אלהים ואדם?
בראשית ב (ט) וַיַּצְמַח יְהוָֹה אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע:--- (טז) וַיְצַו יְהוָֹה אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל:(יז) וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת:
בתוך הגן נמצאים כל העצים האפשריים, אם כך:
1. מדוע אוסר האלוהים רק את המאכל "מֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע"?
2. האם יכול להיות שהאלוהים פספס בהערכת האדם? האם האלוהים שיודע אחרית כראשית טעה בהערכת האדם? זהרה של תורה פרשת בראשית פרק א "בראשית ברא אלוהים""אמר רבי שמעון בא וראה הקב"ה ראה בתורה וברא את העולם שכתוב ואהיה אצלו אמון ואהיה שעשועים יום יום והוא יתברך הסתכל בה פעם ושתים ושלוש וארבע פעמים ואחר כך אמר את התורה ועשה ממנה מלאכה כדי שלא יבואו בני אדם לטעות מהתורה הקדושה שהוכנה בדיקנות מפליאה ככתוב אז ראה ויספרה הכינה וגם חקרה למען האדם וכנגד ארבע פעמים ברא הקב"ה את כל מה שברא בעולמו רבי אליעזר אמר לפני שברא הקב"ה את העולם באו ונכנסו האותיות לפני הקב"ה וכל אות ביקשה שממנה תתחיל התורה עד שנתקיים הכל באות ב שהיא תחילתה של המילה ברכה ובא נתייסד העולם: (הועתק מספרו של יצחק שוקרון "זהרה של תורה" "הנפש אשר באדם" עמ' ז')
איך מסתדר הקשקוש הזה והבא של הזוהר עם הפס' בבראשית? זוהר חדש כרך א (תורה) פרשת בראשית דף ט עמוד ב בראשית. כתיב ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז [משלי ח] הפסוק הזה חוזר על כל התורה שהיא היתה ראשית דרכי אל שהתורה נבראת אלפים שנה קודם שנברא העולם דא"ר אלעזר שבעה דברים נבראו עד שלא נברא העולם ואלו הם התורה וג"ע וגיהנם וכסא הכבוד ובית המקדש ושמו של משיח והתשובה,
איך מסתדר הקשקוש של הגמרא שהתורה הייתה לפני בריאת העולם? תלמוד בבלי מסכת שבת דף פח עמוד (ב) ואמר רבי יהושע בן לוי: בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, מה לילוד אשה בינינו? אמר להן: לקבל תורה בא. אמרו לפניו: חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם, אתה מבקש ליתנה לבשר ודם? +תהלים ח+ מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו +תהלים ח+ ה' אדנינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים! הרי האלוהים ידע מראש שאדם יחטא, אם כך: מה היה המשחק של אלוהים? אם הכול ידוע מראש? על מה דן האלוהים את אדם חוה והנחש? האם אלוהים חשב שמה שהיה "כתוב מראש" לא יתקיים?
בראשית ג (כב) וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֱלֹהִים הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע וְעַתָּה פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים וְאָכַל וָחַי לְעֹלָם:
1 האם יכול להיות שהאלוהים חושש מן האדם?
2 בהנחה שהאדם היה אוכל מ"עֵץ הַחַיִּים", האם היה מאבד האלוהים את השליטה על האדם?
3 האם האלוהים אינו יודע ראשית ואחרית?
4 מה פירוש "פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ"? האם שאלה זו אינה סותרת את הפס' בתנ"ך והגמרא? תהלים לג (ט) כִּי הוּא אָמַר וַיֶּהִי הוּא צִוָּה וַיַּעֲמֹד:(י) יְהֹוָה הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם הֵנִיא מַחְשְׁבוֹת עַמִּים:(יא) עֲצַת יְהֹוָה לְעוֹלָם תַּעֲמֹד מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ לְדֹר וָדֹר: איכה ג (לז) מִי זֶה אָמַר וַתֶּהִי אֲדֹנָי לֹא צִוָּה: משלי יט (כא) רַבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֶב אִישׁ וַעֲצַת יְהֹוָה הִיא תָקוּם: תלמוד בבלי מסכת חולין דף ז עמוד ב ואמר ר' חנינא: אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא א"כ(אם כן) מכריזין עליו מלמעלה, שנאמר: +תהלים ל"ז+ מה' מצעדי גבר כוננו, +משלי כ'+ ואדם מה יבין דרכו.?
בראשית ג
(יט) בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב:
1 מדוע לא מספר האלוהים לאדם שרק הגוף שב לעפר, והנשמה הולכת לחיי עולם בגן העדן?
2 האם יכול להיות שהאיום "מוֹת תָּמוּת" הוא איום רק לרשעים, מדוע לא מסביר האלוהים לאדם על החזרה בתשובה?
3 האם האלוהים כל כך "שטחי", שהוא מאיים על "הגוף הגשמי", למרות שהוא צריך לאיים על "הנשמה הרוחנית"?
בראשית ג (כד) וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים:
1 לפי פס' זה חושש מאוד האלוהים מהאדם עד כדי שימת שומרים?
2 לפי דברי "חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם", גן עדן נמצא בשמים, ובהנחה שנהיה צדיקים נגיע לשם או כמאמר הכתוב "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ" ישעיהו ס (כא) אומרים "חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם" שכל יהודי יגיע, אם כך: מדוע חושש האלוהים? הרי לא יכול אדם לעלות לבד לגן עדן? אם כך, מדוע זקוק האלוהים לשומרים?
3 לפי דברי "חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם" "צדיקים במותם נקראים חיים"? האם הצליחו "חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם" לעקוף את שומריו של האלוהים?
4 בהסקת מסקנה לאחור, האם אדם הראשון לא יזכה להיכנס לגן עדן חזרה? כאשר אנחנו יודעים לפי הכתוב שרק חטא אחד חטא אדם?
5 מי הם "הַכְּרֻבִים"?
6 מה זה "לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת"?
7 מדוע "הַחֶרֶב" "מִּתְהַפֶּכֶת"?
8 מדוע כתוב "דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים"? הרי צריך להיות כתוב הדרך אל עץ החיים?
דברים כ (יט) כִּי תָצוּר אֶל עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר: