פרק כ' - מות מרים ואהרון, מי המריבה וגם
"מעשה אבות סימן לבנים"
מות מרים – בתחילת הפרק מרים נפטרת ומותה מהווה מכה קשה עבור העם. מרים הייתה מזוהה עם באר ועם מים ועם מותה העם מתלונן על מחסור במים.
משה ואהרון מקבלים הוראה מה' אך לא מבצעים אותה במדויק ונענשים. תפקידו של משה כמנהיג הסתיים.
נקרא את הפרק:
-
(א)
וַיָּבֹאוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל כָּל־הָעֵדָה מִדְבַּר־צִן בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן וַיֵּשֶׁב הָעָם בְּקָדֵשׁ וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם וַתִּקָּבֵר שָׁם׃
בני ישראל ממשיכים את מסעם במדבר. אחרי 39 שנים, בשנה הארבעים למסע הם מגיעים למקום שנקרא קדש שנמצא במדבר צן. מרים אחות משה הולכת לעולמה ונקברת שם.
קישור למשימה באתר אופק
-
(ב)
וְלֹא־הָיָה מַיִם לָעֵדָה וַיִּקָּהֲלוּ עַל־מֹשֶׁה וְעַל־אַהֲרֹן׃
-
(ג)
וַיָּרֶב הָעָם עִם־מֹשֶׁה וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר וְלוּ גָוַעְנוּ בִּגְוַע אַחֵינוּ לִפְנֵי יְהוָה׃
-
(ד)
וְלָמָה הֲבֵאתֶם אֶת־קְהַל יְהוָה אֶל־הַמִּדְבָּר הַזֶּה לָמוּת שָׁם אֲנַחְנוּ וּבְעִירֵנוּ׃
-
(ה)
וְלָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָבִיא אֹתָנוּ אֶל־הַמָּקוֹם הָרָע הַזֶּה לֹא מְקוֹם זֶרַע וּתְאֵנָה וְגֶפֶן וְרִמּוֹן וּמַיִם אַיִן לִשְׁתּוֹת׃
מיד לאחר מות מרים פסקו המים להופיע. בני ישראל היו צמאים מאד ופנו בתלונות למשה ואהרון באומרם:
הלוואי שהיינו מתים במדבר כמו קורח ועדתו!
למה הבאתם אותנו למדבר כדי שאנחנו ובהמותינו נמות יחד?
למה הוצאתם אותנו ממצרים אל המקום הרע הזה שאין בו צמחים, עצים פירות ומים לשתות?
-
(ו)
וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן מִפְּנֵי הַקָּהָל אֶל־פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד וַיִּפְּלוּ עַל־פְּנֵיהֶם וַיֵּרָא כְבוֹד־יְהוָה אֲלֵיהֶם׃
-
(ז)
וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה לֵּאמֹר׃
-
(ח)
קַח אֶת־הַמַּטֶּה וְהַקְהֵל אֶת־הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ וְדִבַּרְתֶּם אֶל־הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם וְנָתַן מֵימָיו וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן־הַסֶּלַע וְהִשְׁקִיתָ אֶת־הָעֵדָה וְאֶת־בְּעִירָם׃
-
(ט)
וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת־הַמַּטֶּה מִלִּפְנֵי יְהוָה כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ׃
בני ישראל צעקו בכעס רב, עד שמשה ואהרון חששו שיכו אותם וברחו את אוהל מועד, נפלו על פניהם התפללו אל ה' וביקשו את עזרתו. ה' פוקד על משה לקחת את מטהו ויחד עם אהרון לאסוף את עם ישראל סביב סלע גדול שליד המחנה שבקדש ברנע ולדבר עם הסלע ולומר לו: סלע, תן מים! ואז יצאו מהסלע מים וכולם ישתו לרוויה ויבינו מה כוחו של ה'.
-
(י)
וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶת־הַקָּהָל אֶל־פְּנֵי הַסָּלַע וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְעוּ־נָא הַמֹּרִים הֲמִן־הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם׃
-
(יא)
וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת־יָדוֹ וַיַּךְ אֶת־הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם׃
-
(יב)
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה וְאֶל־אַהֲרֹן יַעַן לֹא־הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת־הַקָּהָל הַזֶּה אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר־נָתַתִּי לָהֶם׃
-
(יג)
הֵמָּה מֵי מְרִיבָה אֲשֶׁר־רָבוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל אֶת־יְהוָה וַיִּקָּדֵשׁ בָּם׃
משה ואהרון היו נסערים מאד מהתנהגותו כפוית הטובה של העם וכעסו מאד, הם אספו את כל העם ומשה אמר להם: " שימעו נא המורים " אנשים סוררים ועקשנים - אתם שאינכם בוטחים בה' אני ואהרון נוציא לכם מים מן הסלע!" בסערת רוחו שכח משה שה' ביקש ממנו לדבר אל הסלע ובמקום זאת היכה בסלע פעמיים ויצאו ממנו מים רבים שהספיקו לכל העם. אלוהים כעס והעניש את משה ואהרון בכך שלא יכניסו את עם ישראל אל ארץ ישראל אלא ימותו במדבר לפני הכניסה לארץ. לעונש זה מספר סיבות:
1. משה לא דיבר אל הסלע אלא היכה בסלע פעמיים, ובכך לא קיים את הוראת ה' במדויק.
2. משה ואהרון אמרו שהם אלה שיוציאו מים מן הסלע אל זהו מעשה ניסי של ה' וחטאם היה שלא דיברו אמת.
3. משה הנהיג את בני ישראל כל הדרך ממצרים, הוביל אותם 40 שנה במדבר, עם של עבדים שסבל השפלות, עם שלא האמין בה' למרות כל הניסים שעשה עבורם ומשה דאג לכל מחסורם במדבר. 40 שנה חלפו. הם עומדים להיכנס לארץ ישראל. הם צריכים לכבוש שטחים, להפוך ללוחמים, לגלות נאמנות לה'. לשם כך הם זקוקים למנהיג חדש. מנהיג שיוכל להתמודד עם קשיים של כיבוש הארץ המובטחת, ידע להלחם ולהוביל את בני ישראל בקרבות. מנהיג זה יהיה יהושוע בין נון ועימו כלב בן יפונה, שני המרגלים שרצו להיכנס לארץ ישראל עוד בפעם הראשונה והובלו מתוך אומץ ליבם ואמונתם בה'.
המקום בו מתרחש הסיפור מכונה עי' ה' "מי המריבה".
ציווי ה'
|
ביצוע ע"י משה ואהרון
|
קַח אֶת הַמַּטֶּה
|
וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת הַמַּטֶּה מִלִּפְנֵי ה' כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ
|
וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה
|
וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶת הַקָּהָל אֶל פְּנֵי הַסָּלַע
|
------
|
וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים הֲמִן הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם:
|
ודִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם
|
וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ ויַּך אֶת הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם
|
והוֹצֵאת לָהֶם מַיִם מִן הַסֶּלַע
|
ויֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים
|
וְהִשְׁקִיתָ אֶת הָעֵדָה וְאֶת בְּעִירָם
|
וַתֵּשְׁתּ הָעֵדָה וּבְעִירָם
|
יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם:
|
(מתוך אתר כותר)
"מעשה אבות סימן לבנים" - האבות היו ביריבות וכך גם בניהם שנים מאוחר יותר
בני ישראל ממשיכים את המסע במדבר לכוון ארץ ישראל. כדי לקצר את הדרך עליהם לחצות דרך ארץ אדום. העם האדומי הינם הצאצאים של עשו אח יעקב (סרטון - יעקב ועשו) בני ישראל חשבו שאנשי אדום שנחשבו לקרובי משפחתם יאפשרו להם לעבור דרך ארצם בשמחה. מאחר ויעקב רימה את עשו היתה בינהם יריבות ולמרות שברבות השנים הם השלימו, היחסים בינהם לא היו טובים. היריבות בין האבות (יעקב ועשו) המשיכה גם בדורות מאוחר יותר והמחלוקת הין אדום לישראל צפויה להימשך שנים רבות. על פי הספרות היהודית, אדום מסמלת את הנצרות.
