x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 

 

תורה-מורשת-חדשות-אודות- צור קשר-מקומות קדושים-חדשות

-ניסים ומעשיות-מצוות ואהבתה לרעך-
וידאו-מסביב לעולם-צילומים-קטלוג-קישורים-נופים aalnews
 

 

   דף הבית    'הצלם של הרבי'    אינפו שונות1    2aal eliyona.לערוך    תואר צלם בזכות    קישורים1
   דף121    דף אלייונה    רעידות אדמה בארצנו1    מידע און ליין    כתבות הרבי    מסביב לעולם
   כתבות1    עצות לבריאות טובה    דף 121 להמשיך לערוך    קישורים לערוך     מאת חיים סלמן    חזרה למולדת
   מורשת1    גלריות    גלריות2    כת הטמאים    תיעוד מלחמה בצפון    זכויות יוצרים
   galriot2    השבטים האבודים    כל הגלריות ובכלל    תל אביב והסביבה    דף אלי יונה ar1    דףאלי יונה2ar
   לקראת שבת    את התואר 'הצלם של הרבי'    forum1    דף ראשי eliyona     דף ראשי eliyona    תן שם לפורום
   צור קשר    איפוא הצדק?    מבזקים עניין מרכזי    קישורים    צילום השמש מקרוב והסבר    יהדות גלות עירק
   פתח אליהו בעז1    daf iafeh של גילי    37פתח אליהו1    עירית נס נס יונה    דף121    דוקטורי, משה
   The people of Menasheh    ויקיפדיה    מועצת התלמידים    מדריך עולמי    תן לרעב לחם    תורה
   מקומות קדושים וצדיקים    mediah1     המילה דווקא ביום השמיני    אומות העולם מכריזים מלך המשיח חי וקיים    שליחת תמונות    קברי צדיקים באוקראינה
   תמונות צדיקים    פרשת הנשיאים    תמונות נוספות התוועדות השבועית    הקאפיטל החדש ק"ו    h hrabi    huledet hrabi1
   simuson1    galeriot shonot1    אתר מידע הולנד    Photo Gallery - Jerusalem    simuson1    חתונת יהלום פינטו
   שעון עולמי    GADASOT HAGALIL    lag baomer    סיוע לכל דורש    אלגמניה גורנל    ספר הטלפונים
   TomNoddy-BubbleMagic    יהדות תימן    gadasot b -7    hacol bacisurim    iahadut moreshet    מדוע הגוזל את חבירו
   הרבי צילם אלי יונה    eigrot beragah    שימושון כללי    free.2all    free.2all.co.il/aalnews    Web/Sites/info
   eliyona130    רשות העתיקות    You Witness News    מאמרים1 אלי    menaseh    דף אלייונה
   מוסר השילומים    התנ"ך הושלכו לרחוב    מבזקים    אהבת ישראל    הרבי קרה לי    הלווית צפת מן ז"ל
   77. אלייונהeliyona    לא לגזול כבשת הרש!    חת"ת - שיעור בתניא היומי     צימרים אטרקציות מלונות    הטיפול בהזעת יתר     איגרות ברכה
    להפסיק לעשן    ey10    הסבא שלי בערקה חן    7770    פורום טרי    זכויות יוצרים
   השבטים האבודים כתבות,    כיצד הפכה ירושלים    הרבי תמונות גזולות    הכי קרוב לקודש הקודשים    ניסים ב770 בכפר חבד!    daf allnesפה!!!
   סיווגים בתי כנסת בנס ציונה    מערת המכפלה אתר    allnews/PAGE269    מעשה שהיה    פורום רחובות בניהולו של אלי יונה    משפחה בקצב הזמן
   היום בהיסטוריה    אלבום תמונות » פורים תשס"ח בנס ניצן    שיעורים מובחרים    עז או מדינה    אתר קדש     קישורים - לאתרי קודש
   תודה גם לאלי יונה    בר מצוה1    תן שם לדף    Get the latest news,     כשרות הוויסקי    חבד אינפו כל הכתבות
   דף לדעת    הצנחנים מגיעים אל הכותל
 

מדוע הגוזל את חבירו כאילו נוטל נשמתו?

מאת: א. אברהם

מה ההבדל בין גנב לגזלן, ומי מהם חמור יותר? מדוע גזילת כסף ורכוש מהזולת נחשבת לנטילת נשמתו? והאם גזלן הגוזל מאחר 'גונב נפשו' גם כאשר מדובר בגזילה מעשיר? מבט מיוחד ומרתק לפרשת-השבוע, לפי מדרשי חז"ל, הקבלה והחסידות לאור תורת חב"ד

בפרשתנו נצטווינו שלא לגנוב ולגזול. ההבדל ביניהם, שגניבה נעשית בחשאי וללא ידיעת הבעלים, וגזילה נעשית בגלוי, נוטלים מהבעלים רכושם בכוח ונגד רצונם.

מה חמור יותר מביניהם?

מצד אחד גנב יותר חמור, כפי שרואים מזה שהתורה החמירה והענישה את הגנב יותר מהגזלן: גנב משלם כפל [לדוגמה: גנב 100 משלם 200, גנב 200 משלם 400 ], ואילו גזלן משלם רק קרן, כי הגנב מזלזל בה' הרבה יותר מגזלן: גנב הוא אדם נורמלי המבין את המושג פחד, הוא חושש מהבעלים ולכן מבצע זממו בחשאי וללא ידיעתם, ואם-כן הוא מזלזל בבעלים האמיתיים של העולם, הקב"ה הרואה מעשיו גם אלו הנעשים בחשאי; ואילו גזלן איבד לחלוטין צלם אנוש של פחד, שאינו יודע לחלוטין לפחד, לא מהאדם הבעלים ולא מהבורא הבעלים, לכן זלזולו בבורא יחסית פחות מהגנב.

מצד שני לכאורה גזלן חמור יותר, כי רק עליו אמרו חז"ל1 ביטוי קיצוני "כל הגוזל את חבירו כאילו נוטל נשמתו", שגזלן הוא כאילו רוצח! דבר שלא נאמר על גנב.

למה נטילת רכוש נחשבת לנטילת נפש

אמנם צריך להבין: 1) מדוע באמת גזילת כסף ורכוש מהזולת נחשבת לנטילת נשמתו? 2) ועוד צריך להבין - מדוע רק גזלן ולא גנב קרוי נוטל נשמה, הרי שניהם נוטלים את רכוש הזולת?

יש מפרשים שהיות שהגזלן מאיים ומפחיד את הבעלים, לכן הוא נחשב "נוטל נשמה" שיש לבעלים פחד מוות ממנו, לא כן בגנב העושה מעשהו בחשאי, ואין הבעלים יודעים ומפחדים בעת הגניבה.

אבל צריך להבין: 1) לפי זה כל המפחיד את חבירו צריך להקרא נוטל נשמה ומה הדגש על גזלן שהוא נוטל נשמה? 2) לפי זה במקרה שברור שלא יישפך דם והגזלן לא יפגע בגוף הנגזל אלא רק בממונו, זה לא אמור להיחשב נוטל נשמתו, ומדוע אמרו חז"ל "כל הגוזל", בכל מקרה ומקרה, נחשב נוטל נשמה? 3) מדברי חז"ל משמע שהוא נקרא נוטל נפש בגלל שהוא לוקח את רכוש הבעלים ולא בגלל שמפחידם?

יש מפרשים שהגזלן נוטל ממונו של העני וגורם לו למות ברעב, לכן במעשה גזילתו הרי הוא כמו שופך דם, שהנגזל מת ברעב.

אבל פירוש זה אינו מסתדר עם לשון חז"ל ש"כל גזלן" נחשב לנוטל נפש, גם מי שגזל מעשיר שלא נמצא בחרפת רעב וסכנת חיים כתוצאה מהגזילה? ועוד צריך להבין - אם מדובר על נטילה מעני, מה ההבדל בין נטילה בגניבה או בגזילה, הלא בשניהם העני ימות ברעב, ומדוע רק גזלן נקרא נוטל נפש?



מעות - חיי נפשו

אדמו"ר הזקן2 מסביר שכספו ורכושו של אדם נחשב במובן מסויים חלק מנשמתו, "חיי נפשו", כי להשגתם האדם עמל וייגע בכוחות נפשו, ממילא כוחותיו כאילו נמצאים ברכוש שהושג תמורת עמל הנפש. וגם מי שלא התייגע להשגת כספו, כי קיבלו במתנה וכדומה, הרי עם הכספו הוא יכול לרכוש מזון שיזין ויחיה אותו בחיים, לכן זה נקרא חיי הנפש, שעמו מקיימים את כוח החיים.

- לכן בשונה מכל המצוות שעמהם מעלים ומקרבים לקדושה רק אבר אחד מהגוף, אותו אבר שעמו מקיימים את המצווה (למשל בתפילין של יד, את היד), הרי נתינת כסף לצדקה שקולה ככל המצוות, שהיא מעלה לקדושה את הגוף כולו, כי: 1) בצדקה מקדשים את כל כוחות הגוף שעם כולם עמלו עבור הכסף; ועוד, כשמפרישים צדקה מהמשכורת החודשית, מעלים לקדושה את כל ימי החודש. 2) עם הכסף יכלו לקנות מזון שיחיה את הגוף, לכן כשהוא ניתן לצדקה, כאילו נתנו למצווה את חיי גופו -

אבל כאמור, גם תירוץ זה לא ברור, כי אם-כן למה רק גזלן נקרא נוטל נפש ולא גנב, הרי גם גנב נוטל ממון מבעליו, ומה בינו לגזלן.



נטילת כסף בכוח

הרבי מפרש את הדברים כך: אכן כאמור ממונו ורכושו של האדם וכל אשר בשליטתו, הוא חלק מנפשו וכוחותיו, חלק בסיסי ממהותו וחיותו, וכשגוזלים אותו מבעליו בכוח נגד רצונו הרי בעצם מערערים ומבטלים את שליטתו ובעלותו על נכסיו ורכושו, וכאילו מכריז ואומר "אין לבעלים זכות קנינית ברכושו", ממילא הוא נחשב גם לנוטל נשמתו, שרכושו חלק ממנה.

ביאור זה מתאים רק בגזלן ולא בגנב: כי הגנב אינו מערער על הזכות הבסיסית של בעלות האדם על ממונו (שזה חלק מנשמתו), אדרבה פחדו מהבעלים וביצוע זממו בחשאי בלי ידיעתם, מוכיחה שהוא מכיר היטב בבעלותם ושליטתם על חפציהם ורכושם ואינו מערער עליה, אלא שלפועל הוא מתאווה לחפצי חבירו לכן גונבם, ממילא מעשה הגניבה היא הפסד ממוני בעלמא, ואינה כנוטל נפש אלא כנוטל רכוש,

[כשם שכשהבעלים מרצונם נותנים את כספם לזולת, לקנות או לתת מתנה, זה לא נחשב לערעור על בעלותם ונטילת נשמתם, כי הנתינה היא רק מעבר ממוני של הרכוש, ולא עירעור על בעלותם הראשונית והבסיסית על רכושם, כך גם הגנב אינו מערער על זאת, אלא שהוא מנסה ליטול מהבעלים ולהפסיד ממונם];

אך הגזלן מוסיף גם ערעור על בעלות הבעלים על רכושם, הנגזל ה"נאנס", חש שרכושו הפקר ולא מפחדים ממנו, נוטלים ממונו כאילו שהוא כלל אינו הבעלים, לכן לגזילה יש יסוד של נטילת נפש.



נטילת נשמת ה"גזלן"

בתורת הקבלה3 מפרשים שהכוונה בנטילת הנפש של הגזלן היא לנפשו שלו, נפש הגזלן עצמו ולא נפש הנגזל:

היות שהגזלן צריך לתקן את המעוות ולהשיב את הממון הגזול לבעליו, בשל כך לאחר שיסתלק מהעולם עליו לשוב לעולם פעם נוספת בגלגול נוסף ולתקן חטאו (אם לא הספיק לתקנו בגלגול הנוכחי), וזה הכוונה שתינטל נשמתו, שזה רמז לכך שנשמתו תבוא בגלגול נוסף, ואז, בסוף אותו גלגול שני, הוא ימות, וזה לשון ה"רקאנטי": "יש מחכמי הקבלה האחרונים שאומרים כי קבלה בידם כי כל הגונב או גוזל חבירו עתיד לתקן מעוותו ולמות מיתה בשנית", כלומר בגלגול הבא.

והרקאנטי מסביר את פעולת הגזילה ב"מרכבה העליונה": הסטת השפע האלוקי, כי ראוי לאדם שייהנה רק מהאור האלוקי הבא אליו והגוזל יונק מכחות הטומאה ומטה צינורות הקדושה לטומאה.

מדברי הקבלה האמורים אנו מבינים את חומרת עוון גזילה בדורנו, וההכרח לתקנה במהרה:

כיוון שהובטחנו על ידי הרבי שדורנו הוא הדור האחרון של הגלות והדור הראשון לגאולה, הרי הנשמה לא תרד בעולם בגלגול נוסף לפני בוא הגאולה כדי לתקן את פגמי הגזילה - כיוון שהנה הנה משיח בא, ממילא יש נחיצות מיוחדת ומהירה לתקן את כל הפגמים והקלקולים בגניבה וגזילה כדי להיות מוכנים לקבלת פני משיח צדקנו במהרה בימינו בקרוב ממ"ש.

מקורות - לקוטי שיחות חלק לב, עמוד 112.

תודה לרב נחום גרינוולד ולרב אייל אונגר.





1 בבא קמא, דף קיט, עמוד א. רמב"ם, הלכות גזלה ואבדה, פרק א, הלכה יג.

2 תניא, פרק לז.

3 רקאנאטי, לפרשת יתרו.