1. קטלוג
  2. כללי - ספרי טיולים, היסטוריה ועוד
  3. /
  4. ספרי טיולים וארץ ישראל

הכותל הנעלם - סיפורו של הכותל המערבי הקטן | נדב שרגאי

הכותל הנעלם - סיפורו של הכותל המערבי הקטן | נדב שרגאי
הכותל הנעלם - סיפורו של הכותל המערבי הקטן | נדב שרגאיהכותל הנעלם - סיפורו של הכותל המערבי הקטן | נדב שרגאיהכותל הנעלם - סיפורו של הכותל המערבי הקטן | נדב שרגאי
הכותל הנעלם - סיפורו של הכותל המערבי הקטן | נדב שרגאי

כריכה קשה | 355 עמ' | נייר כרומו

מחיר: 98
מחיר מבצע: 78
הוסף לסל
קניה מהירה

למה לקוחות קונים אצלנו?

>>  מחירים משתלמים

>>  משלוחים תוך מספר ימי עסקים

>>  אלופים בתחום הספרי קודש

>> קנייה מאובטחת ושירות לקוחות מעולה

>> זמן אספקה תוך 7 ימי עסקים

אלופים בתחום

מקבלים אשראי

קניה בטוחה

סוד הכותל הנעלם
 
כמעט יובל שנים הוסתר הסוד בגנזכים ובפרוטוקולים החסויים • עכשיו חושף ספר חדש של עיתונאי "ישראל היום", נדב שרגאי, את העובדה שהכותל המערבי הגלוי לעינינו אינו שלם, ושחלקים רבים ממנו נעדרים • פרסום ראשון מ"הכותל הנעלם", לרגל יום ירושלים
 
נדב שרגאי פורסם ב: 03.06.2016 03:27
 
עד ששוחררה ירושלים, במשך 19 שנה (1967-1948), היה הכותל המערבי נתון ב"שבי". עם תום מלחמת השחרור שלטה ירדן בחלקה המזרחי של ירושלים, ובכלל זה בהר הבית ובכותל. בהסכם שביתת הנשק שנחתם עימה, הממלכה ההאשמית אמנם התחייבה לאפשר ליהודים לבקר בכותל, אך בפועל לא איפשרה זאת. גם מפגעי הביוב והצחנה שתושבי שכונת המוגרבים השעינו על
הכותל המערבי לא טופלו. שנים קודם לכן, בתקופת המנדט הבריטי ובזמן השלטון העות'מאני, מיררו המוסלמים תושבי שכונת המוגרבים את חייהם של באי ומתפללי הכותל, הצרו את צעדיהם שם וטינפו אותו בכוונת מכוון בגללי בהמות ובצואת אדם. לא פעם אף נגבו מהיהודים "דמי חסות", תמורת הזכות להתפלל בכותל המערבי. "הסטטוס קוו" שהנהיגו הבריטים במקום הערים קשיים נוספים: על היהודים נאסר להציב שם ספסלים או מחיצה שמפרידה בין גברים לנשים, מספר ספרי התורה הוגבל, ובמוצאי כיפור נאסרה תקיעת השופר במקום. ה"סטטוס קוו" אף התיר לבהמות לעבור שם.

שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים סיפק הזדמנות חד־פעמית לשינוי המציאות. אם היתה אי פעם משמעות למונח "צדק היסטורי", הרי שכאן ועכשיו, למרגלות הכותל המערבי של הר הבית,
היא התגלמה במלואה. ישראל ניגשה במרץ לתיקון העוול והיתה נחושה להפוך את סמטת הכותל הצרה לאתר תפילה המוני. חבורת קבלנים ותיקה ונרגשת גויסה למשימה. העיתונאי עוזי בנזימן תיעד באותם ימים את האווירה שהשתלטה עליהם. יוסף צבן זעק מעומק ליבו: "על חומותייך ירושלים". חבריו התפללו ו"בכו כילדים", ואילו איתן בן משה, קצין ההנדסה של פיקוד מרכז, הורה
להם "לסלק את הטומאה". הקבלנים ביקשו פקודה בכתב. בן משה שירבט הנחיה, והקבלנים החלו בעבודה. תחילה, היכו במעדרים ובמקושים על מבני חדרי השירותים, אבל כעבור כמה שעות הגיעו למקום דחפורים ומשאיות, שהחלו ליישר את השטח. בית אחר בית קרס.
 
בן לילה (ליל 10.6.1967, ב' בסיוון תשכ"ז) הושלמה המלאכה. 108 המשפחות שחיו במוגרבים פונו ממנה. כשזרחה השמש הפכה השכונת הקטנה, שהיתה דבוקה לכותל המערבי, לעיי חורבות. במקום רחבת תפילה קטנה באורך של 28 מ' וברוחב של 3.4 מ', רחבה שהיתה יכולה לקלוט מאות בודדות בלבד, הוכשרה עתה רחבה בעלת כושר קליטה של אלפים ורבבות. אורכו של קטע הכותל המיועד לתפילה התארך ל־60 מ'. רובו של שטח התפילה החדש נמתח מערבה עד 40 מ' ורחבת ענק נוספת, עליונה יותר, הוכשרה לעצרות עם ולטקסי ההשבעה של חיילי צה"ל.

דומה היה כי בכך באו רווחה ואור גדול לכותל ולבאיו; כי בכך נמתח קו על תקופה והחל זמן חדש בתולדותיו של הכותל המערבי, אבל לא כולם סברו שהמלאכה תמה. יובל שנים לאחר איחוד ירושלים, כאשר מתחת לפני הקרקע, במנהרות הכותל, הכותל המערבי כבר גלוי לכל אורכו, עולה ונחשף מבין דפי ההיסטוריה ויכוח גדול: היו שסברו אז כי הסרת שכונת המוגרבים היא סוף פסוק; שדי בכך, אבל היו אחרים שחשבו ותיכננו לבצע "מעשה מוגרבים" לאורך חלקי כותל נוספים, ידועים פחות, במטרה לחשוף גם אותם. 
 
"רק בגלל פחד האומות"

בפרספקטיבה של 50 שנה הוויכוח הלא ידוע ההוא מגלה לנו היום שהחמצנו משהו, לפחות ברמת הידיעה. חשבנו שאנו יודעים כמעט הכל על הכותל המערבי, המקום המפורסם, הידוע , המתויר והנחקר ביותר בארץ ישראל. למרות זאת, כך מסתבר, אנו יודעים רק מעט: ככל שהדבר יישמע מפתיע - הכותל הגלוי לעינינו אינו שלם. מאות מטרים ממנו נעדרים. מתחת לפני הקרקע, במנהרות הכותל הוא אמנם חשוף עד למלוא אורכו - 488 מ'. לעומת זאת, מעל פני הקרקע, מצפון לרחבת התפילה המוכרת, ולאורך מאות מטרים - הכותל המערבי נעלם. 

אלא שהידיעה הזאת החלה מחלחלת רק אחרי שמלאכת הריסת המוגרבים הסתיימה. רק אחרי שסמטת הכותל הצרה במתכונתה מימי המנדט והטורקים הפכה לרחבת ענק, החלו להישאל - תחילה בלחש, ואחר כך בקול - שאלות נוקבות ומסקרנות: מה אירע לנדבכי הגזית העתיקים, שפעם נראו לעין כל גם על קו הכותל באזור הרובע המוסלמי? מדוע אינם גלויים לעין, כפי שנדבכי האבן
הענקיים מעלי האזוב, מתנשאים מעל רחבת התפילה המוכרת וגלויים לעין? לאן נעלם הכותל המערבי מעל פני הקרקע באזור הצפוני שלו? האם עודו קיים? חלקו? מיעוטו? 

הראשונים שהעלו שאלות אלו מול השרים, היו שני הרבנים הראשיים באותה התקופה, הרב יצחק נסים והרב יהודה איסר אונטרמן. אנשי משרד הדתות שעמדו איתם בקשר, לא הסתפקו בשאלות. מאחורי הקלעים החל הדרג המקצועי במשרד לעסוק בצורה מפורטת בבחינת האפשרות לחשוף את הכותל צפונה, תוך כדי הריסת עוד בתים השעונים עליו ופינוי דייריהם. 

אנשי המשרד מיפו את קו הכותל והכינו תזכיר סודי שנשא את הכותרת: "המקומות בהם גלוי הכותל המערבי, מלבד מאשר ליד רחבת הכותל". 

"...מתוך מפות מפורטות של החוקרים והארכיאולוגים", נכתב שם, "מצילומי אוויר ומעדויות זקני ירושלים, מתברר שאפשר לעקוב אחרי הכותל באופן רציף פחות או יותר, אם מעל האדמה, בתוך חצרות, בקתות ורחובות, ואם מתחת לאדמה".

במשרד הוכנה מפה, שבה נצבעו הבתים ברובע המוסלמי שאותם יש לפנות ולהרוס, כדי לחשוף את חלקי הכותל המערבי הצפוניים. בחשוון תשכ"ט הגיעו חלק מהתוכניות הללו לידיו של שר הביטחון משה דיין, ונבלמו שם לראשונה. אנשי משרד הדתות ומקורביהם הציעו כי "לפני הדיון באפשרות חשיפת הכותל לכל אורכו, תיתפס חזקה במקומות שאינם מיושבים לאורך הכותל, במבנים עזובים ונטושים, ובחלקות פנויות, למשל הבניין בין שער השלשלת לשער המרחץ, או בחנויות ליד שער הכותנה ומצפון לשער הברזל".

הרבנים ובפרט הרבנות הראשית, שהשפעתה על עיצוב אזור הכותל באותן שנים היתה רבה, הפעילו לחץ כבד. הרב הראשי אונטרמן כתב לשרים כי "שיעורו של הכותל המערבי נמשך בלי ספק מהנקודה הקיצונית שבצפון עד לנקודה הקיצונית שבדרום, ואין להתחשב כלל במה שהיינו מקוצצים ומצומצמים באפשרות התפילה תחת שלטון זר. כי הכותל המערבי מוקדש לתכלית זאת בלבד... חובתנו לשמור שלא תבוא הפרעה לתפילה בתוך הקו הזה..."

הרב אליעזר יהודה ולדנברג, מחשובי הפוסקים במאה העשרים ולימים חתן פרס ישראל, הוסיף אף הוא כי "רק בגלל פחד האומות איננו מעבירים את כל השיקוצים... הלכלוך והזוהמה... שבתוך השטח המקודש, לכל אורך הכותל המערבי".

כל הפעילות הזאת שהתרחשה מתחת לפני השטח ובחשאיות מרובה, היתה בבחינת מבוא בלבד למפנה שקיבל הדיון בעניין גורלם של חלקי הכותל הנסתרים, כאשר בחורף 1972 התגלה לציבור הרחב דבר קיומו של הכותל המערבי הקטן.
 
מה פשר הקיר התומך?
"הכותל הקטן" היה והינו עדיין הקטע היחיד של הכותל המערבי, מצפון לרחבת התפילה המוכרת, שלא כוסה בבנייה מוסלמית ונותר גלוי לעין. 175 מ' מצפון לרחבת הכותל המוכרת, סמוך לשער הברזל (אחד משערי הר הבית), בתוך מבואה צרה מוקפת בתים ערביים, פרושים שני נדבכים קדומים מאבני הכותל המערבי. על גביהם מונחים אבני כותל מתקופות מאוחרות יותר, בדיוק בסדר הכרונולוגי שמוכר לנו מחלקו המפורסם של הכותל המערבי. מידותיו של הכותל הקטן צנועות. הוא נמשך בשני רצפים (שביניהם מבנה נטוש) באורך כולל של 16.42 מ'. הגישה למקום היא דרך
רחוב שער הברזל המסתעף מרחוב הגיא. בצמוד למשקוף הצפוני של שער הברזל, יורדים בכמה מדרגות למבוי מקורה, שמוביל לרחבת הכותל הקטן. הערבים שכינו את הכותל המערבי המסורתי חאוט אלמבכה - כותל הדמעות, כינו את הכותל הקטן אמבכה אלזעיר (מקום הבכי הקטן). 

הציבור הישראלי הרחב גילה, כאמור, את הכותל הקטן בפברואר 1972, כאשר פועלי החברה לפיתוח הרובע היהודי השתמשו בו בטעות כדי לחזק בית מגורים סמוך שיסודותיו התערערו ודייריו פונו. הפועלים קדחו בחזיתו חורים, כדי לעגן בהם את הבית המעורער באמצעות קורות פלדה.

מהנדסי החברה, כמו מרבית הציבור הישראלי, לא ידעו מה פשרו של "הקיר התומך", שבו נקדחו החורים. הם לא שיערו שמדובר בהמשכו של הכותל המערבי הגדול. רק כאשר התגלו החורים
בכותל הקטן פרצה בארץ סערה גדולה, והמוני יהודים הגיעו אליו לראשונה. רה"מ גולדה מאיר מינתה ועדת חקירה. הכנסת קיימה דיון חירום. זעם רב הופנה לעברו של ראש עיריית ירושלים, טדי קולק, על שניסה להציל את הבית המעורער במקום להרוס אותו, כפי שהמליצו אנשי המקצוע שלו.

אירוע הקדיחות בכותל הקטן, כחמש שנים לאחר מלחמת ששת הימים, הזריק דם חדש בוורידיה של התוכנית הישנה לחשיפת הכותל המערבי צפונה, ולפינוי והרס בתי מגורים נוספים הנשענים עליו, כפי שנעשה עם שכונת המוגרבים מייד לאחר המלחמה. הרב הראשי יצחק נסים ושר הדתות ורהפטיג דרשו בפומבי לחשוף את הכותל לכל אורכו. מנגד, קמה לרעיון אופוזיציה תקיפה ברשות העתיקות ובמשרד החוץ. שני המוסדות התריעו כי "הריסת הבית המעורער" ליד הכותל הקטן ובתים בסמוך לו, עלולה להיות "רק ההתחלה של הריסת כל המבנים הממלוכיים והמדרסות המפוארות של האיסלאם".

"ביוב נשפך על הכותל"

בראש המצדדים ברעיון המשך חשיפת הכותל צפונה עמד מנחם בגין, לימים ראש ממשלת ישראל ובאותה עת יו"ר תנועת החרות. כחלק מתפיסתו זו, בגין גם התנגד להחזיר לבתיהם את הדיירים שפונו מהמבנה המעורער. חודשיים וחצי לאחר פרשת הקידוחים בכותל הקטן התייצב בגין לעימות חזיתי בעניין זה מול ראש עיריית ירושלים, טדי קולק. תפיסות השניים היו שונות בתכלית. בגין סבר שהימנעות מחשיפת הכותל המערבי לכל אורכו היא החמצה גדולה. קולק חשב שחשיפה והרס בתים נוספים תהיה טעות פטאלית, בעיקר מול האוכלוסייה הערבית של מזרח ירושלים;
שחשיפה והרס נוספים יפגעו קשות בניסיון הישראלי המתמשך להשיג לגיטימציה בינלאומית למעשה איחוד ירושלים. 

משתתף נוסף בדיון היה איסר הראל, לשעבר ראש המוסד. הראל הציע לעמוד בהתחייבות לתושבי הבית שפונה ולהחזירם אליו אך העיר: "במה שנוגע לכותל המערבי ובמה שנוגע לקודשי ישראל - נדמה לי שאיננו שומרים על האיזון לגבי עצמנו ולרעתנו. אנחנו דואגים לכך שקודשיהם של אחרים לא ייפגעו, אבל בזכויות של עצמנו אנו מזלזלים... חשיפת הכותל רצויה וחשובה, והבעיה היא מעשית: איך עושים זאת מבלי להסתבך".

מי שהכריע בוויכוח היה למעשה יגאל אלון, שתמך בהחזרת דיירי המתחם המפונה לבתיהם. "כל כולי בעד חשיפת הכותל לאורכו ולעומקו", אמר אלון לוועדת הפנים של הכנסת, "כיו"ר ועדת השרים לענייני ירושלים הגענו להישגים גדול. לכן איני מציע שנעסוק כאן בהטפת מוסר הדדית. כולנו מאוחדים בדעה בדבר הצורך בחשיפת הכותל המערבי. התנאי לכך הוא כמובן שנעשה זאת בתבונה ושימוש בכוח כשאין צורך בו איננו גבורה אלא טיפשות".

אחרי דבריו של אלון הוחלט להשיב את הערבים שפונו מהבית ליד הכותל הקטן. בגין עוד העיר כי "על ידי החזרת התושבים ושיפוץ הבית, אנחנו עומדים לחסום בפני עצמנו את הדרך לחשיפת
הכותל לפחות בדור הזה... כלפי המשפחות", הטעים בגין, "תמיד נוכל לתקן את המצב. אבל אם נחליט ההפך (להחזיר את המשפחות לבית שפונה; נ"ש) - לא נוכל עוד לתקן את המצב כלפי הכותל". אלא שעמדתו של בגין נדחתה ועמדתו של אלון התקבלה. הבתים ליד הכותל הקטן שופצו וחוזקו. הדיירים הוחזרו אליהם. הם וצאצאיהם דרים שם עד היום. הערכתו של בגין שהדבר
יחסום את אפשרות חשיפת הכותל לפחות לדור אחד התגלתה כמדויקת. גם בגין עצמו כשכיהן כראש ממשלה לא עסק בעניין.

החיילים והשוטרים התחפשו

בפעם הראשונה שבה "פגשתי" את "הכותל הקטן" הימם אותי הדמיון בין מראהו לבין התמונות המצהיבות של סמטת הכותל המערבי הידוע, כפי שתועדה בצילומים מראשית המאה ה־20. לרגע היה נדמה ששר ההיסטוריה חומד לו לצון, ומטיל אותך 80 שנה לאחור במנהרת זמן, אל אותה סמטה צרה מוגבלת באורכה, בלועה בין בתי מגורים ערביים, שבה הצטמצמו יהודים בחסות שלטונות זרים לרגלי "שריד בית מקדשנו".

זיכרונות הדור שלא הכרתי, ושאליהם נחשפתי כנער, צפו ועלו בראשי: יהודים באים אל מקום קודשם תחת שלטון חסות; חמורים ובהמות משא נדחקים ביניהם ומטנפים בגלליהם את שורות אבני הגזית; שוטרים בריטים במדים מוקפדים ובכובעים רחבי שוליים, מפילים שוב ושוב את המחיצה בין שטחי התפילה של הגברים והנשים בכותל; ההסתה מהר הבית; דמותו של המופתי חאג' אמין אל־חוסייני המשקיף בעיניים רעות מבעד לחלון לשכתו ב"מחכמה" על מתפללי הכותל; מאורעות תרפ"ט.

אבל השנים היו שנות האלפיים. שוטרים ישראלים במדים כחולים וחיילי מג"ב בבגדי ירוק־אפור הילכו בסמטאות הסמוכות. רק 180 מ' דרומה משם, שב חלקו המוכר של הכותל המערבי לימי תפארתו, ומיליוני יהודים הפכו אותו לאתר עלייה לרגל.

ובכל זאת, כאן, בהמשכו של אותו קיר אבנים מקודש, זה היה אחרת, והזמן כאילו קפא מלכת; כאילו העתיק ושירטט מאן דהוא תמונה עתיקה כדי לשמרה. הרחבה היתה מטונפת. חלק מהאבנים הדיפו ריח עז של שתן. חתולים מצאו כאן בית חם, ואשפה וצמחייה יבשה התגוללו בסמטה הצרה. מדי פעם חצו תושבים ערבים את המקום וטיפסו אל בתיהם הסמוכים. גם החיילים והשוטרים "התחפשו". הם אסרו על היהודים להציב במקום מחיצה וספסלים, לקבוע שם ברז מים וכיור לנטילת ידיים, או לשכן ברחבה הקטנה ארון ובו מעט סידורים וחומשים. לעיתים אפילו נאסר עליהם לתקוע בשופר שם. כמו בידי המנדט הבריטי, כינו השלטונות הישראליים את המציאות בכותל הקטן "סטטוס קוו".

הכותל הקטן לא היה שריד הכותל היחיד מצפון לרחבת הכותל המוכרת. הוא היה השריד היחיד שנראה לעין. ככל שהעמקתי בלימוד קורות הכותל המערבי "הגדול" ו"הקטן", וככל שהרביתי לבקר במקומות שונים לאורך התוואי שלו, למדתי לדעת שמאחורי הרובע המוסלמי טמונים שרידים נוספים של הכותל המערבי; שרידים שלפני דורות לא רבים עדיין היו גלויים והיה אפשר לגשת ולהתפלל לידם, כפי שיהודים אכן עשו.

הגישה אל מקומות אלה היום קשה וכרוכה בהבנה שבשתיקה עם דרי המקום, אבל אינה בלתי אפשרית: מצפון לשער המג'לס, מכיוון הר הבית, ניתן להיכנס למתחם מגורים מוסלמי, שבו אפשר לחזות גם היום בשרידים של נדבכי הכותל הגבוהים... צפונה משם נמצא חדר קונדר ובו קטע נוסף מהכותל המערבי, שתועד על ידי החוקר הבריטי קלוד רנייה קונדר בשנות ה־70 של המאה ה־19. כיום זוהי דירה פרטית לכל דבר, אבל אפילו הטיח על קיר הכותל שם אינו מצליח לטשטש את הדמיון לעדות המצוירת של קונדר, בדיוק במקום זה, לפני כ־150 שנה. 
אבני כותל מסתתרות, על פי עדויות היסטוריות, גם במה שפעם היה "היקב של משפחת שור" ועד לאחרונה מועדון נוער של תנועת פת"ח... גם ליד שער השלשלת ניתן לחזות באבני הכותל. הקיר המזרחי של בניין ה"מחכמה" שבו שוכנים כיום המשטרה ומג"ב, נשען אף הוא על הכותל המערבי. 
הכותל הנעלם - סיפורו של הכותל המערבי הקטן | נדב שרגאי
 
0
כתובות - אבן, עץ ונחושת במערת המכפלה | גרשון בר כוכבא

כתובות - אבן, עץ ונחושת במערת המכפלה | גרשון בר כוכבא 

מערת המכפלה היא אתר דתי והיסטורי שהושארו בו רישומי המעצמות והדתות ששלטו בחברון במשך יותר מאלפיים שנה. המקום מקודש ליהודים מעצם היותו מקום קבורת האבות והאימהות, על פי מסורת ישראל. המבנה המונומנטלי המאפיין את המקום כיום זהה בסגנונו לחומות הר הבית, האתר היהודי המקודש בעולם, שנבנו בתקופת בית שני. בעקבות מסורת ישראל קּודש המקום גם במסורות המוסלמיות והנוצריות, ועם הזמן גם הותאם לצורכי הדת ועולי הרגל הרבים, אם בבניית כנסיות בידי הנוצרים או מסגדים בידי המוסלמים.

אחד הדברים המושכים את עינו של כל מבקר במערת המכפלה הוא מספרן הגדול של כתובות המעטרות את הקירות ומגוון פריטים במבנה. כיום מוכרות כ-70 כתובות, חלקן על קירות, עמודים ופריטי אבן, ואחרות על פריטי עץ ונחושת. רובן המכריע של הכתובות הן בערבית. בגלל חוסר היכולת לקרוא את הכתובות בערבית רוב המדריכים והמטיילים בוחרים פשוט להתעלם מהן.

