1. קטלוג
  2. חנות
  3. /
  4. חינוך ופסיכולוגיה

זריעה ובניין בחינוך | הרב שלמה וולבה

זריעה ובניין בחינוך | הרב שלמה וולבה
זריעה ובניין בחינוך |
הרב שלמה וולבה 

הספר זריעה ובניין בחינוך - לקט שיחות הדרכה והרצאות שונות שנאמרו בפני הורים ע"י הרב שלמה וולבה, איש חינוך ומשגיח מפורסם בעולם הישיבות הליטאיות, מגדולי הדור האחרון בנושא חינוך הילדים מינקות ועד בגרות. 'זריעה ובניין בחינוך' הוא אמנם ספר קצר וקטן, אך מבחינת, מעט המחזיק את המרובה.

פתיחת הספר זריעה ובניין בחינוך היא בהתבוננות במשפט הראשון של ספר מסילת ישרים- "יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה" ומדייק שישנן שתי בחינות בעבודת ה': יסודות (בניין) ושורשים (זריעה).

משמעות השורשים, היא צמיחה הנובעת מתוך הסביבה והאקלים הטוב ביותר. אך אין האדם אוחז בענפי העץ ומותח אותם כדי שיגדל. העץ הוא הצומח מעצמו, לאחר שניתנו לו התנאים המאפשרים זאת. כך גם אצל האדם. הצמיחה היא מתוך הסביבה והחברה, ההורים, ואף בין האדם לעצמו. אלו נותנים את התנאים המאפשרים צמיחה בריאה מעצמיותו של האדם. זה בא לידי ביטוי, בחום ובאהבה שמקרינים הסביבה, הרגישות לזולת וכו'. זה נכון אף מצד מעשיו של האדם עצמו: לימוד במקום שליבו חפץ, לימוד של דברים שהאדם מתחבר אליהם באופן מיוחד - כל אלו נותנים מרחב לנפש האדם לצמוח. אך על הצמיחה עצמה איננו פועלים, העץ צומח ע"פ דרכו שלו מבלי שאנו נתערב בכך. אנחנו רק מכשירים זאת.

היסודות לעומתם, הם הביטוי לגבולות ולמסגרת שאנו מעצבים ותוחמים בצורה יזומה. את היסודות אנחנו יוצרים ואנחנו מגדירים בעצמנו, בניגוד לצמיחה המתרחשת מעצמה באופן חופשי. אלו דברים בהם האחריות מוטלת על האדם. היסודות, הם החוזק והאיתנות-שעליהם עומד הבניין. היסודות הם בין השאר גם קניין ערכים, עליהם מושתת האדם, וחקיקתם בנפשו. אלו דברים שנדרשת עבודה תמידית בהם.

אם כן, ההבדלה בין הדברים ששייכים ליסודות ובין הדברים ששיכים לשורשים הינה קריטית לחינוך- ישנם דברים שדורשים עבודה ו'דחיפה' מתמדת, וישנם דברים שההיפך הוא הנכון- דחיפה חינוכית רק תזיק להם, שם צריך להכשיר את התנאים הסובבים בלבד.

זריעה ובניין בחינוך שופע בדוגמאות וסיפורים הממחישים את סוגיות החינוך בהם יש לתת לילדים מרחב לצמוח לאחר שזרעו ההורים את הזרעים בצורה הנכונה, ואת המקומות בהם יש צורך בטיפול תמידי וחיזוק היסודות לבניין האישיות.

מחיר: 39
מחיר מבצע: 32
הוסף לסל
קניה מהירה

למה לקוחות קונים אצלנו?

>>  מחירים משתלמים

>>  משלוחים תוך מספר ימי עסקים

>>  אלופים בתחום הספרי קודש

>> קנייה מאובטחת ושירות לקוחות מעולה

>> זמן אספקה תוך 7 ימי עסקים

אלופים בתחום

מקבלים אשראי

קניה בטוחה

כוח הצמיחה ומעשה הבניין מתוך "זריעה ובניין בחינוך" / הרב שלמה וולבה זצ"ל
 
אם נותנים לילד לצמוח ולגדול מבלי לבנות אותו – יוצא פרא אדם. אם בונים את הילד מבלי להתייחס אל כוח הצמיחה שבו – עושים ממנו רובוט. הצירוף של שני הדברים יחד, של כוח הצמיחה ומעשה הבניין, זהו החינוך. צריכים לבנות ילד בהתייחסות אל צמיחתו.
אם רוצים שהילד יצמח ליהודי הלומד תורה ומקיים מצוות, צריכים לזרוע בו את הזרע של תורה. הוא אשר אמרו חז"ל: קטן היודע לדבר, אביו מלמדו תורה וקריאת שמע. תורה מה היא?
אמר רב המנונא: "תורה ציוה לנו משה" (סוכה מ"ב.).
דברים אלו הם הם הדברים שבהם יהיה שורש דיבורו. זוהי הזריעה. הילד שומע לראשונה בחייו שיש לנו תורה, והיה לנו נביא גדול, משה רבנו עליו השלום, והוא ציווה לנו לקבל אותה
עם מצוותיה. כמובן, לאחר שהתבואה נזרעה, והיא מתחילה לצמוח, היא זקוקה לגשם. כך גם ילד, אחרי זריעה ראשונה זו, הוא זקוק ל"גשם" המרווה ומצמיח אותו. אצל הילד זוהי
האווירה החמה של הבית והיחס החם אליו מצד אביו ואמו, ויחד עם זה – הדוגמה החיה של ההורים, בקיום מצוות בשמחה ואמירת ברכות בכוונה.
על הבניין שבחינוך אנו מוצאים באבות ה, כא: בן חמש למקרא, בן עשר למשנה, בן חמש עשרה לגמרא.
כאן לימדונו חז"ל שיש מדרגות בתהליך בניין האדם לתלמיד חכם, והחינוך למדרגות אלו צריך להיות מותאם להתפתחות הטבעית של הילד. זהו כלל גדול בחינוך. אסור לדרוש מהילד
דברים שמצד גילו והתפתחותו עדיין אינו מסוגל להבינם ולקיימם, הוא ימאס בהם ויתחמק מהם עד כמה שיכול, וזה גורם נזק רב להתפתחות הרוחנית שלו.
ילד הוא יצור חי. הוא גדל, וכמו שהוא גדל בגופו, כך הוא גדל בנפשו, ברוחניותו. גידול של ילד צריך טיפוח, כמו גידול של עץ או של תבואה. דגש מיוחד צריך לשים כאשר מדובר בתהליך
של זריעה. אם רוצים שיצמח משהו מסוים – צריך לדייק ולזרוע בדיוק את הדבר שאותו רוצים, ואחר כך הזרע יצמח מעצמו בתהליך הטבעי.
מצד שני, יש בניין. צריכים לבנות אדם. אי אפשר לסמוך על הצמיחה העצמית לבדה.
אם אני בונה ילד ומקנה לו מעלות, ואיני מתייחס לכוח הצמיחה שלו – אזי כוח הצמיחה הולך ומתנוון, והילד נהיה רובוט.
הוא עושה מה שאמרו לו, אבל אין בו חיות פנימית. כשהילד הזה יגדל – גם אז יעשה מה שצריך, אבל יוזמה עצמית לא תהיה לו. מפני שיוזמה עצמית באה מכוח הצמיחה, וכוח הצמיחה כבר מזמן התנוון ונרקב. נשאר "אדם-רובוט".
0
אל תחטאו בילד 2 כרכים | יחיאל מ. יעקבסון

אל תחטאו בילד - מחשבת החינוך התורתי
2 כרכים | הרב יחיאל מ. יעקבסון

ספרו החשוב והמפורסם של הרב יעקובסון חובה בכל בית עם ילדים בגיל ההתבגרות !!
בעשורים האחרונים חלו שינויים מפליגים באורחות החיים ובמוסכמות החברתיות של כלל הציבור. שינויים אלה, אשר לא היו חיוביים מנקודת מבט תורנית, העמידו את אנשי החינוך התורני בפני אתגרים מיוחדים מאוד. כי כדי לשמר את החינוך התורני הישן בתוך מציאות חדשה נאלצו המחנכים לפלס נתיבי- חינוך מקוריים ולחדש פתרונות יצירתיים.

