x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 

 

תורה-מורשת-חדשות-אודות- צור קשר-מקומות קדושים-חדשות

-ניסים ומעשיות-מצוות ואהבתה לרעך-
וידאו-מסביב לעולם-צילומים-קטלוג-קישורים-נופים aalnews
 

 

   דף הבית    'הצלם של הרבי'    אינפו שונות1    2aal eliyona.לערוך    תואר צלם בזכות    קישורים1
   דף121    דף אלייונה    רעידות אדמה בארצנו1    מידע און ליין    כתבות הרבי    מסביב לעולם
   כתבות1    עצות לבריאות טובה    דף 121 להמשיך לערוך    קישורים לערוך     מאת חיים סלמן    חזרה למולדת
   מורשת1    גלריות    גלריות2    כת הטמאים    תיעוד מלחמה בצפון    זכויות יוצרים
   galriot2    השבטים האבודים    כל הגלריות ובכלל    תל אביב והסביבה    דף אלי יונה ar1    דףאלי יונה2ar
   לקראת שבת    את התואר 'הצלם של הרבי'    forum1    דף ראשי eliyona     דף ראשי eliyona    תן שם לפורום
   צור קשר    איפוא הצדק?    מבזקים עניין מרכזי    קישורים    צילום השמש מקרוב והסבר    יהדות גלות עירק
   פתח אליהו בעז1    daf iafeh של גילי    37פתח אליהו1    עירית נס נס יונה    דף121    דוקטורי, משה
   The people of Menasheh    ויקיפדיה    מועצת התלמידים    מדריך עולמי    תן לרעב לחם    תורה
   מקומות קדושים וצדיקים    mediah1     המילה דווקא ביום השמיני    אומות העולם מכריזים מלך המשיח חי וקיים    שליחת תמונות    קברי צדיקים באוקראינה
   תמונות צדיקים    פרשת הנשיאים    תמונות נוספות התוועדות השבועית    הקאפיטל החדש ק"ו    h hrabi    huledet hrabi1
   simuson1    galeriot shonot1    אתר מידע הולנד    Photo Gallery - Jerusalem    simuson1    חתונת יהלום פינטו
   שעון עולמי    GADASOT HAGALIL    lag baomer    סיוע לכל דורש    אלגמניה גורנל    ספר הטלפונים
   TomNoddy-BubbleMagic    יהדות תימן    gadasot b -7    hacol bacisurim    iahadut moreshet    מדוע הגוזל את חבירו
   הרבי צילם אלי יונה    eigrot beragah    שימושון כללי    free.2all    free.2all.co.il/aalnews    Web/Sites/info
   eliyona130    רשות העתיקות    You Witness News    מאמרים1 אלי    menaseh    דף אלייונה
   מוסר השילומים    התנ"ך הושלכו לרחוב    מבזקים    אהבת ישראל    הרבי קרה לי    הלווית צפת מן ז"ל
   77. אלייונהeliyona    לא לגזול כבשת הרש!    חת"ת - שיעור בתניא היומי     צימרים אטרקציות מלונות    הטיפול בהזעת יתר     איגרות ברכה
    להפסיק לעשן    ey10    הסבא שלי בערקה חן    7770    פורום טרי    זכויות יוצרים
   השבטים האבודים כתבות,    כיצד הפכה ירושלים    הרבי תמונות גזולות    הכי קרוב לקודש הקודשים    ניסים ב770 בכפר חבד!    daf allnesפה!!!
   סיווגים בתי כנסת בנס ציונה    מערת המכפלה אתר    allnews/PAGE269    מעשה שהיה    פורום רחובות בניהולו של אלי יונה    משפחה בקצב הזמן
   היום בהיסטוריה    אלבום תמונות » פורים תשס"ח בנס ניצן    שיעורים מובחרים    עז או מדינה    אתר קדש     קישורים - לאתרי קודש
   תודה גם לאלי יונה    בר מצוה1    תן שם לדף    Get the latest news,     כשרות הוויסקי    חבד אינפו כל הכתבות
   דף לדעת    הצנחנים מגיעים אל הכותל
 

דברי פתיחה מאת חיים סלמן

חכם יחזקאל עזרא דורי (אבו מעתוק) ע"ה
חכם יצחק מחלב בן שמחה ע"ה

חכם סלמאן חוגי עבודי ע"ה

בס"ד

הקב"ה זיכני לגדול בקרבתם של חכמים גדולים שעלו מעירק בשנים הראשונות להקמת מדינת ישראל.

 
לחץ כאן לראות הכתבה במלואה

בס"ד

כשעלינו מעירק בשנת התש"י, לאחר מעברים זמניים בשער העליה פרדס חנה ובאר שבע, שוכנו בירושלים עיר הקדש במעברות בצריפים של ברזנטים, ושם זכיתי לפגוש את כמוה"ר סלמאן חוגי ע"ה שהיה החזן הראשון שממנו שמעתי את נעימות החזנות והפיוטים של יהודי עירק (ולימים נהיה אב בית הדין בירושלים), ומאז נקשרה נפשי בעבותות אהבה לנעימות ולתפילות אלו. אח"כ בשנת התשי"ד עברנו לגור בשיכונים, שהיו בניינים של 2 חדרים בשכונת קטמון. ושם זכיתי לשמוע במשך כשלושים שנה את החזן המהולל הגדול מכולם חכם יצחק מחלב ע"ה . חכם יצחק ידע במדוייק את כל נעימות התפילות והפיוטים של יהודי עירק וכן היה בקי בדקדוק ובמבטא המילים כיאות וגם בש"ס ופוסקים וכן היה שוחט ותוקע וקורא בתורה והקדיש את כל חייו למען הקהילה המקומית בבית הכנסת הגדול " שערי רחמים" שבצומת פת בירושלים. 

לאחר שנתבקש לישיבה של מעלה בשנת התשמ"ה, שמשתי במקומו בחזנות בבית הכנסת הנ"ל. עוד בחייו שמעני וקבלתי אישור ממנו על אופן ביצוע התפילות בימים הנוראים והקריאה בתורה. ומאז הקימותי כתות לימוד בירושלים כדי להנחיל לדורות הבאים את מה שלמדתי מהחכם הנ"ל ומהחכמים האחרים שגדלתי עימם. 

יזכרו בטוב גם החכמים הנודעים: חכם "אבו מעתוק" ששמו המדויק היה חכם חזקל (יחזקאל) עזרא דורי ע"ה , וכן חכם שוע (יהושוע) מנשה, וכן חכם שאול זלכה הכהן ע"ה  שאני משמש כחזן בבית הכנסת שיסד ע"ש רבנו יוסף חיים ע"ה משנת התשנ"ט. וכן חכם ששון בנימין בן פרחה ע"ה הענו ביותר בשכונה שנהג לדרוש כל יום בין מנחה לערבית מספר "פלא יועץ", וכמובן מור אבי עטרת ראשי עזרא נסים בצון בן כחלה ע"ה .

בזה אני קורא לכל הצאצאים של יהודי עירק בכל תפוצות הגולה להירתם יחד עימי להפיץ את המסורת המהוללה של יהודי עירק וילמדו את ביניהם ואת נכדיהם את כל הפיוטים והתפילות של עדתנו המהוללה למען ידעו אותם כל הדורות עד ביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן. 
 
חידושים מבית המדרש תגובות: 0 | 17.12.2004 (12:10)
בס"ד
 

בס"ד

ליקוטי חידושים ששמעתי מפי מו"ר ר' אורי נורי הי"ו ומו"ר בניהו יששכר שמואלי הי"ו בישיבת המקובלים "נהר-שלום" תכב"ץ בירושלים עיה"ק תובב"א.

שמיעת התרועה בר"ה סגולה לעקרות להיפקד. האותיות שלפני ש ו פ ר  הן  עקרה !!

אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו - ונקה לא ינקה - תוציא את ה"קן" וישאר

 "יה-וה".

"אתרג" - ר"ת אל תבואני רגל גאוה.

רופא חולה עמו ישראל - לכוון ר"ת רפ"ח ניצוצים.

כשאדם רוצה לעשות שינוי, יכוון קודם ששה צירופי שד"י (כמו ב"יהי-כבוד").

משה רע"ה עלה בשני וירד בחמישי לכן מאריכים בימים אלה בוידויים.

כ"א אזכרות שם השם יש בתפילין של יד וכ"א אזכרות בתפילין של ראש=מ"ב.

שש פעמים "טוב" יש בבראשית (תיקוני הזהר קי"ז).

"רואה אני את החכמה מן הסכלות" - ז"א בגלל שיש סכלות אז בולטת החכמה.

"דבש וחלב תחת לשונך" - והרי הטעם בלשון הוא מלמעלה? - אלא גם אם בהתחלה לא מרגיש אתה את הטעם , תלמד ואז יבוא הטעם לכשתזכה.

אמ"ן - מצוות שהזמן גרמן ובכל זאת הנשים חייבות: ארבע כוסות, מגילה, נר חנוכה.

ברוגז רחם תזכור - כולנו, כל הנשמות נבראו מרחם אחד.

קדש לי כל בכור - אם אתה רוצה להיות קדוש, אז כל אחד יהיה בעיניך גדול ממך, ואל תגיד על איש זה בהמה , רק אני יודע מי הוא בהמה ומיהו באמת אדם.

משה אמר לה' שיסלח לעם "סלח נא לעוון" זכור לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך

כאשר משה אומר "אעברה נא ואראה " אז ה' אומר לו בטל סלח נא אז אעברה נא

בגלל אשה הרג קין את הבל (תיקונים ע"ח).

הרוצה להחכים ידרים- הכוונה כשעומד בעמידה מול המזרח יפנה במקצת ימינה וכן הרוצה להעשיר יצפין, קצת שמאלה.

שמע ישראל - אפילו כשאומרים סתם שמע, יש לאמר בשכמל"ו.

מצוה =שם הויה ברוך הוא. כי מ"צ באתב"ש הם י-ה.

משה רע"ה - ידוע הענין שמשה לקח את כתרו של פרעה ורצה להרגו ואז הציע יתרו כי ישימו לפניו גחלים ויהלומים לראות אם יש בו דיעה או לא. ומשה רצה לקחת יהלומים ובא מלאך והסיט את ידו ולקח גחלת ואז נהיה כבד פה וכבד לשון. וכל זה למה?

חידש לנו ר' משה הי"ו הלומד בשיעורינו עם ר' אורי נורי שליט"א, כי כשהיה תינוק הביאה לו בת פרעה מינקת מצריה אך הוא לא הסכים לינק אלא מאימו כידוע, אולם המינקת המצריה טפטפה על שפתיו טיפת חלב ולכן היה כל הענין עם הגחלת כדי לתקן דבר זה.

ממעמקים - ר' אורי הסביר כי הכוונה מעמקי הלב ולא כמו שעושים הקראים שיורדים במדרגות אל התיבה.  ואגב כך סיפר לנו כי הרמב"ם ביקש שיתנו ליהודים מקום קבורה במצרים וענו לו כי יתנו מקום רק כעור של גמל. טוב מאד, אמר הרמב"ם ולקח עור של גמל וגזר אותו לרצועות דקות רבות ואורכן היה רב אבל לא היתה להם ברירה.

לכן מספר הרב, כי פעם אחת האור החיים ז"ל ירד במדרגות כאלה שלהם ונפל שם וראה כי את  כל המדרגות בנו מספריו של הרמב"ם. רשעים כאלה הם.

היום למדנו מר' אורי הי"ו כי התיבה צריכה להיות בת שש מדרגות והתיבה עצמה היא השביעית כי החזן הוא בבחינת יסוד והתיבה היא מלכות.

שצ"מ חנכ"ל = שבתאי צדק מאדים חמה נוגה כוכב לבנה.

הלכות חנוכה רמוזים בפסוק: כף אחת עשרה זהב מליאה קטורת.

כף=20 אם מעל 20 אמה פסולה.

אחת=אחד שמונה תמנה .

עשרה=עד שתכלה רגל השוק.

זהב=זמן הדלקה בן-השמשות.

מלאה=מצותה להניחה אצל הפתח.

קטרת=קרוב טפח רוח תדליק.

 

בלעם היה נכד של יתרו. בלק בלעם = בלבל עמק (דעתם).

מואב סיר רחצי= בלעם הכין סיר של כשופים וטמן אותו 1500 מטר בעומק האדמה.

כשדוד הע"ה חיפש את השיטים, התהום שאליו יובילו כל המים מן המקדש, מצא סיר זה.

התרועעי=ע"י התרועה מנצחים ישראל את אויביהם.

שוב אל בלק ו"כה" תדבר. כה היא השכינה ז"א אתה לא תדבר אלא השכינה תדבר.

הדברים הבאים שמעתי מפי חכם חלבי שהצטרף לשיעורנו אתמול ר"ח שבט התשנ"ו:

משה רע"ה התרעם ואמר : "למה הרעותה לעם הזה" ואח"כ  כתוב "וידבר אלהים". שהוא דין. אל"ה =אמרת למה הרעותה, י"ם = יהושוע מכניס (את עם ישראל לארץ).

"והסנה איננו אוכל" - ידוע כי הקב"ה ישר את כל ההרים לפני עם ישראל, חוץ מההרים: סיני, נבו, הר ההר. שהם ר"ת סנ"ה.

כתוב: "וראיתם על האבנים" וגם כתוב:"וראיתם את הארץ מה היא". כשאדם רוצה לקבל יראת שמים צריך להסתכל מאין הוא בא (על האבנים) ואח"כ את סופו "וראיתם את הארץ".

פרשת וארא מתחילה באותיות ו"א=ז'. ובאמת היו שבע מכות בפרשה זו. פרשת ב"א=ג' מכות שמופיעות בפרשה.

"נמס בתוך מעי" ר"ת= נר מבוי סוכה = המצוות שאסורות מעל 20 אמה X6 טפח =120 טפח, ומעי =120

אדם ניכר בכיסו בכוסו ובכעסו. ואומרים נתן עינו בכוס. ז"א אם תכניס "ע" לכוסו תקבל כעסו.

כל מה שאמר משה רע"ה היה אמת חוץ מפעם אחת שלא אמר אמת מה זה?

משה סיים את שמע ב- אני ה' אלקיכם ולא אמר את המלה "אמת".

הפסח אינו נאכל אלא בחמ"ץ? ר"ת=חצות, מנוייו, צלי.

הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ. ששת המלים יש בהן "אלף" אבל "שמים" אין בה "אלף".

צדיק אוכל לשובע נפשו - צדיק אוכל כדי לברר את הנפש שבאוכל.

השם "שדי" רושמים אותו ע"ג המזוזה מאחרי המלה "והיה" הרומזת לשם הוי"ה ב"ה.

והשם השני רושמים מאחרי "ה' אלקינו ה'" של פרשת שמע והוא מרכב מהאותיות שאחרי אותיות אלה.

הרב בניהו הי"ו ספר לנו היום כי הרב כף החיים ז"ל היה פעם חולה וקבל שכחה גדולה עד ששכח את כל לימודו. ישב ולמד שוב את כל לימודו מחדש. איזה כח רצון!

הרב עדס הי"ו הוסיף לי היום עוד כמה חידושים:

כתוב "הבית האחרון" כדי שלא נדאג כי הכוונה לבית שני ולא לבית שלישי, ה' אמר למשה "והיה אם לא יאמינו לאות הראשון והאמינו לאות האחרון. למרות זאת אחרי האותות באו עוד מכות והראשונה בהם היתה "הדם". ורמז לזה "והיה הדם לכם לאות על הבתים" ז"א לפי מכת הדם תדעו שהבתים בתי המקדש יהיה גם שלישי בב"א.

"שש מאות רכב בחור" תוריד שש מהמלה "רכב" ותקבל "בחור"=216 .

מר'  דן  חברנו בשיעור: אברהם העברי כי הוא בעבר אחד וכל העולם בעבר השני.

צריך להשאיר פרוסה לא שלימה ועליה מברכים ברכת המזון. ( ר' אורי הי"ו).

סימני מזלות החודשים: טש"ת, סא"ב,מע"ק, גד"ד.(ר' אורי הי"ו).

אוכל מקבל טומאה בכלשהו אך אינו מטמא אלא בכביצה.

חכם משה הי"ו: מי מרה על שום מה? המצרים העלילו כי היהודים היו עם בנותיהם ומי המרה באו דוגמת מי סוטה כדי להוכיח כי היהודים טהורים ואמנם המים נהפכו למתוקים. (מעם לועז).

לא תישא את שם אלקיך . לא תאמר שהשם רם ונישא כל כך שאינו יכול להשגיח על כל אחד ואחד.

זה שמי לעולם וזה זכרי לדור ודור. שמי ועוד י"ה = שס"ה. זכרי ועוד ו"ה = רמ"ח (ראשית חכמה).

זכיתי היום ערב ר"ח אדר התשנ"ו, לחדש חידוש קטן. במסכת זבחים דף מ"ד הגמרה אומרת כי לומדים מהפסוק "אם האכל יאכל מבשר זבח השלמים", כי מהמלה "בשר" לומדים על כל בשר אפילו שאינו מוקרב על המזבח באש כמו עולת העוף. והגמרה מקשה איך אתה לומד זאת הרי סדר הלימוד הוא כאשר יש כלל פרט וכלל וכאן יש לנו כלל, כלל ופרט. הגמרה עונה: כן אז מה יש? קח את הפרט ושים אותו ביניהם ותלמד. ובאמת כאשר הסתכלתי במלה " מבשר" הבחנתי כי ר"ת הם: מבשר  בין שניהם ראוי.

רמז שאברהם אבינו ע"ה עשה מצות מגילה = ויעש אברהם משתה גדול ביום ה ג מ ל  את יצחק . הגמל=מגלה.

וירא את המקום מרחוק=שד"י.

אם לא תראה את ה' בכל מקום לא תמצאהו בשום מקום.

ה' אומר למשה: מה תצעק אלי, דבר אל בני ישראל ויסעו.  מה תצעק? זאת אומרת מספיק שתתפלל כי תפילתך נתקבלה והגיעה א ל י. דבר אל בני ישראל ויסעו.

ציון במשפט תפדה=גימ' "תלמוד ירושלמי". ושביה בצדקה=גימ' תלמוד בבלי.

בכל מקום שנאמר : כתוב ב"ילמדנו" הכוונה למדרש תנחומא שם כל קטע מתחיל במילה זו "ילמדנו".

ולא געלתים לכלתם=כתוב בלי ואו זאת אומרת בגלל כלתם שהיא השכינה לא מאסתים.

שמעתי מחכם שאול זליכה הי"ו כי התאומות שנולדו עם קין והבל נמצאו מאוחר יותר ע"י פרעה ויתרו והן הן בת פרעה וציפורה.

ר'  בניהו חידש לנו היום כי נבוכדנצר נולד מיחוד שהיה לשלמה הע"ה עם מלכת שבא (ראה רש"י מלכים א' פרק י' פסוק י"ג).

למה כשמבטלים החמץ אומרים "כעפרא דארעא" מספיק כעפרא? אלא להבדיל מעפרות שהם מחצבים כמו זהב וכו'

בבא בתרא פרק ו' משנה ד' אומר הר"ע מברטנורא כי אין דרך חתן לדור עם חמיו.

זכר בגימט' ברכה. נקבה בגימט' נזק.

"נפלה בתולת ישראל לא תוסיף קום". הזוהר הקדוש מסביר כי בגלות ראשונה ובגלות שניה היתה צריכה השכינה ועם ישראל לקום בעצמה מהגלות אולם עתה בגלות השלישית לא תקום היא בעצמה אלא הקב"ה יקים אותה וזאת תהיה תקומת נצח.

מה זאת אומרת "רפאני ה' וארפא הושיעני ואיושעה". למה הכפילות הזאת . אלא  אומר הזוהר הקדוש כי רפואה ע"י שליח כמו רופא או מלאך היא זמנית ולא תמיד מסלקת את המחלה לגמרי אבל רפואה ע"י ה' היא רפואה טובה ונצחת שמסלקת את המחלה לגמרי. לכן מבקש דוד המלך עליו השלום כי הרפואה שה' יתן תהיה על-ידיו ולא ע"י שליח כדי שתהיה רפואה סופית וכן הישועה שה' יתן תסלק מאתנו את הצרות אחת ולתמיד .

שש ערי מקלט ר"ת: חש"ק גב"ר: חברון, שכם, קדש,  גולן, בצר, רמות.

חודש סיון צירוף ההויה שלו: י"ו  ה"ה . זכרים לבד ונקבות לבד.  וזה גם רומז על מזלו שהוא תאומים.

למדנו בראשית חכמה כי אם יש פ"ה אותיות בספר תורה אז מותר להציל מדליקה בשבת וגם ברית מילה. מילה בגימט' פ"ה מכאן רמז שמילה מצילה את האדם מאש הגיהנם.

סגולה להינצל ממגפה - לאמר 3 פעמים ישר והפוך את הפסוק :"רני פלט תסובבני סלה" עפ"י הזוהר הקדוש דף קע"ט פרשת וישלח.

תפילין לפי רש"י ז"ל ולפי ר' תם ז"ל. המחלוקת היא במסכת מנחות דף ל"ד. הגמרא אומרת : קדש והיה כי יביאך מימין ושמע והיה אם שמוע משמאל. רש"י ז"ל מפרש כי הפרשיות הן כסדרן בתורה והכוונה פשוטה ששניים נמצאים מימין ושניים משמאל לראשונים ז"א: קדש, והיה כי יביאך שמע והיה אם שמוע. ואילו ר' תם ז"ל שואל: מדוע הגמרא אמרה שמע והיה אם שמוע משמאל כנראה כדי לאמר לנו שנתחיל משמאל בשתי פרשיות אלו דהיינו שהשמאלית ביותר תהיה פרשת שמע ומימינה באמצע פרשת והיה אם שמוע. ז"א הסדר יהיה: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע , שמע. זה מ תאים גם למה שנאמר במקום אחר כי הן צריכות להיות בהויתן ז"א ששתי הפרשיות המתחילות ב"והיה" יהיו סמוכות.

עתה הסביר לנו ר' בניהו הי"ו כי שניהם צריכים עפ"י הסוד והנה ההסבר:

תפילין של רש"י הן כנגד מוחין מאמא עי'. ותפילין של ר"ת הן כנגד מוחין מאבא.

ארבעת הפרשיות הן כנגד חכמה, בינה, וחסדים שבדעת וגבורות שבדעת.

מאחר והיסוד באימא עי' הוא רחב הרי החסדים והגבורות יכולים לעבור בו ביחד ואין בעיה. לעומת זאת בזכר אבא היסוד הוא צר ולא יכולים לעבור בו שניהם ביחד לכן הגבורות מתפרצים ויוצאים קודם לחסדים ולכן מתהפך הסדר של שתי הפרשיות השמאליות שהן כנגד החסדים והגבורות. מאד שמחתי ללמוד לימוד זה היום וסוף סוף ידעתי את מהות המחלוקת ואת ההסבר לזה עפ"י הסוד. ר' בניהו הבטיח לזכות  אותי בשני זוגות תפילין של רש"י ור"ת. כן יהי רצון ואמרו אמן.

סדר חשיבות של ק"ש הוא: יוצר, קרבנות, ערבית, על המיטה.

מנין שהקטורת מעשירה? ישימו קטורה באפיך...ברך ה' חילו.

ה' שואל את אדם: איכ"ה?  ר"ת אני יודע כל הנסתרות.

ר' אורי אמר כי לא משנים שם בכלל אלא מוסיפים שם.

שרה, רחל, חנה ע"ה נפקדו בראש השנה. חנה המבוגרת ביותר.

למדנו בראשית חכמה : איתא במדרש: ר' יודא בר סימון אומר: שובה ישראל עד ה' אלקיך -אפילו אם כפרת בעיקר - ושבת עד ה' אלקיך ושמעת בקולו.

האמא תברך שהכול על שתיה כדי לפטור את התינוק מהברכה.

ענ"י = עירובין נידה יבמות. מי שלא יודע מסכתות אלה נקרא עני.

על ענין יוסף הצדיק ואשת פוטיפר כתוב: ואין איש מאנשי הבית. אומר הזוהר הקדוש בפרשת ויחי דף רכ"ב: למה לא אמר ואין איש בבית אלא מאנשי הבית.

דוקא מאנשי הבית אין אבל דמותו של יעקב אבינו היתה שם תמיד. ואכן ראשי תיבות "ואין איש"= ודמות אביו יעקב נראה אל יוסף שם.

בספר איוב פרק י"ג פסוק י"ב כתוב: " אז ינוח לי". הסביר ר' בניהו הי"ו כי א"ז=8 זאת אומרת אם תישן 8 שעות זה מספיק למנוחה. אולם אנחנו יודעים שחכמים ישנים לעתים רק 4 שעות! אז=8שעות ל"י=40 שעות יחד=48 שעות. ז"א ביומיים ישנים שמונה שעות לכן כל יום ישנים 4 שעות.

למדנו עם רבי אורי הי"ו בבקר בהרמב"ם, הלכות גניבה כי הגנב המודה לפני שבאו עדים פטור מקנס ומשלם רק הקרן. על זה הסביר ר' דוד הכהן הזקן הי"ו על פסוק : וסלחת לעוני כי רב הוא. זה מוזר. האם בגלל שהעוון רב אז ה' יסלח לו? דוקא אם הוא מועט יסלח! אלא יש מחלוקת בין רב לשמואל רב אומר כי גנב המודה פטור מקנס ושמואל אומר שאינו פטור. לכן דוד המלך אומר לה' אני מודה שחטאתי לכן דון אותי לפי שיטת רב ללא קנס, כי אחרת : מי יחיה משמואל(בלק) מי יחיה אם תדון אותי עם קנס לפי שיטת שמואל.

זהר ויחי דף רכ"ז ע"ב: וירא ישראל את בני יוסף ויאמר מי אלה- איך זה? הרי כתוב ועיני ישראל כבדו מזוקן לא יוכל לראות! אלא ראה ברוח הקודש כי יצא ממנו ירבעם וחבריו שעשו פסל וקראו לו: אלה אלוקיך ישראל.

המידות של שתי הלחם=ז ד " ד (שבעה טפחים אורך , ארבעה ט' רוחב וארבעה ט' הקרן)

ושל לחם הפנים= י ה " ז = 10 ט', 5 ט' , ז' ט' (מסכת מנחות)

כתוב "ויברך את יוסף ויאמר"  והיכן בירך? הרי בירך את הנערים "המלאך הגואל אותי מכל רע יברך את הנערים וידגו לרוב בקרב הארץ". אלא מכאן שאם מתברכים בניו הוא גם מתברך.

ר' בניהו סיפר כי כאשר הרב היה דורש ביום שבת אחרי התפילה בבקר, ואשתו היתה רעבה, שלחה את אחד הנערים שיאמר לו "רגלי עמדה במישור". והוא הבין מיד  וסיים את השיעור. היא התכוונה ר"ת רעב.

בי"ם דרכו ושביליו במי"ם רבים= בטוב ילין מור,  ברחמים מרובים יקיץ מור.

נחש הנחושת נשאר עד חזקיהו ויהושפט ע"ה שכתתו אותו כי היו עובדים לו (חולין ו' ע"ב) מלכים ב' י"ח.

אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו. ו נ ק ה  ל א   י נ ק ה  תוציא את הקנקן ישאר הוי"ה ב"ה.

אזן =13 X 2 = 26 ,  עין =13X2=26 , פה =13X2=26. 5X26 = עין.

זבוב - קליפה כזו שמפרידה בין החברים זה בכה וזה בכה

כתוב זאת  זכרון  בספר ושים באזני יהושע=ר"ת=זבוב

...הפתח ולא יתן המשחית  = ר"ת= הוי"ה.

מזוזה=אדנו"ת . אדנו"ת במלואו = תרע"א = שער, דלת.

(זהר שמות בא דף ל"ה ע"ב)

בזהר בראשית דף מ"ט -נ' מסופר כי על הבעל להעריץ את אשתו, לראות רק אותה כיפה ביותר וכל האחרות כקופות! וכן אם המלך יהיו לו מיטות של זהב ושל יהלומים הוא יעדיף תמיד את המיטה שהכינה לו אשתו ועוד...

כל העולם כולו קיים בזכות חנינא בני וחנינא בני די לו בק"ב חרובים מע"ש עד ע"ש.

ק"ב=בנים ורומז על עונתן של תלמידי חכמים.

וראו כל עמי הארץ כי שם השם נקרא עליך ויראו ממך. ידוע כי פסוק זה רומז לתפילין. מה הראיה? שם  יהו' - ה' נקרא ר"ת= שין. רומז לשין של התפילין.

כו"ס= ויאמר סלחתי כדבריך.

חמש"ה שהם ארבעה= חמשת הכללים של כוס הקידוש הרמוזים במלה חמש"ה והם: חי(שלא טעמו עדיין ממנו), מלא (אחרי המזיגה במים יהיה מלא על גדותיו), שטיפה(מבחוץ), הדחה (מבפנים).

כאשר קלל שמעי בן גירא את דוד הע"ה רצו להורגו אז אמר דוד: " לא יומת כאן איש היום" - ראה דוד הע"ה כי יוולד ממנו מרדכי היהודי שנקרא במגילה "איש יהודי".

אב"ק = אות ברית קדש. (נאמר כי יעקב נאבק עם המלאך עד שעלה אבקם השמימה).

הבקר אור והאנשים שולחו הם וחמוריהם.." מידת הדין רצתה להיפרע מהם אך זכות אברהם אבינו ע"ה עמדה להם: וישכם אברהם בבקר ויחבוש את חמורו" זהר מקץ ר"ג.

והיה ראשיתך מצער ואחריתך ישגה"  פ ת ח י ה = פ ת"ח תחלק לשניים תקבל "מרד"    ו- יה תכפיל ב-2 תקבל "כי"  דהיינו מרדכי.

ר' נחוניא בן הקנה  חיבר את  "אנא בכח " שהוא ר"ת של שם מ"ב.

נשר אין לו אצבע יתירה ולא זפק וקורקבנו לא נקלף ודורס- עוף טמא. יש 24 עופות . עורב יש לו שני סימנים בלבד לכן הוא לא כשר. פרס ועזניה יש להם סימן אחד של טהרה ולכן הם טמאים.

היונה שותה מן המים ואינה מחזירה לתוכו כמו העופות הטמאים.

ותפתח ותראהו את הילד.= ותראה ו"ה שכינה. (זהר שמות י"ב).

ותרד בת פרעה = כשחוטאים ישראל יורדת מידת הדין ונערותיה= האומות שרודפים אחריהם על יד היאור= על שריפו ידיהם בתורה.

כה וכה = שמע ישראל יש בו כ"ה אותיות וגם ברוך שם עם הכולל.

ריב= זכר אם לא עונים לריב אז הוא לא מוליד. אם עונים אז נהיה נקבה ומוליד =מריבה וזה מה שאמרו דעת קנית מ"ה חסרת. דעת חסרת מ"ה קנית. דהיינו "מה" שנוסף לריב בתחילתו ובסופו.

תחת שלש רגזה ארץ, תחת עבד כי ימלוך ושפחה כי תירש גבירתה. ההמשך הוא ונבל כי ישבע לחם.

וימת תרח בחרן. רש"י ע"ה אומר כי הנון הפוכה. אף אחד בשיעור לא ידע מה זה. שאלתי את עופר=איתן, והוא אמר שהוא עושה את הנו"ן הזו קצת שונה מהרגיל.

זהר נח = אלה תולדות נח.  להבדיל מתולדות אדם  הראשון שהיה בגן עדן וכל טוב העולם לו לבדו אבל תולדותיו כולם נשחתו מן העולם. ואילו נח שהיה בתיבה מקום סגור, אוכל בצמצום, ללא מותרות, בניו יצאו מן התיבה לחוץ. מכאן לומדים שכדאי לו לאדם להסתפק במועט וגם להרגיל את בניו כך.

ועשה לו כתנת פסי"ם.= פוטיפר, סוחרים, ישמעלים, מדינים.

זהר בשלח דף מ"ח אומר כי הדג שבלע את יונה מת אח"כ והדגים מסביב החלו לאוכלו ואז התפלל יונה וה' החייה אותו.

וישקה"ו (עשו ליעקב)= בדרך כלל כשנפגשים חברים אחרי זמן רב שלא ראו איש את רעהו הם נזכרים בחוויות מהילדות, גם כאן אם נקרא הפוך את המלה הנ"ל נקבל בר"ת: ויאמר הכי קרא שמו יעקב ויעקבני ....

חולין דף פ"ט = אם מחוט ועד שרוך נעל = בזכות זה זכו לחוט של תכלת ורצועה של תפילין.