157 עמ' | כריכה  קשה
מחיר: 119
מחיר מבצע: 78
Operation Tag
טובה הארץ מאוד מאוד | הרב חיים ישראל שטיינר

טובה הארץ מאוד מאוד |
הרב חיים ישראל שטיינר

הספר אזל מהמלאי ולא ניתן לספקו

הספר טובה הארץ מברר את גבולות ארץ ישראל, תוך עיון מקיף במקורות, צילומים מרהיבים ומפות מדויקות, ומתעד פרשיות היסטוריות הנוגעות לתולדות ההתיישבות מזווית ייחודית, חלקן אינן ידועות לציבור הרחב.
הרב חיים ישראל שטיינר – מתלמידיו הוותיקים והמובהקים של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, משמש ר"מ בישיבת “מרכז הרב” ובנותיה.
מחיר: 98
מחיר מבצע: 52
Operation Tag
ספר המעיינות הגדול בישראל | משה קוסטה

ספר המעיינות הגדול בישראל |
משה קוסטה
380 מקורות מים, בישולי שטח, סוגי מדורות, פרק בלעדי על מעיינות בירדן

בספר המעיינות הגדול בישראל מוצגים 380 מעיינות ונקודות מים ברחבי ארץ ישראל, פירוט ותיאור על כל מעיין ומעיין, דרכי ההגעה אליו, גודל, עומק, מרחק מהרכב, המלצות, מפות, בישולי שטח, סוגי מדורות ועוד...
כמו כן נוסף פרק מיוחד על מקורות מים בירדן, זהו חבל ארץ מרהיב וקסום, שאינו מופיע בספרי המעיינות והוא חלק בלתי נפרד מארץ ישראל.

הציבור הרחב מוזמן להתאהב ולהתחבר לארץ, דרך טיולים בשביליה, היכרות עם נופיה וצלילה במימיה...

צמח הוצאה לאור | 374 עמ' | כריכה רכה 
מחיר: 130
מחיר מבצע: 79
סיפור דרך - המדריך לניווטים ומיומנויות שטח | ז'אבו ארליך

סיפור דרך - המדריך ללימוד ניווט ומיומנויות שטח | ז'אבו ארליך

ספר ייחודי ומושקע ללימוד נווט ומיומנות שטח. 
בסיפור דרך יש 336 עמודי כרומו צבעוניים, מפות, מסלולים, וכל מה שצריך כדי להפוך לאלוף בניווטים.
חוּבָּר על ידי צוות מומחים בהובלת החוקר והסייר זאב ח' ארליך (ז'אבו).

הספר כולל ידע תיאורטי למי שמבקש ללמוד את אמנות הניווט, הצעות למסלולים וסיורי ניוט ברחבי הארץ לתרגול החומר הנלמד, והתייחסות נרחבת לניווט בעזרת תצלומי אוויר ואמצעים חדישים אחרים. 
לעומדים פנימים מתוך הספר לחץ כאן

כריכת ספירלה מיוחדת
מחיר: 88
מחיר מבצע: 76
Operation Tag
המערה - תגליות ומחקרים במערת המכפלה | נעם ארנון

המערה - תגליות ומחקרים במערת המכפלה | נעם ארנון

הספר אזל מהמלאי ולא ניתן לספקו

מערת המכפלה היא אחד האתרים החשובים, הבולטים והמעניינים בארץ, ומכמה הבטים - אף בעולם. האבות והאימהות הטמונים בה הם מסד הזהות והמורשת היהודית, והם כוננו רבים מיסודות הערכים המשותפים לתרבות האנושית כולה. המבנה שמעל המערה הוא מבנה ייחודי, הניצב על מקומו, וממשיך בייעודו ובתפקידו המקורי זה אלפיים שנה יותר.
עם זאת, למרות אלפי השנים שעברו על האתר, עדיין רב המסתורין סביבו, ורבות מהעובדות הקשורות בו טרם נחקרו. המבנה מעל המערה מעורר רושם עז והתפעמות מעצמתו ומשלמתו האדריכלית: זהו אחד המבנים השלמים העתיקים בעולם, וככל הנראה המבנה הציבורי העתיק בעולם העומד שלם וממשיך לפעול בייעודו המקורי . אך שאלות רבות עליו טרם נענו.
המכלול התת קרקעי, הכולל את מערת המכפלה עצמה, מציב בפני החוקרים אתגר נוסף ומיוחד,והוא מוסיף להיות אפוף מסתורין, השערות וניחושים. גילוי הכניסה למערה התאפשר רק בעקבות 'מבצע' מיוחד, וקטעי ידיעות ומחקרים נוספים מרמזים על מערות וחללים תת - קרקעים מתחת למבנה , שטרם נחשפו.

ספר זה סוקר לראשונה, באופן שיטתי את תולדות מחקר מערת המכפלה , וחושף תגליות חשובות רבות עניין שהתגלה בה בדורנו. התמונה שנחשפת היא רבת עניין וגוונים , מסתורין וחידות, אשר עדיין מצפים להמשך המחקר.
חלקו השני של הספר מביא את סיפוריהם של היהודים שהצליחו להכנס למבנה מערת המכפלה למרות האיסור החמור שהוטל ע"י הכובשים המוסלמים החל מהמאה ה 13. הסיפורים פורסים תמונה מרתקת, מפתיעה ובלתי ידועה. 

256 עמ' | כריכה קשה | דפי כרומו
מחיר: 98
מחיר מבצע: 74
קברי צדיקים בעולם חלק א' - ארצות ערב | מכון זכרון הצדיקים

קברי צדיקים בעולם חלק א' -
ארצות ערב | מכון זכרון הצדיקים

ספר חובה למטייל במרוקו 
ספר מיוחד במינו  "קברי צדיקים בעולם" – ארצות ערב, עשרות עמודי צבע עם תמונות נדירות של מסעות בקברי הצדיקים ואתרי קודש בעולם כולל ציוני דרכים. מעט משבחי הצדיקים ופועלם למושבותיהם, וסגולות קדושת
​קבריהם אשר בארץ המה, ובמיתתם קרויים חיים. כולל סיפורי פלא, סגולות, תפילות, ופניני תורה מדבריהם.
כולל סקירה היסטורית יהודית על כל עיר ועיר, מבוא על השתטחות על קברי צדיקים, טיפים לטיול ועוד.

חלק א' ארצות ערב: מרוקו | אלג'יריה | תוניס | לוב | מצרים | תימן ופרס | עירק וירדן | סוריה | טורקיה.

כריכה קשה | 460 עמ' כרומו צבעוניים.    
הוצאת מכון 'זכרון הצדיקים' תש"פ
מחיר: 140
מחיר מבצע: 110
קום והתאהב בארץ | ערן ודוד גל אור

קום והתאהב בארץ | ערן ודוד גל אור

האלבום "קום והתאהב בארץ" - מסלולים, צילומים, סיפורים ושירים הוא פרי יצירתם של ערן ודוד גל–אור, בן ואב שבשנים האחרונות מטיילים יחדיו ברחבי הארץ, בונים מסלולי טיול מקוריים ומגוונים, ומוציאים אותם לאור בסדרות מדריכי הטיולים מסלולים - להתאהב בארץ מחדש.

זווית הראייה הייחודית, היכולת "לתפוס את הרגע" ולהקפיא אותו לכדי תמונה, סיפור ושיר. האהבה לטיולים בארץ והרצון לשתף בחוויות ציבור רחב של מטיילים וקוראים הם שייצרו את האלבום שלפניכם.
האלבום מורכב מ– 45 מסלולי טיול שונים ומגוונים ברחבי הארץ, מרמת הגולן שבצפון ועד הרי אילת שבדרום. כל מסלול טיול הוא פסיפס מרהיב של מידע, צילומים, אתרים מעניינים, סיפורים, טיפים ושירים, וביחד איתם הסבר פשוט ומפורט כיצד לטייל במסלול.

ערן גל–אור הינו בוגר מכינה קדם צבאית למנהיגות ושירות צבאי משמעותי וכיום - מורה דרך, מדריך במכינה הקדם צבאית למנהיגות "בני ציון" בתל אביב ומטייל בכל רמ"ח אבריו.
אביו, דוד גל–אור , שהיה מנהל בכיר בחברות מובילות במשק במשך כ– 20 שנה ופרש מעבודתו, גם הוא מורה דרך, מטייל במשרה מלאה ומשמש כבעלים ומנכ"ל של חברת מסלולים, טיילות והוצאה לאור
בע"מ.

ערן ודוד גל–אור מפרסמים את מסלולי הטיול בסדרות מדריכי הטיולים בהוצאת מסלולים - להתאהב בארץ מחדש ובאתר האינטרנט www.maslulim-israel.co.il . מסלולי הטיול מתפרסמים באופן קבוע בעיתונות הכתובה - במגזין מסלול בידיעות אחרונות, בעמודי החדשות של גיליון סוף השבוע בידיעות אחרונות, באתר ynet ובמגוון רחב נוסף של פרסומים. ערן ודוד מנחים רבבות קוראים ומטיילים ללכת בשבילי הארץ במטרה להתאהב בה בכל בוקר מחדש

ידיעות ספרים - ספרי יהדות
מחיר: 128
מחיר מבצע: 90
קום והתאהב בארץ התנ"ך | ערן ודוד גל אור

קום והתאהב בארץ התנ"ך |
ערן ודוד גל אור

האלבום 'קום והתאהב בארץ התנ"ך' – מסלולים בעקבות סיפורי המקרא, הוא פרי יצירתם של ערן ודוד גל-אור, בן ואב, שבשנים האחרונות מטיילים יחדיו ברחבי הארץ, יוצרים מסלולי טיול מקוריים ומגוונים, ומוציאים אותם לאור בסדרות מדריכי הטיולים מסלולים - "להתאהב בארץ מחדש".