ההתמודדות עם אתרי התקופה הניבה ניסיון רב ועשיר מאוד. ניסיון זה נותן מענה הולם לכל סוגי הנסיונות החדשים ולכל האתגרים העכשווים.

הספרים "אל תחטאו בילד" מציג תפיסה חינוכית אחידה ועקבית מעין מודל חינוכי ברור. מודל זה מאפשר להורים ולמחנכים לנצל היטב גם את הידע שכבר קיים בידם, וגם את המתחדש להם מכאן ואילך. 

הרב יחיאל יעקובסון  הוא מחנך חרדי, בעל ידע בפסיכולוגיה, העוסק במניעת יציאה בשאלה ובהדרכה בחינוך מיוחד של ילדים.ומחברם של הספרים החשובים "אל תחטאו בילד". 
הרב יעקובסון גדל בירושלים. למד בישיבת קול תורה בעיר ובישיבות סלבודקה ופוניבז' בבני ברק. בגיל צעיר נאלץ לעזוב את הישיבה עקב בעיה רפואית שהקשתה לו על הראייה והמשגיח שלו, הרב יחזקאל לוינשטיין, המליץ לו לעסוק בחינוך, והוסיף כי כדי להגיע להכשרה מקצועית בתחום רצוי בהתחלה לעסוק עם ילדים בעלי קשיים, שכל בעיה אצלם יוצרת משבר, ודרך כך ניתן להגיע ללמוד את שורשי הבעיות בקלות יותר.
כבר בגיל צעיר ניהל מוסד חינוכי לצעירים מופרעים וקשיי למידה. כמו כן הקים מוסדות לטיפול בנוער נושר בדרום הארץ ובצפונה, וכן הקים מכונים לטיפול: כמו לב שומע, שמע בני, וידידיה, ועוד.בהמשך הקים בזכרון יעקב ישיבה לנערים שנשרו מישיבות אחרות.
הרב יעקבסון היה היה הראשון שעסק לטפל בנוער הנושר בציבור החרדי בצורה אחראית ומעמיקה, וכן החדיר את נושא החינוך בתקופה של ימינו בציבור החרדי עם הבעיות העכשויות .
הרב יעקבסון נחשב כיום למומחה מס 1 בתחום החינוך והפסיכולוגיה בציבור החרדי. (עפ"י וויקפדיה) 
מחיר: 150
מחיר מבצע: 135
בנחת רוח | הרב זאב קרוב

בנחת רוח - סוגיות בחינוך מלידה ועד בגרות | הרב זאב קרוב

ספר בענייני חינוך מאת הרב זאב קרוב, שהתפרסם עת בנו אהרון, שיצא לקרב בעזה, למחרת חתונתו, נפצע אנושות ובאורח נס עם כח רצון ואמונה בתמיכה של המשפחה הצליח להתאושש.

בספר בנחת רוח פורש הרב זאב קרוב משנה סדורה של עקרונות החינוך למן הלידה ועד גיל עשרים, ומאיר את הצללים שבתקופתנו המיוחדת והמאתגרת. הפרקים כתובים בקצרה כדי שכל קורא וקוראת יפגשו בעיקרי הדברים, שאותם יוכלו בהמשך להרחיב ולהעמיק. הספר "בנת רוח" אינו מתכון אינסטנט להתנהלות עם הילדים, אך מובאים בו עקרונות פשוטים שמהם אפשר לגזור כללים מעשיים להתנהלות אל מול כל בן ובת על פי גילם ואופיים. זהו ספר חובה להורים ולמחנכים המחפשים קריאת כיוון חינוכית.
 
הרב זאב קרוב היה מחנך ותיק ומרצה ליהדות במסגרות שונות ברחבי הארץ. ספרו הקודם, בלבב פנימה, על ההתמודדות עם פציעת בנו אהרון, היה לרב-מכר ומוסיף לעורר השראה בקרב רבים עד ימים אלה.

ידיעות ספרים - ספרי יהדות
מחיר: 98
מחיר מבצע: 59
עלי שור חלק שני | הרב שלמה וולבה

ספר עלי שור חלק שני |
הרב שלמה וולבה 

שערי הדרכה. נסיון להדריך את בן דורנו בכניסתו לעבודה מוסרית.