אכן יש אלקים במקום הזה ואנכי לא ידעתי. ראה יעקב פרצופים של אריה כרוב נשר וראה גם את דמותו וזה ו"אנכי" לא ידעתי.

"וראו כל עמי הארץ כי שם השם נקרא עליך ויראו ממך. = ר"ת = שי"ן. סימן לתפילין.

אשה= דב"ש

מק"ץ = ממון קול צום. זאת עשו וחיו. זא"ת= קול ממון צום

למה תתראו = למה ת' (400 שנה של שעבוד) תראו? רד"ו שמה. רק 210 שנה תהיו שם. ושברו לנ"ו = 86 שנה בלבד יהיה השעבוד.

ועתה ירא פרעה. מי בקש מיוסף לתת עצות?   אלא פרעה שואל ועתה מה צריך לעשות? ויוסף עונה - ירא פרעה ....

מעשה שהיה בזמן הנודע ביהודה ע"ה  שהיו שני עשירים הגרים בסמיכות. יום אחד באה להקה של כלי זמר ועמדה בין שני הבתים וניגנה להנאתם של שני העשירים. יצאו שני העשירים מבתיהם. אמר האחד: " בשבילי הם נגנו לעשות לי נחת רוח." והשני אמר לא. בשבילי הם נגנו". הלכו לרב . הרב אמר אני יכול לפתור לכם את הבעיה אבל תחילה עליכם לשלם לי סכום כסף. כאשר שלמו לו אמר הרב - כל זה קרה כדי שאני אקבל כסף מכם.  כך גם יוסף הצדיק, פרעה אומר כך צריך לעשות והחרטומים אומרים כך צריך לעשות, בא יוסף ונהיה הוא השליט.

לא מאסתים ולא געלתים.  כאשר אדם אוהב אשה אפילו היא בשוק של בורסקאים הריחות נעשים בעניו כבשמים. כך הקב"ה אפילו שאנחנו בין האומות שריחם רע אין הוא מואס בנו.

אבן תקומה= יש אבן שנוצרה כך שבתוך האבן יש עוד אבן ומרעישה בפנים. אבן כזו וגם אחרות השוקלים כנגדה היא סגולה שלא תפיל אישה פרי בטנה.(כף החיים בענין טלטול בשבת של תכשיטים).

וישב יעקב.  ישב =312  ידוע שיש 12 צירופי הוי"ה בכל חודשי השנה 12X26=312.

יעקב אבינו ע"ה רצה לתקן את כל הצירופים לכן כתוב ויעבור את מעבר=312 אבל הצליח רק יב"ק.  נשארו לו 200 לתקן. ולכן אמרו רבותינו שבשביל פכי"ם קטנים.  פכים הם פך ועוד פך דהיינו 100 ועוד 100. לכן ויגע בכף ירכו.  המלאך לא רצה שיעקב יגמור את כל התיקון ואז אחרי שרצה ו"ישב" קפץ עליו רוגזו של יוסף.

צדיק אוכל לשובע נפשו – הוא אוכל כדי לברר את הנפש המגולגלת באוכל שהיא נפשו, ואז ובטן רשעים תחסר שהם הקלי' שנחסרו עכשיו את הנפשות שתוקנו.

בזכות מצווה של נעל ימין ניצל החייל מאסון המסוקים שהתעכב לנעול קודם ימין ואח"כ השמאל והם יצאו לדרך בינתיים.

בן חכם ישמח אב – ע"י שהבן חכם ועושה רצון ה' שהוא האב – ישמח האב להיות עם השכינה (מטרוניתא).

תענית – תוציא ת"ת שהם תלמוד תורה ישאר –עני.

תענית – ע"ת, יתן – הקובע עתים לתורה גורם שה' יתן לו כל מבוקשו.

איזו היא עבודה שבלב הוי אומר תפילה (מסכת תענית דף ב') – הבן איש חי ע"ה כותב כי התפילה נתקנה כנגד קרבן התמיד. ואם נקח את המלה ל"ב ונמלא אותן נקבל למד בית – דהיינו אותיות המלוי הן אותיות –תמיד. ועוד יש 9 אותיות בין אות ב' לאות ל'. והגי' שלהן היא 74 = חכמה.  וכן המזבח היה ל"ב אמות על ל"ב אמות זה עוד רמז שעבודה שבלב היא כנגד התמיד שהיה קרב על המזבח.

עוד, מזבח גי' ז"ן ג' תפילות X 19 ברכות = ז"ן.

בתורה 60 ריבוא אותיות וכל אות אינה נוגעת בחברתה ומוקפת גויל. כך ישראל לא יגעו זב"ז ולא ירגיזו זא"ז.

דוד הע"ה אומר: נפלאות מתורתך. דהיינו, נפלה אות מספר תורה כל הספר פסול.

ויאל משה לשבת את האיש. ויא"ל = והחי יתן אל לבו.

יבא בכלח אלי קבר. בכל"ח גי' = 60. אחרי גיל 60 יחשב כמת ולא יחיה חיים גשמיים כי אם בתורה.

ולבני הפילגשים – פלג שם. כי איש ואשה יש י"ה ביניהם. גם אם הם חיים ללא כתובה אבל אם יכתבו כתובה אז נשלם להם השם עם אותיות ו"ה כתובה = כתב ו"ה. אבל אם היא רק פילגש הרי אז חצי שם ורק י"ה יש ביניהם.

אחרי שהפליט הגיד לשרה כי אברהם שוחט את יצחק בנו הלכה לענקים של חברון אחימן ששי ותלמי ושאלה אותם מה הם רואים על הר המוריה. אחימן = אחי מן רוצה שרה שבאה לכאן? ששי = שואלת שלום יצחק. תלמי = תגידו לה מת יצחק.

הקוטפים מלוח עלי שיח – שמדברים דברים בטלים בזמן למוד תורה. מלו"ח = משני לוחות.

תשרי חשון כסלו ר"ת: חת"ך שם קדוש שיוצא מפסוק פותח את ידיך. מכאן שהיד פתוחה לקבל שבים עד חנוכה.

הקל קול יעקב והידים ידי עשו – הקל הראשון הוא בלי וא"ו דהיינו, כשהקול של התורה לא נשמע אז הידיים ידי עשו.

בשלושה ח' הוכר העובר – מכ"ה באלול יום בריאת העולם עד כ"ה בתשרי ג' ח'.

36 שעות שימש האור הראשון ונגנז לצדיקים לעתיד לבוא ו- 36 נרות מדליקים בחנוכה.

 הללויה הללו את שם ה'. ואח"כ הללו עבדי ה'. כל מי שמשבח צדיקים כאילו משבח שם ה'.

 בי אדני ידבר נא עבדך דבר באזני אדוני ואל יחר אפך בעבדך כי כמוך כפרעה. – האותיות המודגשות נראות לכאורה כמיותרות. אבל הם למעשה ר"ת של פסוק שיש בו סגולה למנוע את הכעס: במה יזכה נער את אורחו לשמור כל….

 מרגלי"ם אתם  = מאת רחל גנבתם לאורחת ישמעלים מכרתם.

 ויחלום פרעה חלום והנה עומד על היאור. וכשהוא מספר ליוסף אומר: בחלומי הנני עומד על שפת היאור. ע"ז אומר הפסוק בתהלים שפת לא ידעתי אשמע.

 מה פתאום יוסף מציע שימצא פרעה איש חכם וישיתהו על ארץ מצרים הרי הוא נתבקש רק לפתור חלום. אלא הפסוק אומר: ועתה ירא פרעה. פרעה אומר ושואל: ועתה?! מה נעשה? ואז יוסף עונה ירא פרעה וכו'.

 למה תתראו? דהיינו, למה ת' תיראו? לא תהיו שם רק רד"ו שנים ולא ת' שנים. לכן רד"ו שמה. וגם יש שבר במצרים. מצרים גי' = 380 תשבור אותה תקבל 190. א"כ עברו כבר 190 שנה ונשארו רק רד"ו.

 שב"ר = שם בן רחל.

וירדו אחי יוסף עשרה. = ידוע כי בא"י נקרא רבי ובחו"ל נקרא רב. א"כ וירדו עשרה שירדה אות י' שהיא עשרה ונשאר רב.

 יעקב חזר בגלל פכי"ם קטני"ם = גי' 150 ו- 209 = 359 דהיינו: שט"ן. יעקב נלחם בו שלא יקח את טבת שבט שהם גי' השטן כמו שלקח את תמוז ואב.

השם הקדוש בי"ט שבו מכוונים בשמן של נר חנוכה בשם זה ניצל דוד הע"ה ממלך אכיש וזה רמוז בפסוק:  כי בי חשק ואפלטהו. אשגבהו כי ידע שמי.

 למה היה הענין של מי מרה? כי היו הגברים חושדים את נשותיהם כי בגדו בהם במצרים עם המצריים. וכולם היו טובים ולא נמצאו אשמים לכן וימתקו המים. כך יעשה לישראל בזמן הגאולה האחרונה  מי שילמד בזהר לא צריך נסיון ויפקון ביה מגלותה  .

 מאת"י נאום ה' – מצוות אהבה תורה יראה.

 זרעים – תיקון לקרי וגזל עניים.

מועד – תיקון למחללי שבתות וימים טובים.

נשים – תיקון לפגם עריות נדרים ושבועות.

נזיקין – תיקון גזל חמס וכל דבר בין אדם לחברו.

קדשים – הארה לנשמה ותיקון לטרפות.

טהרות – תיקון ללשון הרע.

 אֱלֹקִים = הניקוד גי' יי"ן. החטף סגול כנגד הנו"ן והחולם והחיריק כנגד היודי"ם.

 עכו"ם = עובדי כריסטוס ומרים (נוצרים).

 למה החתן מובילים אותו לחופה אביו וחמיו? ידוע שכתוב על כן יעזב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו. כאן הוא מוכי שלמרות שהוא מתחתן עדיין קשור לאביו ומוכן לקבל ממנו עזרה בכל עת. וכן את חמיו כמעט שאינו מכיר ובכל זאת מוכן להתקרב אליו ולבקש ממנו עזרה.

 

   

 

נתחדש לי השבוע ש- 400 איש שהיו עם עשו עזבו אותו ונשארו עם יעקב אע"ה. הקב"ה גמל לנשמות אלו בזמן דוד שאנשי צקלג שבו את נשיו והוא יצא למלחמה עליהם והרג את כולם ורק 400 נמלטו על הגמלים...

דוד הע"ה אומר: מי יתן לי אבר כיונה אעופה ואשכונה.

המדרש מספר כי היונה ששלח נח מהתיבה הלכה לגן עדן וחזרה לתיבה. לכן דוד הע"ה אומר: הלוואי והיה לי כנף כמו ליונה ואז הייתי עף לגן עדן והייתי שוכן שם לתמיד ולא חוזר כמו שעשתה היונה.

 

כשנולד בן ראשון מברכים אותו שיזכה ל- מפת"ח: מילה, פדיון, תפילין, חתונה.

 

בהגדה של פסח אומרים: וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח. למה לא אמרו והמרבה? מה זה וכל? אלא זה ר"ת ואפילו כהנים לויים. כי ידוע ששבט לוי לא היה בשעבוד מצרים. והיינו חושבים שאינם חייבים בסיפור יציאת מצרים, באה ההגדה ללמד אותנו שגם הם חייבים בכך. והראיה שאחרי זה מסופר על רבי יהושוע שהיה לוי ורבי אלעזר בן עזריה שהיה כהן ועל רבי טרפון שהיה כהן וגם הגרים רבי עקיבא שהיה בן גרים.

 
למה אומרים בשבת כשספר התורה על התיבה את אשרי יושבי ביתיך?
אשרי = אחרי ששת ראשונים ימים.
ישבי = יום שביעי בחר י"ה. (ביום טוב: יום שבתון בחר י"ה).
ביתיך = ברכת י"ה תמלא יין כוס.
עוד = עופות ובשר ודגים.
יהללוך = ישלש הסעודות, לבוש לבנים והחלף כסותך.
סלה = סליקא לעשות הבדלה.
 
 
אור רב גימטריא שקט. אם אדם לא מדבר הרבה זוכה לאור רב.
 
בזיעת אפך תאכל לחם. - בזיעת הם אותיות תעזוב - אם תעזוב את אפך אז תאכל לחם.
 
להעלות נר תמיד - רומז לשיטת בית הלל הולך ומוסיף. לפי שיטת בית שמאי סופי התיבות הם תרד.
 
 
חנוכ"ה - חופש נקח ונלך כולנו הביתה.
 
שאל חכם א': למה מצד אחד אומרים שהרהורי עבירה קשים מעבירה? ומצד שני כתוב שאם חשב לעשות עבירה ולא עשאה לא נחשב לו עבירה. מה ההבדל?
הסביר רבנו בישיבה: שהרהורי עבירה הם על משהו שאינו יכול להשיג כמו בת המלך, שחקנית אחת מפורסמת וכו', ולכן המחשבה חוזרת כל הזמן ונחשבת לו מעשה ממש. ומקום הפגימה שלה הוא במקום גבוה. אבל זה שחשב לעשות עבירה שנכנס לבית שרק האישה נמצאת ואח"כ התחרט, נגמר הענין ולא יחזור אליו יותר.
 