זווית הראייה הייחודית; היכולת "לתפוס את הרגע" ולהקפיא אותו לכדי תמונה, מסלול טיול וסיפור; האהבה לטיולים בארץ; והרצון לשטף בחוויות הטיולים ציבור רחב של מטיילים וקוראים - הם שייצרו את האלבום שלפניכם.
האלבום מורכב מ-18 מסלולי טיול מגוונים ומרתקים ברחבי ארץ התנ"ך – ממורדות החרמון שבצפון ועד הרי אילת שבדרום. כל מסלול טיול הוא פסיפס מרהיב של סיפורים תנ"כיים, צילומים, נופים נפלאים, ציטוטים מן התנ"ך, ויחד איתם הסבר מפורט כיצד לטייל במסלול.

ערן גל-אור מורה דרך, מדריך במכינה הקדם צבאית למנהיגות "בני ציון" בתל אביב ומטייל בכל רמ"ח אבריו.
אביו, דוד גל-אור גם הוא מורה דרך, מטייל במשרה מלאה ומשמש כבעלים ומנכ"ל של חברת מסלולים, טיילות והוצאה לאור בע"מ.

ערן ודוד גל-אור מפרסמים את מסלולי הטיול בסדרות מדריכי הטיולים בהוצאת מסלולים-להתאהב בארץ מחדש ובאתר האינטרנט www.maslulim-israel.co.il . מסלולי הטיול מתפרסמים באופן קבוע בעיתונות הכתובה – במגזין מסלול בידיעות אחרונות, בעמודי החדשות של גיליון סוף השבוע בידיעות אחרונות  ובמגוון רחב נוסף של פרסומים. ערן ודוד מנחים רבבות קוראים ומטיילים ללכת בשבילי הארץ, במטרה להתאהב בה בכל בוקר מחדש.

200 עמ' | פורמט אלבומי

ידיעות ספרים - ספרי יהדות
מחיר: 118
מחיר מבצע: 106

מוצרים אחרונים שנצפו

המהפך 3 | הרב זמיר כהן

המהפך 3 | הרב זמיר כהן
המדע צועד בעקבות התנ"ך 

ספרי הרב זמיר כהן 

מחיר: 118
מחיר מבצע: 98
Operation Tag
לומדים לצייר 2 וגם לצבוע |עם דבורה בנדיקט

לומדים לצייר 2 וגם לצבוע |
דבורה בנדיקט

ספר שני בסידרת הספרים הפופולרית "לומדים לצייר עם דבורה בנדיקט".

הציירת מציעה שיטה מוצלחת קלה ופשוטה לציור וצביעה. הספר מלמד בהדרגה איך לצייר מגוון רחב של ציורים בהם דמויות בעלי חיים ודוממים ועוד וכן מלווה בשיטות צביעה ומדריך כיצד להשתמש בצבעי אקרילק פנדה צבעי
מים עפרונות ועוד..
מתוך נושאי הספר: כיצד נעשה שימוש בצבעים השונים איך משתמשים במכחול מהם שלבי הצביעה, כיצד יוצרים שכבות בצבעי מים ועוד..
הספר בפורמט גדול ומרהיב, צבעוני ושמח. מומלץ לכל ילד או מבוגר שאוהבים לצייר ורוצים להעשיר את הידע ואת החוויה.

"שיעורי הציור" שבו מחולקים לרמות שונות כך שמתחילים ללא כל רקע ומתקדמים, ילדים חסרי ניסיון בציור ובוגרים – כולם יכולים להגיע בקלות לתוצאות מרשימות.
הספר יאפשר לכם להנות הרבה יותר מציור, ולהפוך ציורים חובבים ואפילו יותר מכך.

הספר בנוי בשיטה של לימוד מעשי כיצד לצייר ומדריך במדויק איך לבנות ציור פנים, תוך שימוש בקווי עזר, זוויות ראש שונות, שימוש בצבעים השונים ועוד.
השיטה מקנה לכם כלים כיצד לצייר בעצמכם ולא רק על סמך העתקה, כך שלאחר השימוש בספר תוכלו ליישם את הנלמד ולצייר דמויות חדשות משלכם.
אז קדימה, אתם מוזמנים להתחיל ובעזרת ה' צפויה לכם עבודה קלה, מהנה ומקסימה!

ספרי דבורה בנדיקט
מחיר: 85
מחיר מבצע: 65
logo בניית אתרים