x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

אדם הראשון לא היה צריך למות?

בראשית רבה (וילנא) פרשה ט ה ר"ש בן אלעזר יושב ודורש בשם רבי מאיר, הנה טוב מאד הנה טוב מות, רבי חמא בר חנינא ורבי יונתן, רבי חמא בר חנינא אמר ראוי היה אדם הראשון שלא לטעום טעם מיתה ולמה נקנסה בו מיתה אלא צפה הקב"ה שנבוכדנצר וחירם מלך צור עתידין לעשות עצמן אלהות ולפיכך נקנסה בו מיתה  האם אלוהים כל יכול? או לא? מדוע לא מנע את בואם? האם האלוהים אינו יכול לשנות את ההיסטוריה לפני התהוותה?

אבן עזרא בראשית שיטה אחרת - פירוש פרק ב (יז)

(יז) ובעבור שמצאו רבים תמות אמרו, לולי שאכל מעץ הדעת לא היה מת וזה איננו נכון. כי לא נברא על מתכונת שיהיה חי לעולם. והעד: שהיה צריך לאכילה רק מפרי העץ לבדו. הנה היו חייו בלא טורח. ואחרים אמרו פירוש ביום אלף שנים כי לא השלים אלף עד שמת. ולפי דעתי שמאותו היום תחל למות. כי כאשר יגיע האדם אל רוב כחו אז יחל שיחסר ויחלש וימותו אבריו יום יום. או יהיה פשוטו שימות ביום שיאכל הפרי, והוא עשה תשובה שלמה. כאשר העתיקו קדמונינו (פסחים נד, א), שהיא ראש לשבעה על כן בטלה הגזרה שנגזרה עליו. כדרך עוד ארבעים יום (יונה ג, ד). והנה הדבר מפורש רגע אדבר (ירמ' יח, ז):

איך אפשר לקבל את שני הפרושים האלה? ולקבל אותם כ"מסורת" שנמסרה מאב לבן ממשה בסיני? כאשר שני "חכמים" אלה סותרים אחד את פרשנותו של האחר? האם אדם היה צריך למות או לא? לפני האכילה מעץ הדעת טוב ורע? הבראשית רבה טוען שלא היה צריך אדם למות, והאבן עזרא טוען שלא נכון מי שטוען זאת? מי משניהם קיבל ב"מסורת" "תושב"ע" יותר מדויקת ממשה בסיני?

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר