בס"ד
ספר חפץ חיים
יום 1
א' תשרי
לשון הרע
מהו איסור לשון הרע!!
הגדרת לשון הרע היא דיבור בגנותו של אדם !
או דיבור העלול לגרום נזק לזולת , אם דיבר אדם בגנות חברו , הרי זה בגדר לשון הרע , אף אם ברור שלא ייגרם על ידי כך כל נזק לחברו , עצם העיסוק בחסרונותיו של הזולת הוא איסור בני עצמו ,
סיפור דבר העלול לגרום נזק למישהו - ויהי זה מבחינה כספית - גופנית או נפשית או כל נזק אחר- הוא לשון הרע , גם אם הדברים הנאמרים אינם שליליים ,
בס"ד
פירוש לא' בתשרי יהיה בתוך הלכה א ' בתשרי .....
הקדמה
כתיב במשלי {כא כג } :" שומר פיו ולשונו , שומר מצרות נפשו" , ולהבין מענין ,מה שפרט הכתוב שמירת הפה והלשון למניעת צרה מהנפש יותר מכל הענינים אשר צריך האדם לשמור בימי חייו -עין במפרשי הפשע ,וגם אני אענה את חלק אשר חנני ה' , ובזה נבין גם - כן מה שכתוב {תהילים לד ,יג - יד }: " מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב ,נצור לשוניך מרע וגו", מה שפרט לנו הכתוב דוקא עניין זה ,
נראה , כי ידוע הוא דכל אדם יש לו רמ"ח איברים ושס"ה גידים רוחניים , ועליהם מלבש הרמ"ח איברים ושס"ה גידים גשמיים , כמו שכתוב {איוב י ,יא} "עוד וכבשר תלבישני ובעצמות וגידים תשככני", : הרי שהזכיר הכתוב עוד ובשר וגידים ועצמות ,ולא קראו , רק בשם לבוש וסכך , כמו שכתוב תלבישני , תשככני, ואת מי הלביש אם לא להנפש אשר בקרבו ,שהוא עצם האדם ? ועל כל איבר ואיבר של הנפש מלבש מלמעלה איבר הגוף, המכנה כנגד איבר ההוא כמו הבגד על הגוף, וכנגד זה נתן לנו הקדוש-ברוך -הוא רמ"ח מצוות עשה ושס"ה לא -תעשה והם מחלקים גם -כן על האיברים ,דיש מצווה שתלוי ביד ויש מצווה שתלוי ברגל ,וכן שאר כל איברים ,כמו שכתב בספר חרדים {סוף הקדמה ראשונה } וכשאדם מקיים בעולם הזה איזה מצווה באיזה איבר ,שורה לעתיד לבוא אור השם על אותו איבר , ואותו או הוא המחיה את האיבר ההוא ,וכן כל מצווה ומצווה ,נמצא דכשהאדם מקיים הרמ"ח עשיין , אז הוא האדם השלם המקדש לה' בכל איבריו ,וזהו מה שכתוב בפרשת ציצת :" ועשיתם את כל מצותי והייתם קדושים לאלהיכם ": אבל אם חס ושלום יחסור לו אתה מרמ"ח עשיין , שהשליכה אחר גוו ולא עשה תשובה על זה ,יחסר לו לעתיד לבוא בנפשו האיבר המכנה נגד המצווה ההיא ,
השיעור היומי