עניינא דיומא - פסח עפ"י הספר
"זוכר ברית אבות"
על מנהגי אבותינו שבמרוקו
©
כל הזכויות שמורות למחבר
לע"נ
מור זקני הזקן הכשר
החכם השלם זרע קודש
משרידי דור דעה
כבוד הרב יצחק ב"ר חנניה דלויה זצ"ל
נ"ע ה' טבת תשס"ז
תנצב"ה
פסח
א. בליל הבדיקה – אור לי"ד ניסן, נהגו לאכול בשר צלוי ("על האש") לזכר קרבן פסח, שכן אסור לאכול צלי בליל הסדר.
ב. נהגו לאכול קטניות ירוקות (טריות ולא יבשות) בלבד כגון אפונה, שעועית ירוקה וכו', ולא אוכלים אורז כלל וגם לא שאר הקטניות כגון חומוס, בוטנים, שומשום וכו'. כמו"כ יש שנהגו שלא לאכול שום בפסח, וכך הוא מנהג מרראכש.
ג. במרראכש וכן במשפחות מסויימות ברחבי מרוקו יש שנהגו שלא לאכול מצה עשירה כלל.
ד. מנהג נפוץ במרוקו לאכול מצה שמורה בלבד בכל ימי
הפסח.
ה. נהגו להחמיר בכלי זכוכית כדעת מור"ם, שאין להם תקנה כלל (ככלי חרס), ולכן גם הגעלה לא מהני, ולכן לא משתמשים בפסח בכלי זכוכית שהיו בשימוש בשאר ימות השנה, ויש שלא החמירו בזה.
ו. בליל פסח שחל להיות בשבת, לא אומרים בתפילת ערבית ברכת מעין שבע.
ז. נהגו לסדר את הקערה כפי מנהג האר"י הקדוש כדלקמן:
למעלה: שלוש מצות, למטה מימין: זרוע, ומשמאל: ביצה, למטה באמצע: מרור, למטה מימין: חרוסת, ומשמאל: כרפס למטה באמצע: חזרת.
ג' מצות
חסד גבורה
זרוע ביצה
תפארת
מרור
נצח הוד
חרוסת כרפס
יסוד
חזרת
הקערה - מלכות
|
ח. המנהג שבעל הבית לא מוזג את כוסו, אלא מישהו אחר מוזג לו, כי זו דרך חרות.
ט. בקידוש בליל הסדר לפי מנהג מרראכש, מתחילים בפסוק "לֵיל ֹשִמֻּרִים הוּא לַה' לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם הוּא הַלַּיְלָה הַזֶּה לַה' ֹשִמֻּרִים לְכָל בְּנֵי יִשְֹרָאֵל לְדֹרֹתָם" (שמות י"ב, מ"ב).
י. מנהגנו שכל אחד מברך בפני עצמו ברכת "בורא פרי
האדמה" על הכרפס, ולא סומכים על ברכתו של בעל הבית.
יא. כאשר בוצעים את המצה אומרים (בערבית מרוקאית): "האכּדא קסאם אללה ל'בחאר עלא תנַאעץ לטריק. חין כרזו זדודנא מן (ארד) מאצר על יֵד סידנא ונבינא מוסא בן עמרם (עליה אסאלם ורצ'א). האכּדא יפכּנא הקב"ה מן הַד ל'גלות לחרות בקרוב אמן כן יהי רצון".
יב. לא נהגו שהילדים גונבים את האפיקומן ומחביאים אותו, ושב ואל תעשה עדיף.
יג. בליל הסדר לפני "הא לחמא עניא" שרים "בבהילו יצאנו ממצרים הא לחמא עניא בני חורין", ומסובבים את הקערה מעל הראש של כל אחד מהמסובים. ואח"כ אומרים "בבהילו יצאנו ממצרים, הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא" וכו'.
יד. לא נהגו להניח או למזוג כוס נוספת לאליהו הנביא.
טו. בהגדה גורסים "ושאינו יודע לשאל" ולא "לשאול", כמו כן, גורסים "אפיקומֶן" ולא "אפיקומָן".
טז. בליל הסדר כאשר אומרים את עשר המכות, שופכים מים
ויין בתוך צלחת, בכל מכה שמזכירים.
יז. יש שנוהגים שלא לטבול את פרוסת המוציא במלח, בליל הסדר.
יח. מרור - מנהגנו שכל אחד מברך בפני עצמו ברכת "על אכילת מרור", ולא סומכים על ברכתו של בעל הבית.
יט. נוהגים לאכול את הביצה של הסדר למחרת ליל הסדר, ורק הבכורות אוכלים אותה.
כ. ביום טוב, לא נהגו לומר י"ג מידות בפתיחת ההיכל.
כא. במוסף ביום הראשון של פסח, אומרים את "תיקון הטל" לאחר הקדיש לפני העמידה.
כב. לא אומרים "מזמור לתודה" בכל ימי חג הפסח, מכיוון שקרבן תודה היה חמץ ומטעם זה לא היה קרב למזבח בפסח.
כג. נוהגים לברך ברכת האילנות, בחול המועד פסח.
כד. בשביעי של פסח נוהגים ללמוד בלילה תיקון ליל שביעי של פסח מתוך הספר 'קריאי מועד'.
כה. בשביעי של פסח, אומרים לפני "אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה" את הפיוט ''אשירה כשירת משה'', ואין בזה משום הפסק. וכן אחרי "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בַיַּבָּשָׁה בְּתוֹךְ הַיָּם" ממשיכים "וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה" עד "כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ" (פרשת בשלח פרק ט''ו, פסוקים כ'- כ''ו), וממשיכים ''כי לה' המלוכה'' וכו'.
כו. במוצאי פסח, חוגגים את המימונה, והולכים לבקר אחד את השני, ומקבלים ברכות מהרבנים. ונהגו לברך אחד את השני בברכת ''תרבח'' (תצליח). במימונה נהגו לאכול דברים מתוקים כגון תמרים, ולשתות חלב. וכל זה לא רק בלילה אלא גם ביום שלמחרת.
ספירת העומר
א. נהגו לקחת מלח, ולספור עליו את ספירת העומר, ושומרים
את המלח לסגולה לכל השנה.
ב. סופרים את העומר אחרי ה-"ברכו" האחרון, לפני "עלינו לשבח".
ג. קיימים שלושה נוסחים של "לשם יחוד" של ספירת העומר. נוסח אחד מיוחד ללילה הראשון של הספירה (והוא מופיע במחזורים של שלוש רגלים) ועוד שני נוסחים לשאר ימי הספירה, אחד ארוך ואחד קצר. יש שנהגו לומר את הנוסח הארוך ויש שנהגו לומר את הנוסח הקצר.
ד. אומרים ב-"לשם יחוד": "לקיים מצות עשה של ספירת העומר".
ה. אומרים "הרחמן (הוא) יבנה בית המקדש ויחזיר העבודה למקומה במהרה בימינו".
ו. בשחרית סופרים את העומר אחרי "עלינו לשבח", ואח"כ אומרים חצי קדיש כרגיל.
ז. יש שנהגו שלא להסתפר עד ל"ג לעומר כפי שיטת מור"ם, יש שנהגו שלא להסתפר עד ל"ד לעומר כפי שיטת מר"ן (והוא ככל הנראה המנהג הרווח במרוקו), ויש שנהגו שלא להסתפר עד יום ערב חג השבועות כפי מנהג המקובלים.
ח. מותר לערוך חתונות מל"ד בעומר והלאה, ויש שהתירו לערוך חתונות בל"ג בעומר עצמו.
וכ"כ הרה"ג ברוך אברהם טולידאנו זצ"ל, בספרו 'רינה ותפילה', סימן תפ"ז. וכ"כ הרה"ג שלום משאש זצ"ל בספרו 'שמ"ש ומגן' ח"ד חאו"ח סי' ס'. וכ"כ הרה"ג יוסף כנאפו זצ"ל בספרו 'יפה עיניים' עמוד צ', (יאמר "יום השישי... ויינפש" אך לא יאמר ברכת מעין שבע) מכיוון שליל שימורים הוא. וראה בספרו של הרה"ג שם טוב גאגין זצ"ל, 'כתר שם טוב' חלק א', עמוד קמט, וכן חלק ג' עמוד 44.
וראה בספרו של הרה"ג שם טוב גאגין זצ"ל, 'כתר שם טוב' חלק ג' עמוד 80.
וראה בספרו של הרה"ג שם טוב גאגין זצ"ל, 'כתר שם טוב' חלק ג' עמוד 95, שם הביא כי כך המנהג בטיטוואן.
וכך אמר לי הרה"ג שמעון ביטון שליט"א.
וראה מה שכתב הפייטן הרה"ג מאיר אלעזר עטיה שליט"א בסידורו 'אבותינו' ששמע טעם למנהג זה מפי הרה"ג יוסף משאש זצ"ל, כי אמירת "ברכו" נתקנה למאחרים שלא שמעו אותה בהתחלת התפילה, ואומר' אותה אפ' שכל הקהל שמעו "ברכו" בהתחלת התפילה כי חכמים לא נתנו דבריהם לשיעורין. במצב זה אמירת "ברכו" לכאורה תהיה מיותרת כי היא כעין הזמנה לומר אחריה מיד ברכה. אבל בימים האלו שאומר' ברכת העומר בסוף התפילה, ראוי והגון לומר אחרי אמירת "ברכו" ברכת העומר כדי שההזמנה הנאמרת בציבור תחול באותה הזדמנות גם על ברכת העומר, ובפרט אם כולם כבר התפללו.
קיים מנהג נוסף במרוקו, לספור את העומר לאחר קדיש תתקבל. והרה"ג אברהם חפוטא שליט"א הביא את שני המנהגים בסידורו 'אשל אברהם' וז"ל: "נהגו רבים לספור העומר אחרי ברכו אחרון לפני עלינו לשבח, אך יש סופרים לאחר קדיש תתקבל וכדברי ר' דוד אבודרהם וכן אנחנו נוהגים".
ושמעתי מפי הרה"ג אליהו אריאל אדרי שליט"א, שהמנהג ברוב המקומות במרוקו לספור אחרי "ברכו", וכך נהגו בחלק מהמקומות באלג'יר. והוסיף כי יש שנהגו במרוקו ובאלג'יר לספור לאחר קדיש תתקבל, וכך המנהג בתונס.
|