1. קטלוג
  2. מחשבת ישראל ואמונה
  3. /
  4. כללי

איש האמונה - הרבי מליובאוויטש ענייני אמונה ומדע

איש האמונה - הרבי מליובאוויטש ענייני אמונה ומדע
איש האמונה - מבחר ראיונות, הגיגים ודעות במשנתו של הרבי מליובאוויטש בענייני אמונה
עורכים: דוב סיני, זאב גינוסר

אוסף המכתבים בספר, שנלקטו מתוך מאות אלפי מכתבים של הרבי לאנשים שונים, נוגע בעיקר בנקודת האמונה. משאלות פילוסופיות על יסודות האמונה, ועד להתמודדות על משברים וחרדות.

כריכה רכה | 392 עמ'
מחיר: 55
מחיר מבצע: 45
הוסף לסל
קניה מהירה

למה לקוחות קונים אצלנו?

>>  מחירים משתלמים

>>  משלוחים תוך מספר ימי עסקים

>>  אלופים בתחום הספרי קודש

>> קנייה מאובטחת ושירות לקוחות מעולה

>> זמן אספקה תוך 7 ימי עסקים

אלופים בתחום

מקבלים אשראי

קניה בטוחה

מאמר על הספר - מתוך אתר 


איש האמונה כבר לא בודד / ד"ר יחיאל הררי

 
מיהם אנשי אמונה? כיצד הם חיים את חייהם? האם "איש האמונה" חייב להיות מתוסכל בסביבה הטכנולוגית-מודרנית? האם נגזר עליו להיות בודד? ● ד"ר יחיאל הררי במאמר מרתק על הספר החדש "איש האמונה" עם מכתבי הרבי, לצד ניתוח מעמיק על ההבדלי ההגישה לעומת ספר אחר עם אותו שם בדיוק שייצא לאור לפני כחמישים שנה על ידי הרב יוסף דב הלוי סולוביצ'יק  

ארבעים ושבע שנים חלפו מאז פרסם הרב יוסף דב הלוי סולוביצ'יק את המסה הנפלאה "איש האמונה הבודד"[2]. סולובייצ'יק, שבאותם שנים כבר קנה לו שם בקרב יהדות ארה"ב, הביט על ההתדרדרות הרוחנית של החברה האמריקאית, וביקש לשכנע עם ועדה בקיום עולם האמונה, בתקופה בה שלטת התבונה והשכלתנות.

שני תיאורי בריאת האדם המופיעים בספר בראשית, שהרב סולובייצ'יק עומד על ההבדלים ביניהם, הם לגרסתו גם תיאוריהם של שני אנשים בעלי תכונות אופי בסיסיות שונות, הגלומים יחדיו באישיות אחת[3]. הדואליזם המוכר מספר התניא, של נפש אלוקית ונפש בהמית הנאבקות זו בזו על השליטה באדם, מופיע תוך שינויים והתאמות בהגותו, של מי שהיה מחשובי הרבנים בצפון אמריקה. האדם הראשון, 'איש ההוד וההדר', מתואר כתוקפני ונועז השואף לניצחון ולהתקדמות במדרג החברתי. הוא עוסק במלאכה יוצרת מתוך שאיפה להידמות לבוראו. הוא מעצב אידיאות ומכתיב קריטריונים ליופי. הוא נהנה מיצירותיו השכליות וגאה בהן. הוא שומר על סדר ואסתטיקה, מפני שאנארכיה והדר אינם דרים בכפיפה אחת. מצפונו אינו מושפע מהאידיאה של הטוב כי אם מהאידיאה של היופי. שכלו אינו שואף לאמת כי אם לעונג ולתועלת, המצויים בתחום האסתטי ולא בתחום ההכרה המוסרית. הוא מעניק עדיפות לצורה על פני התוכן, להישגים מעשיים על-פני כוונה פנימית.

האנטיתזה לאדם הראשון הוא האדם השני – "איש האמונה", אשר תופס את המציאות כמסתורין, כמהות טרנסצנדנטית, המשתקפת מתוך החוקיות הטבעית. תכלית חייו היא חוויה אקזיסטנציאליסטית ערכית עמוקה והוויה של נאמנות לעצמיות ולדבקות בא-לוהים, הבאה לידי ביטוי בשאיפה לצאת מתחום הממשות והמציאות אל רשות גבוהה יותר. במציאות הוא מחפש עקבות לעולמות עליונים.

ביקורת האדם החד ממדי

הרב סולוביצ'יק משליך את התיאוריה שלו לגבי ניתוח האישיות על קבוצות חברתיות. האדם עומד במרכז, כאשר הקהילה והמארגים החברתיים מתהווים לפי תכונותיו. האדם הראשון, איש ההדר, חי בקהילת ההדר. זוהי "קהילה טבעית" במהותה הנוצרת על ידי שיתוף אינטרסים של יחידים השואפים לקדם את ענייניהם. החיים החברתיים של איש ההדר בקהילתו הם תגובה ביולוגית טבעית לאתגר המאיים של העולם החיצון, ומסייעת לאדם הראשון להתמודד עם מלאכות שאינו יכול לעשות לבדו בסביבתו העוינת.

האדם השני חש בבדידות במהלך מאבקיו לגילוי זהותו. הוא מגלה שהתנכר לקיום המכניסטי החיצוני, ועם זאת לא השכיל להתאחד עם היצורים השכליים והתכליתיים החיים בעולם החדש אליו נכנס. בדידותו הראשונית של איש האמונה משקפת את עצמותה של חווית ה"אני". היא אינה צורה מקרית, פעולה מקרית או הישג חיצוני – כמו ההשתייכות לקהילת העבודה הטבעית של "איש ההדר". האדם השני שואף לסוג אחר של קהילה, כזאת המאופיינת בריעות אקזיסטנציאליסטית[4]. קהילה זו היא קהילה בה האדם נפגש עם האחר בתיווך הא-ל. הוא מתחבר אל האדם ונעשה שותף בברית, לא כא-ל כי אם כחבר ועמית כמו גם כמנהיג ורועה. הוא הופך להיות חלק בלתי נפרד מהקהילה הנוצרת. "סופיות ואין סופיות, זמניות ונצחיות, יצור ובורא – הכל מתקשרים לאותה קהילה. הם מתחברים יחדיו ומשתתפים בקיום אחיד"[5].

אמונה כגילוי

הספר "איש האמונה" שלפנינו  מכנס עשרות מכתבים, מתוך מאות האלפים שהשיב הרבי מליובאוויטש לפונים אליו במהלך השנים. חלק מהמכתבים נכתבו במקור בעברית, אחדים ביידיש, ואחרים באנגלית. המכתבים באנגלית הם לרוב המרתקים ביותר משום שהשפה מחייבת את העונה להשתמש בגוף ראשון ובתוך כך להרחיב מעט על עצמו. לצד אותם מכתבים קובצו גם מספר ראיונות שנכתבו עמו ועליו. הנושא המשותף של כל אותה אסופה הוא כמובן תפיסת האמונה של הרבי מליובאוויטש.

הרבי מליובאוויטש והרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק הכירו האחד את השני היטב, והעריכו זה את זה עוד מימי לימודיהם המשותפים בברלין. למרות ששניהם פעלו רוב חייהם בארה"ב, השוואת תפיסת האמונה של הרבי לזו של הרב סולובייצ'יק מדגישה את ייחודיותה.

האמונה כפי שעולה ממכתביו של הרבי מליובאוויטש, אינה תהליך של הסתרת העיניים, של הליכה בחושך ובחירה בנתיבים לא רציונליים. ההפך הוא הנכון. האמונה היא תהליך של פקיחת עיניים, של גילוי דבר מה מוסתר מאחורי מציאות של שגרה. האמונה אינה חושפת את מבנה הכוח של החברה, כי אם, כלשונו של הרב עדין שטיינזלץ בהקדמה לספר, את "המבנה של החיים עצמם".

במכתביהם האישיים רבים הם השוטחים את בעיותיהם. הם מתוודים בפני הרבי על בדידותם, הבלבול הרווח, החסך בחום ואהבה. האמונה מספקת תשובה לכל אלה. היא יוצרת ביטחון ואחדות. נוסכת כוח ונחישות. המאמין לעולם אינו לבדו בעולם. הבורא שם איתו. ולא רק הוא, כל הבריאה הופכת לחלק מאחדות אחת, עד שגם האירועים הרעים, הקשים, המפחידים ומאיימים הופכים בהשקפה האמונית לחלק מטבע הטוב להיטיב.

שם הספר – "איש האמונה" – מתעתע. כמעט בכל אחד מאיגרותיו מסביר הרבי כיצד האמונה מתיישבת עם השכל היישר, וכיצד התמודדות שכלית נכונה עם החיים חייבת להביא להעצמת האמונה. על פי הרבי האמונה אינה מנוגדת לכוח השכל. העיון השכלי וההסקה הלוגית משרתים את האמונה על ידי שהם מביאים אותה לידי הבנה והשגה. האמונה אינה מוגבלת בתחומי הידיעה האנושית. אולם היא זקוקה למערכת מורחבת של ידע כדי להעמיק את ההתקשרות למושא האמונה. השכל, במילים אחרות, מהווה את החוליה המקשרת בין האדם ליוצרו.

גם הלא מאמין מאמין

את האמונה צריך לגלות, כי היא תכונה טבעית, החבויה עמוק בטבע האדם. הגילוי שלה, הסיפוק הרוחני, מושג על ידי עמל ויגיעה, ובפרט כאשר פועלים לטובת הזולת[6]. הגילוי המדובר הוא צורך אנושי הקשור בטבורו עם העדר מבוכה ומציאת מקום האדם בחיים.

כשפנתה אליו מישהי בשנת 1963, והטיחה שהיא אינה מאמינה בבורא, הוא השיב לה כי לא רק שהוא אינו מאמין לה, אלא ברור לו שגם היא עצמה איננה מאמינה בדבריה. כהוכחה הוא הזכיר לה שבכל פעם שהיא מבחינה בהעדר צדק ויושר סביבה, או כשהיא נזכרת בעניין השואה, כפי שהיא עצמה מציינת, הדברים מבלבלים את מנוחתה. אילו העולם היה פועל ללא מנהיג ומתכנן, הדגיש בפניה הרבי, היא לא הייתה צריכה להתרגש מכך שישנם מאורעות שהם הפוכים לדרכי הצדק והיושר. במצב זה, אין להתפלא שהחזק, הגדול מחברו, מבקש חיים לבולעו. התנועה של חיפוש אחר הצדק מלמדת על מוסר אוניברסאלי אימננטי, הנטוע באדם פנימה. היא מעידה כי יש באדם משהו שמרומם אותו למעלה מהדומם, הצומח והחי, ואפילו למעלה מבן האנוש. אותו מוסר אוניברסאלי הוא הוודאות הראשונית שיש לו לאדם לגבי קיומו של הבורא והקשר שלו אליו[7].

במענה לאדם אחר, בשנת 1967, הדגיש הרבי כי מוזר יהיה לטעון כי ישנו בורא, המכוון את חיי האדם ובה בעת אינו מתעניין בהתנהגותו. לא יהיה זה הגיוני לומר כי הבורא המכוון את חיי האדם לא הורה לו לאדם איך להתנהג בחייו, כי אם עזב אותו לנפשו לגשש ולחפש את דרכו בחיים מבלי כל הוראה[8].

הביטוי של גילוי האמונה הוא לדידו של הרבי בדבקות בתורה ובמצוותיה. התורה במשנתו חובקת כל. כל מה שהאדם פוגש או רואה הוא בעל משמעות תורנית עבורו. הסיבה לכך היא שאם העולם נברא כל רגע מחדש, והבורא מעורב בכל פרט בריאה, אזי גם כל מה שהאדם יודע אודותיו הוא חלק מהתורה הנחשפת בפניו.

