x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

שלומית בת דברי

פרשת שמות ב (יא) וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו: (יב) וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל:

רש"י וירא בסבלותם - (ב"ר) נתן עיניו ולבו להיות מיצר עליהם:  איש מצרי - נוגש היה, ממונה על שוטרי ישראל והיה מעמידם מקרות הגבר(תרנגול) למלאכתם: מכה איש עברי - מלקהו ורודהו. ובעלה של שלומית בת דברי היה, ונתן בה עיניו, ובלילה העמידו והוציאו מביתו, והוא חזר ונכנס לבית ובא על אשתו, כסבורה שהוא בעלה, וחזר האיש לביתו והרגיש בדבר, וכשראה אותו מצרי שהרגיש בדבר, היה מכהו ורודהו כל היום: הרי תורה לא סיפרה שזו היא שלומית בת דברי ואשר בגללה הרג משה את המצרי, מדוע היו צריכים "חכמים" מטעם עצמם לספר מי היא? אם תורה מצאה לנכון להסתיר זאת? ולמה פרוש רש"י לפס' כאן לא מתאים לפרוש בויקרא שהרי כאן טוען רש"י שלא ידעה מי נכנס אליה ושם טוען רש"י שמפני שהיא דברנית וזנתה עם אותו מצרי? 

ויפן כה וכה - ראה מה עשה לו בבית ומה עשה לו בשדה. ולפי פשוטו כמשמעו:  וירא כי אין איש - שאין איש עתיד לצאת ממנו שיתגייר: אם כך כבר אז היה משה נביא? ולמה כשאומר לו האלוהים לך תושיע את ישראל בסנה הוא מתווכח? חוץ מזה איזה נביא זה שלא ראה שייוולד ילד שהרי מהמצרי הזה נולד ילד הזה? ומה הקשר להתגייר? הילד יהודי לפי ההלכה היהודית שהרי אימו יהודיה?  ולמה רש"י סותר את עצמו שראה משה שאף אחד לא יתגייר ממנו? בפרוש לויקרא פרשת אמר כד (יא) רש"י בתוך בני ישראל - מלמד שנתגייר: כאן רש"י אומר שנתגייר? אם כך: האם משה לא ראה טוב בנבואה? 

ויקרא פרשת אמר  כד

(י) וַיֵּצֵא בֶּן אִשָּׁה יִשְׂרְאֵלִית וְהוּא בֶּן אִישׁ מִצְרִי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּנָּצוּ בַּמַּחֲנֶה בֶּן הַיִּשְׂרְאֵלִית וְאִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי:(יא) וַיִּקֹּב בֶּן הָאִשָּׁה הַיִּשְׂרְאֵלִית אֶת הַשֵּׁם וַיְקַלֵּל וַיָּבִיאוּ אֹתוֹ אֶל מֹשֶׁה וְשֵׁם אִמּוֹ שְׁלֹמִית בַּת דִּבְרִי לְמַטֵּה דָן:

רש"י בן איש מצרי - הוא המצרי שהרגו משה: בתוך בני ישראל - מלמד שנתגייר: אז מה אם אביו מצרי? למה הוא צריך להתגייר? הרי הלכה יהודי לפי האימא "בֶּן הַיִּשְׂרְאֵלִית וְאִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי" מה חשוב אביו? הוא לא יהודי לפי ההלכה?

ויקב - כתרגומו ופריש, שנקב שם המיוחד וגדף, והוא שם המפורש ששמע מסיני: ושם אמו שלמית בת דברי - שבחן של ישראל שפרסמה הכתוב לזו, לומר, שהיא לבדה היתה זונה: שלמית - דהות פטפטה שלם עלך, שלם עלך, שלם עליכון, מפטפטת בדברים שואלת בשלום הכל: מי שאומרת שלום לכולם תהפך לזונה?  בת דברי - דברנית היתה מדברת עם כל אדם, לפיכך קלקלה: דברי זה לא שם אביה? למטה דן - מגיד שהרשע גורם גנאי לו גנאי לאביו גנאי לשבטו, כיוצא בו (שמות לא ו) אהליאב בן אחיסמך למטה דן, שבח לו שבח לאביו שבח לשבטו:

שמות רבה (וילנא) פרשה א ד"ה כח ד"א וירא

(ויקרא כד) ושם אמו שלומית בת דברי וגו', אמרו רז"ל נוגשים היו מן המצריים ושוטרים מישראל, נוגש ממונה על עשרה שוטרים, שוטר ממונה על עשרה מישראל, והיו הנוגשים הולכים לבתי השוטרים בהשכמה להוציאן למלאכתן לקריאת הגבר, פעם אחת הלך נוגש מצרי אצל שוטר ישראל ונתן עיניו באשתו שהיתה יפת תואר בלי מום, עמד לשעת קריאת הגבר והוציאו מביתו וחזר המצרי ובא על אשתו והיתה סבורה שהוא בעלה ונתעברה ממנו, חזר בעלה ומצא המצרי יוצא מביתו שאל אותה שמא נגע בך אמרה לו הן וסבורה אני שאתה הוא, כיון שידע הנוגש שהרגיש בו החזירו לעבודת הפרך והיה מכה אותו ומבקש להרגו, והיה משה רואה אותו ומביט בו וראה ברוח הקודש מה שעשה בבית וראה מה שעתיד לעשות לו בשדה, אמר ודאי זה חייב מיתה, כמו שכתוב (ויקרא כד) ומכה אדם יומת, ולא עוד אלא שבא על אשתו של דתן על כך חייב הריגה, שנא' (שם /ויקרא/ כ) מות יומת הנואף והנואפת, והיינו דכתיב ויפן כה וכה וגו', ראה מה עשה לו בבית ומה עשה לו בשדה.  בא עליה המצרי בלי שהיא תדע שזה לא בעלה?

