1. קטלוג
  2. מחשבת ישראל ואמונה
  3. /
  4. כללי

לב חדש | מרדכי ליפו

לב חדש | מרדכי ליפו
לב חדש | מרדכי ליפולב חדש | מרדכי ליפו

לב חדש - פילוסופיה מדע ואמונת ישראל לנוכח אתגרי הזמן |

 מרדכי ליפו

לב חדש משמיע לראשונה את קולה של "האינטליגנציה הרגשית הטהורה", תיאוריה ייחודית שמבקשת להכיל על חיי החברה במדינת ישראל גישה רב-תחומית ולקרב בין הזרמים שונים. בְּספר המתאפיין בחשיבה מקורית ויוצאת דופן, נפרשת השקפת עולם שעניינה מעבר מ"לב אבן" ל"לב בשר" ומיזוג בין אינטליגנציה, רגש ותבונה אמונית עמוקה. רק כך, סובר המחבר, נתמודד עם האתגרים העומדים בפני המדינה בתחומי החינוך, הבריאות והגיבוש החברתי, ונוכל גם להגיע לשיח של שלום עם שכנינו. לב חדש הוא ספר הגותי ומדעי השואב מדרכו של הראי"ה קוק, מעודד שיח בין תפיסות קוטביות ודן אגב כך בכמה סוגיות יסודיות כמו שואה ותקומה, דת ופילוסופיה, יחסי חילוניים-דתיים-חרדים, שמאל וימין, יהדות ואסלאם ועוד.

341 עמ' | כריכה רכה

ידיעות ספרים - ספרי יהדות

מחיר: 64
מחיר מבצע: 57
הוסף לסל
קניה מהירה

למה לקוחות קונים אצלנו?

>>  מחירים משתלמים

>>  משלוחים תוך מספר ימי עסקים

>>  אלופים בתחום הספרי קודש

>> קנייה מאובטחת ושירות לקוחות מעולה

>> זמן אספקה תוך 7 ימי עסקים

אלופים בתחום

מקבלים אשראי

קניה בטוחה

                                
לב חדש - פילוסופיה מדע ואמונת ישראל לנוכח אתגרי הזמן |
                                   

כתבה על ד"ר מרדכי ליפו באתר ערוץ 7:

מאמין? אפשר לתקן

ד"ר מרדכי ליפו, מי שהיה רופאו האישי של הרב צבי יהודה קוק, פיתח שיטה רפואית-אמונית באמצעותה הוא חולם לתקן את האנושות כולה.

אבינדב ויתקון, כ"ד בטבת תשע"ה, 15/01/15 10:20
 
"הטיפול הזה הציל את החיים שלי", אומר גלעד (שם בדוי), שלאחר טראומה קשה ניסה טיפול רפואי חדש. בעקבות פגיעה קשה הוא התקשה לבלוע והפסיק לאכול. הוא הוריד 17 קילוגרמים ממשקלו ואף טיפול לא הועיל לו, עד לבוקר שבו רופא ירושלמי בשם ד"ר מרדכי ליפו חיבר את אצבעו לאלקטרודה והניח את האוזניות על אוזניו.

הטיפול, הנקרא 'כינור לב', שפותח על ידי ד"ר ליפו, חולל את השינוי באופן מיידי. "הרב ד"ר ליפו אמר לי לבוא עם כריך, למרות שלא הייתי מסוגל לבלוע. אחרי הטיפול הראשון הוא השאיר אותי בחדר, ואכלתי את הפרוסות הראשונות שלי מזה זמן רב", מספר גלעד בהתרגשות. "אבל זה לא רק הטיפול המדהים שהביא אותי לרוגע ולבריאות, אלא האישיות המדהימה של הרב ליפו, שלא מוצאים כמוה בעולם הרפואה. הייתי אצל מטפלים ורבנים רבים, אבל מעולם לא נתקלתי בכזאת אהבה ואכפתיות. אדם שבכל רגע יכולתי להרים לו טלפון ולקבל ייעוץ וטיפול, לשוחח איתו על כל הכאבים ולשמוע ממנו אמונה כל כך טהורה". 

"ירדתי מהמטוס, ראיתי את השכינה"

ביום הכיפורים תשל"ד היה ד"ר מרדכי ליפו סטז'ר צעיר בבית החולים הדסה בירושלים. זה עתה עלה עם אשתו מצרפת, חוזר בתשובה בראשית דרכו. "האזרחים בארץ לא ידעו את חומרת המצב בחזית, אבל אני פגשתי את החיילים שבאו מהחזית ואמרו ש'עוד שלושה ימים המצרים מגיעים לתל אביב'", נזכר ליפו, "היה ייאוש גדול. באותו יום בכיתי והתפללתי לה' שיציל את עם ישראל". באותו המעמד נולדה תובנה אצל ליפו: "הבנתי שישנו מהלך רוחני שחסר לעם ישראל, ובגללו המצב שלנו לא מספיק טוב. באותו רגע לקחתי על עצמי לעשות את ההשתדלות גם בתחום הזה, למרות שלא היה לי ברור בדיוק מה זה אומר. ראשית כול ללמוד, ומתוך כך גם להשפיע". מהר מאוד התברר מה מניע את ד"ר ליפו: תשוקה עצומה לשלב מדע ואמונה, פילוסופיה ותורה, הן כהשקפה והן כדרך חיים ופרקטיקה.

מרדכי ליפו נולד בשטרסבורג, צרפת, בשנת תש"ח. בן למשפחה מסורתית, שעברה את מלחמת העולם השנייה כשהיא מסתתרת בדרום צרפת. ליפו קיבל חינוך יהודי מינימלי, והוא זוכר ילדות מאושרת בלי תופעות של אנטישמיות. מצעירותו נמשך לשילוב בין ניגודים, לכאורה: "תמיד אהבתי ללמוד כמה כיוונים ביחד, מגמה ריאלית עם מגמה קלאסית: לטינית, יוונית, פילוסופיה, וגם מתמטיקה ומדעים. כשהלכתי לצופים הדתיים התרשמתי עמוקות מהמדריכים הדתיים, שהיו שומרי תורה ומצוות ומצד שני מאוד משכילים. זה היה הדגם שאחריו רציתי ללכת". כיום מתגוררים בישראל מרבית חבריו ומדריכיו בצופים הדתיים בשטרסבורג, בנים למשפחות מבוססות שעלו לישראל מתוך אידיאל. על תהליך התשובה של ליפו הצעיר השפיעה חוויה עוצמתית במיוחד: "מה שחיזק אותי מאוד באמונה זה כשבאתי לארץ בחופש, ירדתי מהמטוס והרגשתי את השכינה".

איך אתה מסביר את זה?

"פשוט תחושה חזקה מאוד. מרגישים אותה, אינני יודע להסביר. מאז שעליתי לארץ, נסעתי פעמיים בלבד לצרפת. פעם אחת כדי לקבל את הדוקטורט ופעם שנייה כדי להביא את אבי ז"ל לארץ. וכל פעם שחזרתי לארץ, הרגשתי כך".

ליפו למד בשטרסבורג במסלול יוצא דופן של רפואה וביולוגיה מתוך מגמה להיות חוקר, ולאו דווקא רופא מטפל. באחד מביקוריו בארץ הכיר את אשתו, שעלתה לארץ אחרי ששת הימים. בתשל"ב הם התחתנו, וליפו קיבל אישור לעשות את הסטאז' שלו כרופא בבית החולים הדסה בירושלים.

ליפו המשיך במה שמשך אותו מאז ילדותו: השילוב בין הניגודים. "תמיד ניסיתי לחבר בין אמונה ומדע. באותם ימים של מלחמה וייאוש הכרתי את הרב לוי נחמני, צדיק מקובל שעלה ממרוקו, שהיה מתפרנס רק מיגיע כפיו. הוא חזה שתהיה מלחמה ביום הכיפורים תשל"ד, והוא גם אמר שישראל תנצח ושבהושענא רבה יהיה מהפך. זה מאוד חיזק ועודד אותי, במיוחד כשזה התממש. מאז זה הכיוון שמוביל אותי, להביא את עם ישראל לשלום פנימי בין הצד השכלי שלו והצד הרגשי שלו. איחוד שייצור תרבות חדשה, פוליטיקה חדשה, ובסופו של דבר אמונה חדשה".

איך תיתכן הכרה כזאת?

"דרך המדע. אני אומר לעמיתיי האתאיסטים: האדם צריך רגש. רגש לאומי ודתי, ולא רק שכל ומילוי צרכים ותאוות. זו מחלה לחיות בלי הצד הרגשי העמוק. והם מודים לי, הם לא יכולים לסתור אותי מבחינה מדעית. ההכרה הזאת תביא בסופו של דבר גם את הרציונליסטים הכי קרים לאמץ את עולמה הרגשי של היהדות. מצד אחד ברור שההלכה היא תמיד הקובעת, אבל היא מתפתחת בתוך גבולות השמרנות ומושפעת מהתפתחות המוסר הרציונלי, ואנחנו רואים את זה בלי סוף. היחס לנשים ביהדות הוא דוגמה מיטבית. הרי זה לא מה שהיה בימי בית ראשון, בבית שני או בימי הביניים. הן בהלכה והן בחינוך ומחשבה, עברנו תהליך של הזנה עם המוסר השוויוני. לכן אני אומר ליהודי החילוני, הפוסט-מודרני: הדת והמוסר הם חלק ממך, אל תפחד מזה. זה לא סותר את הצד הרציונלי שלך. תיפתח לצדדים האלה שבך, וגם קבלת עול מלכות שמיים ומצוות תגיע. אבל היא לא תגיע מתוך כפייה, אלא מתוך הכרה, מתוך התפתחות טבעית".

הציונות ביקשה ליצור את החיבור הזה, של רגש לאומי עם אידיאולוגיה של שוויון: סוציאליזם או ליברליזם.

"נכון, והיא סיימה את תפקידה היות שהחיבור הזה לא מספיק חזק ועמוק. הרגש החזק באמת הוא הרגש הדתי של אהבת ה' ומתוך כך אהבת העם והעולם גם יחד. זה יהיה החיבור האמיתי, ולשם אנחנו הולכים, בעזרת השם".

במשך השנים חיפש ליפו את קרבתם ועצתם של גדולי ישראל, וכך הגיע אל הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, בירושלים. "הרב צבי יהודה מאוד השפיע עליי להישאר בעולם הרפואה במקביל ללימוד תורה. היה לו חשוב שאני אמשיך לשלב בין הדברים. אפשר בהחלט לומר שכל הרעיונות שלי בספר למשל, באים מהדרכה אישית שלו, שכן הוא כיוון אותי בלימוד התורה".

עם השנים היה ליפו לרופאו של הרב צבי יהודה. "לפני מותו, הרב צבי יהודה עבר קטיעה של רגל. אחרי הקטיעה שאלו אותו הרופאים איך הוא מרגיש ואם יש לו כאבים. הוא אמר להם 'מה שכואב לי, שיש כל כך הרבה יהודים בחוץ לארץ'".

מה לקחת מהשנים האלה במחיצתו?

"את החיבור בין אמונה חזקה ליושר ואמת. בציבור יש אנשים שנוטים לגישה מיסטית של היהדות, אבל לרב צבי יהודה הייתה היכולת לחבר שכל רציונלי עם יושר והתלהבות רגשית-אמונית. זה שילוב שקשה לרוב האנשים. פעם אחת התגלה שאחד מתלמידיו חולה סרטן והוא בכה, לא הפסיק לבכות במשך שעות. מאידך הוא כל כך שמח כשפוצצו את הכור הגרעיני בעיראק, הוא רקד עם רגל אחת לאחר שעבר קטיעה. זה ניכר גם בשיחות שלו: הקו שלו היה שלעולם אין לערב ענייני סוד והלכה, ולמרות שהיה מקובל, ספר הזוהר לא היה גלוי בארון הספרים שלו אלא בשורה השנייה של הספרים, מוסתר על ידי ספרים אחרים".

דמות אחרת שליפו היה קשור אליה היא ר' אשר פריינד, צדיק ירושלמי, איש הישוב הישן, חרדי בכל הווייתו. "ר' אשר היה ההפך מהרב צבי יהודה. רבי אשר חינך לתיקון הרגש, לתיקון המידות, ובעצם לביטול העצמי. אצל הרב צבי יהודה הדגש היה על תיקון השכל על ידי רגש פנימי של אהבת ישראל. הרב צבי יהודה היה מחובר ל'מה': ענייני ציבור, התנחלויות, פוליטיקה, המדינה. ר' אשר התעניין רק ב'איך' ולא ב'מה', שהדברים יבואו מהנפש באמת, שלא נרמה את עצמנו.

"פעם אחת, לאחר תקופה ארוכה שעסקתי בסיעוד וראיתי הרבה מקרים עצובים, באתי אל ר' אשר ואמרתי לו שקשה לי. הוא ממש כעס עליי, מה פתאום אני מרחם על עצמי, חושב על עצמי. מבחינתו זו חולשה, זה אגו. בסוף ימיו הוא היה חולה מאוד, אבל כששאלו אותו איך הוא מרגיש הוא אמר 'הכי טוב בעולם'. הרב צבי יהודה, לעומת זאת, לא הסתיר את הסבל שלו, הוא רצה לחיות.

"לכאורה הם היו הפכים, אבל בעצם זו שלמות, ובזה אני עוסק מבחינה רפואית, וגם הגותית: השילוב בין רגש לשכל, והשליטה עליו, כלומר היכולת לעבור ממצב למצב: מביטול גמור לשכל של ר' אשר, להתעוררות רגשית במקומות הנכונים ובעתים בנכונים של הרב צבי יהודה".

המתכון לשלום עולמי

ארבעים שנה לאחר אותו יום כיפור משמעותי שחווה בהדסה, יושב ד"ר ליפו במרפאתו הירושלמית והעמוסה, בה הוא מטפל בחוליו, ומאמין שלנגד עינינו ממש מתגשמים דברי הנביאים: "ונתתי לכם לב חדש ורוח חדשה אתן בקרבכם והסירותי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר: ואת רוחי אתן בקרבכם ועשיתי את אשר בחוקי תלכו ומשפטיי תשמרו ועשיתם" (יחזקאל לו כו-כז). סוף לאובדן הדרך של עם ישראל, סוף לפירוד הפנימי, לייסורים הלאומיים והפרטיים: תשובה גדולה אל בורא עולם וחיים חדשים ומאושרים. "עובדה היא, שאנחנו רואים את תחילתו של שינוי עמוק במוח של המין האנושי, דבר שמתבטא, מבחינה מדעית, בפעימות הלב", מסביר ליפו את התיאוריה שפיתח. "קודם כול נהפוך את האדם לנורמלי, לבריא, למוכן לקלוט. השלב הבא הוא לשחרר את הרגש הזה בצורה הכי גדולה, שהיא אהבת ה'. זה תהליך טבעי שילך ויתפתח, וזו לדעתי הפסיכולוגיה העתידית, שכן אהבת אלוקים זה המצב האופטימלי של המוח".

"הראי"ה קוק אמר בראשית המאה הקודמת שאנחנו בראשיתו של תהליך 'אתחלתא דגאולה' גשמי", מסביר ד"ר ליפו, "ושאחריו תתחיל הגאולה הרוחנית. היום אנחנו נמצאים בשלב הרוחני, והשלב הזה הוא כאשר העולם כולו מתחיל לחפש את תיקון הלב על ידי תיקון המוח. המדע מכיר בזה, וגם התרבות האנושית מחפשת את זה. כשעם ישראל יתחבר לזה נגיע גם לשלב האחרון, המתוקן: מוח מתוקן בדרך של אהבת ה', שזה העונג הכי גדול ומשמח שיש ביקום".

