבִיא לַכֹּהֲנִים" (נחמיה י א-לח)
עם שיבת ציון של בתקופת בית שני רשום בספר נחמיה כריתת אמנה וברית אשר בה מוזכרת מצוות נתינת תרומת חלה אל הכוהנים.
הרבי מליובאוויטש אומר שמצוות הפרשת חלה כפריעת חוב לקדוש ברוך הוא, הרב מגדיר את המצווה כפריעת חוב, הדברים הובאו בשיחת קודש תשל"ו 9-26 29:00.
המועד בו ניתנה המצווה :
מובא בתלמוד ירושלמי שמצוות הפרשת חלה ניתנה לעם ישראל לאחר חטא המרגלים.
הספורנו מביא נימוק שלאחר חטא המרגלים זיכה בורא עולם את בני ישראל במצווה יקרה ומיוחדת זו וזאת על מנת שתחול ברכה בביתם ובעיסתם.
כל נושא אפיית הלחם מוזכרים לאורך השנים ובמקורות שלנו מספר רב של פעמים, במקומות מסוימים אף יש דגש מיוחד על חשיבות המצווה ומיקומה כמצווה חשובה במקום מרכזי בבית היהודי.
הידע הרב הנדרש לכל נושא האפייה ובמיוחד לאפיית הלחם עובר בירושה מדור לדור ובמשך כל השנים כל הידע והמנהגים הקשורים למצווה הם אלה ששרדו לאורך כל הדורות לאורך כל ניסיונות השמד והכליה על עמנו וכמובן לאורך כל הגלויות.
כתבו רש"י והרמב"ן (במקום דחיוב חלה, חל על כלל ישראל, עם כניסתם לארת, מיד. ואילו תרומות ומעשרות, חל חיובם על כלל ישראל רק אחרי ירושה וישיבה).
מלשון התורה למדים חז"ל דינים מיוחדים בדין דאורייתא אשר קשורים רק במצות חלה :
א. מצוות חלה, חיובה בארץ ישראל שנאמר : "בבואכם אל הארץ"
ב. עיסה שמיועדת ללחם - שנאמר : "מלחם הארץ"
ג. מלשון "בבואכם" דרשו חז"ל : ביאת כולכם מחייבת בחלה מדאוריתא, ולא ביאת מקצת כלל ישראל.
ד. עוד למדו - מלשון "ראשית עריסותכם" עריסותכם שרגילין אתם ללוש במדבר, על זה יש לכם חיוב חלה.
ה. מסיום פסוק : "תתנו לה" ללמד חז"ל שצריך שיהא בה כדי שיעור מתנה.
|