1. קטלוג
  2. תנ"ך- מק"ג, חוק לישראל, חומשים, פרשנים, פ"ש,מדרשים
  3. /
  4. ספרי עזר והעשרה

נשים נסתרות בתנ"ך - אמהות | מרים סמואל

נשים נסתרות בתנ"ך - אמהות | מרים סמואל
נשים נסתרות בתנ"ך - אמהות | מרים סמואל
סדרת הספרים "נשים נסתרות" מציגה נשים המופיעות בתנ"ך אך אינן מפורסמות כאחרות - רעיות, אמהות ובנות - האם אתם מכירים את אחלי בת ששן, בכל בת אברהם, בנות שלום הלוחש, אשת און בן פלת, אמתלאי, צרועה, נחושתא?... אם התנ"ך בחר להזכיר את שמן או מעשיהן, טוב הוא שנכיר אותן ואת פועלן. בדברי חז"ל והמפרשים נמצאים פרטים המשלימים את אלה החסרים במקרא עצמו, אולם לעיתים התנ"ך עצמו מספר לנו פרטי פרטים על מעשי נשים שונות. "כדי ללמד באי עולם לדורותיהם".

סדרת ספרים זו זכתה בפרס משרד החינוך לשנת תשע"ג

הוצאת ספריית בית אל
מחיר: 79
מחיר מבצע: 65
הוסף לסל
קניה מהירה

למה לקוחות קונים אצלנו?

>>  מחירים משתלמים

>>  משלוחים תוך מספר ימי עסקים

>>  אלופים בתחום הספרי קודש

>> קנייה מאובטחת ושירות לקוחות מעולה

>> זמן אספקה תוך 7 ימי עסקים

אלופים בתחום

מקבלים אשראי

קניה בטוחה

את הנשים המפורסמות מהתנ"ך מכירים כולנו. מה עם הפחות מפורסמות והנחבאות?  
מרים סמואל, ט"ז בטבת תשע"ב, 11/01/12 11:57

חסידות אומות עולם - המיילדות חסידות אומות עולם - המיילדו 
את הנשים המפורסמות מהתנ"ך מכירים כולנו עוד מהגן. מה עם הפחות מפורסמות? תמיד סקרן אותי להכיר את ה"נחבאות" והנסתרות, שעליהן אין לנו ידע רב. לעתים אפילו שמותיהן נסתרים, ובדרך כלל הדמויות הנסתרות הן ברקע, לא במרכז. נעזרתי במדרשים ובמפרשים השונים, וניסיתי לדלות פרטים רבים ככל האפשר, המבהירים לנו את הדמויות שעליהן אנו יודעים פחות.

מי היו המיילדות? האם היו מצריות או יהודיות?

יש הגורסים שהמיילדות כלל לא היו יהודיות והפגינו אומץ רב בעומדן לפני פרעה, כעומדות לצד המיעוט שפרעה רצה להשמיד. השמות הידועים לנו מהמדרש הן שפרה ופועה, משמעם כשמות מקצועיים: שפרה -   על שם שמשפרת את הוולד, ופועה - שפועה ומדברת והוגה לוולד כדרך הנשים המפייסות תינוק הבוכה... [רש"י]. מכאן הסיק רש"י, שהמיילדות העבריות  היו ידועות, עוד לפני שהיו להן השמות  המקצועיים שלהן.

משמעות נוספת לשמותיהן, גם מההיבט המקצועי של המיילדות, באה מהעובדה שכנראה נולדו הרבה זוגות של תאומים או/ו מרובי עוברים, והמנהג היה כמסופר כבר בספר בראשית [לח כח], לכרוך חוט אדום סביב  יד היוצא ראשונה. כפי הנראה נקשר חוט כחול לבא אחריו.

שפרה הוא הצמח שנקרא בתלמוד איסטיס ('איסטיס הצבעים' הוא מקור להפקת צבע התכלת בימי קדם. בערבית הוא נקרא ספירה). פועה הוא שם הצמח שנקרא פואה ובמשנה מצויין כשמו של צמח שמפיקים ממנו צבע (שביעית ז, ב) אדום. כך שהשמות האלה היו למעשה כינויים למיילדות, על שם מנהגן לכרוך חוטים סביב הידיים, מנהג שקיים עד היום בתרבויות מסוימות.


האברבנאל מסביר  "שהיה מנהג במצרים, שהיו באות שתים מילדות לעמוד עם כל אשה שהיתה יולדת, והאחת מהן היה עיסקה בהוצאת הוולד ובשכלולו, ולכן נקראת שפרה, ע"ש שמשפירה את הוולד. והשנית היה עסקה להחזיק ביולדת ולעוזרה בדברים וקולות ותפלות, ולכן נקראת פועה, מלשון כ'יולדה אפעה', ואמר שדיבר פרעה למילדות העבריות ר"ל לכולנה, כי לא אמר לשתי המילדות, אלא לפי שלכל המילדות הרבות ההנה, דיבר וצוה זה, וכלן היו נחלקות לשתי אומניות ההם, וזה אמרו ששֵם האחת שפרה ושם השנית פועה. ולא היו עבריות, כי איך יבטח ליבו בנשים העבריות שימיתו ולדיהן? אבל נשים מצריות מילדות את העבריות, רצונו לומר ,עוזרות אותן ללדת". כלומר, צוות יהודי ולא יהודי עבד בצוותא, אך שפרה ופועה לא היו יהודיות. בתלמוד [סוטה יא, ב] דווקא מדובר באם ובתה או בכלה וחמותה, אך ביהודיות  כשרות.

במדרש תדשא, המיוחס לתנא רבי פנחס בן יאיר, מובאת רשימת נשים "חסידות גיורות מבין הגויים, נשים כשרות, אלו הן: ...שפרה, פועה".

גם יוסף בן מתתיהו (המכונה גם יוספוס פלביוס, הסטוריון יהודי הלניסטי] מהמאה הראשונה, כותב בספרו 'קדמוניות היהודים'  ש"אחד האצטגנינים – אנשים שמוכשרים להגיד עתידות – הודיע למלך, שעתיד באותו זמן להיולד איש בישראל שישפיל את מלכות מצרים וינשא את עם ישראל, וכשיגדל, יעלה על כל אדם במידותיו הטובות ויזכה לתהילת עולם. והמלך פחד וציוה, בעצתו של אותו אצטגנין, להשליך היאורה ולהרוג כל זכר שיולד לבני ישראל, ופקד שמילדות מצריות תשגחנה שעת חבליהן של נשי העברים ותקפדנה על לידותיהן. עליהן היתה מוטלת החובה, לפי פקודת המלך, להיות המילדות, הואיל ונדמה שהן לא תעבורנה על החלטת המלך מחמת היותן בנות עמו, ואילו את אלו שזלזלו בפקודה והעזו להציל בצנעה את הולד, ציוה להרוג עם כל המשפחה...".

לפי ה'אמרי נעם' (ר' יעקב ד'אילישקאש המאה הי"ד]  לא יכול להיות שהיו יהודיות: "מצאתי ששפרה ופועה מצריות היו מתחילה ונתגיירו, דאם לא כן תימה, היאך ציוה אותן להרוג היהודים? וגם הם - היאך הודו לדבריו, והא אמרינן: בכל יעבוד ואל ייהרג חוץ מע"ז גילוי עריות ושפיכת דמים? לכך כתיב "ותיראנה המילדות את האלוקים", אף על פי שלא היו מתיראות מלכתחילה בגויותן... ואף על פי שפרעה נתן להם שוחד, לא רצו לקבל".

נחמה לייבוביץ בספרה 'עיונים בספר שמות' אף הגדילה לעשות, ומכנה את המיילדות 'צדיקות': "ויושם לב לכך, שבכל המקומות אשר בהם הנכרי (וביניהם יוסף, המשחק תפקיד של נכרי] ישובח, על כי יש בלבו יראת אלקים, או יגונה, על כי איננה בו, בכל אותם מקומות "יראת אלהים" מתבטאת בהתנגדות אל בן עם אחר, אל בן המיעוט. כי יחס זה אל הזר, אל חסר הכוח ונטול החסות, הוא הוא אבן הבוחן – אם יש יראת אלקים בלב או אין.  לכן גם בגלל הביטוי הזה "ותיראנה המיילדות את האלקים" נראה, שעדיף הפירוש האומר:  מצריות היו. אך לא רק מטעם זה. ...יש לתת את הדעת על כך שהתורה מראה לנו בתוך ים של רשע ועריצות –   המראה את מצרים (הממלכה והעם) ברשעותם – כיצד יכול הפרט לעמוד נגד הרשעות, להתקומם לפקודה, לא לציית לה, ולא לגול מעל עצמו את אשמת הרצח באמרו: קבלתי פקודה מאת מלכי. ואין צדיקות או רשעות תוצאה של השתייכות לאומית או גזעית, וכשם שיצאו רות ונעמה ממואב ומעמון, כן היו שתי צדקניות אלה ממצרים.


0
נשים נסתרות בתנ"ך נשים בזכות עצמן | מרים סמואל

 נשים נסתרות בתנ"ך נשים בזכות עצמן | מרים סמואל   

הכרך החמישי בסדרת הספרים "נשים נסתרות" המציגה נשים המופיעות בתנ"ך - נשים בזכות עצמן - נשים שאינן
מיוחסות לבניהן, בעליהן, לאחיהן או אביהם. אלו נשים שהוזכרו בתנ"ך אך ורק בשימותיהן או בפועלן ללא תארים "משפחתיים" כלל. 

כריכה קשה | 404 עמ'

הוצאת ספריית בית אל

מחיר: 79
מחיר מבצע: 65
אלבום אשת חיל | הרב עדין שטיינזלץ ויצחק תורג'מן

אשת חיל - אלבום אמנות מפואר על מזמור "אשת חיל" | הרב עדין שטיינזלץ והצייר יצחק תורג'מן
מהדורה חדשה ומעודכנת

אלבום אשת חיל הינו ספר יחודי המשלב אמנות יהודית עם פרשנות מקורית.
כל פסוק מפסוקי הפיוט 'אשת חיל' מלווה בציור מרהיב מאת הצייר יצחק תורג'מן ולצידו מופיע ביאור מקורי של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ.

מתנה נפלאה לכל בת, אם, רעיה ולכל אשה. 

מתוך ההקדמה: "ספר משלי מסתיים במזמור התהילה לאשת החיל, כעין נקודת שיא של האשה הטובה. אשת חיל אינה רק דמות סטריאוטיפית חיוורת של אשה טובה, הרעיה והאם, אלא אישיות בעלת עוצמה רבה, המתוארת בקווים חזקים וברורים... כל אחת מן הדמויות המצוירות* היא בעת ובעונה אחת גם דמות ממשית של אינדיבידואל, וגם השתקפות של דמויות רבות: נשים מן ההסטוריה היהודית, כמו גם דמויות סמליות...
"אשת חיל" לא נשארה רק דמות פיוטית, אלא בנתה במשך דורות את דמותה הממשית של האשה והאם היהודייה. 

כריכה קשה | פורמט אלבומי | 25x33 ס"מ

ספרי הרב עדין שטיינזלץ אבן ישראל
מחיר: 159
מחיר מבצע: 128
נשים נסתרות בתנ"ך - אחיות | מרים סמואל

נשים נסתרות בתנ"ך - אחיות | 
מרים סמואל

הכרך הרביעי בסדרת הספרים "נשים נסתרות" המציגה נשים המופיעות בתנ"ך אך אינן מפורסמות כאחרות - רעיות, אמהות אחיות ובנות.האם אתם מכירים את אחלי בת ששן, בכל בת אברהם, בנות שלום הלוחש, אשת און בן פלת, אמתלאי, צרועה, נחושתא?...אם התנ"ך בחר להזכיר את שמן או מעשיהן, טוב הוא שנכיר אותן ואת פועלן. בדברי חז"ל והמפרשים נמצאים פרטים המשלימים את אלה החסרים במקרא עצמו, אולם לעיתים התנ"ך עצמו מספר לנו פרטי פרטים על מעשי נשים שונות. "כדי ללמד באי עולם לדורותיהם"