לאחר ארבעים שנות עבודה כרופא, וכאמור הסתופפות בבתי מדרשם של הצדיקים הירושלמיים, הוציא ליפו את הספר שעל כתיבתו שקד קרוב לשלושים שנה: 'לב חדש - פילוסופיה מדע ואמונת ישראל לנוכח אתגרי הזמן' (הוצאת ידיעות ספרים, 2014). ליפו הוא תושב ירושלים, נשוי לחיה לין ואב לשישה ילדים.

ספרו של ליפו משלב הגות תורנית עם פילוסופיה קלאסית, מחקר ביולוגי ורפואה, היסטוריה וניתוח פוליטי. חידושו הגדול הוא הטענה שטיפול נכון של האדם במוחו – או בעזרת מטפל – יכול לא רק לשמור על בריאותו הפיזית והנפשית, להעניק לו את השמחה, הביטחון, שלוות הנפש והאמפתיה לזולת החסרות לאדם המערבי; אלא גם לתקן את נפשו של המאמין הפנאט, הפונדמנטליסטי, שמוכן לרצוח בסערת רגשותיו. בשלוש מילים המטרה היא: להביא לשלום עולמי. אם הדברים נשמעים מופרכים, ליפו אכן מסייג אותם: את התרפיה הזאת יש לערוך קודם כול בתוך העם היהודי, עם שמטבעו וסגולתו ערוך ומוכן לה, ושתרבותו, מדינתו ומצבו הכללי זקוק לה ובשל לקראתה. אל העולם, המסר יחלחל עם הזמן.

ד"ר ליפו, זה נשמע חלום ולא מציאות.

"צריך להתחיל מנקודת ההתחלה המדעית, ונקודת ההתחלה היא מאוד פשוטה, מובנת ומוכחת מדעית כבר שנים: במוחו של כל אדם בריא מתרחשות כל הזמן שתי פעולות קוגניטיביות: הרגשית והרציונלית. אנחנו יודעים לזהות את הפעולות של כל אחת מהן במוח האדם, וניתן לראות זאת על ידי MRI למשל. כדי שאדם יהיה בריא ושמח, על שתי המערכות להיות מאוזנות ככל האפשר, כלומר לבוא לידי ביטוי באופן אידיאלי בהתאם לאותו אדם. אדם שמדכא את המערכת הרגשית הטבעית שלו, או את המערכת הרציונלית, מידרדר. הוא מידרדר גם בבריאות הגוף וגם בבריאות הנפש, כגון נטייה לדיכאון. אדם זקוק מעצם בריאתו להיות מחובר לצדדים השכליים והרגשיים שלו, אחרת נוצרת הפרעה שיש לטפל בה".

כלומר?

"במוח מתרחש החיבור של הגוף והנפש, ועל כן לפי הגישה ההוליסטית שאני דוגל בה, תיקון המוח אמור לפתור את רוב הבעיות של האדם. יש היום בעולם, וגם לנו במרפאה שלנו, כמובן, המון ניסיון עם זה: אנחנו רואים ומאבחנים יותר ויותר את ההשפעה של איזון המוח על הבריאות: אנשים שסבלו שנים מפצעים כרוניים קשים, סוכרת ומחלות לב עברו אצלנו טיפול, ואנחנו רואים תוצאות מדהימות. כמובן, לא במאת האחוזים, אבל התוצאות הכלליות מצוינות. כאשר המרכז השכלי והרגשי באים לידי ביטוי הרמוני ומיטבי, רואים באופן ברור את ההשפעה על המערכת העצבית האוטונומית האחראית על הפעלת האיברים הפנימיים, ומכאן ההשפעה על לחץ הדם, פעילות הלב, הלבלב, הכבד ועוד".

זה נשמע כמו רפואה אלטרנטיבית, אבל אתה טוען שאתה רופא לכל דבר ולא מטפל אלטרנטיבי.

"התוצאות של הטיפול שלנו דומות לשל רפואה אלטרנטיבית כמו דיקור סיני, מדיטציות, פעילות גופנית טיפולית וכדומה, שאכן מסייעות לחולים רבים, אלא שאצלנו זה מדעי ואיכותי לאין ערוך. כמו ההבדל שבין רקטת קסאם לטיל יריחו...".

מוזיקה כפתרון לטראומה

את השיטה שפיתח ד"ר ליפו הוא מכנה 'כינור הלב', והיא מבוססת על טיפול עצמי בעיקרו, כאשר המטופל לומד להפעיל באופן הרמוני את קצב הלב. "לאחר שהעמקתי במחקרים על השפעת האיזון המוחי על בריאות האדם, לצד מחשבות שעלו בי מתוך לימוד התורה, עלה בי, בעזרת ה', הרעיון של השמעת מוזיקה בקצב לבו של האדם. התחלנו בפיתוח התוכנה וניסויים להבנת פעולת הדבר על המוח, ובאמת התברר שכאשר האדם משמיע לעצמו מוזיקה שהוא אוהב לפי קצב הלב שלו, יש לדבר השפעה כמו של מדיטציה מהסוג החזק ביותר: ראיתי שיש לזה השפעה על הדם ועל מערכת העצבית האוטונומית, שהמטופלים מסוגלים להביא אותה לאיזון בעזרת הטיפול. התוצאות בגוף ובנפש אדירות: טיפול בחרדות, דיכאון, קשב וריכוז בילדים לצד סוכרת ופצעים כרוניים, בזכות החיזוק של המערכת החיסונית. אנחנו מתכוונים להתחיל מחקר על סרטן, בעזרת ה', וכבר מנהלים פרויקט מחקר בבית החולים הדסה בקשר למניעת התקפי לב".

הפסיכיאטר ד"ר מיכאל אבולעפיה מאשר את יעילות הטיפול במקרים נפשיים שונים: "אני מכיר את ד"ר ליפו קרוב לעשרים שנה, אדם מאוד צדיק ומאוד חדשן, דבר שהוא מאוד נדיר כשלעצמו - בדרך כלל צדיקים הם לא חדשנים, וחדשנים אינם צדיקים, ואילו ליפו מצליח לשלב. ובאמת אני רואה תוצאות מאוד טובות עם השיטה שלו, בעיקר בנפגעי חרדה ופוסט טראומה".

מדוע דווקא בטראומה?

"הרעיון המרכזי בטיפול הוא שהוא מביא את האדם להתחבר לעצמו, באמצעות הרעיון הפנטסטי של החיבור בין מוזיקה ובין הדופק. הטיפול הזה מחזיר למטופל תחושה אימהית, שבה מותר להקשיב ולהשתחרר. זה מחזיר לנפגעי טראומה את תחושת הרצף שהם איבדו בעקבות הפגיעה. זה לא טיפול בלעדי ולא לכל מטופל זה מתאים, אבל בהחלט יש לזה תוצאות טובות מאוד".

חוויית הטיפול גם היא מעין עולם הבא: חיבור האצבע לאלקטרודה המחוברת למחשב, ובחירת שיר אהוב. כעת כל שיש לעשות הוא לנשום ולשאוף בהתאם להנחיות של ד"ר ליפו. כשקצב הלב עולה המנגינה מושמעת מהר, כשהוא יורד היא מואטת. היכולת להגביר את הקצב בעת הנשימה ולהאט בעת שאיפה היא העדות להבראה. אצל חולי סוכרת, למשל, אין כמעט שינוי בקצב: העליות והירידות בקצב הלב מינוריות. וזו בדיוק הבעיה. "במוחו של אדם בריא יש כל הזמן תנודתיות", מסביר ליפו, "התעוררות ורגיעה – ההתעוררות מגבירה את קצב הלב, הרגיעה מאטה אותו. אם לא מתקיים השילוב הזה, אם האדם הופך להיות אחיד מבחינה מוחית, סימן שהוא מאוד לא בריא. אנחנו בעצם מאמנים את המוח ומחזירים אותו לכושר".

הגישה הזאת, לפיה מוח בריא שווה גוף ונפש בריאים, נקראת מגה-קוגניציה, ובעיני ליפו היא מופת מופלא לטענה שהאדם חייב את הרגש העמוק ביותר לצד ניתוח שכלי קר כדי להיות מאוזן ובריא. וכאן אנו נכנסים בעצם לספרו של ליפו ולטענתו העיקרית, שאיזון רגשי ושכלי יביא את המזור לעם ישראל ולמין האנושי.

איך מגיעים מכאן לגאולת העם והעולם?

"המדע הוכיח כבר שאנשים בעלי אמונה באלוקים, בעלי שייכות חברתית טובה, בעלי רגשות בריאים, הם אנשים בריאים. כלומר, זה חלק מצרכיו הקיומיים של האדם. מאידך, האדם זקוק לפן הרציונלי. זה נכון לכל בני האדם, ובאמת, כבר היום מתרגמים את זה אבל בצורה שטחית, כמו מדיטציות, למשל. כלומר אפשר לפתח עולם פנימי מאוזן יחסית, בלי להמשיך למדרגה הבאה, המתבקשת, שהיא הלב והעיקר בכל החידוש הזה. לכאן נכנסים עם ישראל והתורה, עם המעלה הנוספת שבה האדם מכוון את התיקון שלו לאהבת ה', וזה החידוש הגדול".

אהבת ה' כחלק מביטוי רגשי שלם?

"בהחלט, בלי זה האיזון איננו שלם. אהבת ה' היא עיקר הביטוי הרגשי של המוח, היא השיא, היא פסגת העונג של הנפש שלנו. בנוסף לכך, בעם ישראל הרוחניות הזאת היא קולקטיבית, לאומית, ולא אישית גרידא. לכן התיקון המוחי שלנו חורז את הפרט עם האומה, וממילא יהודים בריאים במוחם משמעו חברה מתוקנת ומדינה מתוקנת. זה בעצם מה שזעק הרב צבי יהודה בשם הכוזרי, שאת האמונה בה' לומדים דרך התבוננות בהיסטוריה של עם ישראל. יהודי שיזכה למוח בריא, יהיה מסוגל לראות בקלות רבה יותר את המגמה האלוקית בהיסטוריה, וממילא להגיע לאמונה".

ליפו מסביר כיצד התיקון היהודי הלאומי יוביל לתיקון האנושות כולה: "הפילוסוף קאנט הניח את היסודות של רציונליות קלאסית, לא אגואיסטית, שהיא הבסיס למוסר העולמי שתקף עד היום, והשורש שלו הוא התביעה לשוויונות, היינו שכל בני האדם שווים. התרבות המערבית לקחה את הגישה הזאת לאבסורד, והתוצאה היא צרפת ואירופה שמאבדות עצמן לדעת מתוך נהנתנות, אגואיזם וסובלנות בלתי מובנת למי שמבקש להשמיד אותה, וראינו את זה עכשיו בצרפת. מצד שני ישנה גישה מוסלמית של רגש טהור, שבשם הקבוצה האסלאמית מוכן לטבוח עולם ומלואו. האיזון הוא ביהדות ובעם ישראל, שתמיד הכיל בקרבו את שני הכוחות הללו: אוניברסליות לצד קיום לאומי. הכלל והפרט, הרגש והשכל, היבדלות ישראל בקדושתם מחד אך גם דאגה לאומות העולם מאידך. לכן עם ישראל זכה לאמונה הגדולה בה', שהוא הוא האחדות כמובן. מהשילוב הזה יוצא המוסר היהודי, שהוא מאוזן לחלוטין. עם ישראל הוא הדוגמה, הוא אור לעמים, ומה שיקרה פה, בעזרת ה', יאיר לאנושות הנבוכה כולה". 


0
לעץ אחד - משיח בן יוסף, משיח בן דוד וסוד הרכבתם | חנן פורת

לעץ אחד - משיח בן יוסף, משיח בן דוד וסוד הרכבתם | חנן פורת

בשלושה שערים ריכזנו כאן את תורתו של חנן פורת ז"ל, כפִרקי גאולה: במאמרו ‘עוד יוסף חי’, בלימוד נבואות זכריה, ובעיון בכתבי הרמח”ל.
שרשרת המסירה משתלשלת מן הרמח”ל אל הגר”א, ממשיכה אל הראי”ה קוק, וממנו אל השניים: בנו הרב צבי יהודה ותלמידו ‘הנזיר’, הרב דָוִד הכהן, אשר חנן שמע וקיבל מפיהם. דולֶה ומַשקֶה הוא, חנן, מכל מַעיינוֹתָיו. 

“וַעֲשִׂיתִים לְעֵץ אֶחָד". זו פִּיסגתה של נבואת יחזקאל בן בוזי הכֹּהן, אשר חוזֶה את איחודם של שני העצים - עץ יוסף ועץ יהודה - כהרכבה חיה של כוחותיהם ומִפעלם.
עץ יוסף - בית השורשים - מגולם בדמותו של משיח בן יוסף, בַּתנועה הציונית ובמדינת ישראל, ובכל איש התורם מכוחו לַבּניין החומרי של גאולת ישראל.
עץ יהודה - נוף הענפים נושאי הפרי - מגולם בדמותו של משיח בן דָוִד, הבונֶה את קומת הקודש על תשתית החול, ומייסד את מלכות ישראל אשר השכינה שרויה בה.
ניצוץ בן ־ דָוִד מאיר בכל איש המַנשים ברוחו את נִשמת האומה.

חנן פורת ז"ל, איש החיבורים, מלמד כאן את ’סוד ההרכבה’ בין השניים הללו, לקראת בניינה השלם של מדינת ישראל, העתידה להיות יסוד כיסא ד’ בָּעולם, כפי שחזה הראי"ה קוק זצ"ל. בכמה מקומות חוזים חז”ל שֶמשיח בן יוסף ייהרג, ומשיח בן דָוִד יקום תחתיו. מקורות אחרים מלמדים להיפך, שֶמשיח בן דָוִד עתיד  להציל את בן יוסף, וכך יתאחדו השניים להנהגת האומה בְּחומר וָרוח, בְּגוף ונשמה.
“עוֹד יוֹסֵף חַי!“, זו קריאתו ־ תפילתו של חנן, בסִפרו כבחייו. גם אם אטם החומר את הרוח וסדקים התפשטו בַּבּניין - לא ימות חלילה משיח בן יוסף. טל חיים ממקור הקודש יְחַיֶה את מִפעלו, להבריאו ולהקימו ברוחו של המלך דָוִד, גיבור החוֹל המופלא בַּקודש.

כריכה קשה
מחיר: 118
מחיר מבצע: 78
המחשבה היהודית לגווניה - מן הכוזרי ועד ללוינס | פרופ' שלום רוזנברג

המחשבה היהודית לגווניה -
מן הכוזרי ועד ללוינס פרקי יסוד בהגות היהודית| פרופ' שלום רוזנברג

פרופ' שלום רוזנברג ז"ל, מגדולי אנשי הרוח בארץ בדורנו, הותיר אחריו את יצירת המופת שלפניכם: סקירה של ההגות היהודית באלף השנים האחרונות.
המחשבה היהודית היא אוקיינוס עמוק של אמונות ודעות, שאלות ותשובות. המחשבה היהודית לגווניה הוא מדריך בים המחשבה הגדול והמרתק הזה.
הספר דן בסוגיות המרכזיות שהעסיקו את חכמי ישראל מאז ועד היום: אמונה וכפירה, שכר ועונש, טעמי המצוות ובחירת ישראל, העימות עם הדתות האחרות והמפגש עם הפילוסופיה – מיוון העתיקה ועד הפוסט־מודרניזם. באמצעות משלים ודימויים, ורעיונות משדה האומנות, התרבות, הספרות והקולנוע, מצליח הספר להבהיר את הרלוונטיות של סוגיות אלו לחיינו, כאן ועכשיו.