דברים ברוח דומה אמר לעיתונאי שלמה שמיר ופורסם בעיתון ידיעות אחרונות בשנת 1969:

“כל אחד ואחד מתושבי ישראל כיום מאמין גדול הנהו, לעתים אף מבלי שידע בעצמו על כך. ארץ ישראל היא חבית מלאה וגדושה באמונה. חסר רק הניצוץ שיצית חבית זאת ויגרום להתלקחות האמונה. טול, למשל, יהודי הגר בארץ ישראל והוא שייך למפלגה הקומוניסטית. הוא קומוניסט. אני מאמין שהוא מאמין גדול. הוא יושב עם אשתו וילדיו במדינה מוקפת שונאים השואפים להכחיד אותו ואת ילדיו. מה הדבר המחזיק יהודי זה בארץ ישראל, חי בה, יוצא מדי פעם להגן עליה, כי אף מבלי שידע על כך – הוא מאמין באלוקים ומאמין שארץ ישראל ניתנה לעם ישראל. אנו חייבים לעורר בקרבו את ההכרה באמונתו ובעקבות הכרה זו להביא לקיום המצוות המעשיות[9].

מלחמת תנופה

כיצד חושפים את האמונה? כיצד מוציאים אותה מן ההעלם אל הגילוי?

ברור שעבור הלא מאמין, האמירה כי בתוך תוכו הוא מאמין, יכולה להצביע על סוג של פטרוניזם. הרבי אינו חש מהוסס ממגמה זו. בראיון שהעניק לד"ר גרשון קרנצלר והתפרסם בחוברת שהוציא לאור ארגון הרבנים האורתודוכסים בארה"ב, קצת לאחר קבלתו את התפקיד בשבט תשי"א, 1951, התמודד הרבי עם מצבה של יהדות ארה"ב. יהדות ארה"ב באותם שנים סבלה מחולשה בולטת לנוכח התעצמות הזרמים הרפורמיים והקונסרסטיביים. גם בתוך התנועה האורתודקסית מיעוט נשים עטו כיסוי ראש ומיעוט מהגברים גידלו זקנים. הרבי עם כניסתו לתפקידו חשף בפני העיתונאי כיצד בכוונתו להגביר את האמונה.

בתחילה הסביר כי ישנו יתרון בכך שהעם היהודי מפוזר במדינות רבות. הפיזור סייע במהלך השנים לשמר את העם ולמנוע את הכחדתו. ההיסטוריה היהודית היא בהשקפתו שרשרת בלתי פוסקת של הופעתם והיעלמותם של מרכזים יהודיים במקומות שונים בעולם[10]. כיום יהדות ארה"ב היא זו שמסתמנת כמרכז היהודי הגדול בעולם בעל השליחות להנהיג את הקהילות היהודיות במדינות אחרות, לרבות בישראל. בארה"ב נמצאים הכוחות היהודיים הטובים ביותר שצריכים לתמוך ביהדות העולם, רוחנית וכלכלית.

התפקיד המוטל על יהדות ארה"ב, הדגיש הרבי, מחייב שינוי כיוון בפעילות ובמחשבה. הליברליזם והאינדיבידואליזם חייבים לפנות את מקומם לתודעה חברתית, לאחריות משותפת. להקרבה עצמית. רק ויתור על אינטרסים פרטיים למען הכלל היהודי יכולים לקדם שינוי רוחני. היהדות הדתית האורתודוכסית צריכה להתמקד פחות בהתגוננות ולצאת למתקפה, 'מלחמת תנופה' בקידום רעיונותיה. מלחמה שכזו דורשת אומץ, תכנון חזון ויוזמה.

התגוננות היא לא הגישה האותנטית היהודית לדעת הרבי. 'מלחמת תנופה' היא הגישה היהודית האמיתית ועתיקת היומין. העדר אמונה לדידו היא חולשה של השכל האנושי וההבנה הלוגית, ואסור להיבהל ממנה.

הנוער, ציין בפני שלמה שמיר, משתוקק לאתגר ומשמעות. הוא אינו צריך הסברה ותחינות, אלא רוצה שיתבעו ממנו בצורה כנה ואמיתית. האתגר הנדרש מהנוער הוא להשיבו אל ברכי האמונה, התורה והמצוות. הסיבה לכך היא שהאמונה פורצת בדרך כלל בשעת חירום. ויכוחים ודיונים הם בעלי ערך מועט יחסית בחשיפת האמונה. היהדות צריכה להחיות את ההרגשה שכל רגע הוא כמו שעת חירום[11].

הקהל

הרבי וסולובייצ'יק מקדמים את 'איש האמונה'  בקרב קהלים שונים. באופן לא מפתיע האקזיסטנציאליזם האמוני, הוא בעל כוח משיכה נמוך יותר. מי כבר רוצה להזדהות עם חווית הסבל ובדידות של מי שנאבק בתוך עצמו. תפיסת האמונה כפתרון לבלבול ולמבוכה קורצת יותר וזכתה גם לפופולאריות גדולה יותר.

"איש האמונה הבודד" נכתב ופורסם באנגלית[12]. המסה, המלוטשת ושיטתית, אם כי לעתים ניתנת לפרשנויות שונות, מתייחסת במישרין ועקיפין למונחים פילוסופים מקצועיים ולהוגים רבים. לוק, רוסו, קירקגור, דקארט ואחרים משמשים בה בערבוביה. ברור כי הרב סולובייצ'יק פונה לקהל הקוראים האינטלקטואלי בארה"ב ופחות לקהל היהודי הרחב.

שלא כמסה "איש האמונה הבודד", קיבוץ המכתבים לא נכתב בצורה שיטתית מראשו ועד סופו. זהו ליקוט של תשובות לאנשים שונים בזמן שבו הם מבקשים מענה על שאלתם-מבוכתם, עידוד או נחמה. הרבי השתדל לכתוב בפשטות ובהירות לאנשים פשוטים כמו גם לאינטלקטואלים מפורסמים. המסר והעברתו הסדורה היו חשובים בעיניו יותר מאשר החוויה הספרותית-אינטלקטואלית.

האדם הבודד, על-פי תורת החסידות הוא דווקא "איש ההדר" של סולובייצ'יק. אותו אדם שהוא הישגי, יצרן, תוקפן, נועז ורודף כבוד, המנסה תדיר להשתלט על סביבתו ולממש את האינטרסים שלו.

"איש האמונה", המגלה עצמו במעמקי השבר והכישלון, בז להישגיות, למוביליות החברתית ולהבל ההדוניסטי שבחיי העולם הזה, כלשונו של סולובייצ'יק, אינו יכול להיות בודד. הדבקות שלו בבורא לעולם אינה מותירה אותו בודד.

'איש האמונה' העולה במכתבי הרבי כמו 'איש האמונה' של סולובייצ'יק עסוק בחקירות אינטלקטואליות, בשאלות מטאפיסיות, בשאלות של אמת וערכים. איש האמונה הוא זה השואל עצמו מדוע נברא העולם, מה תכלית העולם מי הוא הקדוש ברוך הוא ומהי אותה כמיהה לדבקות עם הבורא.

התשובות של הרבי ושל הרב סולובייצ'יק נשענות כמעט על אותו ארון ספרים, אולם הן מגלות בו דבר מה אחר. מי שירצה יוכל למצוא בנקל את הדמיון, אולם הרוח המנשבת מהמסה שונה מזאת העולה מקיבוץ המכתבים. שאלות האמונה, על-פי הרבי הן פונקציונאליות לא פחות מהחתירה להישגים של איש ההדר. השאלות המטאפיסיות, מדוע? מהו? מיהו?…"[13], מובילות לחיי מעשה ברורים. איש האמונה ניכר ומתבטא בתוך איש ההדר. אלו הם אינם שני אנשים שונים, ולא רק שני צדדים באדם. האמונה מתבטאת בתוך היצר ההישגי הטבעי של האדם. האמונה היא טבעית אף יותר מאשר הרדיפה אחר הכבוד ותענוגות העולם הזה. הטכנולוגיה מביאה לכבוד והדר, אך גם עשויה בשימוש נכון לעודד את האמונה.

הרבי, 'איש האמונה', למרות שרוב חייו היה מסוגף בתוך עצמו, לא היה בודד. האמונה היא המפתח הטוב ביותר להרגיש חלק מהכלל. המחויבות השכלית הכרוכה באמונה מרוממת את המאמין למעלה ממגבלות הזמן והמקום. בהתנשאותו, הוא לא יכול להיוותר בודד.
0
סודו של הרבי - הרבי מלובביץ' | יחיאל הררי

סודו של הרבי - הרבי מלובביץ' | יחיאל הררי

לרבי מנחם מנדל שניאורסון, הרבי מלובביטש, אדמורם של חסידי חב"ד,  הייתה השפעה אדירה על מאות אלפי יהודים בכל רחבי העולם, וגם כחמש עשרה שנים לאחר פטירתו השפעה זו נכרת.
השפעתו של הרבי מלובביץ' היא חידה. תקופת חייו הראשונה, עד שנעשה רבי, נחשבה בעבר אפופת סוד ומסתורין. היה ידוע שנולד ברוסיה, חי פרקי זמן בברלין ובפריז ורכש השכלה כללית רחבה, לצד ידע מקיף בתורה ובמחשבה היהודית לגווניה. אולם בשנים האחרונות נחשפו עשרות מסמכים חדשים והתכתבויות, השופכים אור חדש ואמין על קורות חייו בשנים האלה.

הספר סודו של הרבי מבקש לפענח את סוד כוחו של הרבי מלובביץ' - מנחם מנדל שניאורסון. הספר סודו של הרבי מזמין את הקוראים למסע שבמהלכו ייחשף מי הוא הרבי בעיני מאמיניו ומי היה באמת. בספר סודו של הרבי נערך מסע שבמסגרתו מתברר כיצד ליטש את תורתו רבת–הפנים ועד כמה השפיעה תורה זו על העולם היהודי בכללותו.


ד"ר יחיאל הררי חיבר חמישה ספרים העוסקים במחשבת החסידות.

ידיעות ספרים - ספרי יהדות
מחיר: 98
מחיר מבצע: 59
איש האמונה | הרב יוסף דב סולוביצ'יק

איש האמונה |
הרב יוסף דב סולוביצ'יק

"איש האמונה הבודד" הוא שמה של מסה עיונית שכתב הרב יוסף דוב הלוי סולוביצ'יק באנגלית ואשר ראתה אור בשנת תשכ"ה . מסה זו נועדה "להגדיר את הבעיה הגדולה הניצבת בפני איש האמונה בן זמננו, והיא מתארת את תחושת בדידותו של המאמין "בשל מצבו המיוחד בחברה החילונית שלנו".   המסה פותחת באמירה אישית על הרקע לכתיבתה ועל הדילמה האישית של המחבר שתמציתה - "אני בודד".  בדידותו של איש האמונה בעידן המודרני אין לה פתרון, ועם זאת, הגדרתה מבהירה למאמין את מעמדו ואת מחויבותו. במסה זו מנתח הרב סולוביצ'יק את מקומו של איש האמונה ואת תפקידו בעולם ובקהילה באמצעות הצגת שני טיפוסים - איש ההדר ואיש האמונה - המבוססים על שני התיאורים של בריאת האדם בספר בראשית.

איש ההדר הוא התיאור העולה מבריאת האדם (בראשית א 26 - 30): אדם יוצר שנברא בצלם אלוהים והתברך "בכוחות כבירים" להגשמת ייעודו: שליטה והצלחה, "ניצחון על כוחות הטבע" - כפי שמדגים זאת המדען המודרני. שלח אך איש ההדר "הוא גם אסתטיקן יוצר", המעצב אידאות ויוצר יופי, וכוח יצירתו בא לידי ביטוי "גם בתחום החוק." ייעודו של איש ההדר - למלא את התפקיד שהטיל עליו בוראו כאדם-אדון, אך לעשות זאת מתוך תחושה עמוקה של אחריות. איש ההדר אינו בודד - ולא היה לבדו אפילו ביום שנוצר: הוא נברא יחד עם חוה, הוא יצור חברתי החי ופועל בתוך קהילה מטעמים תועלתניים, מתוך אינטרסים משותפים.
איש האמונה הוא התיאור העולה מסיפור בריאת האדם (בראשית ב 7, 15, 21 - 25): גם הוא, כמו איש ההדר,  מגיב ליקום הסובב אותו, אך בניגוד לאיש ההדר השואף לכוח ולשליטה ולכן שואל שאלות פונקציונליות, איש האמונה מעלה שאלות מטפיזיות על התכלית והמשמעות של הבריאה. בניגוד לאיש ההדר, "המחפש את צלם האלוהים בנוסחה המתמטית או בחוק הטבע היחסי"
איש האמונה "חי בדבקות עם האלוהים" וחוקר רק את העולם "שבו הוא מקיים יחס הדוק עם האלוהים". איש האמונה - בניגוד לאיש ההדר - נברא בודד, והוא זכה לבת זוג רק לאחר שהקריב מעצמו: ה' הפיל עליו תרדמה ולקח ממנו צלע. הוא נכבש ונוצח - אך בתהליך זה מצא את בת זוגו. הקהילה של איש האמונה דורשת ויתור והקרבה - וכך נוצר סוג חדש של קהילה: קהילת האמונה, שהיא קהילת הברית, המבוססת על שיתוף האלוהים והאדם, ובאה לידי ביטוי בקהילה המתפללת ובקהילת ההלכה.
איש האמונה הבודד נמצא "בתנועה מתמדת בין קוטב ההדר הטבעי ובין קוטב הענווה" של קהילת הברית. האל הטיל עליו את התפקיד הדיאלקטי הכרוך במעבר מתמיד "בין קהילת האמונה ובין קהילת ההדר" - ומכאן "שהגאולה השלמה של האדם אינה ניתנת להשגה", ואיש האמונה נותר בבדידותו.
( עפ"י אתר לקסיקון לתרבות ישראל)
מחיר: 51
מחיר מבצע: 45
ברגע האמת: הרבי מלובביץ והדיאלוג עם מקבלי ההחלטות בישראל

ברגע האמת: הרבי מלובביץ והדיאלוג עם מקבלי ההחלטות בישראל |
שלום ירושלמי, יוסי אליטוב ואריה ארליך 

בספר תיעודי ראשון מסוגו נחשפת מערכת הקשרים המיוחדת הזאת. ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי, מזכיר הממשלה לשעבר השופט אליקים רובינשטיין, ראש משלחת משרד הביטחון בארצות הברית לשעבר יוסי צ'חנובר ועוד אישי מפתח בעבר ובהווה - חושפים לפני העיתונאים שלום ירושלמי, יוסי אליטוב ואריה ארליך, את עומק המעורבות והאכפתיות של הרבי מלובביץ' לצרכיה הביטחוניים והמדיניים של ישראל ולעתיד העם היהודי בעולם משתנה ורווי אתגרים.  

"את ביקורו הראשון בארצות הברית, לאחר שנבחר לראשות ממשלת ישראל, פתח מנחם בגין בחדרו של הרבי מלובביץ'. יצחק רבין ושמעון פרס נועדו איתו לשיחות מעמיקות, בסוגיות אסטרטגיות וביטחוניות. האלוף אריאל שרון הופתע מניתוחיו בנושאים צבאיים, כמו "קו בר-לב" ואיום הטילים הסובייטיים במצרים. ראש אמ"ן האלוף אהרון יריב התכתב עמו בשפת קודים שעסקה בפעולות חשאיות של צה"ל, במאמצי המודיעין בארצות ערב, בקשרים עם המורדים הכורדים בעיראק, ובנושאים אחרים מתחום הדמדומים שבין הגלוי והנסתר.
מתברר כי ממקום מושבו, במשרד קטן בשכונת פרוורים בברוקלין ניהל רבי מנחם-מענדל שניאורסון מערכת קשרים הדוקה ומפתיעה עם צמרת ההנהגה המדינית והביטחונית בישראל. הוא היה מעודכן בזמן אמת בדיונים החסויים ביותר, הביע את דעתו בשאלות הקיומיות של המדינה, והציג משנה מדינית וביטחונית סדורה לעתידה של ישראל.