הוצאת ספריית בית אל

מחיר: 79
מחיר מבצע: 65
Operation Tag
נשים נסתרות בתנ"ך - בנות | מרים סמואל

נשים נסתרות בתנ"ך - בנות |
מרים סמואל

אזל מהמלאי ולא ניתן לספק


סדרת הספרים "נשים נסתרות" מציגה נשים המופיעות בתנ"ך אך אינן מפורסמות כאחרות - רעיות, אמהות ובנות - האם אתם מכירים את אחלי בת ששן, בכל בת אברהם, בנות שלום הלוחש, אשת און בן פלת, אמתלאי, צרועה, נחושתא?... אם התנ"ך בחר להזכיר את שמן או מעשיהן, טוב הוא שנכיר אותן ואת פועלן. בדברי חז"ל והמפרשים נמצאים פרטים המשלימים את אלה החסרים במקרא עצמו, אולם לעיתים התנ"ך עצמו מספר לנו פרטי פרטים על מעשי נשים שונות. "כדי ללמד באי עולם לדורותיהם".

סדרת ספרים זו זכתה בפרס משרד החינוך לשנת תשע"ג.

כריכה קשה | 431 עמ'

מחיר: 79
מחיר מבצע: 65
נשים נסתרות בתנ"ך - רעיות | מרים סמואל

נשים נסתרות בתנ"ך - רעיות |
מרים סמואל

הכרך הרביעי בסדרת הספרים "נשים נסתרות" המציגה נשים המופיעות בתנ"ך אך אינן מפורסמות כאחרות - רעיות, אמהות אחיות ובנות.האם אתם מכירים את אחלי בת ששן, בכל בת אברהם, בנות שלום הלוחש, אשת און בן פלת, אמתלאי, צרועה, נחושתא?...אם התנ"ך בחר להזכיר את שמן או מעשיהן, טוב הוא שנכיר אותן ואת פועלן. בדברי חז"ל והמפרשים נמצאים פרטים המשלימים את אלה החסרים במקרא עצמו, אולם לעיתים התנ"ך עצמו מספר לנו פרטי פרטים על מעשי נשים שונות. "כדי ללמד באי עולם לדורותיהם"

הוצאת ספריית בית אל
מחיר: 79
מחיר מבצע: 65
נשים בתנ"ך ובאספקלריית חז"ל | הרב יהודה אדרי

נשים בתנ"ך ובאספקלריית חז"ל | הרב יהודה אדרי 

הספר "נשים בתנ"ך" כולל את תולדותיהן של כל הנשים בתנ"ך. אלה השייכות לעם היהודי, ואלה השייכות לשאר העמים; אלה שהיתה להן הפעה מכרעת על דורן, ולעתים על הדורות הבאים, ואלה שהשפעתן והופעתן הצטמצמו לזמנן ולמקומן, ולעתים לאפיזודה אחת בחייהן.

התמונה, העולה משורותיו של הספר ´נשים בתנ"ך´, מצביעה על מקומן הדומיננטי ועל מרכזיותן של הנשים בפרשיות רבות וחשובות בתנ"ך.

די להזכיר את שרה, רבקה, רחל ולאה, אמות העם היהודי; את דבורה הנביאה, שהנהיגה מלחמת תשועה לעמה, ושירתה הגדולה - שירת נבואה היא; את חנה, שהורתה את דרך התפילה לדורות; את רות המואבייה, שבחסדה נטעה את השורש למלכות ישראל; את אסתר המלכה, ששמה נפשה בכפה למען הצלת בני עמה; את אביגיל, יעל, מרים, נעמי ועוד רבות-רבות אחרות.

פסוקי התנ"ך שימשו בסיס לכתיבת הערכים, והפרשנות הקלאסית - ולעתים אף המחקרית - עיצבה אותם. ערכים רבים מלווים באוסף עשיר מדברי חז"ל (מכל ספרותם), המאירים את הדמויות מאספקלריית חז"ל - היא שהשפיע עמוקות על זכרון הדמויות בתודעת העם היהודי.
מחיר: 108
מחיר מבצע: 68

מוצרים אחרונים שנצפו

logo בניית אתרים