כתיבתו הקולחת והנגישה של פרופ' שלום רוזנברג מפגישה אותנו עם השחקנים השונים בזירה: היריבים האידיאולוגיים המאתגרים אותנו בכל דור ודור, וגדולי המחשבה המאירים את דרכנו. הספר "החשבה היהודית לגווניה" הוא מסע אל נבכי המחשבה היהודית בהדרכתו של מורה אהוב, הצועד איתנו יד ביד אל עבר השאלות הקיומיות הבוערות ביותר של חיינו.

כריכה קשה

הוצאת מגיד
מחיר: 128
מחיר מבצע: 88
מחשבת אליהו | שיעורים חדשים מאת הרב אליהו אליעזר דסלר ( "מכתב מאליהו" )

מחשבת אליהו |
שיעורים חדשים מאת הרב אליהו אליעזר דסלר ("מכתב מאליהו")

ספר מחשבת אליהו שיעורים חדשים מאת המשגיח המפורסם, הגה”צ רבי אליהו אליעזר דסלר זצ”ל.
דברי הגות ומחשבה חדשים, המאירים עיני כל מחפשי הבנה ודעת ביראת השם שטרם ראו אור הדפוס, אשר נאמרו בלונדון ובגייטהד שבאנגליה. לפני כשבעים שנה. 
הספר כ 66 מאמרי מחשבה בנושאים שונים, הגהות על ספר "מכתב מאליהו", ואגרות ומסמכים שונים.

רשימה חלקית של מאמרים מהספר:
קנאת איש מרעהו, עשות משפט, אהבת חסד, הצנע לכת. השגחה כללית והשגחה פרטית  - מהות המטרה הנכספת של הגויים ושל עם ישראל.
מסירות הנפש של אברהם אבינו וחנניה מישאל ועזריה - ניסיונות הם המאפיינים המרכזיים של היהדות,
סדק קל באמונה, פורץ והולך בו ובזרעו אחריו . תכלית של הניסיון - עקידתו של יצחק.
כבוד  – צלם האלוקי שבבריות. תתן אמת ליעקב. הולך את חכמים יחכם - השפעת הסביבה.
דברי חלומות - מעלין. חסד לאומים חטאת - שיבושי כיתות המיסטיות למיניהן.
יד ד' – סיבה ותוצאה - דמיון והכרזת יוסף בלעדי!  להכרזת מרד החשמונאים נגד היוונים. 
הלהט המתהפכת. מעשים מבררים אלו את אלו. או האמת ועירפול השקר. 
הרהורי בני אדם -כפי נטיית נפשו של האדם נגוע כלפי עצמו ולא כלפי אחרים.

כריכה קשה
מחיר: 79
מחיר מבצע: 70
מילים פשוטות | הרב עדין שטיינזלץ אבן ישראל

מילים פשוטות |
הרב עדין שטיינזלץ אבן ישראל 

"איננו צריכים לנסוע לסוף העולם ולשמוע מילים חדשות וזרות כדי להבין שהמסע החשוב ביותר הוא המסע להבנת המילים שאנו אומרים כל העת, המילים שהן סלע היסוד של קיומנו. אם ניטיב להבין את המילים הפשוטות ישתנו לא רק דיבורנו, אלא גם צורת החשיבה שלנו ורגשותינו הבסיסיים.
​אם נלמד להכיר את המילים שלנו נהפוך לאנשים שונים, נברֵא מחדש."

"מילים פשוטות" הוא ספר הגות יוצא דופן. מטרתו לקלף את שכבות התחכום המלאכותי שאופפות את שפת היום־יום שלנו, ולהשיב לקוראיו את היכולת לחשוב ולדבר במילים פשוטות.

בכל פרק בספר מובא דיון מקורי ומעמיק במילה אחת. מילים פשוטות כמו "חברים", "אהבה", "טבע", "מוות" ו"אמונה" מקבלות חיים חדשים, ואנו מתוודעים לכוחן הפלאי.

הקריאה בספר אינה דומה למסע אל יבשות אחרות אלא למפגש מחודש, מטלטל לעיתים, עם הביתי והמוכר שעל קצה הלשון. בין פרקי הספר נושבת רוח של חוכמה עמוקה, אנושיות מזוקקת והשתאות מפלא הקיום.

הרב עדין אבן־ישראל שטיינזלץ ז"ל סופר ומחנך, רב חסידי וגדול מפרשי התורה בדורנו.
ביאוריו לתלמוד, לתנ"ך, לרמב"ם ולתניא התפרסמו ברחביהעולם בצד עשרות ספרי הגות שכתב לאורך השנים. הרב שטיינזלץ הקדיש את חייו לפעילות חינוכית חובקת עולם לחיזוק הזהות היהודית ולהעמקת הקשר בין עם ישראל למורשתו.
מחיר: 78
מחיר מבצע: 55
אמרות חיים - אמרות מאירות | מתורת הרב חיים דרוקמן זצ"ל

אמרות חיים - אמרות מאירות מתורת הרב חיים דרוקמן זצ"ל

בנר שמיני של חנוכה תשפ"ג הלך לעולמו הרב חיים דרוקמן זצ"ל, זקן רבני הציוונות הדתית, והותיר אחריו מורשת תורנית, חינוכית ומנהיגותית עצומה.

בספר "אמרות חיים" נאספו כמאתיים משפטים, אמרות ופתגמים בולטים ממשנתו של הרב בשלל נושאים.
משפטים אלו לקוחים בעיקר מספרי הרב, אך גם מנאומים, ראיונות ושיחות, ומבטאים "על רגל אחת" את משנתו העשירה. האמרות מתאימות מאוד להיכרות עם תורתו ואף לכרזות, למשפטי חיזוק ולהשראה.

האמרות מחולקות לשערים, מתויגות לנושאים, ומפתח תגיות מפורט בסוף הספר מסייע במציאת נושאי עניין.

הספר צבעוני, מעוצב יפהפה, ומתאים מאוד למתנה למבוגרים ולצעירים, לבנים ולבנות.
מורים שמחפשים ללמד משהו במשפט קצר או לתלות כרזה, ימצאו פה את מבוקשם.
מדריכים ומדריכות שרוצים למצוא קטע קולע, ועדי הורים וועדי עובדים .
לצפייה בעמודים לדוגמא לחץ כאן

כריכה קשה | 224 עמ'
מחיר: 48
מחיר מבצע: 40
לא בשמים היא - תורה שבעל פה: מסורת וחידוש | פרופ שלום רוזנברג

לא בשמים היא - תורה שבעל פה: מסורת וחידוש | פרופ שלום רוזנברג

הספר "לא בשמים היא" דן בשאלת היחס בין המסורת המחייבת שניתנה בסיני ובין כוח החידוש שניתן לחכמים. המחבר סוקר באופן שיטתי את הדעות השונות שגיבשו חכמי הדורות בהתמודדות עם שאלה זו ועם השאלות המשתלשלות ממנה.

כריכה קשה | 127 עמ'

הוצאת תבונות / הר עציון
מחיר: 70
מחיר מבצע: 55
קובץ מאמרים ואגרות 2 כרכים | רבי אלחנן בונם וסרמן

קובץ מאמרים ואגרות
2 כרכים | רבי אלחנן בונם וסרמן

מהדורה חדשה מתוקנת מאת ראש ישיבת אהל תורה ברנוביץ.

יוצא לאור ע"י ישיבת אור אלחנן ירושלים.
מחיר: 120
מחיר מבצע: 95
לשם יחוד בירור מחשבת האחדות | ראובן פיירמן

לשם יחוד בירור מחשבת האחדות | הרב ראובן פיירמן

העולם נברא על ידי התפצלות, האור נבדל מהחושך, המים התפצלו למים שמעל לרקיע ולמים שמתחת לרקיע, השמים והארץ נפרדו זה מזה, השמש והירח, שהיו בתחילה דבר אחד, נחלקו לשני המאורות הגדולים, האדם התפצל לזכר ולנקבה ועוד.
מובן שכל הפיצולים הללו בשורשם הם דבר אחד. רבותינו קראו למודל זה 'סוד הנסירה'. (מתוך הספר)

הרב ראובן פיירמן משמש כרבה של בית הכנסת 'ישמח משה', מלמד זה עשרים וחמש שנה בישיבות וכוללים שונים ביניהם הישיבה הגבוהה במצפה יריחו, ישיבת כוכב יעקב, מכון מאיר ועוד.
ספריו הקודמים  'אמונה ברורה' ו'בסוד התפילה' "להקשיב לחיים" היו לרבי מכר. 

כריכה קשה | 201 עמ'
מחיר: 98
מחיר מבצע: 59

מוצרים אחרונים שנצפו

Operation Tag
שו"ת מנחת אשר - חלק ראשון | הרב אשר וייס

מנחת אשר - שאלות ותשובות חלק ראשון | הרב אשר וייס

לצערנו הספר חסר במלאי ולא ניתן לספקו  
 
חלק ראשון בסדרת השאלות תשובות "מנחת אשר".
הרה"ג ר' אשר זעליג וייס מפורסם בעולם התורה בלמדנותו, בבקיאותו הרחבה, ובסגנונו המיוחד. רבים מגיעים לשעוריו ברחבי הארץ. רבים פונים לרב וייס מכל קצוות תבל, רבנים דיינים מורי הוראה ותלמידי חכמים. בשאלות שונות ומשחרים למוצא פיו בדבר ה' זו הלכה. בשו"ת מנחת אשר נקבצו תשובות כ 120 תשובות בד'  חלקי השולחן ערוך, ובהם משנה ברורה והלכה ברורה, בדרכו המיוחדת ובסגנונו הייחודי.

בסוף הספר מפתחות מפורטים. 

436 עמ' | פורמט גדול | מכון "מנחת אשר"
מחיר: 80
מחיר מבצע: 62
logo בניית אתרים