שארה כסותה וענתה
שמות כא
(א) וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם:(ב) כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם:(ג) אִם בְּגַפּוֹ יָבֹא בְּגַפּוֹ יֵצֵא אִם בַּעַל אִשָּׁה הוּא וְיָצְאָה אִשְׁתּוֹ עִמּוֹ:(ד) אִם אֲדֹנָיו יִתֶּן לוֹ אִשָּׁה וְיָלְדָה לּוֹ בָנִים אוֹ בָנוֹת הָאִשָּׁה וִילָדֶיהָ תִּהְיֶה לַאדֹנֶיהָ וְהוּא יֵצֵא בְגַפּוֹ: הנשים היו נקנות באותה תקופה לכן אם קנה בעל הבית לעבד אישה הרי היא נשארת אצל הבעל בית שקנה אותה
(ה) וְאִם אָמֹר יֹאמַר הָעֶבֶד אָהַבְתִּי אֶת אֲדֹנִי אֶת אִשְׁתִּי וְאֶת בָּנָי לֹא אֵצֵא חָפְשִׁי:(ו) וְהִגִּישׁוֹ אֲדֹנָיו אֶל הָאֱלֹהִים וְהִגִּישׁוֹ אֶל הַדֶּלֶת אוֹ אֶל הַמְּזוּזָה וְרָצַע אֲדֹנָיו אֶת אָזְנוֹ בַּמַּרְצֵעַ וַעֲבָדוֹ לְעֹלָם:(ז) וְכִי יִמְכֹּר אִישׁ אֶת בִּתּוֹ לְאָמָה לֹא תֵצֵא כְּצֵאת הָעֲבָדִים: אישה אינה יוצאת כעבד, כי כל הנשים היו נקנות בכסף? לא נמכרו לעבדות אלא לשמש כנשים,
(ח) אִם רָעָה בְּעֵינֵי אֲדֹנֶיהָ אֲשֶׁר לֹא יְעָדָהּ וְהֶפְדָּהּ לְעַם נָכְרִי לֹא יִמְשֹׁל לְמָכְרָהּ בְּבִגְדוֹ בָהּ:(ט) וְאִם לִבְנוֹ יִיעָדֶנָּה כְּמִשְׁפַּט הַבָּנוֹת יַעֲשֶׂה לָּהּ:(י) אִם אַחֶרֶת יִקַּח לוֹ שְׁאֵרָהּ כְּסוּתָהּ וְעֹנָתָהּ לֹא יִגְרָע:(יא) וְאִם שְׁלָשׁ אֵלֶּה לֹא יַעֲשֶׂה לָהּ וְיָצְאָה חִנָּם אֵין כָּסֶף: ועניין בגדו בה פשוט הרי קנה אותה כדי לשמש כאישה כי למה בא עניין "אַחֶרֶת יִקַּח לוֹ"? מה הבעיה אם יש לאדם כמה שפחות? לכן ההסבר הוא פשוט אם אינה משמשת את יעודה לא לו ולא לבנו חייב לספק את כל צרכיה ואם אינו מספק שישלח אותה לדרכה,
המדובר הוא בשפחה, ואם אינו נותן לה שלש אלה, חייב לשחררה וכל זאת כדי שלא יחזיק אותה אצלו סתם, את הנשים היו קונים, וכדי שלא יחזיקו בנשים כאילו זה חפץ שאין לו הופכים, ניתן ציווי זה כי יודע האלוהים את טבע האדם, שלא יסכים אף אדם לממן מישהו שלא נותן לא תמורה, ולכן ישחרר אותה ולא ימכור שלא תהפכנה למטבע עובר לסוחר ויהפכו לכעין זונות
והנה דוגמא שממחישה את הרעיון שנתתי למעלה שכל עוד אתה מפרנס אותה אין בעיה, מאותו רגע שאתה מפסיק לפרנס שחרר אותה
שמואל ב טז (כא) וַיֹּאמֶר אֲחִיתֹפֶל אֶל אַבְשָׁלֹם בּוֹא אֶל פִּלַגְשֵׁי אָבִיךָ אֲשֶׁר הִנִּיחַ לִשְׁמוֹר הַבָּיִת וְשָׁמַע כָּל יִשְׂרָאֵל כִּי נִבְאַשְׁתָּ אֶת אָבִיךָ וְחָזְקוּ יְדֵי כָּל אֲשֶׁר אִתָּךְ:(כב) וַיַּטּוּ לְאַבְשָׁלוֹם הָאֹהֶל עַל הַגָּג וַיָּבֹא אַבְשָׁלוֹם אֶל פִּלַגְשֵׁי אָבִיו לְעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל: לאחר שאבשלום שכב עם נשי דוד אביו, חוזר דוד ולא זורק את הנשים מהבית
שמואל ב כ (ג) וַיָּבֹא דָוִד אֶל בֵּיתוֹ יְרוּשָׁלִַם וַיִּקַּח הַמֶּלֶךְ אֵת עֶשֶׂר נָשִׁים פִּלַגְשִׁים אֲשֶׁר הִנִּיחַ לִשְׁמֹר הַבַּיִת וַיִּתְּנֵם בֵּית מִשְׁמֶרֶת וַיְכַלְכְּלֵם וַאֲלֵיהֶם לֹא בָא וַתִּהְיֶינָה צְרֻרוֹת עַד יוֹם מֻתָן אַלְמְנוּת חַיּוּת: ומודגש בפרוש שהוא מכלכלם, דוד פשוט משאיר נשים אלה ומכלכל אותן אבל לא מקיים עימהן יחסים, זה יכול לקרות למלך שיש לו אמצעים, אבל אדם פשוט שעובד כדי פרנסתו לא יכול להחזיק אישה שאינה נותנת את תמורתה אז למה לענות אותה ולהשאירה,