-
(יד)
וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה מַלְאָכִים מִקָּדֵשׁ אֶל־מֶלֶךְ אֱדוֹם כֹּה אָמַר אָחִיךָ יִשְׂרָאֵל אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת כָּל־הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתְנוּ׃
-
(טו)
וַיֵּרְדוּ אֲבֹתֵינוּ מִצְרַיְמָה וַנֵּשֶׁב בְּמִצְרַיִם יָמִים רַבִּים וַיָּרֵעוּ לָנוּ מִצְרַיִם וְלַאֲבֹתֵינוּ׃
-
(טז)
וַנִּצְעַק אֶל־יְהוָה וַיִּשְׁמַע קֹלֵנוּ וַיִּשְׁלַח מַלְאָךְ וַיֹּצִאֵנוּ מִמִּצְרָיִם וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ בְקָדֵשׁ עִיר קְצֵה גְבוּלֶךָ׃
-
(יז)
נַעְבְּרָה־נָּא בְאַרְצֶךָ לֹא נַעֲבֹר בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם וְלֹא נִשְׁתֶּה מֵי בְאֵר דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול עַד אֲשֶׁר־נַעֲבֹר גְּבוּלֶךָ׃
-
(יח)
וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱדוֹם לֹא תַעֲבֹר בִּי פֶּן־בַּחֶרֶב אֵצֵא לִקְרָאתֶךָ׃
-
(יט)
וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל בַּמְסִלָּה נַעֲלֶה וְאִם־מֵימֶיךָ נִשְׁתֶּה אֲנִי וּמִקְנַי וְנָתַתִּי מִכְרָם רַק אֵין־דָּבָר בְּרַגְלַי אֶעֱבֹרָה׃
-
(כ)
וַיֹּאמֶר לֹא תַעֲבֹר וַיֵּצֵא אֱדוֹם לִקְרָאתוֹ בְּעַם כָּבֵד וּבְיָד חֲזָקָה׃
-
(כא)
וַיְמָאֵן אֱדוֹם נְתֹן אֶת־יִשְׂרָאֵל עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ וַיֵּט יִשְׂרָאֵל מֵעָלָיו׃
משה שולח שליחים אל מלך אדום כדי לבקש ממנו שיאפשר לבני ישראל לעבור בשטחו. השליחים פונים אל מלך אדום ואומרים לו: אתה שמעת על כל התלאות והקשיים שעברו עלינו במשך השנים שהיינו במצרים ואיך ילאנו ממצרים בעזרת ה'. אחים אנחנו ואנו מבקשים שתאפשר לנו לעבור בראצך ומבטיחיל לשמור על אדמתך, ולעבור רק ב"דרך המלך" (הדרך העוברת הערים שאתה תורה לנו לעבור בה. אנו מבטיחים לעבור בשקט מבלי לעשות שום נזק. מלך אדום עונה להם כי אם ינסו לעבור דרך ארצו עמו ילחם בבני ישראל. שליחי משה מנסים לשכנע אותו שוב. הם אומרים לו: אם אתה לא מסכים שנעבור בדרך סלולה ונוחה, נעבור דרך ההר שזו דרך פחות נוחה ואם נשתמש במים שלך נשלם לך עבורם. מלך אדום מסרב שוב לאפשר לבני ישראל לעבור בשטחו.
-
(כב)
וַיִּסְעוּ מִקָּדֵשׁ וַיָּבֹאוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל כָּל־הָעֵדָה הֹר הָהָר׃
-
(כג)
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה וְאֶל־אַהֲרֹן בְּהֹר הָהָר עַל־גְּבוּל אֶרֶץ־אֱדוֹם לֵאמֹר׃
-
(כד)
יֵאָסֵף אַהֲרֹן אֶל־עַמָּיו כִּי לֹא יָבֹא אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל עַל אֲשֶׁר־מְרִיתֶם אֶת־פִּי לְמֵי מְרִיבָה׃
-
(כה)
קַח אֶת־אַהֲרֹן וְאֶת־אֶלְעָזָר בְּנוֹ וְהַעַל אֹתָם הֹר הָהָר׃
-
(כו)
וְהַפְשֵׁט אֶת־אַהֲרֹן אֶת־בְּגָדָיו וְהִלְבַּשְׁתָּם אֶת־אֶלְעָזָר בְּנוֹ וְאַהֲרֹן יֵאָסֵף וּמֵת שָׁם׃
-
(כז)
וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה וַיַּעֲלוּ אֶל־הֹר הָהָר לְעֵינֵי כָּל־הָעֵדָה׃
-
(כח)
וַיַּפְשֵׁט מֹשֶׁה אֶת־אַהֲרֹן אֶת־בְּגָדָיו וַיַּלְבֵּשׁ אֹתָם אֶת־אֶלְעָזָר בְּנוֹ וַיָּמָת אַהֲרֹן שָׁם בְּרֹאשׁ הָהָר וַיֵּרֶד מֹשֶׁה וְאֶלְעָזָר מִן־הָהָר׃
-
(כט)
וַיִּרְאוּ כָּל־הָעֵדָה כִּי גָוַע אַהֲרֹן וַיִּבְכּוּ אֶת־אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל׃
משה בוחר להמשיך את המסע בדרך אחרת, לעקוף את ארץ אדום. הם הגיעו למקום שנקרא הר הור. כשהגיעו אל ההר, ה' פונה למשה ואהרון ומבקש מהם שיקחו את אלעזר בנו של אהרון ייעלו אל ראש ההר מול כל עם ישראל. הוא מודיע למשה שהגיע זמנו של אהרון אחיו למות וכי לא יכנס לארץ ישראל כי לא שמע בקול ה' בעניין מי המריבה. אהרון מתבקש להעביר לבנו את בגדי הכהן הגדול והמטה ולאחר מכן עוצם עיניו ומת. אלעזר בנו קיבל את הכהונה ומאז הכהונה הגדולה עוברת בירושה מאב לבן. משה ואלעזר יורדים מההר ללא אהרון. העם מבין כי מת אהרון, מתאבל עליו במשך 30 ימים.
אהרון הכהן הגדול (איור: shutterstock)
|
אהרון רודף שלום - סרטון