שכל טוב (בובר) שמות פרק ב (יא)  

ויהי בימים ההם. כלומר באותן הימים שהיה בפלטין של מלך: ויגדל משה. היה בן עשרים שנה: ויצא אל אחיו וירא בסבלותם. נשתתף בצרתם, מלמד שהיה משה נותן כתפיו תחת הסבל שהיה אחיו סובלין כדי לסייעם: וירא איש מצרי. נגש אל פרעה: מכה איש עברי מאחיו. זה היה אחד משוטרי בני ישראל בעלה של שלומית בת דברי למטה דן, בא המצרי אל ביתו ולא מצאו, שאל לאשתו והשיבה לו אשתו שלום, מיד הורגל המצרי אליה ותבעה לדבר עבירה, והשמיעה לו לרצון, לאחר שהלך ומצא את בעלה היה מכהו ונתקנא בו משה והרגו, וכיוצא בה לא נמצאת בבית ישראל שלפי ששלום השיבה נתעלל אליה, ולפיכך פרסמה הכתוב, ללמדך שזו בלבד היתה שזינתה ולא אחרת, שנא' גן נעול אחותי כלה גל נעול מעין חתום (שה"ש ד יב): בגלל שאמרה שלום למצרי שכב איתה המצרי?

הגדה של פסח לרשב"ץ ד"ה ויהי [שם

שאמרו חכמים במדרשם בזכות שלשה דברים נגאלו ישראל ממצרים שלא שינו את לשונם ולא שינו את שמם ולא פרצו בעריות אחת היתה ביניהם שלומית בת דברי והיתה אנוסה ופרסמה הכתוב (ויקרא כד, יא) אין לך ציון יותר גדול מזה וזהו שאמר ויהי שם לגוי גדול שהיא אומה מיוחדת:  היא נאנסה?

הגדה של פסח לרשב"ץ ד"ה ויענונו כמו

שרי מסים למען ענותו בסבלותם וגו' כי הנוגשים הרודים בהם היו משכימים אותם בעלות השחר שלא יתענגו עם נשותיהם להמעיטם וזה היה ענין שלומית בת דברי שהנוגש הוציא בעלה והוא נכנס אחריו והיא חשבה שהוא בעלה ובעל אותה ונתעברה מאותו מקלל שסקלוהו ישראל:  אם כך: האם המקלל הוא לא בנה אלא זה שבעל אותה?

שו"ת משנה הלכות חלק טו סימן (צט)

ובתנחומא ואתחנן ז' אמר לו הקב"ה למשה רבינו אם תרצה לחיות ויאבדו ישראל אמר לפניו יאבדו משה ואלף כמוהו ואל יאבד אחד מישראל. וקודם שיצאו ממצרים עוד לפני קבלת התורה העידה התורה והעיד עלינו כביכול הקב"ה בעצמו על טהרת בני ובנות ישראל ובפ' אמור (כד יא) ויקב וגו' ושם אמו שלומית בת דברי פרסמה הכתוב לזו וגילו שמה בשביל להגיד שבחן של ישראל שפרסמה הכתוב לזו לומר שהיא לבדה היתה זונה מכלל ישראל כולם קדושים. אז היא הייתה זונה? ומדוע רק לאחר שיצאו נתפרסמה שהיא זונה? ולא לפני שיצאו?            

כל אחד בודה ממוחו בדיה ומה חשוב ולמי חשוב מהו הסיפור האמיתי?

ולכל הפרשנים מטעם עצמם

רש"י הטוען שמשה ראה ברוח הקודש שלא יתגייר ממנו איך זה מסתדר עם ההלכה גוי הבא על אשת איש יהודי נהרג? איך בודק בית דין אם לא יהיה ממנו מישהו שיתגייר? האם גם בבית הדין צריכים לשבת נביאים?

ואיך מסתדר לכל הפרשנים שאמרו שזנתה עם ויקרא כ (י) וְאִישׁ אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת אֵשֶׁת אִישׁ אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת אֵשֶׁת רֵעֵהוּ מוֹת יוּמַת הַנֹּאֵף וְהַנֹּאָפֶת: הרי גם אותה הנואפת צריך להרוג?  כתר יונתן דברים פרק כב (כב) כי אִם נִמצא איש משמש עִם אִשׁה אשת איש אחר ויהרגו גם שניהם האיש ששימש עִם האִשׁה והאִשׁה ואפילו אִם היא מעוברת לא תשהו אותה עד שתלד אלא בההיא שעה תהרגום בחנק של סודר ותבערו עושׂה הרע מישׂראל: רש"י שמות פרק כ (יב) לא תנאף - אין ניאוף אלא באשת איש, שנאמר (ויקרא כ י) מות יומת הנואף והנואפת, ואומר (יחזקאל טז לב) האשה המנאפת תחת אישה תקח את זרים:

ואיך מסתדרים "חכמים" אלה עם זה שהבן הנולד מאישה זו ממזר? ואסור לבוא בקהל יהוה?

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר