
מגילת אסתר היא אחת מחמשת המגילות שבעשרים וארבע כתבי הקודש הכלולים בתנ'ך.
במגילה מתואר סיפור השתלשלות נס פורים בהרחבה.
התקופה: סוף שנות גלות בבל שאחרי חורבן בית מקדש ראשון.
מקום הסיפור: עיקר סיפור מגילת אסתר מתרחש בעיר שושן, בירת פרס, ממלכת אחשוורוש.
משך הסיפור: סיפור המגילה נמשך 13 שנים.
תאריך : תחילת סיפור המגילה ג' שצ'ג לבריאה (368 לפני הספירה)
סיום הסיפור - ג' ת'ה לבריאה (355 לפני הספירה)
תאריך כתיבה: המגילה נכתבה על ידי אנשי כנסת הגדולה בשנת ג' ת'ו לבריאה (354 לפני הספירה).
שנה על פי הלוח עברי |
שנה לועזית |
האירוע ההיסטורי |
2080 – ב' אלפים, פ'. |
1671 לפנה"ס |
אברהם ושרה. |
2332 – ב' אלפים, של"ב |
1428 לפנה"ס |
תחילת העבדות במצריים. |
2448 – ב' אלפים, תמ"ח |
1312 לפנה"ס |
יציאת מצריים ומתן תורה על הר סיני . |
2488 – ב' אלפים, תפ"ח |
1272 לפנה"ס |
העם היהודי נכנס לארץ ישראל. |
2935 – ב', תתקל"ה |
825 לפנה"ס |
בניין בית המקדש הראשון. |
3338 – ג', של"ח |
422 לפנה"ס |
המקדש מוחרב על ידי נבוכדנצר; תחילת גלות בבל. |
3388 – ג', שפ"ח |
372 לפנה"ס |
פרס ומדי מאחדות כוחות על מנת לכבוש את בבל. |
3390 – ג', ש"צ |
371 לפנה"ס |
כורש הופך למלכה של האימפריה הפרסית. |
3401 – ג', ת"א |
360 לפנה"ס |
אחשוורוש עולה על כס מלכות פרס. |
3404 – ג', ת"ד |
356 לפנה"ס |
המן מוכתר לראש השרים; אסתר מוכתרת למלכה. |
3405 – ג', ת"ה |
355 לפנה"ס |
נס וניצחון פורים; מרדכי מוכתר לראש שרי פרס. |
3408 – ג', ת"ח |
352 לפנה"ס |
בניין בית המקדש השני. |
3622 – ג', תרכ"ב |
139 לפנה"ס |
נס חנוכה. |
3830 – ג', תת"ל |
70 |
חורבן בית המקדש השני; תחילת גלות רומי. |
4260 - ד', ר"ס |
500 |
כתיבת התלמוד הבבלי. |
4856 - ד', תתנ"ו |
1096 |
מסע הצלב הראשון. |
5155 - ה', קנ"ה |
1475 |
גירוש יהדות צרפת. |
5532 - ה', תקל"ב |
1772 |
התפשטות החסידות. |
5657 – ה', תרנ"ז |
1897 |
הקונגרס הציוני הראשון. |
5708 – ה', תש"ח |
1948 |
הקמתה של מדינת ישראל. |
|
|
|
רקע היסטורי לסיפור מגילת אסתר
העם היהודי, בהנהגתו של יהושע בן נון, נכנס לארץ בשנת 1272 לפנה"ס.
לאחר ההתנחלות, פיתוח הארץ וייסודן של מלכות ומערכת משפט, נבנה הבית
הראשון, על ידי שלמה.
המקדש הראשון עמד על תילו במשך 410 שנים. במהלך אותו זמן, שגשגה בארץ
קהילה יהודית תוססת, כשירושלים והמקדש מהווים את מרכזה הרוחני,
התרבותי והפוליטי. הבבלים בהנהגתו של נבוכדנצר, מהווים את הכוח הדומיננטי
באזור המזרח התיכון.
הם שולטים בדרכי התעבורה מהמפרץ הפרסי ועד לים התיכון, צוברים עושר עצום
והופכים למעצמת-על, השולטת על מספר גדול של ערים ואומות. העוצמה הבבלית
האדירה הזו, מופנית כלפי הישוב היהודי בארץ ישראל, כובשת את ירושלים,
מחריבה את בית המקדש ומגלה את שארית הפליטה לבבל.
חורבן ירושלים פותח תקופה, שמוכרת בהיסטוריה היהודית כ"גלות בבל". הגולים
המובסים, מובלים מושפלים אל בבל. שם, ברבות הימים, הם מצליחים להקים
קהילה יהודית תוססת, המנהלת חיי דת וחברה, במידה רבה של עצמאות חברתית.
כחמישים שנה לאחר תחילת הגלות, דריווש וכורש, פותחים במערכה לכיבוש המזרח
התיכון ובכלל זה גם בבל. עם נפילת בבל, כורש הופך לשליטה הבלתי מעורער של
אימפריית פרס ומדי ובתור שכזה מקבל בירושה את יהודי בבל כאזרחים.
היהודים הופכים לאזרחי האימפריה הגדולה ביותר, אשר הופיעה מעל לדפי
ההיסטוריה – המעצמה הפרסית. זו האימפריה ואלה המלכים –
כורש ויורשו אחשוורוש – ומי היה המלך הקרוי במגילה אחשוורוש?
לדעת חוקרים רבים, המלך אחשוורוש הוא כסרכסס, ששלט בממלכת פרס
בשנים 486-465 לפני הספירה.
פרטים רבים בסיפור המגילה אכן מתאימים לפרטים הידועים עליו כיום:
למלך כסרכסס היה בעיר שושן ארמון חורף גדול ומפואר, הדומה בתיאורו ובמבנהו
לארמון שבמגילת אסתר. כסרכסס – כמו אחשוורוש – היה ידוע במשתאות הפאר שלו,
וממלכתו אכן השתרעה מהודו ועד כוש. ועוד פרט חשוב: בתעודה שהתגלתה מימי
כסרכסס נזכר גזבר המלכותMarduka - ששמו מזכיר כמובן את… מרדכי היהודי,
דודה של אסתר.
שושן הבירה לא הייתה עיר בירה במשמעותה היום - אלא "בירתא", מצודה (בארמית)
שבה שכן ארמון המלך. שושן הבירה הייתה חלק מן העיר שושן.
הדמויות המרכזיות במגילה:
אחשוורוש - מלך פרס, ששלט בעוד 127 מדינות מהודו ועד כוש.
המן בן המדתא האגגי - משרי המלך אחשוורוש, צאצא ישיר לעמלק אויב היהודים הקדמון.
ושתי המלכה - מלכתו של אחשוורוש שנהרגה, היא הייתה בתו של בלשאצר מלך בבל.
מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש - בן לשבט בנימין, מיוחס לשאול מלך ישראל,
מראשי גולת בבל וחבר בית הדין הגדול, ה'סנהדרין').
אסתר בת אביחיל – המלכה השנייה של אחשוורוש, בת דודו של מרדכי,
היא נקראת גם בשם הדסה.
|