אדם הראשון-כששקעה השמש בליל שבת הראשון, בכו אדם וחוה שבגלל עוונם חשך העולם. בבוקר כשראו שוב אור השמש שמחו מאוד ואדם הקריב לה' שור מקרין שעלה מן האדמה וקרנו קדמה לפרסותיו. ובעבור קורבן זה זכה אברהם אבינו לאיל שהקריב במקום בנו. ובקרן שמאל של הקרן תקעו במעמד הר סיני ובקרן ימין יתקעו בזמן הגאולה הקרובה בב"א.
 
עשרתן עירבתן הדליקו את הנר.  עשרתן - עבדתם הרבה בשביל לעשות עושר. עירבתן - התערבתם בין הבריות. הדליקו את הנר - הגיע הזמן לעשות משהו לנשמה להדליק את הנר.
 
בנות יתרו זרקו אותן הרועים בתוך הבאר ובא משה והוציא אותן מן הבאר. (מדרש רבה).
 
כתוב: קצתי בחיי מפני בנות חית. אחד אמר: טית לא חית! כי יש לו תשע בנות!
 
וירא והנה איל אחר נאחז בסבך בקרניו. האותיות שאחר סבך הם עגל לרמוז שאברהם הקריב את האיל לכפר על עוון העגל שעתידים בניו לעשות.
 
חברי בישיבה ר' מיכאל הי"ו אמר כי הפרופסורים לעצבים בסין גילו שהמקומות שמונחים התפילין בראש וביד שמאל הם מקומות שהלחץ בהם גורם להזרמת זרמים בכל הגוף לבריאות האדם!
 
חידוש מהבן שלי הרב אייל הי"ו: ימלא ה' כל משאלותיך - כל משאלותיך צריכות להיות ששם ה' יהיה מלא כידוע מהפסוק: כי יד על כס י-ה מלחמה לה' בעמלק מדור דור שאין הכסא שלם עד שימחה עמלק. וכמובן אז ימלאו כל משאלותיך.
 
הנכד שלי נתנאל בן טל הי"ו חידש לי חידוש: תרי"ג ר"ת: תשבחות רננות יגידו גדולתך. שצריך לקיים המצוות בשמחה רבה כמו ששרים ומנגנים תשבחות.
 

 הפסוק: ועל הנחל יעלה על שפתו מזה ומזה כל עץ מאכל, לא יבול עלהו, ולא יתם פריו, לחודשיו יבכר, כי מימיו מן המקדש המה יוצאים, והיה פריו למאכל ועלהו לתרופה. – סגולה לילד שלא מדבר, לוחשים לו פסוק זה ונותנים לו פיסטוקים לאכול ואז יתחיל לדבר.

עזי וזמרת יה: כשנפלטו המצרים על החוף כל ישראל היו שמחים ואשה אחת היתה בוכה. שאל אותה משה למה את בוכה? וענתה שהיו לה שני בנים ששמותיהם עזי וזמרת והגוי המת הזה הרג אותם במצרים ואיך לא תבכה? לקח משה את המטה והיכה על עינו הימנית של הגוי וחיה הילד עזי ואח"כ היכה על עינו השמאלית וזמרת חיה. ואז שמחה וזה ויהי לי לישועה. 
 
בראשי"ת: בן ראשון אחרי שלושים יום תפדה.
 
השמונה חוטים של הציצית הם כנגד שמונה ימים שמרב פסח עד שביעי של פסח שאז אמרו בני ישראל את השירה. (דעת זקנים מבעלי התוספות).
 
תבלינים אין צורך לעשר ומצאתי תבלי"ן: תבלין בלי לעשר יאכל נאכל.
 
סיפרתי לרבנו בניהו שליט"א ראש ישיבת המקובלים "נהר שלום" כי אימי ע"ה נדרה כשנולדתי לשים לי עגילים באזניים לשכאגדל. ושאלתי מה זה הרי יש בעיה של לא יעדה איש עדי אשה. ואמר לי הרב כי זו היתה סגולה שישארו הבנים בחיים שהולכים על קבר צדיק ושם כביכול כאילו קושרים את התינוק אל הצדיק עם הטבעת או העגיל. ואכן אימי ע"ה עשתה זאת כיוון שלפני נפטר לה בן ביום הברית.
עוד סגולה לזה אמר הרב שהיו נוהגים למכור את התינוק לאדם שיש לו מזל ועשיר גדול כדי שגם לתינוק יהיה מזל כזה. (כמובן שהיו פודים אותו מיד ).
 
ועשו לי מקדש ושכתי בתוכם. - ל"י לשון יסוד - אם שומרים את עצמם מלשון הרע ושמירת היסוד (ברית קודש) כי אז מקדש יהיו קדושים. בתוכ"ם - בתי כנסיות ומדרשות. בתוכ"ם - בזהר תיקונים וכל כתבי מקובלים. בתוכם בגימטריא = שמעון דהיינו בזהר הקדוש של רשב"י.
 
בטבעות הארון יהיו הבדים לא יסורו ממנו - הבדים הם התומכים בתלמידי חכמים, בעולם הבא לא יסורו ממקומם של תלמידי חכמים ויהיו צמודים אליהם.
 
ידוע שאנדרוגינוס הוא אדם שיש לו שני מינים גם זכר וגם נקבה. מצאנו שאנדרוגינוס בגימטריא הוא: 390 . וגם זכר ונקבה בגימטריא הוא: 390.
 
וישמע יתרו: וישמ"ע יתר"ו: וישמע יתרו שמע מלחמת עמלק. יתר"ו: י' עשרת הדיברות. ת"ר 600 אלף רגלי הזכרים לבד מטף. ו' בסיון (חג השבועות).
 
נתחדש לי השבוע ש- 400 איש שהיו עם עשו עזבו אותו ונשארו עם יעקב אע"ה. הקב"ה גמל לנשמות אלו בזמן דוד שאנשי צקלג שבו את נשיו והוא יצא למלחמה עליהם והרג את כולם ורק 400 נמלטו על הגמלים...

דוד הע"ה אומר: מי יתן לי אבר כיונה אעופה ואשכונה.

המדרש מספר כי היונה ששלח נח מהתיבה הלכה לגן עדן וחזרה לתיבה. לכן דוד הע"ה אומר: הלוואי והיה לי כנף כמו ליונה ואז הייתי עף לגן עדן והייתי שוכן שם לתמיד ולא חוזר כמו שעשתה היונה.

 

כשנולד בן ראשון מברכים אותו שיזכה ל- מפת"ח: מילה, פדיון, תפילין, חתונה.

 

ואכלת ושבעת - חלק את המלה ושבעת לשניים: ושב עת תברך. שצריך לברך ברכת המזון בישיבה.