הספר "עלי שור" שנכתב ע"י המחבר הרב שלמה וולבה זצ"ל בעילום שם, מהווה מדריך בסיסי ויסודי לבן ישיבה, בתחומי היחס לתורה ולמצוות והעבודה על האישיות. הספר מחולק לשני חלקים: חלק א למתחילים וחלק ב למתקדמים. שני החלקים יצאו בפער של כעשרים שנה זה מזה.

ספרו 'עלי שור', ספר המוסר הראשון שנכתב לבני הישיבות הליטאיות שלאחר השואה בשפה מודרנית ועכשווית. ב'עלי שור' הוא מתמודד התמודדות ראשונה עם העולם המערבי המזומן לפתחו של בחור הישיבה.

בהקדמתו ביאר הרב וולבה מהו תפקידו ומטרתו של הספר, עלי שור, ומאין שאב את ההשראה לכתיבתו - מועדי מוסר שערך בישיבתו באר יעקב, ומרבותיו יצחק הוטנר וירוחם ליבוביץ.
בספרו הוא מדגיש את חשיבות לימוד הגמרא, חשיבות התפילה, קידוש השם וחילול השם, וכן הוא עוסק בנושאים הגותיים דוגמת: מהו אדם, ומה תפקידה של התורה בעיצוב אשיותו. 

הרב וולבה נודע כדמות מוסרית בולטת והיו שראו בו שריד אחרון לתנועת המוסר מהדור שלפני השואה. כונה 'זקן המשגיחים', או 'המשגיח' סתם. התבלט בקו המחשבה האינדיבידואלסיטי המיוחד שאיפיין אותו, ונחשב כאיש חינוך, שרבים היו באים להתייעץ עמו. (עפ"י וויקפדיה)
 
727 עמ' | מהדורה מחודשת תשפ"ב
מחיר: 95
מחיר מבצע: 88
עלי שור חלק ראשון | הרב וולבה

ספר עלי שור חלק ראשון |
הרב שלמה וולבה 

נסיון להדריך את בן דורנו בכניסתו לתוך עולם התורה ובשלבי עלייתו.

הספר "עלי שור" שנכתב ע"י המחבר הרב שלמה וולבה זצ"ל בעילום שם, מהווה מדריך בסיסי ויסודי לבן ישיבה, בתחומי היחס לתורה ולמצוות והעבודה על האישיות. הספר מחולק לשני חלקים: חלק א למתחילים וחלק ב למתקדמים. שני החלקים יצאו בפער של כעשרים שנה זה מזה.

ספרו 'עלי שור', ספר המוסר הראשון שנכתב לבני הישיבות הליטאיות שלאחר השואה בשפה מודרנית ועכשווית. ב'עלי שור' הוא מתמודד התמודדות ראשונה עם העולם המערבי המזומן לפתחו של בחור הישיבה.

בהקדמתו ביאר הרב וולבה מהו תפקידו ומטרתו של הספר, עלי שור, ומאין שאב את ההשראה לכתיבתו - מועדי מוסר שערך בישיבתו באר יעקב, ומרבותיו יצחק הוטנר וירוחם ליבוביץ.
בספרו הוא מדגיש את חשיבות לימוד הגמרא, חשיבות התפילה, קידוש השם וחילול השם, וכן הוא עוסק בנושאים הגותיים דוגמת: מהו אדם, ומה תפקידה של התורה בעיצוב אשיותו. 

הרב וולבה נודע כדמות מוסרית בולטת והיו שראו בו שריד אחרון לתנועת המוסר מהדור שלפני השואה. כונה 'זקן המשגיחים', או 'המשגיח' סתם. התבלט בקו המחשבה האינדיבידואלסיטי המיוחד שאיפיין אותו, ונחשב כאיש חינוך, שרבים היו באים להתייעץ עמו. (עפ"י וויקפדיה)
 
367 עמ' | מהדורה מחודשת תשע"ה
מחיר: 90
מחיר מבצע: 78

מוצרים אחרונים שנצפו

logo בניית אתרים