לכתיבת הספר חברו יחדיו שלושה עיתונאים בכירים המייצגים עולמות מגוּונים:
שלום ירושלמי (63), פרשן פוליטי ותיק ב"מעריב", ב"מקור ראשון" ובטלוויזיה,
יוסי אליטוב (43), עורך עיתון "משפחה״ ופרשן פוליטי ברדיו ובטלוויזיה,
אריה ארליך (30), סגן עורך ״משפחה״, פרשן לענייני החברה החרדית וסופר המתמחה בפרופילי עומק.
כל אחד מהם הביא את תרומתו הייחודית ליצירת ספר מדויק ואותנטי, החושף את עומק המעורבות המפתיעה של
הרבי מלובביץ' בתהליכי קבלת ההחלטות בישראל.

476 עמ' | כריכה רכה
מחיר: 94
מחיר מבצע: 65

מוצרים אחרונים שנצפו

מפנקסו של רופא - סוגיות באתיקה, ברפואה ובהלכה | ד"ר מנחם חיים ברייר

מפנקסו של רופא |
ד"ר מנחם חיים ברייר
סוגיות ודילמות באתיקה, ברפואה ובהלכה
פסיכונויראינולוגיה -יחסי גומלין גוף ונפש

כריכה קשה | 439 עמ'
מחיר: 69
מחיר מבצע: 62
מגילת הפלא ספור מגילת אסתר - עם תמונות הפלא המתקפלות

מגילת הפלא - סיפור מגילת אסתר עם תמונות הפלא המתקפלות

כל דף מתקפל ומסתיר בתוכו הפתעה מסיפור המגילה

אסתר מסתתרת - ולאחר שפותחים את הדף המקופל היא מתגלית ..
מחיר: 42
מחיר מבצע: 32
בן איש חי הלכות מנוקד | רבי יוסף חיים

בן איש חי הלכות |
רבי יוסף חיים מבגדד

מהדורה מנוקדת, מפוסקת עם פענוח ראשי תיבות באותיות מאירת עיניים. פורמט גדול. 

"בן  איש חי" הוא ספר דרשות וספר הלכות שחובר על ידי הרב יוסף חיים מבגדאד (1834–1909), המבוסס על דרשותיו של הרב לקהילתו בשבתות. הספר התקבל כספר הלכה קובע בחלק מקהילות המזרח התיכון ובעיקר על יהדות בבל. פסקי הרב מחמירים, שכן הם משלבים בתוכם חומרות המבוססות על הקבלה והאר"י.

רבי יוסף חיים כתב למעלה מ-80 חיבורים אך רק 53 מהם יצאו לאור. חיבורים אלו עוסקים בכל מקצועות התורה ומשקפים את ידיעותיו הרבות במדע, ברפואה, באסטרונומיה, בפיזיקה ובכלכלה. כמו כן מתגלה בקיאותו הרבה בספריהם של כל גדולי ישראל: הספר "בן איש חי" הוא הידוע מכולם ועל שמו נקרא רבינו.

בהוצאת "מרכז הספר" 
מחיר: 60
מחיר מבצע: 45
סוד שמות בני האדם | משה סופר, יהודה אלון כהן

סוד שמות בני האדם |

משה סופר, יהודה אלון כהן

 

הספר 'סוד- שמות בני האדם' כולל ביאור על 500 שמות, מקור השם בכתובים, אישיותו ותכונותיו, היכן נרמז, הקדמה מפורטת לכל אות ואות.

 

253 עמ' | כריכה קשה

מחיר: 59
מחיר מבצע: 35
logo בניית אתרים