טיפול בעזרת בעלי חיים
מהן המטרות של הטיפול בעזרת בעלי חיים ?
בתחום הנפשי: הקניית חוויות של הצלחה, יצירת קשר וקירבה, חוויות סיפוק, שמחה והנאה, התמודדות רגשית עם תהליכי חיים טבעיים כמו מחלה, מוות ולידה. שיפור הדימוי והביטחון העצמי, שחרור מפחדים, הגברת תחושת השלווה והביטחון, שחרור רגשות ותיעולן, בעלי החיים מהווים אובייקט להשלכת רגשות ומכאן פתח לעבודה פסיכותרפויטית, אבחון קשיים רגשיים.
בתחום החברתי: פיתוח יכולת לאמפטיה, שיפור יחסים חברתיים, יצירת רצון לשתף בידע, יכולת להאזין, יכולת לשיתוף פעולה, יכולת לתת ולהתחלק, שיפור יחסים חברתיים בין קבוצות גיל, עדות שונות ובין בנים ובנות.
בתחום ההתנהגותי: הבנת חוקים ויכולת להתנהג לפיהם, הקניית הרגלי בטיחות, הרגעה, הרפיה, אחריות, התמדה – עקביות, עיצוב הרגלי ניקיון, איפוק וריסון עצמי. יצירת יחס אוהד לבעלי חיים, מניעת התעללות והפחתת האלימות הן כלפי בע"ח והן כלפי הזולת, סבלנות וסובלנות.
בתחום הגופני המוטורי שיקומי: פיתוח דימוי גופני ומודעות גופנית, פיתוח התפיסה החושית, מוטוריקה וקואורדינציה, פיתוח חוש אסתטי. אצל ילדים עם פגיעה פיזית הפעלת השרירים למטרה מוחשית של האכלת חיות, ניקוי וליטוף חיות וטיפול בחיות המהווים מוטיבציה וסיפוק.
בתחום הלימודי הקוגמטיבי: הקניית ידע, הכרות עם תהליכי חיים: לידה, מחלה ומוות, פיתוח תפיסת מרחב זמן, התאמת מבנה לתפקיד, פיתוח חשיבה סיבתית, הכרת חוקיות וסדר בתופעות, הגדלת טווח הריכוז, עבודה בתחומי לימוד שונים כגון: חשבון, עברית חקר וכו'. בעזרת בעלי החיים (בדרך עקיפה ולא מאיימת), פיתוח סקרנות ומוטיבציה ללימודים בכלל.
למי מיועד הטיפול ?
ילדים, נוער, מבוגרים וקשישים אוכלוסיות מיוחדות הפרעות רגשיות והתנהגותיות לקויות למידה ותקשורת עיכובים התפתחותיים ADHD ,ADD , בעיות קשב וריכוז היפראקטיביות אוטיסטים, אוטיזם, PDD , אספרגר תסמונות פיגור שכלי שיתוק מוחין cp נכות שיקום גשר לקשיש נפגעי פעולות איבה ועוד....
איזו חיה לאיזו מטרה ?
|
המטרה: טיפוח מודעות עצמית |
זיהוי צרכים אישיים ונטיות רגשיות כגון: צורך במגע, צורך בחום ובחיבה. טיפוח המודעות העצמית ובהמשך טיפוח מודעות לזולת – טיפוח חיבור לנטיות העצמיות והתגברות על הקושי לבטא רגשות. נבחר בעל חיים: פרוותי (כלב, מכרסם...) המעניק חום ומגע, נעים לליטוף. |
|
המטרה: טיפוח הדאגה והאחריות לעצמי |
טיפוח הגיינה אישית, שמירה על בריאות גופנית. נבחר בעל חיים: חיה שמחצינה הגיינה, יש לה למידה איפה לעשות את הצרכים. חתול, אוגר או בעלי כנף (מנקים את הנוצות), ניתן להשתמש גם באחזקה של אקווריום – שימור של סביבה נקייה. |
|
המטרה: חיזוק גבולות ומשמעת עצמית |
גבולות הם צורך של האדם. בעיות התנהגות הן סימפטום לבעיה רגשית בסיסית של צורך בהגדרת גבולות העצמי. נבחר בעל חיים המאפשר יצירת משימות כגון: אילוף כלב, לתת לכלב גבולות, הילד לא יכול להקנות לכלב גבולות לפני שיש לו (לילד) גבולות. משימות כגון: בניית כלוב לארנבון או לתוכי, לפי תוכנית עבודה. הגעה ליעדים, גבולות וזמנים. הגדרה של משימה כללית, הדרגתית, רב שלבית. |
|
המטרה: חיזוק טיפוח שליטה בדחפים |
דחיית פיתויים וסיפוקים מידיים. נבחר בעל חיים: ארנבונים – לאחר ההמלטה אסור לגעת בגורים כחודש, ע"י כך נלמד את הילד לדחות את הפיתוי לגעת בגורים וגם לעמוד בפיתויים אחרים. נחשים וזוחלים – ברמה הסימבולית נחש הוא סמל לפיתוי. איגואנה - הרגעה דחיית סיפוקים, שיווי משקל. צב– גם ברמה מעשית מסמלים נחישות למטרה,יכולת לעקביות – בבטחה מגיע ליעדו, לדחות את הסיפוק המיידי, נכון להגיע לאט ורגוע. |
|
המטרה: טיפוח שליטה בכעסים ועידון של אגרסיות |
נבחר בעל חיים: סוס – מבטא עוצמה, כוח, כוח עצור, תוקפנות עצורה. שיכול לפרוק אותה. חיה מאוד אגרסיבית, אין לו שליטה אינטיליגנטית אלא שליטה ואילוף. דוגמא גם לאצילות, זקיפות קומה, חשיבות עצמית, יכול להיות אגרסיבי ומשולך, מלכותי ובעל ביטחון עצמי. סוס הוא גם חיה משטרתית – הוא אמצעי אכיפה של החוק. חיה מלכותית, אצילית, משטרתית, סוס פרא ובאותה מידה חיה ממושמעת. ניתן לתת למטופל לצפות באילוף של סוסים והצ'ופר – רכיבה על סוס ממושמע. |
|
המטרה: טיפוח סובלנות ואורך רוח |
נבחר בעל חיים: צב, חילזון – אורך רוח, או עבודה עם חיה מאולפת שמשיגה איפוק ואורך רוח |
|
המטרה: טיפוח היכולת לזהות הבעות, צרכים, רגשות, ושפת גוף של הזולת |
נבחר בעל חיים: אקספרסיבי – שמבטא את עצמו. שנוכל להבדיל בין כעס, עצב או שמחה: כלב- המבטא הבעות צרכים ורגשות בשפת גוף. גם החמוס – מאוד אקפרסיבי. |
|
המטרה: טיפוח הצורך בהתקשרות וזיקה לקשר בין אישי |
התקשרות היא צורך אוניברסלי. נבחר בעל חיים: וולדות, גוזלים או אפרוחים. הצורך של תינוק בקשר בן יומו בלתי תלוי, צורך בקשר: אין תחליף אם. מאוד רוצה קשר, אבל פוחד מקשר.ניתן לבצע תהליך של החתמה (גידול גוזל מיום בקיעתו) – קודם כל צפייה בתהליך ההחתמה ובשלב מאוחר יותר התנסות אישית בתהליך ההחתמה, לקיחת תפקיד פעיל בגידול (גוזל שננטש ע"י אימו). |
|
המטרה: טיפוח רגשות אמפטיה, צער וסעד כלפי האחר |
אסירים, ילדים עם הפרעות התנהגותיות, מתעללים בבעלי חיים, אנשים שיש להם שנאה עצמית, שמטיחים אותה כלפי אחרים. התנהגות אנטי סוציאלית – בסולם התפתחותי =הרס עצמי. נבחר בעל חיים: דולפינים – שמושיטים עזרה לילד נחות. חיות פצועות , נכות, חסרות ישע, נטושות, שעברו התעללות |
|
המטרה: חיזוק הצורך לנתינה מהעצמי ועזרה לזולת |
נבחר בעל חיים: פצוע, נטוש, חסר ישע – לקחת כלבים שמטפלים בעיוורים ולגדל את הכלבים. או מקום שיש בו צורך מזוהה בנתינה כגון: צער בעלי חיים. מקום שבו המטופל יחווה נתינה. טיפול בילד אחר שיש לו צרכים מיוחדים – המטופל בעצמו עובר תהליך דרך הטיפול, כל זה תחת עבודה עם בעלי חיים המהווים העוזרים שלנו, במצב זה המטופל עובר תהליכים מגבילים – הוא גם מטפל וגם מטופל. |
|
המטרה: חיזוק הצורך באינטימיות, בהורות ובמשפחה |
נבחר בעל חיים: אוגרים, שרקנים, כלבים וחתולים. דרך תהליך של צפייה בבעלי החיים בשלבי הריון שונים, בכל תהליך ההתפתחות ובוולדות בני יומם. בקשר שנרקם ברמה הראשונית בין האם והוולד (רק לאחר שצפה בהריון בשלבים השונים.) אפשר גם ללוות בסרטון – עדיף להשתמש בבעלי חיים קטנים |
|
המטרה: התחברות של המטופל להגדרת מטרות אישיות, יעדים והגשמה עצמית |
למטופל אין אמביציה, אין לו מוטיבציה ללמוד, חי את היום, בלי חזון אישי. נבחר בעל חיים: צב – מבטא אורך רוח, ראייה קדימה, סובלנות, מימוש האמביציה ליעדו בביטחה. יונה, בעלי כנף, מעוף, תוכים, חזון. נמלים –חריצות, התמדה |
לפרטים נוספים:
אתרים נוספים על הנושא:
|